Loading...
dk

Brummende lyd foran | Tesla Forum

PeterE
PeterE May 1

Hjælp, jeg har pludselig fået en brummende lyd foran. Det lyder som om det kommer fra venstre side mere end lige foran. Hjulene sidder umiddelbart fint fast, og det er en brummende lyd - ikke vibrationer.

Jeg tror ikke at det er DU, i al fald er opstår lyden som farten kommer over 50kmt og bliver blot højere og højere - der er ingen relation til om jeg træder på speederen eller ej. Jeg troede et øjeblik at det var min nummerplade som var løs (en idiot har åbenbart ramt mig med en trailerkrog ser det ud til...men det er vist en gammel småting), så jeg tog nummerpladen af, rettede den op og monterede den med dobbeltklæb og skruerne igen. Uden nogen effekt. 

Når jeg kigger ind igennem gitteret under nummerplader, så er der en masse grus/småsten som ved er blevet samlet op henover de sidste mange år. Nok heller ikke det. Der sidder også - i venstre side - en form for kabel med et stik på. Gad vide om det kunne være det. Uanset hvad, så har jeg ingen ide til hvor jeg skal kigge og alle ideer er velkomne. Ellers må jeg ud til Autoskadestuen eller Tesla. Tillægsspørgsmål, jeg vil egentlig gerne have bilen 'serviceret' - jeg er vist på 215.000 km nu. Er det hos Tesla eller en af de andre?

God søndag. 

Peter

Forummets indlæg er redigeret af PeterE May 1
MOS
MOS May 1

Brummelyd - jeg hælder mest til, at det kunne være et slidt hjulleje. Det er ikke uhørt, at hjullejer går efter 215.000 km. Plejer at starte meget svagt og udvikler sig efterhånden, så brummelyden bliver kraftigere i takt med at hjullejet slides. Brummelydens frekvens (tonehøjde) stiger proportionalt med farten og er uafhængig af, om man giver gas. Prøv evt. at dreje til siderne (kør slalom på en lige vej). Hvis lyden bliver en smule kraftigere, kan det skyldes at hjullejet i den ene side bliver hårdere belastet og giver lidt mere lyd. Hvis det er et slidt hjulleje, så er det ikke noget farligt. Du kan roligt køre videre på det, indtil lyden bliver så kraftig, at du ikke længere kan holde ud at høre på det. Så skifter du hjullejet.

Din beskrivelse af lyden virker ikke umiddelbart som en flaprende eller dunkende lyd. Ellers kunne det være noget, der sidder løst og vibrerer pga. aerodynamiske hvirvelafkast. Det vil typisk kun kunne høres, når der køres over en vis fart og lydens frekvens stiger også med farten. Årsagen kan være alle mulige løse dele, mest sandsynligt noget aerodynamisk afskærmning i undervognen, som sidder løst eller evt. bare er bøjet ud af facon.

Du har tjekket, at hjulene sidder fast. Men ellers kan det også være et løst hjul, der rasler - tjek tilspænding af hjulbolte. Har selv oplevet det, efter et værksted havde glemt at spænde hjulet fast! Lyden var dog forskellig, afhængig af om jeg gav gas eller lod den trille.

Jeg kan ikke afvise, at det kan være DU. Elmotor og gear er jo altid i indgreb og roterer med, når bilen kører - uanset om man giver gas. Her stiger frekvensen også proportionalt med farten. Jeg har heldigvis ikke selv nogen erfaring med støj fra DU.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 1
MOS
MOS May 1

Tillægssvar:

Jeg ville bare få lavet service, hvor det er nemmest eller billigst, men gerne et sted, der har god erfaring med Teslaer. Dvs. Hinnerup Auto, Autoskadestuen eller Tesla. Jeg ville dog lægge afgørende vægt på, at de adskiller, renser og smører bremser. Er ikke sikker på, at Tesla gør det.

PeterE
PeterE May 1
Dejligt med så konkret input, tusind tak Mark (!)
Forummets indlæg er redigeret af PeterE May 1
canel
canel May 1

det kunne også være, at der er fejl på en af de blæsere der sidder foran hvert forhjul, til kølesystemet.
et fremmedlegeme eller en del af vingen er brækket af, så der er ubalance.

PeterE
PeterE May 2

Super, ,tak @canel - det skal der også kigges på. 

PeterE
PeterE May 2
Og lige som jeg havde ‘besluttet’ mig til at det nok var den ene spjæld nede foran - og forsigtigt skubbede til dem - startede hele brummeaffæren så på min hjemtur idag. Og den er måske god nok med Marks gæt om hjullejet, i al fald brummer det ok fra venstre forhjul og når jeg så kører lidt slalom brummer det meget mere når jeg svinger mod venstre, altså udad. 

En venlig sjæl der har et gæt på hvad det koster at skifte et hjulleje? Man skifter dem vel ikke parvis, vel?
Ice2EV
Ice2EV May 2

Vil gætte på du er i ca 2-2500 for et hjullejeskifte i en side. Lejet koster vel 600-1000 kr og så bør det ikke tage meget over 1,5-2 timer at skifte.

MOS
MOS May 2

Ingen grund til at skifte hjulleje i begge sider, hvis det kun er det ene, der er slidt. Men du risikerer naturligvis, at de 3 andre også snart ryger og så skal du på værksted igen. Det kan også være, de andre holder længe endnu.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 2
PeterE
PeterE May 2
Tak for svar begge to, meget værdsat :)