Loading...
dk

Kør selv ferie til Paris | Tesla Forum

MOS
MOS Jul 5 '22
Citat fra Ice2EV

Umiddelbart har jeg ikke bemærket et højere forbrug under "preconditioning". 

Det kommer nok både an på kørestil og hvilken bil, man har. Kørsel i lang tid med høj hastighed varmer naturligt batteriet op uden ekstra tilskudsvarme, så her vil der ikke være stor forskel, hvis batteriet er lidt varmt i forvejen. Har man varmepumpe, vil opvarmningen også være mere effektiv.

Personligt oplever jeg ca. 30% merforbrug, når batterivarmeren slår til i min Model S fra '15. Det gælder både sommer og vinter. Det passer meget godt med, at den trækker 6 kW og resten af bilen bruger ca. 20 kW ved normal kørsel. Ved bykørsel er merforbruget endda en del højere - ca. 50%.

Hvis man kun holder en kort ladepause, så er det simpelthen spild af energi at forvarme batteriet. Hvis man holder en lang ladepause, så kan den sagtens nå at lade tilstrækkeligt op alligevel og så er det også spild af energi at forvarme batteriet. Men hvis man holder en mellemlang ladepause, så giver det sikkert god mening.

Mit indtryk er, at den ikke bruger lige så meget energi på aktivt at varme batteriet op under ladning (når man ikke navigerer til SuC), som der bliver brugt på preconditioning (når man navigerer til SuC). Dette skyldes, at batteriet også bliver varmet passivt op under opladning pga. den indre modstand. Derudover skal der så ikke efterfølgende bruges lige så meget energi til at køle batteriet igen.

Sider: « 1 2 3 4 5