Loading...
dk

ELOVERBLIK følg dit forbrug pr. time, dag,uge,måned eller år | Tesla Forum

Dec14
Dec14 Oct 4 '22

Et godt råd til alle, der overvejer at udskifte hårde hvidevarer eller andre strømforbrugere for at spare penge. Mål på tingen du ønsker at udskifte med en ordentlig forbrugsmåler og gør det i flere dage inden du bruger løs af pengene for at spare. Vores 20 år gamle kummefryser bruger stadig under 0,5kWh i døgnet. Mange gange er det bedre at øve end at køve! Med andre ord. Adfærdsændringer virker omgående, uden anden investering end lidt omtanke. Vores sommerforbrug med jordvarme, køleskab og 2 X frys + alt det løse har i årevis ligget på 140-200 kWh om måneden for 2 voksne i 265kvm bjælkehus. Efter vi har fået solceller uden batteripakke er vi nede på 40-60 kWh vi er nødt til at købe. De 2x16 km  om dagen til arbejde klarer både fruen og jeg på cykel, så uden på nogen måde at ville vække anstød, så mærker vi faktisk ikke at prisen på energi er steget - vi gør som vi plejer-passer på miljøet ved ikke at bruge unødig energi.

MOS
MOS Oct 4 '22

@Jens_N_B

Sæt en god gammeldags energimåler mellem stikkontakten og dit kølefryseskab og mål forbruget over f.eks. 1 eller 2 døgn. Så kan du sammenligne med, hvad et nyt bruger.

Jeg lavede samme øvelse med min mors 30 år gamle kæmpe kummefryser, som hun mistænkte, brugte alt for meget strøm. Til vores overraskelse viste det sig, at den kun brugte marginalt mere energi end en moderne lavenergifryser i tilsvarende størrelse. Mener det var noget med 0,6 kWh/døgn. Den stod så også et køligt sted i et udhus. Men det kunne næppe svare sig at udskifte den. Og når den nu allerede har holdt i 30 år, så holder den vel evigt...

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 4 '22
Arpe
Arpe Oct 4 '22

Aldrig mere fastpris aftale!

Jeg lavede en stor bommert i august, jeg bestilte en intro-el pakke ved en leverandør med fast pris. Problemet var at ingen ville fortælle hvad prisen var fra 1. oktober. Jeg fik et chok i går aftes, på trods af et intro tilbud ligger prisen uden moms og afgifter på 4 kr/kWh! (jeg får det til ~7 kr/kWh med det hele)

Så nu holder Teslaen så meget stille de næste 30 dage som muligt. Har afmeldt mig igen hurtigst muligt så jeg kommer tilbage på noget timeafregning. 

Jeg fandt så ud af i dag at de forudbestiller en del af deres strøm til de næste 3 måneder, så er der klart strømmen bliver så dyrt. Vi spiser rugbrød et par dage for at spare på den enormt dyre strøm. 

Ice2EV
Ice2EV Oct 4 '22

El selskaberne er blevet dyre. I weekenden kiggede jeg på fast pris 6 måneder til 3,49 kr.

I mellem tiden har strømmen været grøn på Wen's liste og vanvittig billig strøm, utroligt. 

Og udsigten er til et blæsende halvår.

Idag er fast prisen 5,65 kr.

ankjaers
ankjaers Oct 5 '22

Citat fra Arpe

Aldrig mere fastpris aftale!

Jeg lavede en stor bommert i august, jeg bestilte en intro-el pakke ved en leverandør med fast pris. Problemet var at ingen ville fortælle hvad prisen var fra 1. oktober. Jeg fik et chok i går aftes, på trods af et intro tilbud ligger prisen uden moms og afgifter på 4 kr/kWh! (jeg får det til ~7 kr/kWh med det hele)

Så nu holder Teslaen så meget stille de næste 30 dage som muligt. Har afmeldt mig igen hurtigst muligt så jeg kommer tilbage på noget timeafregning. 

Jeg fandt så ud af i dag at de forudbestiller en del af deres strøm til de næste 3 måneder, så er der klart strømmen bliver så dyrt. Vi spiser rugbrød et par dage for at spare på den enormt dyre strøm. 

Hvis du bor tæt på SuC eller andre lademuligheder kunne det være en mulighed for at lade billigere denne måned? 

jramskov
jramskov Oct 5 '22

Det burde ikke komme som nogen overraskelse at en fastprisaftale ville give en høj pris. En god fastprisaftale skulle vel nærmest have været bestilt for et år siden og have været flerårig.

webercarbmann
webercarbmann Oct 7 '22
Citat fra jramskov

Det burde ikke komme som nogen overraskelse at en fastprisaftale ville give en høj pris. En god fastprisaftale skulle vel nærmest have været bestilt for et år siden og have været flerårig.

Kan i huske tilbage i 2021. Elforbundet/Vindstød. 15 ører/kwh hele året.  Det var tider. :)  

På min arbejdsplads blev der lavet en fastprisaftale på gas før krisen. Den er ca. 4,5 mio værd bare i år. 

Forummets indlæg er redigeret af webercarbmann Oct 7 '22
Gyzz
Gyzz Oct 7 '22

For mig er fastprisaftalen faktisk billigere (kvartalvis fastsat)

1 vi bor i lejlighed, "Næsten" hele vores elforbrug ligger mellem 17-22 og er MEGET svært at flytte (ud over vaske/opvaskemaskiner)

2 jeg ikke kan lade min elbil på abonnementet

Derfor får jeg faktisk en pris fra 17-22 som er lavere end timeprisen ;-)

jpx
jpx Oct 7 '22

Lidt off-topic, men hvis man kører forbi Uno-x ved Nyborg, så er deres kWh pris stadig 4.50 kr :)

Sider: « 1 2