Loading...
dk

Skifte til N under kørsel | Tesla Forum

Haabefuld3ejer
Haabefuld3ejer Sep 12 '22

Hej

Havde min 3LR til service for et par uger siden. (kr1534.-, serviceudgift i 2 år!!).

Var lidt loren ved bremsskiverne, men fik nu at vide, at de var ok. Fik et råd om at skifte til N, når man bremser ned for at rense skiverne. På den måde kunne man undgå, at motorerne tager det meste af bremsekræfterne. 

Det lyder meget fornuftigt og logisk, så det har jeg prøvet. Ifølge  manualen skulle man kunne skifte til N under kørsel, men ved forsøg får jeg meldingen: Kan ikke skifte gear, bilen kører for hurtigt.

Nogen fif?

SuneH
SuneH Sep 12 '22

Når du kører i D, så tryk forsigtigt gearvælgeren opad i 1-2 sek. Så kan du mærke den "slipper" og så triller du i N. Men du skal gøre det forsigtigt og ikke igennem punktet med modstand i gearvælgeren, så tror den nemlig du vil til at bakke (R) og så protesterer den.

Johannelund
Johannelund Sep 12 '22
Tjaa når jeg vil have mine skiver fine, bruger jeg den ulovlige handling, bruger begge føder samtidig, den ene på bremsen og den anden på spejderen, bilen brokker sig med meddeler, men det virker, Denne metoder har jeg brugt på alle mine biler med automatgear i 20 år, og altid inden man skal til syn
Nikola
Nikola Sep 13 '22

Sunes beskrivelse af, at du kun skal skubbe den op i den "bløde" modstand er helt korrekt og det virker fint ift. at bruge bremserne uden regen.
Jeg vil dog råde dig til, at prøve det ved stilstand et par gange først (så slipper du også for advarsler etc. hvis du kommer til at skubbe for langt).

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Sep 13 '22