Loading...
dk

Hvordan løfter man sin model S | Tesla Forum

cth
cth Aug 2

Jeg havde egentlig sagt jeg ikke længere gad rode med hjul.

Men synes dækcentre m.m. tager ublu priser, man skal bestille tid og ja bare lidt bøvlet.

Så vil købe donkraft og momentnøgle.

Hvor løfter man og kan jeg evt. løfte hele ene side?

Hvilket moment skal bolte spændes med?

Skal jeg ofre lidt på donkraften ud over den selvfølgelig skal klare mindst 2.5 ton.

Forummets indlæg er redigeret af cth Aug 2
cth
cth Aug 2

tak... begge to

ja Thansen selvfølgelig... ikke tænkt den vej

Er så et hjul af gangen og er sådan set også fint.

PeterE
PeterE Aug 2

Donkraften skal vel ikke løfte 2,5 ton? Du løfter cirka 1/4-del af bilen ved hjulskifte. Vil jeg da tro.

P85DK
P85DK Aug 2

En ordentlig kvalitet donkraft er at foretrække da det trods alt handler om din sikkerhed, men som PeterE skriver så skal du ikke løfte hele bilen på én gang og bilen vejer 'kun' ca. 2.200 kg i alt.

Jeg bruger den her fordi den har ekstra lav indgangshøjde som jeg skal bruge på et par andre biler og den klarer det ganske fortrinligt. Og den løfter fint hele den ene side ved et af de 4 punkter som Bianco beskriver. Jeg ved ikke hvor smart det er, men hvis du løfter så det ene hjul kun lige slipper så går det nok :-)

Bianco
Bianco Aug 2

Citat fra PeterE

Donkraften skal vel ikke løfte 2,5 ton? Du løfter cirka 1/4-del af bilen ved hjulskifte. Vil jeg da tro.

Í praksis ca halvdelen… 

Bianco
Bianco Aug 2

Momentnøgler: https://www.biltema.dk/varktoj/handvarktoj/trakvarktoj/momentnogler/

Og husk at momentnøgler skal skrues tilbage til nul efter brug for at du kan stole på momentskalaen på nøglen..

cth
cth Aug 2

2.5 ton var fordi jeg ville løfte den ene side og ja det er måske halvdelen jeg skal løfte, men ved det ikke...

Men aldrig køb for småt ... køb sikkert :-)

P85: tak for link til kvalitetsdonkraft med lav indgang.

Det har tit været et issue med andre jeg har haft.

Kunne selvfølgelig også bare køre på gør det selv værksted som jeg gjorde i "gamle" dage.

Men synes jeg føler mig lidt udenfor. Ved ikke hvorfor.

Forummets indlæg er redigeret af cth Aug 2
AgentP
AgentP Aug 3

Føler sig lidt udenfor...

Som når man parkerer ved siden en af en Dodge Ram og siger "Så er der amerikaner-biler-træf". De kigger så underligt på dig.

MOS
MOS Aug 8

Hvis man har en donkraft, som lige netop ikke kan komme ind under bilen, kan man benytte denne løsning i en snæver vending:

Skal du f.eks. løfte bilen ved højre forhjul, så kør bilens venstre forhjul op på en kantsten. Det vil så løfte bilen ved det højre forhjul samt venstre baghjul en smule (~1/4 af kantstenens højde), hvilket ofte er nok til, at man kan få donkraften ind under.