Vil stadig sige at det der virkelig mangler er en high end eksklusiv 4 personers cabriolet
Hvis der ikke er salg i stationcars, hvor meget salg vil der så være i en high end eksklusiv 4 personers cabriolet? Jeg kender i hvert fald kun én person i dette købersegment ;)
Det er fordi du bruger din tid blandt geder i nordnorge :-) Du må bruge lidt mere tid sydpå
Mener bare ikke det er lovligt for private at gemme på batteri fra billig takst til dyr for at sælge igen.
Tror det Var N1 manden der fortalte det. Men er lidt i tvivl.
Hyundai tilbyder V2L (Vehicle-to-load) - dvs du kan trække nogle kWh ud af et type2-Schuko stik.
Det at kunne tilbyde V2G kræver en hel del - ikke kun af bilen med også laderen. Elselskaberne tillader jo ikke bare at du smider hvad som helst ud i nettet - nu når dit hus ikke kører i ø-drift
Det bliver uanset hvad et dyrt husstandsbatteri, at have en 400.000kr elbil stående til det formål :-)
Men selvfølgelig giver det mening hvis den er hjemme i den dyre periode 17-21 og lader billigt op igen senere på aftenen.
V2G er en hyggelig tanke, men da dansk el historisk primært har bestået af nettarrif og afgifter og sådan bliver det nok også når tingene har stabiliseret sig. Og nettarriffen vil nok kun stige endnu mere, og nettet belastes vel lige meget uanset hvilken vej strømmen går?
Så det vil vel være smartest, for den enkelte bil/husejer, at man kunne gå helt off grid i perioderne med høj nettarrif og trække på bilens batteri, frem for at sende det ud på et overbelastet net.
(...) og nettet belastes vel lige meget uanset hvilken vej strømmen går?
Du har kun delvist ret. For det kommer helt an på, hvilken del af elnettet, du kigger på.
Helt lokalt i ledningen ind og ud af din husstand, så er det naturligvis ligegyldigt, om strømmen løber den ene eller den anden vej. Den skifter jo alligevel 100 gange i sekundet, hvis det er 50 Hz ;-)
Lidt længere ude i elnettet vil der være steder, hvor der ikke skal transporteres så meget strøm til din bydel, fordi strømmen allerede bliver produceret lokalt i nabolaget.
Du kan jo også tage et eksempel: Hvis din husstand f.eks. bruger 5 kW effekt til at lave aftensmad (både komfur og ovn er i gang). Så skal elnettet levere 5 kW. Men hvis din elbil kan levere f.eks. 1,5 kW til huset, så skal der kun trækkes 3,5 kW fra elnettet. Resultatet er, at kablet til elbilen godt nok bliver belastet med 1,5 kW uanset om strømmen går den ene eller den anden vej. Men lidt længere ude i elnettet (i dette tilfælde ledningen fra vejen og ind til din husstand) bliver nogle ledninger mindre belastet.
Hvordan det totale regnestykke kommer til at se ud, hvis man tager alle dele af elnettet med i betragtning kan jeg dog ikke overskue. Min fornemmelse er dog, at mange små lokale producenter af el jævnt fordelt samlet set kan være en kæmpe fordel pga. aflastningen af elnettet.
(...) og nettet belastes vel lige meget uanset hvilken vej strømmen går?
Du har kun delvist ret. For det kommer helt an på, hvilken del af elnettet, du kigger på.
Du kan jo også tage et eksempel: Hvis din husstand f.eks. bruger 5 kW effekt til at lave aftensmad (både komfur og ovn er i gang). Så skal elnettet levere 5 kW. Men hvis din elbil kan levere f.eks. 1,5 kW til huset, så skal der kun trækkes 3,5 kW fra elnettet. Resultatet er, at kablet til elbilen godt nok bliver belastet med 1,5 kW uanset om strømmen går den ene eller den anden vej. Men lidt længere ude i elnettet (i dette tilfælde ledningen fra vejen og ind til din husstand) bliver nogle ledninger mindre belastet.
Nu ved jeg ikke hvordan det håndteres i dag, men hvis din elbil er V2G, så går den el som går FRA elbilen og ud vel forbi din måler? hvor langt og hvor meget der forlader matriklen ved jeg ikke, men jeg kan ikke forestille mig at Radius ikke vil have sine nettarrif fingre i det som du sender ud i nettet, ligegyldigt hvor langt den el så bevæger sig :-)
Sålænge du selv forbruger den strøm bilens(eller andet batteri) leverer, så trækkes der ingen net tariffer eller noget.
Men du har da ret Radius er ret radikale i deres tilgang til tariffer. Den der tarif 3.0 som de tilgår i januar er vild.
@P85DK
Det er netop problemet med standard tariffer, der jo ikke tager højde for, hvor stor en del af elnettet, der bliver belastet. Det kan være helt lokalt eller det kan være el, der skal transporteres over store afstande. Men det er den samme nettarif, der bliver pålagt, så snart strømmen går igennem din elmåler.
Optimalt ville nok være en nettarif, der bliver opgjort pr. elektron*kilometer. Altså antal elektroner gange antal kilometer, de skal transporteres. Hvordan det så kan gøres i praksis er nok ikke så nemt at finde en løsning på. Og slet ikke hvis det også skal være nogenlunde gennemskueligt for forbrugeren.
@Ice2EV - findes der en (nem) løsning hvor du kan slå dit forburg over til at blive trukket fra bilens batteri, i stedet for bare at tømme bilens batteri ud i intetheden? Løsningen i dag med batteri i forbindelse med solceller kræver alligevel en del udstyr.
@MOS - afregning baseret på afstand fra produktionstedet findes allerede i et par lande, kan ikke lige huske hvilke. Men det vil være det samme som at sig at det er dyrere at modtage post i Hvide Sande end i København K.
Men den kunne bestemt bruges i en incentive model for folk som ikke ønsker vindmøller og solceller i deres nabolag.
@P85DK Det var mere tænkt som at den strøm der forbruges på et solcellebatteri, kunne sidestilles med en bil. Og solcelle batteriet leverer kun til eget forbrug, ikke ud på nettet. Som jeg mener er ulovligt i henhold til dansk lov. Og det er der jeg skriver at den egen forbrugte strøm pålægges ikke tariffer etc.(endnu)
Men havde man en switch(stor satan) der slår dit hus over på ø mode, så ville du kunne drifte huset på eks en polestar 3, Hyundai? og måske den kommende Fisker. Der skal alligevel en halvstor husstand til at suge et 70-90 kWh batteri tomt.
Dit solcelle/batteri system der "bare" er koblet på nettet, går i sort, i det øjeblik der er strømafbrydelse. Det kan altså ikke levere med mindre der er "modstand" fra nettet. Derfor skal man i ø mode og kobles helt af nettet med den rigtige inverter for at kunne passe huset's forbrug på et batteri.