Loading...
dk

Anbefaling til elselskab uden "gennemsnitspriser" | Tesla Forum

jramskov
jramskov Feb 28

@Ice2EV: Dansk vind?

@HrMogensen: Ugh - the devil is in the details. Jeg overvejer også kraftigt at skifte til et af de selskaber der tilbyder bagudrettet betaling i stedet for aconto, men ved ikke helt hvilken. Måske EnergiFyn som blev nævnt tidligere i tråden.

HrMogensen
HrMogensen Feb 28

Kiggede også lige på EnergiFyn... 

Fandt dem via elpris.dk. Hvad betyder "kombination" under betalingsform? Et eller andet miks af forudbetalt og bagudbetalt? 

Ellers har jeg kig på EWII hvor i hvertfald et af deres produkter er bagudbetalt 12x om året. Virker gennemskueligt sådan. 

Ice2EV
Ice2EV Feb 28

Dansk Vind er en af Vindstøds produkter.

De har bare en Dansk Vind, som kun hedder Dansk Vind som er forudbetalt, altså aconto.

Så har de en Dansk Vind, som kræver man er medlem af et eller andet fælleskab, som er bagudbetalt, altså efter forbrug.

Men den efter forbrug, kræver altså man melder sig ind i vist nok DENFO. 

Så har de Lokal Vind, som kræver medlem af et eller andet Pluskort(kræver så man er medlem af en LO fagforening)

Så har de Lokal vind, som kræver man er medlem af IDA.

Alle 3 er bagudbetalt efter forbrug!

Det er så korrekt at Elforbundet er marginalt billigere, idet de har ingen abonnement, ingen gebyrer, ingen tillæg til nordisk elbørs prisen.

Men de andre ligger med måske et tillæg på 0,63 øre på elbørsen, og koster altså for 10.000 kW 63 kr mere om året. Til gengæld så slipper man for ikke at fatte en kæft af deres aconto, faktura, perioder og aflæsninger!

PS Det kan godt være de reklamere med de ingen binding har, men glade kunder.........Men de glade kunder forstår i mange tilfælde ikke en dart af deres faktureringer.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 1
cth
cth Mar 2

Enig i vindstøds uigennemskuelige regninger.

Men synes flere herinde har gået dem igennem og at de faktisk passer.

Jeg tænker at hvis man vælger en af de andre så kommer man til at betale en del ører pr. KwH i profit til selskabet.

Mener vindstød tager ganske lidt pr. KwH, men er så aconto betalt.

Er det korrekt forstået?

KimT
KimT Mar 2

Aftalen hos Vindstød igennem Elforbundet er uden tillæg til spotpris. Så det kan ikke findes billigere.

Ice2EV
Ice2EV Mar 2

Det er formentlig korrekt at Vindstød er billigst. Det er også korrekt der er flere der har efterprøvet Vindstøds fakturaer.

Men jeg vil bare gerne forstå hvad det er jeg betaler for!

Samtidig med Vindstød har aftaler der koster meget lidt mere pr kWh. Nøjagtig 0,63 øre mere pr kWh.

Så burde Elforbundet forhandle en mulighed for at betale det samme, altså 0,63 øre pr kWh oveni spotprisen.

Så kunne man selv vælge om man vil betale mindst muligt men ikke fatte en dart, eller man vil betale en anelse mere og forstå hvad det er man betaler for.

P85DK
P85DK Mar 2

@cth - hvis du hos Vindstød vægler en aftale via Lokalvind eller IDA, så betaler man 0,75 øre/kWh, hvor det er 0 øre/kWh via elforbindet. Men man slipper for at lege bank for dem. For hver 1000 kWh bliver 7,50 kr. Det har jeg valgt.

cth
cth Mar 2

Ok.. jeg er ikke i IDA eller nogen anden forening.

Så tænker ikke jeg kan det.

P85DK
P85DK Mar 2

Det er jeg heller ikke - jeg kontaktede bare deres kundeservice og bad om at komme med på deres ordning

cth
cth Mar 2

nå ja...det har du jo skrevet.

Ice2EV
Ice2EV Mar 2

@P85DK Du må have et smooth typing tastetur... Jeg forsøgte det samme, men fik svaret at jeg skulle signe up via det link jeg fik fra IDA. Ellers var der ingen adgang.

Ice2EV
Ice2EV Mar 18

Nu har jeg fået et underligt svar fra Vindstød ang acconto vs forbrugsafregnet.

Mit spørgsmål var: 

3) I skriver at ALLE jeres aftaler er med acconto betaling......... ............ (her liste jeg kombinationstilbud op)......som viser det kun er Elforbundet aftale der er forudbetalt altså med acconto. De andre er bagudbetalt, altså efter forbrug.

Svaret fra Vindstød:

"3) Alle vores aftaler er forudbetalt altså med aconto. Vi administrere ikke elpriser, hvorfor vi må råde dig til at benytte vores hjemmeside i stedet for at sammenligne vores aftaler. "

MEN deres hjemmeside angiver ikke om deres produkter er acconto eller efter forbrug. Det opdager du først når du modtager deres laaaaaaange betingelser når du signer op.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 18
Ledsager
Ledsager Mar 18

Har spurgt Elforbundet om det samme og har fået det svar at aftalen med Vindstød/Elforbundet er forudbetalt. Årsagen skulle være, at man ikke i aftalen kreditvurderer de der tilslutter sig. Og hvis der skulle være afregning efter forbrug skulle kunderne kreditvurderes.
Jeg har et hus i Sverige og en aftale med EON. Her afregnes efter forbrug. Jeg mindes ikke, at jeg nogensinde er blevet kreditvurderet af EON.

MOS
MOS Mar 18

Bagudbetalt med afregning efter forbrug er jo en risiko for elselskabet. Hvis man f.eks. skamlader sin elbil og fyrer med elvarme for gråspurvene for f.eks. 20.000,- og bagefter siger, man ikke har råd til at betale regningen, så står elselskabet i en lidt træls situation... Det er nok derfor, at nogle betinger sig en kreditvurdering.

Ice2EV
Ice2EV Mar 18

@MOS man kunne foranlediges til at tro elselskabet havde en bedre bank forbindelse, end at deres kunder skal financiere deres drift. Samtidig med man kan bemærke at diverse elselskaber samtidig ejer et netselskab, hvori de krydssubsidiere sige selv og derved får et betragteligt mindre og mere acceptabelt regnskab i netselskabet.(det er dog ikke tilfældet for Vindstød)

Det kunne så være interessant hvorfor Vindstød så absolut vil betale solcelle strøm bagud......... Såvidt jeg ved så har jeg da ikke kreditvurderet dem?

Man taler altså med 2 tunger! 

Forskellen er endda kun 0,63 øre om du er forud eller bagudbetalt.........Det synes jeg er en forholdsvis lille pris at betale for at få en faktura som man kan forstå og på baggrund af hvad du har brugt.

Og hvis du kigger kombinationstilbud på elpris, så er Elforbundets aftale den eneste der er forudbetalt. Alle andre er bagudbetalt. Men det kræver du er medlem af IDA eller Pluskortet eller har set en film i biografen der aldrig har været vist i danske biografer.  ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 18
MOS
MOS Mar 18

@Ice2EV

Jeg er ret sikker på, at elselskabet har en udmærket bankforbindelse, så det er nok ikke likviditeten, der er et problem ift. at kunne få en aftale om bagudbetalt forbrugsafregning. Det er nok snarere elselskabets risiko for at tabe penge, hvis kunden ikke kan/vil betale sin regning.

Det med at tale med 2 tunger er vist meget almindeligt forekommende inden for business, så det kommer ikke bag på mig. Måske burde du faktisk også kreditvurdere elselskabet, hvis du har penge ude at hænge for din solcellestrøm.

Og enig i at 0,63 øre/kWh er en OK lille merpris at betale for bagudbetaling.

Sider: « 1 2 3 4