Loading...
dk

Ændring af grarantibestemmeler | Tesla Forum

kimkim
kimkim Apr 5 '22

Hej Gruppe, 

Såvidt jeg kan forstå er der blevet ændret i garantibestemmelser løbende, men jeg tænker ikke at man fra Tesla´s side kan rette bagud i garanti bestemmelse?

I samme omgang ville jeg høre om der er nogen der ligger inde med garantibestemmelserne for årgang 2017

Dbh.

Kim 

Johannelund
Johannelund Apr 12 '22
@kimkim
I mine garantibestemmelse fra 2015 stod der at forudsætningen var at man vedligeholdt sin bil med de af Tesla udsendte ota opdateringer, så hvis du har indlæst alle software opdateringer, har du din oprindelig garanti,
P85DK
P85DK Apr 12 '22

@Johannelund - det kan muligvis være at det er fordi jeg læser meget stærkt og fra vest, men det du påstår der, det stod i hvert fald ikke min nyvognsgaranti. Du må lige fortælle på hvilken side det står, eller er det din egen fortolkning igen? Faktisk står der slet ikke OTA i det dokument eller online eller over the air eller noget i den retning.

I min der står følgende om bortfald af garanti;

Bortfald af garantien
Du er ansvarlig for den korrekte betjening af køretøjet og for at registrere og opbevare detaljerede og nøjagtige fortegnelser over køretøjets vedligeholdelse, herunder det 17-cifrede stelnummer (VIN), servicecenterets navn og adresse, kilometerstand, datoen for servicen eller vedligeholdelsen samt en beskrivelse af service- og vedligeholdelsespunkter. Fortegnelserne skal overdrages til enhver efterfølgende køber. Denne begrænsede nybilsgaranti bortfalder muligvis, hvis du undlader at følge de specifikke anvisninger og anbefalinger om brug og betjening af køretøjet, som fremgår af instruktionsbogen til Model S, herunder, men ikke begrænset til:

• Overholdelse af alle eventuelle tilbagekaldelser.

• Transport af passagerer og last inden for de angivne grænser for lastvægt.

• Udførelse af alle reparationer.

Tesla kræver ikke, at al service og alle reparationer udføres på et Tesla-servicecenter eller på et af Tesla autoriseret værksted, men forkert vedligeholdelse, service eller reparation kan medføre bortfald af denne begrænsede nybilsgaranti. Tesla-servicecentre og Teslas autoriserede værksteder har de nødvendige kvalifikationer og ekspertise samt de nødvendige værktøjer og forbrugsvarer til at udføre service på dit køretøj. Selvom denne begrænsede nybilsgaranti muligvis dækker vedligeholdelse, service eller reparation, som udføres på et selvstændigt værksted, i henhold til vilkårene og betingelserne i garantien, anbefaler Tesla kraftigt, at du indleverer køretøjet på et Tesla-servicecenter eller et af Tesla autoriseret værksted i forbindelse med enhver vedligeholdelse, service og reparation på køretøjet. Følgende medfører også bortfald af den begrænsede nybilsgaranti:

• Køretøjer, hvor stelnummeret er udvisket eller ændret, eller hvor kilometerstanden eller andre relaterede systemer er frakoblet eller ændret eller ikke kan betjenes, så det er vanskeligt at bestemme stelnummeret eller kilometerstanden.

• Køretøjer, der er registreret, angivet eller mærket som demonteret, brandskadet, vandskadet, skrot, bjærget, ombygget, uoprettelig beskadiget eller totalskadet.

• Køretøjer, som et forsikringsselskab har vurderet som totalskadet.

Johannelund
Johannelund Apr 13 '22
@p85dk
Du læser fra vest, dvs du ævler om mine 20000 km på knap 3 år hvor CLEVER ikke kan betale sig, men overser vel at et CLEVER abb kan opsiges
Mht garanti, der står at man skal overholde alle tilbagekaldelser, det tolker man i software industrien til at man er forpligtet til at opdaterer sit software for at beholde garanti.
Med du kan da læse lidt i denne tråd
Se https://ing.dk/...hjaelper-ikke-231946
Og det har altid været min holdning at Tesla battericeller kun er designet til 4,2 volt men kunne få en overspænding til 4,3 eller mere hvilket kan udløse brandfare,
Ps Elon musk har også udtalt at ved at nedsætte ladespændingen havde den sideeffekt at ladehastigheden også faldt
MOS
MOS Apr 13 '22

@Johannelund

Der er stadig forskel på aktuel ladespænding og max. ladespænding. Ladespændingen pr. celle kommer ikke i nærheden af 4,2 V så længe SoC er lav. Max. ladespænding nås først kort før SoC når op på 100%. Årsagen til den generelt reducerede ladehastighed er altså ikke et resultat af at begrænse max. spændingen og har formentlig intet med brandfare at gøre. Jeg forstår ikke, hvorfor du har behov for at blive ved med at prøve at kæde disse ting sammen, selvom alt tyder på, det ikke har noget med hinanden at gøre. Selv wk057, som er en af de mest vidende eksperter på området, mener heller ikke, at der er nogen sammenhæng.

Til gengæld er der sandsynligvis en sammenhæng mellem brandrisiko og nedsat batterikapacitet for enkelte biler. Fordi Tesla har nedsat max. spændingen, kan batteriet ikke lades helt op og derved reduceres kapaciteten tilsvarende. Det problem ser dog ud til at være løst for et stykke tid siden.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 13 '22
PeterE
PeterE Apr 13 '22
Citat fra Johannelund @p85dk
Du læser fra vest, dvs du ævler om mine 20000 km på knap 3 år hvor CLEVER ikke kan betale sig, men overser vel at et CLEVER abb kan opsiges
Mht garanti, der står at man skal overholde alle tilbagekaldelser, det tolker man i software industrien til at man er forpligtet til at opdaterer sit software for at beholde garanti.
Med du kan da læse lidt i denne tråd
Se https://ing.dk/...hjaelper-ikke-231946
Og det har altid været min holdning at Tesla battericeller kun er designet til 4,2 volt men kunne få en overspænding til 4,3 eller mere hvilket kan udløse brandfare,
Ps Elon musk har også udtalt at ved at nedsætte ladespændingen havde den sideeffekt at ladehastigheden også faldt
Nej, det tolker man på ingen måde som en forudsætning i software industrien. Hvis en software patch er særligt kritisk, så informerer man sin kunder hvorfor og man anbefaler at en - fx sikkerhedsopdatering - bliver installeret/deployed. Men man opsiger altså ikke licensaftaler eller ændrer kundernes betalte software bag deres ryg. Beklager. 
P85DK
P85DK Apr 14 '22
Citat fra Johannelund @p85dk
Du læser fra vest, dvs du ævler om mine 20000 km på knap 3 år hvor CLEVER ikke kan betale sig, men overser vel at et CLEVER abb kan opsiges
Mht garanti, der står at man skal overholde alle tilbagekaldelser, det tolker man i software industrien til at man er forpligtet til at opdaterer sit software for at beholde garanti.
Med du kan da læse lidt i denne tråd
Se https://ing.dk/...hjaelper-ikke-231946
Og det har altid været min holdning at Tesla battericeller kun er designet til 4,2 volt men kunne få en overspænding til 4,3 eller mere hvilket kan udløse brandfare,
Ps Elon musk har også udtalt at ved at nedsætte ladespændingen havde den sideeffekt at ladehastigheden også faldt

Har du spist for meget sukker?

Læs lige betingelserne for bortfald igen. Der står intet om SW og SW opdateringer er ikke tilbagekaldelser, og i det tilfælde Tesla ønsker at udbedre en fejl der er en tilbagekaldelse via en SW opdatering, så må de ikke installere eller ændre andet end lige præcis den ting. Så endnu engang, det var i 2015 ikke en forudsætning at du installerede alle Teslas pruttepuder for at opretholde din fabriksgaranti.

Det link du henviser til har jo intet med noget at gøre - der står at Tesla ændre kapaciteten med en SW opdatering og at den manglende SW ikke er dækket af din batterigaranti, da der ikke garanteres en minimum kapacitet. Det er ikke et spørgsmål om at der er nget garanti der bortfalder hvis man ikke gør som de siger. Desuden kan Tesla ikke tilføje begrænsninger i garantien efter den er udstedt - eller mener du også du kan finde irrelevant link til at understøtte det argument?

Du læser ganske meget mening ind i alle mulige sammenhænge som overhovedet ikke er der, men til gengæld er det så også totalt misledende det du mener at have læst.

Johannelund
Johannelund Apr 14 '22
@p85D
Ja velkommen til den virkelige verden, nu har jeg arbejdets med Microsoft produkter igennem mange år, og fandt vi en fejl i gamle versioner var deres standart svar temmelig ofte, det er rettet i hotfix version x.x så du må bare se at for opgraderet din database, eller hvis det drejede sig om add-on hvis du ikke er på seneste version gider vi ikke hjælpe dig. Tror du virkelig at et software firma, han have og vedligeholde flere tusinde forskellige software versioner til f.eks model s.
Men ja hvis du var blevet på den gamle version, tror jeg næppe at du ville kunne opgradere til f.eks ccs og dermed tanke på alle de nye SUC der kommer.
P85DK
P85DK Apr 14 '22
Citat fra Johannelund @p85D
Ja velkommen til den virkelige verden, nu har jeg arbejdets med Microsoft produkter igennem mange år, og fandt vi en fejl i gamle versioner var deres standart svar temmelig ofte, det er rettet i hotfix version x.x så du må bare se at for opgraderet din database, eller hvis det drejede sig om add-on hvis du ikke er på seneste version gider vi ikke hjælpe dig. Tror du virkelig at et software firma, han have og vedligeholde flere tusinde forskellige software versioner til f.eks model s.
Men ja hvis du var blevet på den gamle version, tror jeg næppe at du ville kunne opgradere til f.eks ccs og dermed tanke på alle de nye SUC der kommer.

 

@Johannelund - nu må der altså snart være en voksen der tager alt det sukker fra dig.

Det du skriver der har jo absolut intet med garanti at gøre, som er det vi diskuterer. Jeg kan godt lide en god Côte de Boeuf, hvilket er lige så relevant i forhold til garantien for en Tesla købt i 2015, som det du skriver der.

Johannelund
Johannelund Apr 14 '22
@p85dk<br />
Som jeg forstår dig vil du have din bil præcis som den var da du købte den,<br />
Du vil kunne plukke i diverse sw opdateringer som det passer dig, Det er sku en computer på hjul du har købt. Men du vil gerne have at alle f.eks SUC der kommer er bagud kompatible og ret til at benytte dem.<br />
Hvis Tesla finder en Buck i deres software vil du have ret til af fravælge dennes fix, men forventer at Tesla stadigvæk vil give fuld garanti på din bil.<br />
Dette svarer til at f.eks da du købte en iPhone 4, vil du have alle kommende aps til kunne køre på et forældet styresystem. Ja velkommen til virkeligheden. Kan virkelig ikke se hvorfor Tesla ejeren altid skal ind på værksted for at få udført en tilbagekaldelse, når det kan klares via ota, jeg tror sku du må være en af de eneste i verden der mener at de af Tesla kritiske sw opdateringer altid skal foretages via tilbagekaldelse på værkstedet
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Apr 14 '22
P85DK
P85DK Apr 14 '22
Citat fra Johannelund @p85dk<br />
Som jeg forstår dig vil du have din bil præcis som den var da du købte den,<br />
Du vil kunne plukke i diverse sw opdateringer som det passer dig, Det er sku en computer på hjul du har købt. Men du vil gerne have at alle f.eks SUC der kommer er bagud kompatible og ret til at benytte dem.<br />
Hvis Tesla finder en Buck i deres software vil du have ret til af fravælge dennes fix, men forventer at Tesla stadigvæk vil give fuld garanti på din bil.<br />

Øhhh ja, det bekræfter jo bare hvad jeg havde mistanke om, at du ikke forstår særligt meget - hvornår har jeg sagt noget af dette? Jeg har aldrig sagt noget bagudkompatibilitet. Jeg har ene og alene sagt at Tesla ikke må forringe et produkt efter salg uden ejerens eksplicitte tilsagn. Hvis ejeren ikke ønsker en given opdatering, så må vedkommende leve med det afsagn der følger med af potentielle nye muligheder eller fejl - men vedkommende er stadig dækket af Tesla garanti, fordi han stadig opfylder garantibestemmelserne.

Men her diskuterer vi ikke bagudkompatibilitet, vi diskuterer garanti og under hvilke vilkår den kan bortfalde, hvor du så vælger at kommer med den skråsikre påstand at hvis du ikke installerer alle opdateringer, så bortfalder din garanti - men det gør den så ikke i følge garantien udstedt af Tesla. Så bare vis hvor i garantien der står noget om OTA og opdateringer og lad være med at vrøvle løs om Windows 98 og bagudkompatibilitet.

En Audi RS6 er betydeligt mere computer end en Tesla, hvilket kun tæller til Teslas fordel. At Tesla har en stor skærm gør det ikke til en computer på hjul.

cth
cth Apr 14 '22

Det er da vist en diskussion uden ende :-)

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 15 '22

Tråden er blevet et studie i antropologi  :-)

PeterE
PeterE Apr 16 '22
Citat fra Johannelund @p85dk<br />
Som jeg forstår dig vil du have din bil præcis som den var da du købte den,<br />
Du vil kunne plukke i diverse sw opdateringer som det passer dig, Det er sku en computer på hjul du har købt. Men du vil gerne have at alle f.eks SUC der kommer er bagud kompatible og ret til at benytte dem.<br />
Hvis Tesla finder en Buck i deres software vil du have ret til af fravælge dennes fix, men forventer at Tesla stadigvæk vil give fuld garanti på din bil.<br />
Dette svarer til at f.eks da du købte en iPhone 4, vil du have alle kommende aps til kunne køre på et forældet styresystem. Ja velkommen til virkeligheden. Kan virkelig ikke se hvorfor Tesla ejeren altid skal ind på værksted for at få udført en tilbagekaldelse, når det kan klares via ota, jeg tror sku du må være en af de eneste i verden der mener at de af Tesla kritiske sw opdateringer altid skal foretages via tilbagekaldelse på værkstedet
Jeg tror - med al respekt - at du blander mange ting sammen. Jeg kan ikke huske en eneste tilbagekaldelse/recall som endte med en softwareopdatering. Ikke en.
 
De tilbagekaldelser jeg husker var: Airbags, nogle møtrikker/bolte i styretøjet, løse bolte ved sikkerhedsselerne og senest at den sekundære  låsemekanisme på frunken skulle efterses.
 
Så ja, jeg mener sagtens at man kan bevare sin fulde garanti og ikke installere en eneste sw-opdatering. At jeg så personligt gerne vil have opdateret min software det er en anden sag. 
Johannelund
Johannelund Apr 17 '22
@PeterE
Om man bibeholder sin garanti som jeg mener er tvivlsomt, betyder vel intet i forhold til at køre i en sikker bil, med sine kære ombord, tvivler på at du kan få din ansvarsforsikring til at dække, hvis din bil selvantænder eller starte en brand der implicerer andre biler, eller at din Ap1 selvkørende funktion er skyld i et trafikuheld, Ap1 var sku lidt livsfarlig at anvende i 2015,
Bare fordi man ikke vil opdaterer sin bils sw Og helst vil køre som @p85dk i en bil med forældet sw, bare for at spare lidt tid på SUC, og hun have de SUC tilrådighed som fandtes da man købte bilen, ingen navi opgraderinger med hastigstavler opgraderinger, ingen nye veje i navi. Ingen forbedringer til ap1 osv.
der findes sku ingen sw firmaer der kan vedligeholde x antal biler der er på selvvalgt forældet sw.
De gange når jeg har opdateret kunder til nyeste sw version af f.eks Microsoft Erp systemer har man altid skulle følge en slavisk opdateringsrutine der indebar mange del opdateringer.

MOS
MOS Apr 17 '22

@Johannelund

Hvis du tvivler på, om garantien dækker en bil, der ikke er softwareopdateret, så kan du jo bare læse garantivilkårene og se, om du kan finde noget forbehold vedr. softwareopdatering. Det er der ikke i mine garantivilkår og jeg har også en Model S fra 2015.

Ligeledes, hvis du er i tvivl om, hvorvidt din ansvarsforsikring dækker bilbrand, afhængigt af softwareversion, så bør du også kunne finde dette i forsikringsvilkårene. Hvis der ikke står noget krav om softwareopdatering, så er det fordi forsikringsselskabet ikke stiller bestemte krav om softwareversion. I øvrigt tror jeg, at bilbrand må være dækket af kaskoforsikringen, ikke ansvarsforsikringen. Men jeg er ikke forsikringsekspert. Så spørg evt. dit forsikringsselskab.

Mht. "AP1 selvkørende funktion", så er det altid føreren af bilen, der har det fulde ansvar. Så her tænker jeg, at forsikringen dækker på samme måde som ved alle mulige andre trafikuheld, hvor føreren har begået en fejl. Men det er klart, at hvis man misbruger systemet og lader bilen køre selv uden selv at gribe ind, hvis forholdene byder det, så kan det være tvivlsomt, om forsikringen dækker. Men det gælder jo uanset, om det er AP1, AP2, softwareversion osv. I praksis kan det dog nok være svært at bevise, om man bevidst har misbrugt systemet eller om man bare har været lidt for uopmærksom. Så umiddelbart tænker jeg, at forsikringen som udgangspunkt dækker, medmindre de kan bevise, at du har misbrugt systemet med fuldt overlæg (f.eks. kørt med en appelsin el.lign. som vægt i rattet, lagt dig til at sove i bilen, mens den kører af sig selv osv.).

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 17 '22
P85DK
P85DK Apr 17 '22
Citat fra Johannelund @PeterE
Bare fordi man ikke vil opdaterer sin bils sw Og helst vil køre som @p85dk i en bil med forældet sw, bare for at spare lidt tid på SUC

Og hvor er det lige jeg har sagt det ???

Jeg ved ikke hvorfor jeg kom til at tænke på dig Johannelund, da jeg læste om hvordan Louise (Bruger du et dæknavn?) tolker ubetinget vigepligt

https://ekstrabladet.dk/nationen/bilist-til-blodig-cyklist-din-skyld/9214360

HemligNemlig
HemligNemlig Apr 17 '22
Der er godt nok nogen der må savne nationen på EB, kors for en børnehave det her Forum i flere tråde er blevet til. Trist.
P85DK
P85DK Apr 17 '22

Jeg vidste ikke der var læsepligt på alle indlæg?

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 17 '22

 

What?!

Her gik jeg med den overbevisning, at man som aktivt medlem var forpligtet til at læse samtlige indlæg for at forblive en del af klubben…

Nu har jeg endnu engang og endda på 7. år, brugt en meget stor del af de hellige dage på at gennemtærske samtlige indlæg herinde fra ende til anden!

god påske!

 

 

Sider: 1 2 »