Loading...
dk

Er Teslas 3 fasede mobillader ulovlig at bruge i DK? | Tesla Forum

P85DK
P85DK Jul 9 '22

Det er i hvertfald fornuftigt at det er en kabel trumle med egen sikring i. Hvis du har en jævn vedvarende belastning og den ikke er rullet helt ud, så kan sådan en kabel trumle godt blive rigtig varm

Ice2EV
Ice2EV Jul 9 '22

Er der noget jeg ikke forstår her?

Tesla's 3 fasede lader er den til modeller fra før 2019. Derefter er de alle leveret med 1 faset lader.

Når laderen leveres med et rødt 16/32 A stik, så kan den kun bruges i en "mormor" ladning, ved at man udskifter stikket til et almindelig 3 benet stik/schucko.

De nye 1 fasede ladere kan ikke lade med mere end 6A med et schucko pigtail isat. og 16A hvis det er den blå 16A enkelt faset pigtail der er isat laderen.

Begrænsningen ligger i pigtail'en, ikke i laderen.

I min optik er en mormor lader en lader med shucko stik(eller 3 benet), altså kun 220 Volt AC 1 fase og 6 Ampere. Alt derover betegner jeg ikke som en mormor lader. Ellers ville alle de AC 16A 3 fasede, vi alle har monteret i garagen, jo også skulle betegnes mormor ladere.

Ja selvfølglig kan man snyde systemet ved at klippe pigtail og sætte et andet stik på. Men det kan eks Tesla jo ikke sikre sig imod, at der må være sådanne tosser der køber deres produkter.

Man kan snyde med alt det man vil. Nogen ting er gratis at snyde med, eks hvis man flytter 5 istedet for 6 på ludobrættet for ikke at slå junior hjem. Andre snyderier er knap så uskadelige.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 9 '22
Johannelund
Johannelund Jul 9 '22
@Ice2EV<br />
Nej Teslas 3 faset lader er til alle Tesla Biler og andre der har indbygget 3Faset Ac opladning.<br />
At Tesla kun leverer den 1 faset lader til biler nu om stunder er fordi Tesla spare penge, ved at leverer en ubrugelig lader, husk på du skal betale registreringsafgift hvis de skulle leverer en brugbar. Tesla skal jo være konkurrencedygtige nu hvor der er kommet alternative EV biler på markedet, Optimalt burde man kunne købe en Tesla uden den ubrugelige lader, og så give 4-5 tusinde for den oprindelig lader der medfulgte de gamle model s og x
PS har man ikke en 3 faset mobillader er det sku svært at udnytte at strøm er næsten gratis lørdag 8-7-2022 i sommerhuset imellem 1300 til 1700, her får jeg påfyldt batteriet med 55% til 0,02 øre/kw
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Jul 9 '22
baldur
baldur Jul 9 '22
Min lader er altså ikke begrænset til 6A med Schuko. Den kan køre op til 13A så vidt jeg husker. Jeg bruger den pt som fast lader I mit værksted (et andet sted end min bopæl) med det blå stik og der kører den 16A. Hvilket i øvrigt ikke er spor ubrugelig, det holder min bil fuldt opladt de fleste dage.
Ice2EV
Ice2EV Jul 9 '22
Citat fra baldur Min lader er altså ikke begrænset til 6A med Schuko. Den kan køre op til 13A så vidt jeg husker. Jeg bruger den pt som fast lader I mit værksted (et andet sted end min bopæl) med det blå stik og der kører den 16A. Hvilket i øvrigt ikke er spor ubrugelig, det holder min bil fuldt opladt de fleste dage.

Du har helt ret. Den giver 16A på det blå tik.

Men hiver du det blå stik ud og sætter schucko pigtail på, så kan diu klun få 6A.

https://imgur.com/WjEB8tK

Til venstre på billedet, ser du 2 pigtails. En blå¨til 16A og en sort til almindelig vægstik også kaldet Schucko i tyskland. Fordi i tyskland sidder jord på siden af stikket og ikke i den 3 pind.

Johannelund
Johannelund Jul 9 '22
@Ice2EV med flere
Tjek da elviden.dk
220v må max have 13amp forsikring da 220v normalt max er udført i 1,5 kvadrat.
Derfor må man sku ikke trække 16amp i brå 220 volt instalation
Skal man trække 16 AMP skal installationen være udført i min 2,5 kvadrat
Har man ikke styr på boligens elinstallation trækker ma n max 6 AMP. Man skal sku nødig lave direkte hærværk på boligens installation.

Dvs. for en 1,5mm2 ledning i en boliginstallation må der løbe 13ampere (A) , så ved man at ledningen ikke bliver så varm at der er risiko for brand. - Derfor må der højst sidde en 13A sikring foran en 1,5mm2 ledning.
Kom der ved en fejl en 16A sikring foran samme 1,5mm2 ledning, ville der være fare for at der kunne løbe en for stor strøm igennem ledningen inde i boligen, som dermed ville begynde at smelte.
jonsiii
jonsiii Jul 9 '22
Citat fra Ice2EV

Du har helt ret. Den giver 16A på det blå tik.

Men hiver du det blå stik ud og sætter schucko pigtail på, så kan diu klun få 6A.

https://imgur.com/WjEB8tK

På billedet står der ikke noget om ampere, men max effekt. 3,7 kW for blå og 3 kW for Schuko'en. Det passer med hhv. 16 A og 13 A.

CanEl
CanEl Jul 9 '22

jeg har lige tjekket en mormor lader for en ven, der har købt en hybrid.
han var bange for at sætte ild i huset.
den information der er kommet ud, har virket som skræmme kampanje.

man kunne ikke se ladestyrke i bilen eller regulere den. 
testede den med bimåler, og den trak 6A, så han kunne bare lade hvor han ville.
det er da pinligt, at forhandleren ikke kunne fortælle ham det.

Ice2EV
Ice2EV Jul 9 '22
Citat fra Johannelund @Ice2EV med flere
Tjek da elviden.dk
220v må max have 13amp forsikring da 220v normalt max er udført i 1,5 kvadrat.
Derfor må man sku ikke trække 16amp i brå 220 volt instalation
Skal man trække 16 AMP skal installationen være udført i min 2,5 kvadrat
Har man ikke styr på boligens elinstallation trækker ma n max 6 AMP. Man skal sku nødig lave direkte hærværk på boligens installation.

Dvs. for en 1,5mm2 ledning i en boliginstallation må der løbe 13ampere (A) , så ved man at ledningen ikke bliver så varm at der er risiko for brand. - Derfor må der højst sidde en 13A sikring foran en 1,5mm2 ledning.
Kom der ved en fejl en 16A sikring foran samme 1,5mm2 ledning, ville der være fare for at der kunne løbe en for stor strøm igennem ledningen inde i boligen, som dermed ville begynde at smelte.

Det har du da totalt ret i @Johannelund. Men de 13A er kun ved kort belastning. Er det vedvarende belastning og flere timer, hvilket en ladning af en elbil må siges at være, så er det væsentlig mindre. eks 6A 

Det blå stik er også det der kaldes camping stikket og er et kraftstik, men altså kun med 1 fase.

@Jonssi det kan være jeg tager fejl, og den kan suge 13A i schucko stikket. Men stærkstrømsloven og diverse FUGA kontakter er ikke beregnet og sikret til mere end kortvarigt 13A. De fleste kun til 10A. Skal der lades over længere tid anbefales det af LK(FUGA producenten) at der kun benyttes 6A.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 9 '22
baldur
baldur Jul 9 '22

@Jonssi det kan være jeg tager fejl, og den kan suge 13A i schucko stikket. Men stærkstrømsloven og diverse FUGA kontakter er ikke beregnet og sikret til mere end kortvarigt 13A. De fleste kun til 10A. Skal der lades over længere tid anbefales det af LK(FUGA producenten) at der kun benyttes 6A.

Det er præcis de danske stik der er problemet. Schuko stik og nyere LK der ikke er indbygget kan sagtens klare 13A i vedvarende belastning. Men det kan være svært at vide hvilke stik der er problemer med og derfor er anbefalingen at man holder sig til 6A.

En anden ting er at det kan være svært at vide om den bagvedliggende elinstallation er noget klamp eller ej.

Jeg har et stik i garagen hvor jeg kender ledningsføringen eksakt. Ledningen ligger under spærene langs tagrenden og er synlig udefra hvis man ved at man skal se efter... og den går direkte til eltavlen. Så i det tilfælde er der ikke noget der brænder ned eller endog bliver varmt.

Det eneste nye her er at Sikringsstyrelsen pludselig melder ud at det er forbudt at sælge mormorladere der kan lade mere end 6A. Det er nyt for indtil nu har de blot anbefalet at brugere begrænsede strømmen hvis ikke man kender elinstallationen. Jeg har da også fået en mormorlader af Tesla der med Schuko pigtail lader med 13A og en mormorlader af VW der lader op til 10A. De er begge pludselig forbudte at sælge (men ikke at bruge!). Jeg har dog ikke modtaget en tilbagekaldelse fra hverken Tesla eller VW.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide, om det kun er ladere med "dansk" stik der er forbudt eller om det også gælder ladere med Schuko? De kan jo dårligt forbyde tyske webbutikker at sende til Danmark.

jramskov
jramskov Jul 11 '22

Jeg skrev til sikkerhedsstyrelsen fordi jeg synes det var uklart formuleret og fik dette svar:

"Hvis du anvender et lovligt markedsført produkt på en anden måde end forudsat af fabrikanten, er det op til dig at sikre at anvendelsen er sikker."

Ud fra det svar konkluderer jeg at deres pressemeddelelse er dårligt formuleret. Det er fortsat lovligt for mig at bruge, det er blot mig der har ansvaret.

Derudover blev jeg også henvist til denne vejledning: https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/elbiler/opladning-el-biler

Sider: « 1 2