Loading...
dk

OPEC skærer drastisk i produktionen | Tesla Forum

cth
cth Oct 5 '22

Hold op hvor jeg glæder mig til om 10 år, hvor vi ikke længere er afhængige af olie.

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 5 '22

Der går ikke 10 år.

cth
cth Oct 5 '22
Quote from Gustavsfar

Der går ikke 10 år.

Håber du har ret... 

jramskov
jramskov Oct 6 '22

Som jeg forstod det i morgenens update fra Zetland, producerer de pt mindre end max lige nu, så det er reelt ikke helt så drastisk en nedskæring.

cth
cth Oct 6 '22

Nej det var også forkert ordvalg.

Skulle nok have været at de ikke støtter op om at mindske energikrisen og at det indirekte støtter putin.

PeterE
PeterE Oct 6 '22
Citat fra cth
Quote from Gustavsfar

Der går ikke 10 år.

Håber du har ret... 

Det kommer vist an på om 'vi' er lille Danmark, eller om vi taler om det store vi som i verden. Jeg tror ikke at forskere mener at vi globalt kan gøre os fri af olien på kun 10 år. Kan vi i Danmark? Tjah, jeg tror desværre ikke at det sker på 10 år - hvis vi bare starter i den simple ende med at udfase alle ICE-biler og ditto opvarmning med olie. På 10 år har vi muligvis bygget vores vindmølle- og solcelleparker, og landene med vandenergi er på et andet niveau end idag, termisk energi ligeså. Men kan vi skaffe nok installationer og håndværkere? Vi løber ikke tør for penge, men for hardware og handware. 

cth
cth Oct 7 '22

Der findes olie i mange andre ting end i biler og varme.

Så vi bliver aldrig fri eller i hvert fald ikke de næste mange år.

Med fri mener jeg, at vi kan nøjes med det vi selv kan hente op i den vestlige verden samt at mængden, eller brugen af den, ikke ødelægger kloden.

PeterE
PeterE Oct 7 '22
Citat fra cth

Der findes olie i mange andre ting end i biler og varme.

Så vi bliver aldrig fri eller i hvert fald ikke de næste mange år.

Med fri mener jeg, at vi kan nøjes med det vi selv kan hente op i den vestlige verden samt at mængden, eller brugen af den, ikke ødelægger kloden.

Så er jeg med, delvis i al fald :) Men vores egen olie er altså ikke renere end 'OPEC-olien' med mindre det er vores moral der skal være pletfri :))) 

MOS
MOS Oct 7 '22

Man kan altså også fremstille olie syntetisk. Det behøver ikke været fossilt.

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 8 '22

Lignin fra eksempelvis træer gør dette muligt