Loading...
dk

Støddæmper knækket | Tesla Forum

SuneH
SuneH Jul 11 '22

Model S, 2015, uden luftaffjedring.

I går, da jeg bakkede ud af indkørslen som 1000 gange før, lød der et knæk, og billen satte sig i venstre side foran. Dækket skraber på skærmen på indersiden! Jeg fik den bakset op på en donkraft, og kan konstatere at det er støddæmperen/fjederen der er gået.

Heldigvis har jeg Falck abonnement - de har nu bukseret den på et fejeblad hen til min lokale mekaniker, som mener han godt kan skifte den slags.

Spørgsmål: Bør jeg skifte i begge sider foran, nu han alligevel skal i gang? De har jo kørt lige langt, og det er vel kun et spørgsmål om tid før den anden går? Har I nogen holdninger til dette?

Og er der erfaringer med hvad sådan en dims koster ca.?

Mvh Sune

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Jul 11 '22
P85DK
P85DK Jul 11 '22

Det er nok en meget god idé at skifte i begge sider samtidig, de koster ikke specielt meget.

Det er her er et fuldt sænkningssæt fra H&R, hvis du skal være lidt smart med de unge, det koster 2.400 kr. for hele vejen rundt.

Gyzz
Gyzz Jul 11 '22

det lyder som fjederen der er knækket, i princippet kan du nøjes med at skifte fjederen der er knækket, men vil anbefale at skifte begge forand, og støddæmperene er nok også modne, så mindts to nye fjedre/støddæmpere ;-)

prisen kommer meget an på hvor fancy det skal være, det er nok nogle af de komponenter der har størst indflydelse på dine køregenskaber men ja fra et par tusind til rigtig mange tusinde hvis du vil have racersetup/gevind undervogn osv

SuneH
SuneH Jul 11 '22

Meldingen fra min mekaniker er, at man ikke kan skifte fjederen alene, men hele støddæmperen skal skiftes. De koster 9000,- pr. stk + moms og de er i restordre pt. Og FTZ, som taler med Tesla, kan ikke sige noget om hvornår de kommer (!!). Det kan potentielt være månedsvis!

Så nu står den helt død hos min mekaniker, ingen ved hvornår den kan blive lavet, og vi tager på 16 daqes ferie på søndag. Fuck mand

MOS
MOS Jul 11 '22

@SuneH

Det lyder virkelig surt. Og ret dyrt. Og længe at vente uden at vide, hvornår den bliver køreklar igen.

Er det så ikke "bare" at indstille sig på at tage 3'eren på ferie? Eller er det helt umuligt? Ved godt det så koster lidt på SuC. Men tja, hva' f..... skal man ellers gøre? :-(

SuneH
SuneH Jul 11 '22
Citat fra P85DK

Det er her er et fuldt sænkningssæt fra H&R, hvis du skal være lidt smart med de unge, det koster 2.400 kr. for hele vejen rundt.

@P85DK - tak for link. Når jeg indtaster min nummerplade AY82007 får jeg at vide, at de ikke passer. Og dem, som gør, er i restordre. Men det undrer mig, at man kan købe fjedre løst, når min mekaniker har fået at vide, at man ikke kan nøjes med at skifte fjederen.

@MOS - vi skal flyve på ferie, så det er såmænd ikke fordi vi skulle bruge S'eren på ferie, jeg ville bare godt være "helt på plads" når vi tager afsted, i stedet for at bilen står i et industrikvarter og aflader batteriet potentielt i månedsvis... 

MOS
MOS Jul 11 '22

@SuneH

Lad den op til 90% og parkér den et sted, hvor der er strøm inden for en forlængerlednings længde, så du nemt kan lade den op i nødstilfælde. Gå til Visuel, slå energibesparelse til, altid tilsluttet fra. Og lad den så bare sove i fred.  Hvis du undlader at vække den med mobil appen, så bør den ikke bruge mere end ca. 1% om dagen, så den kan uden problemer stå i månedsvis uden at tage skade. Hvis den skal stå i mere end et par måneder, ville jeg nok efter ca. 2 måneder tjekke, hvor meget strøm der er på batteriet og evt. sætte den til opladning.

Allerbedst ville naturligvis være, hvis du har mulighed for at parkere den i umiddelbar nærhed af opladningsmulighed, så den kan stå med ladekablet tilsluttet hele tiden. Så er det bare at sætte den til 50% opladning og så ellers bare lade den passe sig selv.

Dec14
Dec14 Jul 11 '22

@ Sune H

Med Teslas helt specielle form for kundeservice -  også hvad reservedele angår, ville jeg personligt lede efter et enkelt brugt fjederben hos en ophugger eller på internettet. Så kan du hurtigt få bilen kørende igen uden at skulle benytte blodtryksdæmpende medicin mens du venter på Tesla !

 

P85DK
P85DK Jul 11 '22

Tesla sælger dem garanteret kun som en samlet enhed, men er nu ret overbevist om at du kan nøjes med at skifte fjederen.

Jeg er nu også ret sikker på at det er samme fjedersæt for din 70R som en 85R/D. Din bil er selvfølgelig lidt lettere, men så er det heller ikke mere. Prøv at ring til Nardocar og spørg dem om hvorvidt det H&R sæt passer på din bil, de har det også. Det er nok det samme som på Autodoc.

Du kommer lidt tættere på jorden, men små 3.000 kr. helevejen rundt kontra 9.000 pr. hjørne kan alligevel noget.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 11 '22
MichaelS
MichaelS Jul 11 '22

Det er f...... løgn. Har lige (som for 2 timer siden) oplevet totalt samme problem (MS15 u. luft) bare i højre side!

Forskellen er bare, at vi sidder i Frankrig!

Mon man (Tesla Frankrig) kan nød-reparere med en 3. parts fjeder, så vi kan "humpe" hjem?

P85DK
P85DK Jul 11 '22

@MichaelS - husk at udskiftning af en fjeder er noget alle mekanikere kan lave, så en lille lokal kan også, det er mere spørgsmålet om at få fat i reservedelen.

Hvis jeg var dig, så vil jeg ringe til SOS, da du er dækket af din kasko forsikring ved nedbrud i udlandet. De vil sørge for lejebil eller anden hjemtransport for jer og få bilen bragt hjem til det værksted I ønsker

MichaelS
MichaelS Jul 11 '22

SOS er på sagen og bilen bliver transporteret til Tesla Nancy i morgen fra den lokale bil-assistance service (uheldet skete her i aften). 

De vil ringe i morgen om lånebil, så skal nok hjem i dino-burner, men ville helst bare "humpe" hjem hvis det kan lade sig gøre, og så vente på den rigtige del derhjemme.

Andersen
Andersen Jul 11 '22

Hvor langt har Jeres biler kørt ? - Andre med samme problemer ?

SuneH
SuneH Jul 12 '22

@Andersen - vores Model S har kørt ca. 140.000 km.

KimT
KimT Jul 12 '22

Min ex. '15 70D : 237.000km uden problemer

TSLA
TSLA Jul 12 '22

Min P85S fra 15 kørt 327.000 og fået skiftet bærearme præventivt. Ingen problemer med fjedre og støddæmper

MichaelS
MichaelS Jul 12 '22

ca 170.000 km (bærearme foran også skiftet, troede faktisk det var dem der var røget og var ved at bande mekanikeren langt væk, men hjulene holder vinklen præcis som de skal og bilen kan faktisk styres forsigtigt - op på et fejeblad)

Gyzz
Gyzz Jul 12 '22

ser ud til at de er på lager fra autodoc (NB.: sænker 30mm ;-), men ikke sikkert at du kan få alle værksteder til at montere/købe disse hvis de har aftaler med FTZ.

https:///...del-s/108501-85d-awd

men alle værksteder kan normalt skifte fjederen, men hvis bøsningerne er trætte skal de måske også skiftes, men tænker ikke det er et problem bare for at humpe hjem og indtil de har de lækre dele på lager igen os så skifte hele benet (fjeder og dæmper) senere.

Forummets indlæg er redigeret af Gyzz Jul 12 '22
Ice2EV
Ice2EV Jul 12 '22

Mener umiddelbart at selvom de har aftaler med FTZ, at værkstedet får reservedele fra andre leverandører. Hvis den anden kan levere noget FTZ ikke kan.

Aftalen med FTZ er både et varekatalog såvel som et regnskabsprogram, således køb og salg af både reservedele og biler administreres nemmest i regnskabet og på faktura fra FTZ såvel som til kunden.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 12 '22
MOS
MOS Jul 12 '22

Jeg ville personligt aldrig sænke den 30 mm. Jeg har også standard fjedre, så den kan ikke reguleres i højden. Og der er i forvejen så lidt frihøjde, at der er en del steder i byen, hvor jeg ikke kan køre over kantsten og fartbump, uden at den skraber imod. Det lyder fælt, men går liiiige an, hvis man kører meeeget forsigtigt. Samme problem ved Middelfart SuC, hvor den også skraber imod med forenden, når man tager udkørslen fra SuC nede for enden af bakken. Jeg kan ikke forestille mig, at 30 mm sænkning ville gøre noget godt her. Tværtimod ville 5-10 mm ekstra frihøjde gavne. Men det kan da være, jeg snart skal have mine slidte dæk skiftet ;-)

Sider: 1 2 3 »