Loading...
dk

Støddæmper knækket | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann Jul 12 '22

@SuneH   Sidder lige og bruger 3 min på eBay.   Det er ikke svært at finde fjeder og støddæmper sæt til ca 2500-3000 + porto.  I USA eller Asien. 

Søg på "tesla model s spring shock" 

Jeg ville bestille et sæt sæt i USA og betale lidt ekstra for at det kommer hurtigt.  Under alle omstændigheder lange billigere og hurtigere end de 9000 pr stk du nævner. Jeg ville heller ikke sænke den som Mos skriver. Den er sug passende lav i forvejen. 

Vores 70D har gået knapt 290K uden dette problem.  

Gyzz
Gyzz Jul 12 '22

det ville jeg heller ikke, med mindre at det var midlertidigt og jeg ikke kunne køre i min bil ;-)

SuneH
SuneH Jul 12 '22
Citat fra webercarbmann

@SuneH   Sidder lige og bruger 3 min på eBay.   Det er ikke svært at finde fjeder og støddæmper sæt til ca 2500-3000 + porto.  I USA eller Asien. 

Jeg ville bestille et sæt sæt i USA og betale lidt ekstra for at det kommer hurtigt.  Under alle omstændigheder lange billigere og hurtigere end de 9000 pr stk du nævner. Jeg ville heller ikke sænke den som Mos skriver. Den er sug passende lav i forvejen. 

Tak for tippet. Der kommer vist moms og import-gebyr på oven i. Det må jeg lige finde ud af.

Og enig, den er lav nok i forvejen. Middelfart SuC, som MOS nævner, er et godt eksempel. 

EDIT: Tror I denne passer: 

https:///...6:g:~vgAAOSwFYxisTet

Man kan ikke vælge 70 RWD, kun fx "Base Sedan" - mon ikke det er den?

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Jul 12 '22
cth
cth Jul 12 '22

ja få nu lavet den tilkørsel i Middelfart om.

Godt nok kan jeg bare hæve bilen og har det lagt ind fast, men det er da skørt.

Håber i begge finder god løsning med de fjedre.

webercarbmann
webercarbmann Jul 12 '22
Quote from SuneH
Citat fra webercarbmann

Tak for tippet. Der kommer vist moms og import-gebyr på oven i. Det må jeg lige finde ud af.

Og enig, den er lav nok i forvejen. Middelfart SuC, som MOS nævner, er et godt eksempel. 

EDIT: Tror I denne passer: 

https:///...6:g:~vgAAOSwFYxisTet

Man kan ikke vælge 70 RWD, kun fx "Base Sedan" - mon ikke det er den?

Vil sige at det sæt i dit link passer. Du kan eventuelt dobbelt tjekke med de reservedelsnumre der er nævnt i annoncen.  Told koster ikke alverden og moms skal du alligevel betale. 

SuneH
SuneH Jul 13 '22

Jeg ringede til min mekaniker og fik reservedelsnummeret, og kunne i annoncen bekræfte at det var korrekt. Så nu har jeg bestilt et stk til under 3000,- incl. shipping. Selv med moms og import told, er der en bid vej op til de 9000,- + moms som Tesla skal have.

Nu spørger jeg så naivt: Det er uoriginale dele, ikke? Men det er vel OK, den er ude over garantien, så Tesla vil vel under alle omstændigheder nægte at dække noget alligevel.

Dec14
Dec14 Jul 13 '22

@ Rune

Som tidligere autotekniker vil jeg sige at i langt de fleste tilfælde er uoriginale dele mindst lige så gode som O.E. 

Men fjedre og støddæmpere skifter man altså parvis ikke enkeltvis. Endnu vigtigere nu hvor du vælger en uoriginal del, hvor fjederspænding/dæmpning nemt kan være lidt anderledes. 

Husk at få udført 4-hjulsudmåling/justering når fjedrene er skiftet - mange mekanikere skipper dette med øget dækslid, dårlig økonomi til følge.

MichaelS
MichaelS Jul 13 '22

Originale reservedelsnr. kan findes jvf: http://www.teslaforum.dk/forum/topic/8299?page=1#post-123325. Kan måske hjælpe med at finde den rigtige uoriginale del.

SuneH
SuneH Jul 14 '22
Citat fra Dec14

Men fjedre og støddæmpere skifter man altså parvis ikke enkeltvis. Endnu vigtigere nu hvor du vælger en uoriginal del, hvor fjederspænding/dæmpning nemt kan være lidt anderledes. 

@Dec14: Tak. Nu har jeg opdateret min ordre, så der kommer et par i stedet.

Herligt med dette vidende forum, som deler ud af guldkorn og tips!

Dec14
Dec14 Jul 14 '22

@ SuneH

Så er du snart godt kørende igen..

Håber du har mod på at følge op på tråden med dine erfaringer når I på et tidspunkt har fået monteret de nye dele. Har du fået nogle rigtig gode reservedele er det en stor hjælp for os andre at kende fabrikat, numre mv. på dem, når vi før eller siden havner i samme situation som dig.

tintin
tintin Jul 25 '22

Er der nogen der har oplevet dette? Popper op med jævne mellemrum. Det er en Tesla P85D fra 2015. 

cth
cth Jul 25 '22

Ja det sker ind imellem for mig i model S 2021.

Det er bare en mindre skrift i lille skærm bag rat der siger at forreste klap ikke er reg. låst.

Men den er lukket og låst.

Jeg kan ikke ignorere. Jeg må ud og åbne og lukke.

Set den en 4-5 gange på 1,5 år.

P85DK
P85DK Jul 25 '22

Her er et forslag til hvad der kan være galt

https://www.youtube.com/shorts/ySwIpsUjFFQ

Kan også være jord'en

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/ground-stud-nut-over-torqued.86688/#post-1987741

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 25 '22
KimT
KimT Jul 25 '22

Jeg havde samme problem på et tidspunkt. Hvis det ikke var denne fejl, ville den ikke åbne hjelmen uden at man trykkede ned på hjelmen samtidig med at man åbnede via fob’en . Det blev afhjulpet sf en ranger der var ude ifm recall på at bagerste krog/lås på motorhjelm - det betød så bare at hjelmen ikke helt flugtede som den gjorde før…..

Dec14
Dec14 Jul 28 '22

Låsemekanismen på fronthjelmen har en integreret sensor, der påvirkes mekanisk. For et par år siden begyndte vores at skabe sig under en lang tur i regnvejr - temmelig stressende. Det viste sig da jeg afmonterede mekanismen at de forskellige dele var begyndt at arbejde trægt på grund af korrosion. Det hele blev renset, smurt og samlet igen - fejlen har siden reparationen ikke vist sig igen.

SuneH
SuneH Aug 4 '22

Hermed en opfølgning på min Model S 70RWD fra 2015.

Støddæmperne blev bestilt på ebay og ankom d. 28. juli mens vi var på ferie. De blev leveret direkte til min mekaniker. Det gav anledning til lidt skriveri frem og tilbage med FedX i lufthavnen, som troede at det var mekanikeren der havde bestilt dem, og derfor skulle oprettes på virk.dk som importør. Men da jeg fortalte at jeg havde bestilt dem som privatperson og blot sat leveringsadressen til mekanikeren, blev de frigivet. Jeg har endnu ikke modtaget opkrævning fra Told på dem.

Mekanikeren har monteret dem (2 stk foran), og jeg bad ham gemme de gamle, så jeg kunne sende et billede herind. Det var åbenbart ret besværligt for ham at skifte dem. da en gennemgående bolt sad fast på en måde, så han ikke kunne komme til for batteriet. Derfor måtte han afmontere både styrekugler og krængningsstabilitatorer (citerer efter hukommelsen her - er lidt på dybt vand).

Efter hans mening bar hele opsættet præg af at være "samlet på jorden og så løftet på plads", dvs uden tanke for hvordan det evt. kunne være nemmest at udskifte dele sidenhen. Anyways, det lykkedes for ham, og bilen kører fint.

Den er en anelse højere nu end bagtil, jeg har ikke målt efter, men når den står på flad vej, er der "mere luft mellem øverste dækkant og skærm" foran end bagtil. Jeg har så spurgt ham om man evt kan justere dem lidt ned, men de er som de er. De kan evt. "sætte sig lidt" den næste måneds tid, mente han. Og måske er der også tale om at de bageste er blevet lidt trætte. 

Min mekaniker er Castella Auto i Værebro ved Ølstykke. Han har taget 5 timer for det, og det synes jeg lød rimeligt ift hvor besværligt det havde været.

Jeg vil, når bilen til efteråret skal have vinterdæk på, have lavet en sporing for at sikre et ensartet slid på dækkene.

Vedlægger billeder af den knækkede støddæmper.

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Aug 4 '22
P85DK
P85DK Aug 4 '22

Det er AFT link (kødben) der har bolten som ikke kan komme ud pga batteriet. Bolten saver man bare over og sætter en ny bolt ind fra den anden side. Det gør de også hos Tesla. Godt du fik det skiftet til overkommelige penge

SuneH
SuneH Aug 4 '22
Citat fra MichaelS

SOS er på sagen og bilen bliver transporteret til Tesla Nancy i morgen fra den lokale bil-assistance service (uheldet skete her i aften). 

De vil ringe i morgen om lånebil, så skal nok hjem i dino-burner, men ville helst bare "humpe" hjem hvis det kan lade sig gøre, og så vente på den rigtige del derhjemme.

@MichaelS - hvordan gik det for jer i Frankrig? Fik I skiftet dernede? 

MichaelS
MichaelS Aug 4 '22

Desværre nej, den afventer dele i Kastrup nu. Men Tesla DK har nu været fine til hjælpe med at bestille dele hjem og lave tilbud parat, mens bilen (langsomt) kom hjem på fejebladet.

SuneH
SuneH Aug 5 '22

@MichaelS - hvad gør I så i mellemtiden? Stiller Tesla en lånebil til rådighed når nu de ikke kan skaffe dele hjem?

Sider: « 1 2 3 »