Loading...
dk

Kør selv ferie til Paris | Tesla Forum

MOS
MOS Mar 28 '22
Citat fra P85DK

Det tror jeg godt man kan skyde en hvid pil efter. eMMC er et recall, så de udgifter er afskrevet på en seperat konto. MCU2 har Tesla (efter eget udsagn) sat så lavt at der reelt kun betales kost for delene og installationen er gratis.

Tesla burde ikke være så dumme, at de ikke kan se, det i sidste ende giver det samme på bundlinjen. Uanset om man kalder det den ene eller anden separate konto.

Rationelt giver det da heller ingen mening at skille bilen ad 2 gange og pille skærmen ud, hvis man kan nøjes med én gang. Og hvorfor skulle man dog skifte eMMC, hvis man alligevel bagefter skal have helt ny skærm i. Det virker dybt åndssvagt! Enhver med en smule fornuft bør kunne se, at det vil give mening at lave en deal i den situation, springe eMMC udskiftningen over og gå direkte til MCU2.

P85DK
P85DK Mar 28 '22

Det er jo ikke et spørgsmål om dumhed, det er et simpelt spørgsmål om bogføring og regnskab.

Da arbejdet for begge dele er noteret til gratis i deres interne regnskab - og er stort set det samme, så er der alligevel intet at hente der. Så kan du tale om hvad værdien af eMMC delen er, men da det er en recall som er afskrevet så er den i praksis nul kroner.

Så ja, du vil spare dem for noget arbejde hvis du ved du under alle omstændigheder vil have MCU2, men der er ingen besparelse at hente ved at vælge MCU2 frem for at få lavet din recall, da arbejdet er det samme - lidt mere ved udskiftning til MCU2.

Vil du have at de skal give dig en rabat for et stykke arbejde de ikke tager betaling for? Så tror ikke Tesla selv synes de er dumme ...

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 28 '22
MOS
MOS Mar 29 '22

Jo, det er direkte dumt, hvis man kunstigt opretter flere separate kasser og laver laver bogføring på en måde, som skjuler den faktiske bundlinje, fordi man kun går ind og kigger på, hvad der sker i den enkelte kasse.

Det er rationelt, hvis man kan spare det dobbelt arbejde, der ligger i at pille MCU ud 2 gange, først for at skifte eMMC og så igen for at skifte MCU. Det er også rationelt at spare hardware udskiftningen af eMMC, når MCU alligevel skal skiftes til en ny MCU2. Så kan du kalde det alle mulige regnskabstekniske begreber såsom "recall" og "afskrivning" osv., men det ændrer ikke på, at det andet vil være spild af arbejde og hardware stumper.

ErikBH
ErikBH Mar 29 '22
Citat fra cth

Men hvad med corona vaccine 2 eller 3 stik eller hvis nogen slet ikke har?

det er umuligt at vide. Du kan læse de aktuelle regler her https://reopen.europa.eu/da - men går det som de foregående to år så er corona ikke kritisk lige op til sommerferien. For voksne med 3 og børn med 2 stik vil jeg ikke forvente nogen restriktioner ud over evt. mundbind - andre... måske.

vh, Erik 

P85DK
P85DK Mar 29 '22

@MOS - de har jo gjort alt for at minimere dobbelt arbejdet ved at sætte prisen på en MCU2 opgradering så lavt som muligt. Jeg har virkeligt svært ved at se hvad det er du mener du kan forhandle dig frem til?

På eMMC er arbejdet en smule mindre end opgraderingen til MCU2, da IC også skal skiftes. Prisen på eMMC er måske 50-100 kr. netto, som allerede er nedskrevet til nul kr i deres regnskab. Så fra Teslas side er det komplet ligegyldigt om du vælger det ene eller det andet, deres cost er den samme.

Samtidig så har Tesla jo valgt at køre eMMC recall på en 'need to have' basis, så de trækker den så langt som muligt og helst først når den gamle er tæt på bryde ned.

Så fortæl mig lige hvilken rabat du mener man kan opnå hos Tesla ved at forhandle med ens eMMC recall?

PeterE
PeterE Mar 29 '22

Jeg synes faktisk at Tesla - i denne her sag - opfører sig 100% efter bogen. Ja, der har været lidt udfordringer med at få refunderet omkostninger ifm eMMC skift hos 3.part. Men derudover er det jo som det skal være, at eMMC er en recall-sag, og en MCU2 opgradering er en reel opgradering af bilen - som derved har en pris, og - synes jeg - en ok rimelig pris. Jeg forstår godt hvis Tesla ikke vil give 'rabat' på en MCU2 opgradering bare forbi man har en MCU som potentielt skal have skiftet eMMC.  

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Mar 29 '22
MOS
MOS Mar 29 '22

@P85DK

OK, så lad mig skære det ud i pap. Hvis en kunde står til at få udskiftet eMMC og også gerne vil have skiftet til MCU2, så er der 2 muligheder:

1. Kunden får først udskiftet eMMC. Ud med MCU, Tegra kort ud, skifte eMMC eller nyt Tegra kort, ind med MCU igen. Dette er på Teslas regning, da det er en recall. Derefter får kunden skiftet MCU. Ud med MCU igen (samt IC skærm), Ind med ny MCU2 (samt IC skærm). Dette er på Kundens regning. I dette tilfælde er der dobbelt arbejde, da MCU skal bygges ind og ud af bilen 2 gange, samt overflødigt skift af eMMC/Tegra kort, da der jo alligevel skiftes til MCU2.

2. Skift af eMMC/Tegra kort springes over. Tesla sparer udgiften til arbejdsløn samt hardware. Kunden får udskiftet til MCU2. Kunden betaler. Sammenlignet med mulighed 1 ovenfor, spares der en del arbejde, da MCU osv. ikke skal ud 2 gange. Derudover spares der hardware, da det ikke er nødvendigt at skifte eMMC/Tegra kort, når MCU alligevel bliver opgraderet. De penge, som Tesla derved sparer på arbejdsløn og hardware stumper, mener jeg bør komme (i hvert fald delvist) kunden tilgode, da Tesla Service ikke er et profitcenter.

P85DK
P85DK Mar 29 '22

En bar har gratis fadøl, men jeg vil hellere betale for en Cola. Jeg forventer så at jeg får rabat fordi bartenderen ikke skal bruge tid på at hælde en øl op til mig og ikke skal spilde en øl - whats wrong with this picture?

Lad mig skære det ud i pap - MCU2 opgradering til 12.000 kr. er til cost og gratis installation. Recall er en 50 kr. del der skiftes gratis. Hvad f..... er det du vil have rabat på? Hvis du vil have det hele så få først skiftet din eMMC og så få lavet opgraderingen til MCU2 senere, men det koster så også dig 2 ture til værkstedet. Skal Tesla charge dig ekstra for at opgradere til en MCU2 fordi de sparer dig en tur på værkstedet for eMMC udskiftningen?

MOS
MOS Mar 29 '22

@P85DK

OK, jeg giver op. Hvis du ikke kan se det irrationelle i at få skilt bilen ad og få skiftet ting 2 gange, selvom det er fuldstændig unødvendigt, så fred være med det. Jeg synes bare, det er oplagt, at man snakker sammen om at spare ressourcer, tid og arbejde, når begge parter kan få gavn af det.

P85DK
P85DK Mar 29 '22

Jeg kan da nemt se det irrationelle i dobbelt arbejde, hvis det reelt forekommer? Men jeg kan ikke se hvorfor du skulle have nogen penge for det. MCU2 opgraderingen er jo prissat efter at folk vælger det frem for at få udført recall. Og som jeg spurgte om tidligere, hvor meget vil du mene at Tesla skulle give i rabat på MCU2 opgraderingen? Hvis eMMC delen har en nedskrevet værdi på 0 kr. og arbejdslønnen også er 0 kr. (De har afskrevet alle udskifter til det recall i et tidligere regnskab), hvad er den rigtige rabat så?

MOS
MOS Mar 29 '22

@P85DK

En sparet arbejdstime er en sparet arbejdstime - uanset hvordan eller hvornår den bliver bogført. Og en sparet reservedel er en sparet reservedel.

Det er ikke mig, der dikterer rabatter hos Tesla. Det var egentlig bare ment som et tip til tintin (og evt. andre i samme situation), som måske kunne lave en god deal med Tesla, hvor en oplagt løsning kan være til fordel for begge parter. Så er den sådan set ikke længere.

P85DK
P85DK Mar 29 '22
Citat fra MOS

@P85DK

En sparet arbejdstime er en sparet arbejdstime - uanset hvordan eller hvornår den bliver bogført. Og en sparet reservedel er en sparet reservedel.

Men MOS det er det jo ikke :-) Lad mig forklare det på en anden måde. Den udgift der går til recall er blevet betalt og den er ført til regnskab i et nu lukket regnskab. Tesla kan ikke genåbne det regnskab og begynde at bogføre anderledes fordi der skal modregnes et andet sted.

Ude på servicecentrene kan de så bogføre den brugte tid og reservdel på den konto der allerede er indbetalt den øremærkede udgift til denne recall. Servicecenteret kan ikke bruge denne konto til at bogføre andre udgifter, da den er låst og øremærket til præcis denne recall. Der kan således ikke trækkes noget ud fordi det ville være smart at bruge et andet sted.

Årsagen er at Tesla, lige som alle de andre bilfirmaer, straksafskriver deres udgifter til recalls. Og da den er straksafskrevet så er den service der er allokeret til det recall allerede betalt, men måske bare ikke udført endnu.

MOS
MOS Mar 29 '22

@P85DK

Det er noget værre revisor-vrøvl! Pengene er jo ikke brugt, bare fordi man har skrevet det på et stykke papir i et tidligere regnskab. Enhver ekstra arbejdstime udført i fremtiden vil stadig koste firmaet og hvis den ikke bliver udført og den allerede er afskrevet i et tidligere regnskab, vil på et eller andet tidspunkt komme tilbage og figurere på bundlinjen. Den eneste måde, man kan retfærdiggøre den form for revisions-vrøvl er, hvis man laver den klassiske fejl med kun at tænke i kasser og siloer. Kig i stedet for på bundlinjen, så vil du indse, at én arbejdstime er billigere end to.

Hvis jeg eksempelvis sætter 500 kr. af til en julegave og ender med at købe en ting til kun 400 kr., så er de sidste 100 kr. jo ikke forsvundet. Dem har jeg stadigvæk, selvom jeg oprindeligt havde tænkt, de skulle bruges på en julegave.

Eller forestil dig, at du i forvejen havde sat søndag eftermiddag af til at slå græsplænen. Nu siger din kone så, at I skal have sløjfet græsplænen og lagt hele haven om til belægningssten. Ville du så også argumentere med, at du allerede havde sat søndag eftermiddag af til at slå græs, eller ville du ikke tænke, at du kunne spare et par timer ved at springe græsslåningen over og i stedet bruge eftermiddagen på at lægge belægningssten med det samme? 

Bianco
Bianco Mar 29 '22

@MOS Du har naturligvis ret, men ligesom at det koster mindst 50,- at skrive en manuel faktura, så vil det koste rigtig mange arbejdstimer at få godkendelse til at flytte penge fra en silo/konto/afsat i gammelt regnskab til den konto der omhandler MCU2 opgradering - og først da kan kunden (Tintin) slippe for at blive faktureret den time som Tesla sparer ved ikke at skifte eMMC. Velkommen til big business ;-)

MOS
MOS Mar 29 '22

@Bianco

Nu taler vi heller ikke bare om en 50'er. Jeg mener, jeg betalte omkring 6.000 kr. for at få skiftet min eMMC. Men ellers har du ret.

Derudover er der naturligvis kontrolbureaukratiet, som gør enhver virksomhed eller organisation tung at danse med. Det er ofte en fordel med en flad og mere uformel organisation, hvor folk på gulvet har bemyndigelse til at træffe almindligt forekommende hverdagsbeslutninger på egen hånd, uden at de skal godkendes flere led op i organisationen.

P85DK
P85DK Mar 30 '22

@MOS - nu må du sgu stoppe. Du har ikke ret i noget som helst :-) Kald revisor vrøvl alt du vil, men det er så simpelt som det kan være.

Du giver din datter en 50'er til at købe aftensmad for, men hun kommer hjem med is i hele hovedet. Hun så en dejlig is og da hun havde pengene og alligevel ikke ville være sulten efter at have spist så stor en is, så købte hun isen. De 50 kr er brugt uanset hvad, så i følge din logik så har du intet at skulle sige overfor din datter :-)

Tesla har registreret et tab i forbindelse med et recall, det har de afskrevet i deres regnskab. De har allokeret udgiften til tabet og fået det godtgjort i deres skat. De har således fået kompensation for deres tab, derfor kan de ikke begynde at bruge de penge på en anden måde, da tabet så ikke er et tab og dermed ikke fradragsberettiget. Det kan simpelthen ikke være mere simpelt.

Det er lige netop her at det påvirker bundlinjen.

En time givet væk til en kunde er ikke et fradragsberettiget tab, men en rabat og en rabat er ikke fradragsberettiget.

Det her er ikke meget mere kompliceret end julegaver eller glæsslåning, men hvis du vil have nogle skattemæssige fordele for et tab, så må du også følge reglerne ...

Desuden er reservedelen ikke mere end 50 kr. og samtidig afskrevet som tab og det tab er brugt til modregning i skattebetalingen.

jramskov
jramskov Mar 30 '22

You two - get a room :P

P85DK
P85DK Mar 30 '22

ha ha ha ha :-)

Noogi
Noogi Jun 21 '22
Quote from Noogi

Overvejer at tage ungerne med til Paris for blandt andet at besøge Disneyland. Overvejer at tage vores Model S 85D på trods af længere SuC ladetider.

Er der nogen der har kørt turen og har gode tips? Herunder steder at bo og lade undervejs?

Har ringet til FDM travel for at købe en kør selv pakke... men de er åbenbart overrendt med kunder.

Bør nævnes at det nok bliver omkring starten af skole sommerferien.

Så er det ved at være tid til at køre turen ned til Paris. Er der eventuelt nogle SuC langs ruten der ligger tæt på lidt seværdigheder som er børnevenligt? Så det ikke bare bliver ladning, mad og toiletbesøg.

Jens_N_B
Jens_N_B Jun 21 '22

Jeg kender ikke til nogen SuC med børnevenlige seværdigheder, men kan anbefale at I lader ved Hilden SuC hvis det kan passe. Mange ladere, både V2 og V3 og en god bager der også laver sandwich og pizza i god kvalitet. Bageren har åben fra kl. 6:30 - 20

https://seedandgreet.de

Forummets indlæg er redigeret af Jens_N_B Jun 21 '22
Sider: « 1 2 3 4 5 »