Loading...
dk

Tesla SuC i Kolding | Tesla Forum

MOS
MOS Mar 26 '22

Var en tur forbi Kolding Storcenter i dag.

Der er flere, der har spekuleret i, om Teslas nye SuC i Kolding kommer til at ligge ved Storcenteret, hvilket ville være en oplagt placering tæt ved indkøb og forholdsvis tæt på motorvejen. Også set i lyset af Teslas aftale med Danske Shoppingcentre.

Så jeg kiggede naturligvis efter, om jeg kunne noget, der kunne ligne starten på et SuC anlægsprojekt. Men der var ikke spor af skyggen af noget som helst, der bare kunne minde om antydningen af begyndelsen til noget, der kunne ligne noget, der har med en SuC at gøre. Kolding SuC skulle være færdig i Q2 2022 (Elon time), så de skal vel snart i gang.

Pin på Tesla SuC kortet er inde i midtbyen, altså ikke i nærheden af Storcenteret, men det ved jeg ikke, om man regne med. Er der nogen, der ved mere?

TorbenS
TorbenS Mar 27 '22

På appen Superchargers oplyses:

Skovvangen 42, 6000 Kolding.

Status: Permit

Antal standere 8

Power 250 kW

MOS
MOS Mar 27 '22

Tja, det er jo adressen på Kolding Storcenter...

Gronhund
Gronhund Mar 28 '22

Hvis standerne (og i det hele taget alle Tesla standerne) bliver åbne for andre elbiler kan det være, at Clever og andre for lyst til at omtænke deres pris for os uden flatrate abonnement. Hvis Tesla sætter deres priser lavere, kan det også være, at de andre bliver nød til at sætte deres priser ned (til et mere realistisk niveau).

Johannelund
Johannelund Apr 4 '22
@gronlund<br />
Kia og ionity har lavet et samarbejde der udkonkurrerer stort set alle andre ladeoperatører rent prismæssigt se https://www.kia.com/...ic/kia-charge/<br />
For 100 kr om måneden kan du tanke for 2,20 kr
Se ionity power, og Tesla kunne bare gøre det samme på deres SUC, 100 kr pr mdr og så lade de andre bilmærker tanke til samme pris som Tesla ejere. På denne måde kunne de udnyttet deres SUC betydelig bedre end deres nuværende 15-20%, på nuværende får de vel kun udnyttet deres SUC i Århus Hedensted og så over imod djævleøen fra hovedlandet Jylland over 20%
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Apr 4 '22
Ice2EV
Ice2EV Apr 4 '22

@Johannelund

Det er vel just noget i den stil de er startet med i Holland.

Om det lige er 100 kr eller 10 euro om måneden, det ved jeg så ikke.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Apr 4 '22
jonsiii
jonsiii Apr 4 '22

Der har lige været en test af pakker på elbil.no. DET er bare en jungle. =)

https://elbil.no/lonner-det-seg-med-ladeabonnement/

Nogle af priserne kunne de ikke engang skaffe, uden at have et VIN på den rigtige type bil. De kan dog komme ned på 1,6-1,7 NOK pr. kWh, hvis de har det rigtige abonnement. Kia er også med i testen: "Lykke til med å forstå Kias prisstrukturer".

P85DK
P85DK Apr 4 '22
Citat fra Johannelund @gronlund<br />
På denne måde kunne de udnyttet deres SUC betydelig bedre end deres nuværende 15-20%, på nuværende får de vel kun udnyttet deres SUC i Århus Hedensted og så over imod djævleøen fra hovedlandet Jylland over 20%

Udnyttelsesgrad og peak belastning er to meget forskellige ting. På nuværende tidspunkt er Middelfart og Køge presset når behovet er størst. At åbne for andre vil bestemt ikke hjælpe i peak perioderne. 

I går oplevede jeg fx Køge fuldt belagt og 6 Model 3 over på Ionity med en pæn kø der ventede.

Tesla trækker fødderne med at få den udvidelse af SuC netværket i gang som de har talt om i flere år nu.

cth
cth Apr 4 '22
Citat fra Johannelund @gronlund<br />
Kia og ionity har lavet et samarbejde der udkonkurrerer stort set alle andre ladeoperatører rent prismæssigt se https://www.kia.com/...ic/kia-charge/<br />
For 100 kr om måneden kan du tanke for 2,20 kr
Se ionity power, og Tesla kunne bare gøre det samme på deres SUC, 100 kr pr mdr og så lade de andre bilmærker tanke til samme pris som Tesla ejere. På denne måde kunne de udnyttet deres SUC betydelig bedre end deres nuværende 15-20%, på nuværende får de vel kun udnyttet deres SUC i Århus Hedensted og så over imod djævleøen fra hovedlandet Jylland over 20%

---------------------

Hvad har de stakkels fynboer dog gjort siden deres smukke ø skal kaldes djævleøen :-)
Link virker ikke.
Men der står noget her.
https://kiacharge.com/web/kia-dk/tariffs

Forummets indlæg er redigeret af cth Apr 4 '22
Arpe
Arpe Apr 4 '22

Kommer de 100 kroner grundgebyr fra tilvalget oveni de 79 kroner grundgebyr fra "Advanced". Alle disse pakker som kun virker på farten er det til folk der ikke har hjemmelader?

Tror 98% af vores strøm kommer fra opladeren i carporten, at betale 100 kr/måned vil være et underskud for os. Synd man stadig i Danmark skal bundefanges hos bestemte ladeoperatører. 

Edit: Når nu der skrives i tråden om Supercharger i Kolding, nogen der har nyt fra Kolding? Jeg håber jeg kan komme forbi i påsken for at se om der er kommet noget igang.

Forummets indlæg er redigeret af Arpe Apr 4 '22
Johannelund
Johannelund Apr 4 '22
Arne, som jeg læser det er det 100 kr ialt pr mdr, Ps jeg tror sku at du betaler mindst 100 kr om måneden som merpris for din Tesla for at have adgang til SUC. Os der har gratis SUC, ja vi betalte ca 55000 som engangsbeløb,
Arpe
Arpe Apr 4 '22

Tesla har ikke længere brug for at bilerne betaler for ladenetværket. Elon sendte lige et twit ud i går at de forsøger at ligge på 30% gross margin på strømmen og 10% profit på ladenetværket (alt inklusiv). Det må vel betyde at ladenetværket i dag som helhed kan løbe rundt i sig selv. Med over 2.5 millioner Teslaer der har adgang til ladenetværket så må det give godt grundlag for en stor omsætning på salg af strøm. 

MOS
MOS Apr 4 '22
Citat fra Johannelund Os der har gratis SUC, ja vi betalte ca 55000 som engangsbeløb,

Jeg betalte ikke noget ekstra for gratis SuC. Det fulgte med i prisen, da jeg købte bilen. Jeg mener dog, at man ved køb af andre modelvarianter, hvor gratis SuC ikke fulgte med, kunne tilkøbe det for 20.000,- ekstra. Men det kan da være, jeg husker forkert. Johannelund, har du dokumentation for de 55.000,-?

jonsiii
jonsiii Apr 4 '22

Tjekkede lige Norge og Danmark.

Det danske link: https://kiacharge.com/web/kia-dk/tariffs

Det norske link: https://kiacharge.com/web/kia-no/tariffs

Billigste måde at få Ionity på, er Easy til 0 kr/måned. Så tilføjelser.

DK: Ionity Power til 100 DKK/måned. Pris 2,20 DKK/kWh.

NO: Ionity Power til 135 NOK/måned. Pris 1,65 NOK/kWh.

Smart! Men hvad sker der så hvis du kører over landegrænsen?

NO, der kører til DK: "Ladeprisene i andre land kan avvike fra dette og rette seg etter de prisene som til enhver tid gjelder på ladetidspunktet. Disse prisene finner du i appen."

DK, der kører til NO: "*Ladeprisen i andre lande kan afvige og bestemmes ud fra de gældende priser på ladetidspunktet, hvilket du kan få et overblik over i appen."

Johannelund
Johannelund Apr 4 '22
@mos<br />
De 55000 mener jeg kan udregnes indirekte, da man fjernede gratis SUC faldt bilerne med ca 55000, så det må jo være den værdi Tesla mener gratis SUC havde. Ps ved at gøre det på denne måde slap Tesla køberne jo også for registreringsafgift af værdien
Det ville jo også have lignet Tesla meget dårlig ikke have fået den gratis SUC indkalkuleret i prisen på deres biler dengang.
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Apr 4 '22
Ice2EV
Ice2EV Apr 4 '22

@Johannelund

De 55000 kan ikke udlægges på den måde.

1) hvordan er US kursen udviklet sig i samme periode?

2) Er batterierne blevet billigere i perioden?

3) Har Danmark belagt bilerne med afgift i samme periode?

Tænker nærmere der er betalt 12-15.000 for free SuC i 2015.

KimT
KimT Apr 4 '22

Det var så vidt jeg husker kun TMS 60 der blev solgt uden gratis supercharging - det var et tilkøb. Og jeg mener også at prisen tilbage i ca. '14 var et sted mellem 12-17.000,- 

Det har været oppe at vende nogle gange her i forum, og der er helt sikker nogen der har den præcise pris fra dengang.

Johannelund
Johannelund Apr 4 '22
Pas men hvordan vil man ellers forklare at bilerne blev sat ned med ca 55000 da fri SUC blev afskaffet, ja kursen på US faldt jo ikke så kraftig, og de biler der sidst blev solgt med fri SUC, de havde jo samme batteri og udstyr som de biler hvor gratis SUC ikke var incl. Dvs at Tesla må have ment at gratis SUC havde en værdi på ca 55000, da de afskaffede den.
MOS
MOS Apr 4 '22
Citat fra Johannelund Pas men hvordan vil man ellers forklare at bilerne blev sat ned med ca 55000 da fri SUC blev afskaffet, ja kursen på US faldt jo ikke så kraftig, og de biler der sidst blev solgt med fri SUC, de havde jo samme batteri og udstyr som de biler hvor gratis SUC ikke var incl. Dvs at Tesla må have ment at gratis SUC havde en værdi på ca 55000, da de afskaffede den.

Tesla har mange gange ændret priserne på deres biler. Det er slet ikke uhørt. Der er sikkert lige så mange årsager til prisændringerne som der er antal prisændringer. ICE2EV har nævnt nogle af dem, men der er sikkert mange flere. Så man kan på ingen måde konkludere, at de 55.000,- kun lige netop skyldes gratis SuC.

P85DK
P85DK Apr 4 '22
Citat fra Johannelund Pas men hvordan vil man ellers forklare at bilerne blev sat ned med ca 55000 da fri SUC blev afskaffet,

Hvordan forklarer du at Tesla fra den ene dag til den anden satte prisen på en Model X ned med 500.000 kr. i 2018? Teslas prissætning er langt fra altid gennemskuelig.

Sider: 1 2 3 4 5 »