Loading...
dk

Hvem kan bruge et 16 kWh batteri? | Tesla Forum

Bianco
Bianco Sep 15 '22

Jeg har et 16 kWh batteri i rimelig god stand, med en Mitsubishi MiEV udenom, som ikke er i god stand (kan ikke synes pga rust i karrossen)

Nogen ide om hvem der ville være interesseret i at købe batteriet?

Findes der f.eks. forum for hjemme-batteri-byggere?

Ice2EV
Ice2EV Sep 15 '22

Hvad vil du have for det?

Er ikke speciel teknisk fingernem, men overvejer solcelle lager.

Bianco
Bianco Sep 16 '22

Jeg ved ikke hvad der er en fair pris... Men hvis du ikke er fingernem, så vil jeg nok fraråde at rode med højvolt batterier.

Gyzz
Gyzz Sep 16 '22

har du et mobilnummer, så giver jeg det lige videre til min søn han læser til elektrikker og er på jagt efter et batteri til hans solcellesystem/festival batteri ;-)

webercarbmann
webercarbmann Sep 16 '22
Citat fra Gyzz

har du et mobilnummer, så giver jeg det lige videre til min søn han læser til elektrikker og er på jagt efter et batteri til hans solcellesystem/festival batteri ;-)

Hø. Så kan din søn skralde karossen af og have en "Power wall" på hjul stående hjemme. Når det så bliver sommer, monteres der et festival anlæg på dyret og det køres ud på pladsen....   Fed ide hvis Bianco er til at handle med :) 

Gyzz
Gyzz Sep 16 '22

ja det lyder som en bedre og bedre plan ;-)

SuneH
SuneH Sep 16 '22

Et 7,5 kWh batteri med BMS kan købe for 51.000,- (https:///...28-3-lithium-batteri).

Baseret på den pris, burde 16 kWh koste 108.800. Med lidt fradrag for "gør-del-selv" faktoren og mangel på BMS, kunne man nok få 50.000 - 60.000 for det...?

Det ville være helt fantastisk med et stort (+15 kWh) husstandsbatteri, dels til at tage overskudsstrømmen fra solcellerne og gemme til om aftenen, dels til simpelthen at fylde med billig strøm som der er lige nu fx og så bruge over de næste dage. Stømmen koster lige nu ca. 36 øre/kWh + afgifter. I aften kl. 19, når fruen derhjemme tænder ovnen, koster den 3-4 kr og om 2-3 dage kan den jo snildt koste 5-6 kr... Der kunne nok komme en god case ud af det.

Desværre har jeg ikke de tekniske skills det kræver at rode med sådan noget selv.

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Sep 16 '22
Ice2EV
Ice2EV Sep 16 '22

Du kan få uanede antal producenter fra Kina, 10-20 kWh for 1500-5000 Euro.

Men tør man!?

Eks:

https:///...c76063qaGjyX&s=p

Der er sikkert noget børne eller straffearbejde involveret. just saying.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 16 '22
Dec14
Dec14 Sep 16 '22

@ Bianco

Vil inderligt opfordre dig til at købers kendskab til højvolt DC kommer til at veje tungere end betalingsevne/vilje. Der er en grund til at man som autotekniker kommer på et flere dages modul for blot at lære det helt basale om elbiler - langt det meste af kurset handler om sikkerhed. Til alle I ivrige købere - Højvolt DC er livsfarligt hvis man ikke har styr på hvad man har med at gøre - oven i det er der risikoen for en brand, der ikke kan slukkes. Tænk jer om inden I sætter jeres egen og familiens førlighed over styr for måske at spare nogle penge. For dem der er i besiddelse af både viden og håndværksmæssige evner er det bestemt et spændende projekt, men der er på ingen måde er garanti for at det rent økonomisk kan betale sig.

Bianco
Bianco Sep 16 '22

Enig - udfordringen er at finde en der kan håndtere et højvolts-batteri.

webercarbmann
webercarbmann Sep 16 '22

@Dec14.  Godt sagt.  Det gælder for mange ting, at man skal huske at tænde for hjernen og vide hvad men er god og mindre god til :) 

Mht pris for sådan et MiEV batteri på 16 Kwh nominelt.  Det svarer til ca. 3 Tesla S moduler på omkring 5 Kwh hver.  De handles for 6-7K pr. stk og er nok lettere at anvende og derfor også mere attraktive.  Det trækker i retning af måske 15K for MiEV batteriet afhængig af standen. 

Så lige på Ebay at man kan købe følgende TM3 LR batteri indenfor EU for 66,5K. Det svarer til 890 kr/ Kwh. 

https:///...tkp%3ABk9SR7jnheboYA

cth
cth Sep 16 '22

Kunne nogen bare finde på en ny batteri løsning til 10% af den pris, så var alting godt :-)

Tændte lige gasfyret.... til 33 kr. kbm.

AV...!!

Forummets indlæg er redigeret af cth Sep 16 '22
Bianco
Bianco Sep 17 '22

Hvis der er nogen der ved hvad de laver (højvolt) så tænker jeg 10.000,- er en rimelig pris for 16 kWh inkl. lader og hvad man ellers kan pille ud.