Loading...
dk

Tesla Vision - nu også uden ultrasonic sensorer | Tesla Forum

jramskov
jramskov Oct 5 '22

Fra Teslas hjemmeside: https://www.tesla.com/da_DK/support/transitioning-tesla-vision

=== KLIP ===

Today, we are taking the next step in Tesla Vision by removing ultrasonic sensors (USS) from Model 3 and Model Y. We will continue this rollout with Model 3 and Model Y, globally, over the next few months, followed by Model S and Model X in 2023.

Along with the removal of USS, we have simultaneously launched our vision-based occupancy network – currently used in Full Self-Driving (FSD) Beta – to replace the inputs generated by USS. With today’s software, this approach gives Autopilot high-definition spatial positioning, longer range visibility and ability to identify and differentiate between objects. As with many Tesla features, our occupancy network will continue to improve rapidly over time.

For a short period of time during this transition, Tesla Vision vehicles that are not equipped with USS will be delivered with some features temporarily limited or inactive, including:

• Park Assist: alerts you of surrounding objects when the vehicle is traveling <8 km/h.
  • Autopark: automatically maneuvers into parallel or perpendicular parking spaces.
  • Summon: manually moves your vehicle forward or in reverse via the Tesla app.
  • Smart Summon: navigates your vehicle to your location or location of your choice via the Tesla app.

=== KLIP ===

Der står mere i linket ovenfor og her er en artikel der inkluderer billeder af en bil uden sensorerne: https://driveteslacanada.ca/news/tesla-removes-ultrasonic-sensors-from-new-model-3-y-builds-soon-model-s-x/

Appropos hardwaren, er der der også denne interessante Twitter tråd om redundans eller mangel på samme: https://twitter.com/brandonee916/status/1577368080862171136?s=20&t=gGxXnQYBKLiKv1X4e5cGLg

Nikolaj
Nikolaj Oct 5 '22
Jeg har en model 3 fra december 2020. Siden sidste update virker det, som om at radaren er slået helt fra. Dels kan bilen ikke længere se igennem /under forankørende, og dels er autopilot afstand 1 ikke længere muligt. Det er pænt ærgeligt!
cth
cth Oct 5 '22

se igennem?

Det har den aldrig kunnet i min model S.

Den gør hvad forankørende gør og ikke hvad den foran igen gør.

Forummets indlæg er redigeret af cth Oct 5 '22
Gustavsfar
Gustavsfar Oct 5 '22

Jeg vil mene at min gamle ms altid har kunnet se forankørende bil og næste i rækken. Har dog kun observeret at afstand 1 nu er fjernet i m3 og ikke det andet beskrevet..

Nikolaj
Nikolaj Oct 5 '22
Bilen kunne normalt se biler lige foran den forankørende. Det kunne den ikke længere i dag. Forhåbentligt virker det igen snart fx ved en reboot eller en kommende software update.
KimT
KimT Oct 5 '22

Omkring 2022.28 er radar slået fra på alle 3/Y’er. De har kørt test på udvalgte biler tidligere. 
radar er helt blevet fjernet fra bilerne produceret fra  omkring marts (V22 : https://tff-forum.de/...-details/100784/1251)

Er spændt på om de også deaktivere parkeringssensorer - på sigt - på de biler som har dem

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 6 '22
jramskov
jramskov Oct 6 '22
Citat fra Nikolaj Jeg har en model 3 fra december 2020. Siden sidste update virker det, som om at radaren er slået helt fra. Dels kan bilen ikke længere se igennem /under forankørende, og dels er autopilot afstand 1 ikke længere muligt. Det er pænt ærgeligt!

Det er fordi det var radaren der blev brugt til det. Med en af de seneste opdateringer har de skiftet alle biler med HW3 (så vidt jeg ved) til Tesla Vision, dvs. radaren bruges ikke mere. Næste step er så at de også dropper ultra sonic sensorerne, så alt er kamerabaseret.

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 6 '22

Men er det ikke risky business kun at satse på kameraer? Hvad hvis kamera er blændet eller i stykker eller andet? Er ikke helt tryg ved det da jeg eksempelvis på næsten daglig basis får meldinger om blokerede kameraer…

HrMogensen
HrMogensen Oct 6 '22

Jeg mener det må være et stort problem I at der i Teslas nuværende flåde er en kæmpe blind vinkel lige lige foran bilen. I en parkeringssituation kan jeg ikke se hvordan et kamera øverst i forruden skal assistere optimalt. 

Flere andre bilmærker, der dog ikke er så skarpe med lanekeeping m.m., har et kamera nede omkring nummerpladen. 

MOS
MOS Oct 6 '22
Citat fra HrMogensen

Jeg mener det må være et stort problem I at der i Teslas nuværende flåde er en kæmpe blind vinkel lige lige foran bilen. I en parkeringssituation kan jeg ikke se hvordan et kamera øverst i forruden skal assistere optimalt.

Præcis! F.eks. i en situation, hvor bilen står midt i en tæt række af kantstensparkerede biler. Bilen umiddelbart foran har måske(?) trækkrog. Eller der er en høj kantsten lige foran bilen. Hvor langt tør man at køre frem, når kameraet ikke kan se området lige foran bilen?

Ved nærmere eftertanke er jeg faktisk ikke sikker på, at ultralydssensorerne registrerer relativt små forhindringer som f.eks. en trækkrog.

jramskov
jramskov Oct 6 '22

Jeg *tror* de laver noget med at den husker omgivelserne, dvs. hvis den kunne se den høje kantsten da du begyndte at køre ind på p-pladsen, så vil den huske det mens du parkerer og vide hvor den er og hvor høj den er. Er dog ikke sikker på at det nok - der kan jo f.eks. godt ske ændringer i omgivelserne mens bilen holder parkeret.

MOS
MOS Oct 7 '22

@jramskov

Ja, det ville være smart. Men det virker kun i nogle situationer. Hvis der f.eks. er kommet en bil og parkeret efter dig, så ved den jo ikke, om den har trækkrog. Eller hvis mekanikeren ligger og roder under bilen, når man starter. Bare for at tage et par eksempler.

jramskov
jramskov Oct 9 '22

@MOS: Netop min pointe. Jeg er ikke overbevist og vil ikke blive overrasket hvis biler uden fungerer ringere, men personligt afventer jeg og ser hvad der sker. Det undrer mig blot at de ikke venter med at lancere det indtil det fungerer lige så godt som det eksisterende system. Det er selvfølgelig fedt at spare dele - det gør det produktionen simplere og billigere, men det skal ikke ske på bekostning af sikkerhed og eksisterende funktioner. 

Seppe
Seppe Oct 10 '22

Jeg synes også det er at stramme den lidt at der ikke er parkeringssensor, de øvrige funktioner var sådan til at leve med at undvære.

Ice2EV
Ice2EV Jan 4 '23

Er der nogen der har prøvet at bakke med en vintermøjet model uden parkeringssensorer?? 

Man kan jo se nada på kameraet, hvordan skal bilen så kunne?