Loading...
dk

Omkostningsberegner for Tesla Model S | Tesla Forum

KS
KS Dec 18 '14

I denne tråd diskuterer vi omkostningsberegneren på siden (i menuen i toppen)

 

Den kan bruges af alle - medlemmer som ikke medlemmer, og må ses for at være vejledende og ikke et endegyldigt svar på økonomien. Jeg har medtaget diverse omkostninger til drift, financiering over 8 år - afskrivningsmodel, forskellige kørselsmønstre m.v.

 

Lad mig høre hvad i syntes om funktionaliteten - designet er jeg ikke 1000 meter mester indenfor, så det er som det er.

 

/Ken

 

Modellen som der beregnes på baggrund af er vedhæftet.

 

Forudsætning er ejerskab og financiering over 8 år - der arbejdes på at forbedre og kunne ændre dette.

 

Forummets indlæg er redigeret af KS Dec 30 '14
Kiefer
Kiefer Dec 19 '14

Ken, kan det passe man ikke kan indtaste tal i beregneren men kun rette via scroll op/ned?

 

En anden detalje, hvis du kører mere end 20.000km om året er taksten for de efterfølgende km en anden, det tager beregneren ikke højde for. For mit vedkommende kører jeg f.eks. over 30.00km om året på kilometergodtgørelse, det vil i online beregneren give en alt for høj godtgørelse.

I antal watt, der mangler folkene i deres S60, de kører jo som Kajakaj ;-)

Bilvask, det er for mange en engangsinvestering, de fleste af os kører jo ikke i vaskehal, men gør som Larsen og bruger det som terapi.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Dec 19 '14
KS
KS Dec 19 '14

Martin - dobbeltklik og ret på tal.

 

Laver check på kørselsberegneren - men det gør jo egentligt ingen forskel ICE vs Tesla. Kan godt lave en 170 wh/km (kajakaj) og ligge den på også - tager ikke lang tid. Har lige rettet renters rente i modellen, den var glemt, men nu passer modellen meget godt overens med den Nordea har på deres hjemmeside.

 

Måske der også skulle en "indtægt" på - i form af de mange smilende timer i bilen. ?

Kiefer
Kiefer Dec 19 '14

Jeg synes der må være noget galt, det er langt billigere at købe en ICE end en elbil:

 






Eller betyder farven grøn at det er rent overskud?

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Dec 19 '14
KS
KS Dec 19 '14
Grøn = billigst
Tal i paranteser = minus (der ligger en model i Excel bagved)
DerHansi
DerHansi Dec 19 '14

@KenSeitzberg : strålende initiv :-). Jeg har nærstuderet det bagvedliggende Excl.ark. Hvis der skulle fintunes lidt :du mangler at tage højde for skattefordelen på renteudgiften (for de fleste en fradragsværdi på mindst 30 %) . Men en rigtig god beregner hvor man selv kan fintune - læs - spares meget ved enten at lade på SuC eller bo i et El-opvarmet hus, med en noget lavere pris pr. kwh.

 

Godt gået :-)

Forummets indlæg er redigeret af DerHansi Dec 19 '14
kajakaj
kajakaj Dec 19 '14

@Ken: Rigtig god måde at præsentere beregner på, i stedet for at brugerne skal arbejde i et regneark.

Fantastisk at Teslaen kommer ud med bedre resultat end ICE. Endda også på totaløkonomi med afskrivning, selvom ICE er over 300000 kr. billigere i indkøb. Helt som  forventet, da vi lagde ordren ind for over 1 år siden, og virkeligheden har oversteget forventningerne positivt. Og så er Teslaens restværdi efter 8 års afskrivning endda 75000 kr. højere end ICE - Måske man så bare skulle bruge de 75000 kr. man således har sparet til at købe et nyt superbatteri med dobbelt rækkevidde til den tid.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Dec 19 '14
CC
CC Dec 24 '14

Hejsa

Virkelig fint regneark.

Kan det passe at man ikke kan bruge det til at beregne køb af brugt Tesla til feks. 500000 kr?

Eller en anden elbil til 330000 kr. ;o)

Leger lidt videre, sikkert bare mig.

God jul til alle herinde

CC

MDamm
MDamm Dec 24 '14
Nej, du har ret. Jeg mener at Ken satte nogle prisintervaller ind.
CC
CC Dec 24 '14

Der skal ikke rettes ret meget før alle der ønsker at udregne om elbil er økonomisk en god ide kan bruge den.

Pris, forbrug ned til 120 wh/km. så er den kørende

CC

kajakaj
kajakaj Dec 24 '14

Beregneren ligger som Excel-ark længere oppe i denne tråd, så man selv kan rette tallene og indsætte lavere priser og forbrug.

Kiefer
Kiefer Dec 24 '14

Dobbeltklik på prisen for elbilen og du kan selv indtaste en anden pris.

/Martin

Kristian70k
Kristian70k Dec 24 '14

men man ikke ændre antal år?

KS
KS Dec 24 '14

Korrekt at året ikke kan ændres ligesom der visse steder er sat min og Max værdier ind. Jeg vil kigge på at lave årene der regnes over på et tidspunkt men som Kaj skriver har jeg lagt modellen med i Excel format. 

 

Så kan man selv ændre alt..

KS
KS Dec 30 '14

@Kristian70K: Beregneren er nu opdateret, op på fanebladet Advanceret kan der nu både ændres antal år man ønsker at eje bilen (kan være forskelligt fra tiden den financieres over), afskrivninger kan ændres, og jeg har lavet eksempler på "pakker" altså Model S - s60 skrabet -> P85D som kan vælges. Samme for ICE, hvor data på bilerne så lægges ind i modellen. Om det er helt realistiske forbrugstal m.v. for dem aner jeg ikke - men det er best guess.

svogen
svogen Jan 1 '15

Godt initiativ med en beregner - den tror jeg mange vil kunne drage nytte af.

Et par ideer.. 

1. Mulighed for at brugere kan gemme ICE bil data som kan genbruges af andre. Fx. sammenlignede jeg i sin tid med biler der har 3 fulde siddepladser i bag. Du kan forresten finde data på dem her.

2. Deling af beregner indstilling via url. Det gør det lettere at vise andre hvor "billig" en Tesla er. :)

 

KS
KS Jan 1 '15

@Svogen: Det ville være smukt at kunne dele beregningerne - men da oplysningerne bliver gemt i en cookie, har jeg ikke lige umiddelbart muligheden for at lave det, så derfor heller ikke nummer 2.

 

Så dit regneark igennem, og du har taget højde for det meste. Dog er afskrivningerne på Teslaen nok lidt for optimistiske, og omkostningen til dæk for lille. Men ellers er resultatet næsten det samme.

 

Men enig i at det ville være en ide at kunne gemme og dele resultaterne, så jeg lurer om det kan laves alternativt

kajakaj
kajakaj Jan 4 '15

Indslag om elbiler i TV2-nyhederne kl. 19 d. 4.1.2015 hvor FDM har beregnet at elbiler er billigere totaløkonomisk end brændstofbiler. Tesla blev beregnet til 4,95 kr. pr. km mod ICE til 5,99 kr.

Kiefer
Kiefer Jan 4 '15

Det er da nye toner fra FDM, tidligere har det jo heddet sig at en Tesla Model S og en BMW 5-serie næsten kostede lige meget...

/Martin

Kristian70k
Kristian70k Jan 4 '15

det forurener jo ikke, eller det gør det jo bare lidt længere væk.. hvorfor skal de altid snakke med de elbil ejere der ikke fatter en brik..... 

Sider: 1 2 »