Loading...
dk

refusions abonnement efter nytår? | Tesla Forum

jramskov
jramskov Nov 30 '22

Vi har også opsagt vores EON abonnement og indtil videre gået over til blot at betale for det vi forbruger. Nu er afgiften jo også sænket de første 6 mdr. af 2023. Vi overvejer at skifte til en MyEnergy Zappi charger + nogle solceller da vores bil de fleste af dagene holder hjemme i indkørslen, så vi burde primært kunne lade bilen op med det en god del af året.

Ice2EV
Ice2EV Nov 30 '22

@jramskov Sørg for at købe rigeligt med celler. Jo flere jo bedre, fordel dem også gerne i flere retninger, således du får længere max udbytte.

@AgentP Hvordan ser regnestykket ud hvis du har Clever til at være el leverandør. Frafalder der så noget?

Men ellers tydeligt at el drift er gået fra klondike til et udtømt guldmine.

Nikola
Nikola Nov 30 '22
Quote from AgentP

Nu var jeg simpelthen nødt til at få det ind i et regneark. :-)

Dette er vores situation. 500 kwh pr. måned størstedelen hjemmeladning, og vi betaler fuld pris (Ingen elvarme etc).

Først elprisen. Så udgift til elselskab, derefter hhv Clever-abonnement og energitillæg. I alt kolonnen er Altså betaling til elselskabet og Clever til sammen. De grønne tal er Clevers tilbagebetaling. Sidste kolonne er netto-prisen pr. måned.

Netto prisen (Samlet) skal så sammenlignes med, hvad det vil koste bare at hælde strømmen direkte i fra elselskabet (Første kolonne af de røde tal).

tl,dr; Det kan aldrig betale sig, hvis man kører langt.

Med forbehold for at jeg ikke har lavet et regneark.

Så vidt jeg kan se kan Clever være en fordel, hvis du bruger meget strøm, mindst 800-1000 kWh/mdr (afhængig af elprisen) eller/og lader en del ude. Dog kommer det stadig an på forskellen på den gennemsnitlige pris nat/døgn, da tilbagebetalingen udregnes efter nat og energitillæg efter døgn.
Men har man et lavere forbrug og kun lidt udeladning (eller har adgang til billig udeladning) kan jeg heller ikke se fidusen ved Clever. Selvom mange øjensynligt synes at det er "trygt" at have Clever....

På den ene side kan man vel godt forstå at 799,- for "ad libitum" ikke holder i længden. Men deres kommunikation er helt katastrofal og den måde de har strikket produktet sammen på, virker ikke attraktivt/tillidsvækkende etc. efter min mening. 

Gyzz
Gyzz Dec 1 '22

Hej AgentP, skal dit regneark forståes sådan at hvis jeg vælger Clever fra og bare betaler for mit forbrugte el har jeg udgifter efter 1 røde kolonne "Strøm" ???

AgentP
AgentP Dec 1 '22

Ja. Det var tanken. Hvis du betaler 2kr pr kwh, og bruger 500 kwh om måneden, så skal du af med 1000 kr til elselskabet.

Vælger du Clever, så skal du stadig af med 1.000 til elselskabet. Derudover 799+555 til Clever, og så får du 990 tilbage fra Clever. Altså 364 kr dyrere end kun at betale el-selskabet.

cth
cth Dec 1 '22

Ulempen med clever er vel at man aldrig ved hvad de finder på...

Gyzz
Gyzz Dec 1 '22

så Clever er altid dyrere end at bare betale elselskabet ??

AgentP
AgentP Dec 2 '22
Citat fra Gyzz

Ja.  Åbenbart.

Jeg har gået og ventet på, at en eller anden finder en fejl i min beregning, for det giver jo absolut ingen mening. Men tallene er hhv blot strøm-prisen, og så tal trukket fra Clevers web-beregner. Der er ikke så meget hokuspokus i det. Så jeg tænker beregningen er rigtig.

En lille "Fejl" i mit regneark er, at man ikke skal regne afgift og tariffer med i elprisen. Det kommer oven i. Men afgiften er 1 øre i Q1+Q2 af 2023, så det er ligemeget i regnestykket. Tariffen er nok 0,25 i snit for ladning om natten.

Bianco
Bianco Dec 2 '22

Før blev Clevers omk. betalt af afgiftsrefusionen - den er der ikke længere, så nu betaler du for det.

Så spørgsmålet er om Clevers vare/ydelse er omkostningen værd. Det er lidt uklart for mig hvad Clever yder/leverer.

Nikola
Nikola Dec 2 '22
Citat fra AgentP
Citat fra Gyzz

Ja.  Åbenbart.

Jeg har gået og ventet på, at en eller anden finder en fejl i min beregning, for det giver jo absolut ingen mening. Men tallene er hhv blot strøm-prisen, og så tal trukket fra Clevers web-beregner. Der er ikke så meget hokuspokus i det. Så jeg tænker beregningen er rigtig.

Din beregning er (inden for en vis margen) rigtig nok.
Bruger man udelukkende hjemmeladning med moderat forbrug er Clever som udgangspunkt ikke en god ide.

Men ved en del udeladning/meget højt forbrug kan Clever være fint. Men tvivler på at Clever kan holde priserne i ro, såfremt de kun sidder tilbage med de kunder.
Indtil videre har der været mange kunder med et (for) lavt forbrug (hvor Clever reelt ikke har kunnet betale sig for dem) som har været med til at finansiere kunderne med højt forbrug (som reelt havde fordelen af Clever) 

Ice2EV
Ice2EV Dec 2 '22

Har aldrig forstået DJØF logikken i Clevers ændrede vilkår.

EON har pt ændret fra 2,28 i refusion til kun afgiften. Til gengæld har de ikke de samme sindsygt uforståelige regler. Eks. Du betaler 79 kr, og får 90 øre i refusion. 

Ved ikke om den gamle intro model 3 ordning fortsat har uændrede vilkår, men mener de også er ændret, men ikke til Clevers logik.

Jeg har lige idag bedt EON om en forklaring på hvad der skal ske refusionsmæssigt pr 1/1-23..... Det fremgår ikke af deres FAQ's

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 2 '22
jramskov
jramskov Dec 2 '22

EON's gamle Model 3 intro ordning er lige stoppet. Det var derfor jeg opsagde vores.

jramskov
jramskov Dec 2 '22
Citat fra Ice2EV

@jramskov Sørg for at købe rigeligt med celler. Jo flere jo bedre, fordel dem også gerne i flere retninger, således du får længere max udbytte.

Det er netop udfordringen - de vil blive lagt på taget af vores carport og skur. Der er plads til 5-6kW. Jeg har ikke rigtigt regnet på om det er nok til at det giver mening.

moneymaker
moneymaker Dec 2 '22
Citat fra jramskov
Citat fra Ice2EV

Det er netop udfordringen - de vil blive lagt på taget af vores carport og skur. Der er plads til 5-6kW. Jeg har ikke rigtigt regnet på om det er nok til at det giver mening.

Det giver mening, bare ikke her i vinterhalvåret, du har intet overskud til bilen med et 5-6kWh anlæg
Ice2EV
Ice2EV Dec 2 '22

@monneymaker. Exactly. November grå som ind i helvede 195 kWh samlet produktion på 16 kWp anlæg på rent syd 45 grader tag!. Det forslår som en skrædder i helvede med at kørselsbehov på 4000 km om måneden.

jramskov
jramskov Dec 2 '22

@moneymaker: Er fuldt ud klar over at det vil kunne levere nok strøm i vinterhalvåret, men resten af året tænker jeg det burde kunne give en del. Især fordi huset står tomt og bilen står hjemme rigtig meget af tiden. Grundlæggende er den kun afsted om tirsdagen og når vi er afsted i weekenden og der er ikke nogen hjemme i hverdagene.

Johannelund
Johannelund Dec 6 '22
@jramskov @moneymaker @Ice2EV
Lidt facts,
1: har man bare 1 eneste solcelle er man afskåret fra refusion af elafgift, den skal nok komme op på 1 kr igen
2. Solceller har kun 15% af årsproduktionen i de 5 vintermåneder TILSAMMEN
3: converterne til solcelleanlæg har gns en levetid på 15 år
4: panelerne har vel en levetid på 25-30 år

Ps har 2 solcelleanlæg på 10 år, dog på den gamle nettoordning med skattemæssig afskrivning
Og da jeg overgik til timeafregning forsvandt økonomien
Og alle private solcelleanlæg efter 2012 er på timeafregning og kan ikke skattemæssig afskrives.
Mit råd: køb en vindmølleandel eller en andel en solcellepark. Her er der afskrivning og så har i stadigvæk mulighed for refusion af elafgift,
Hvis i også køber et batteri til solcellerne koster det ca 20000 for 5kw hvor i kan køre ca 30 km i elbilen,

Ice2EV
Ice2EV Dec 6 '22

@Johannelund.

Har varmepumpe, aka el opvarmning, ergo nul refusion alligevel.

Tidligere 200 kvm hus på fjernvarme og elbil, forbrug på 15500 kWh om året ex. varme.

Nu et 387 kvm gammel landejendom med middelgod renovering og isolering. Med solceller, elbil og elopvarming, så ser det ud til vi ikke kommer over 14.000 kWh om året. Men vinteren er ikke slut endnu, og det er første år. 

Kan vi bare holde den på under 18.000 kWh, så er det ren win-win. Umiddelbart så kører vi rundt 24.000 km på solcellerne om året. Hvilket svarer til er afskrivning på solcellerne på ca 4,5 år sammen med salget, såvel som forbruget på resten af huset.

Kan du få det på vindmølle anparter? For så vil jeg godt vide hvor.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 6 '22
Johannelund
Johannelund Dec 6 '22
@Ice2EV
Måske du skal korrigere dine tal væsentlig, du kan sælge overskudsstrøm om sommeren til 57 øre /kw, i perioden 2023-2025,hvilket er det spotprisen er hvis man sælger vindmøllestrøm, og det vil være det samme for overskudsstrøm fra solceller, får alså stadigvæk de priser man kan prissikre til, da jeg har haft ansvaret for et vindmøllelaug i 19 år,
Du sælger masser af overskudsstrøm om sommeren, med bruger strømmen om vinteren til opvarmning,
Spotprisen for overskudsstrøm var i oktober 80 øre, på mit solcelleanlæg i sommerhuset, måske du skal overveje jordvarme eller husstandsvindmølle på din landejendom, det virker om vinteren der har solceller alså sin en stor begrænsning
Ice2EV
Ice2EV Dec 7 '22
Citat fra Johannelund @Ice2EV
Måske du skal korrigere dine tal væsentlig, du kan sælge overskudsstrøm om sommeren til 57 øre /kw, i perioden 2023-2025,hvilket er det spotprisen er hvis man sælger vindmøllestrøm, og det vil være det samme for overskudsstrøm fra solceller, får alså stadigvæk de priser man kan prissikre til, da jeg har haft ansvaret for et vindmøllelaug i 19 år,
Du sælger masser af overskudsstrøm om sommeren, med bruger strømmen om vinteren til opvarmning,
Spotprisen for overskudsstrøm var i oktober 80 øre, på mit solcelleanlæg i sommerhuset, måske du skal overveje jordvarme eller husstandsvindmølle på din landejendom, det virker om vinteren der har solceller alså sin en stor begrænsning

Ja jeg kan sælge det til en slik. Men det jeg selv forbruger der sparer jeg jo altså ganske gevaldigt på tariffer, afgifter, moms og elpris. Så når vi bruger ca 10-11.000 kWh af egenproduktionen, og vi bare regner med en almindelig takst på 2 kr, så er egenproduktionensforbruget 22.000 kr værd.

Dertil så sælger vi 5-6.000 kWh, som måske giver 60 øre, måske mere.... 

Samlet så giver det 27.000 kr. købspris inklusiv opsætning 124.000 kr. Så tager det ikke over 5 år at afdrage det, og så er der fortsat 10 år på inverteren, og 20-25 år på cellerne. Det er da genialt.

Sider: « 1 2 3 »