Loading...
dk

85D rækkevidde ved 100% SoC | Tesla Forum

MOS
MOS Nov 18 '22

@Johannelund

Hvorfor har du fået nyt batteri? Var det gamle gået i udu? Garantisag?

Det ser ud til, at du har vundet i lotteriet. Dvs. mere batterikapacitet og sikkert væsentligt hurtigere supercharging end det gamle. Derudover kan du sikkert roligt lade til 100% uden at bekymre dig, da der er en top buffer, når det er et nedgraderet 90 kWh batteri. Degraderingen vil være mindre og evt. degradering vil tages fra top bufferen, så det er ikke noget, du kommer til at mærke i praksis de første mange år og måske aldrig. Du vil sikkert også opleve bedre regen og højere ladehastighed helt op til 100% SoC.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 18 '22
Johannelund
Johannelund Nov 19 '22
@Mos
Ja bilen begyndte at have et vinterforbrug midt sommer, så det endte med en garantisag, hvad batteriet fejlede vides ikke,
Havde en model 3 som lånebil, forstår virkelig ikke hvorfor folk køber dem, det er sku en skrabet bil ift. model 85d med næsten det hele, det kan godt være den har bedre køreenskaber, men dem mærker man ikke på motorveje og de vestjyske landeveje uden sving.
Det eneste jeg mangler på min model s er det skide lovlige træk. Har dog monteret et cykelanhængertræk fra Hinnerup Auto.
Tænkte på at udskifte til en polestar 3, med det har jeg droppet nu når jeg har fået det nye batteri. Ladehastighednedgang bemærker jeg næsten ikke, da jeg primær på langtur bevæger mig i det Vestjyske, som tesla ikke prioriterer. Har selvfølgelig min egen ladestation i sommerhuset Søndervig, og natten har samme længde der som resten af Danmark.
Ice2EV
Ice2EV Nov 19 '22

@Johannelund. Grunden til model 3 er så populær, kan måske have noget at gøre med hele riget ikke svømmer i kontanter til en brugsgenstand der er verdens ringeste investering.

Langt hovedparten af os dødelige er ramt af en konto der ikke tillader 8-900.000 til et transportmiddel. Slet ikke når man er tvungen til at have 2, fordi metroen ikke svinger forbi hvert 3 minut.

P85DK
P85DK Nov 20 '22

@Johannelund - jeg synes man får rigtig meget for pengene i en Model 3. Fra et performance synspunkt er den helt klart alle pengene værd, både hvad angår effektivitet, acceleration og køreegenskaber. Designet er en smagssag, så det er jo individuelt. Der er jo også virkelig mange der ikke kan lide den gamle nosecone på Model S, som i rigtig virkelig rigtig mange - gange 4, hvilket bliver ca. en million milliard personer (inklusive mig). Teknisk er Model 3 vel stadig helt fremme i feltet. Nej, den har ikke luftundervogn, men det kan du eftermontere 30 gange for det du sparer i forhold til en Model S, men igen, så er der mange som ikke kan lide en blød morfar undervogn. Skærm i midten er åbenbart vejen frem, det er jo også i Model S og X nu.

Jeg ville da være skuffet over at have betalt det dobbelte for en Model S, hvis en Model 3 var helt på højde med, eller overgik den på alle punkter.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 20 '22
Johannelund
Johannelund Nov 20 '22
@Ice2Ev
Har man har ikke mere end 400.000 til bil kan man jo bare købe en brugt TMS 85d, med forudbetalt SUC, den koster ca. de samme som en ny model 3, det tager bare 20 min længere at benytte SUC, koster 40kw ikke ca 4,5 kr/kw = 180 kr efter skat, hvilket svarer til godt 500 kr i timen efter skat, ja jeg ved godt hvad jeg ville vælge, går batteriet itu inden garanti udløb,.bliver det jo repareret, ellers kan man jo få reparere batteriet eller købe et nyt, Model s er af alu og kan derfor ikke ruste,
Du får virkelig meget mere bil i en brugt model s
Pt er der over 800 brugte model3 til salg på Bilbasen, så måske sætters model 3 til salg imens de venter på deres bestilte elbil fra Kia/Hyundai Volvo/polestar, eller hele Vw familien MB osv.
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Nov 20 '22
HemligNemlig
HemligNemlig Nov 20 '22
@Johannelund, hvordan kommer du frem til 20min mere ladetid for en gammel S i forhold til en m3 eller mistolker jeg hvad du skriver?
1 time og 20min er nok mere præcist. En af de absolutte fede ting i den M3 jeg havde til låns men det er også det. Brugte sjælendt mere end 15-20 totalt på at lade M3 op til flere dages brug. Nu bliver den parkeret og så går jeg en 45min gåtur og så er der stadig kun 50% på.
Nikola
Nikola Nov 20 '22

Klassisk debat.
Skal man købe ældre, større, mere luksus præget bil. I dette tilfælde 6-8 år gammel, garanti udløbet/tæt på at udløbe, har kørt en del km, måske lidt Chargegate med i købet, ikke prangende rækkevidde, inklusiv spænding omkring hvornår eksempelvis batteri/luftundervogn etc. giver problemer.

Alternativt kan man købe næsten ny bil, mindre luksus/komfort, mindre avancerede løsninger etc. Men til gengæld nyt, med garanti, minimalt vedligehold, længere rækkeviddde etc.

Til 400k ville jeg ikke være i tvivl. Men var der 600k i spil ville jeg måske overveje den første løsning

Johannelund
Johannelund Nov 20 '22
@HemligNemlig
De 20 minutter er den forlængede ladetid på en gammel s jevnfør chartegate,
Det Normale er alså at man oplader en elbil om natten imens man sover,
Gør man det tager det kun 10 selv at påmontere laderen og frakoble den igen.
Det gælder alle elbiler både de helt nye og de gamle
Ice2EV
Ice2EV Nov 20 '22
@Johanne Der er da ikke rigtig nogen ide i at købe en bil med gratis ladning, hvis man selv betaler for det 99% af tiden. Ligesom der heller ikke rigtigt er nogen fordel, at købe en med gratis ladning der tager en eftermiddag.
P85DK
P85DK Nov 20 '22

Jeg tror konklusionen er at Johannelund er meget glad for sin bil og han kan ikke forstå at andre vælger anderledes end han gør, fordi hans valg åbenlyst er det eneste rigtige.

tintin
tintin Nov 20 '22

Jeg er altså også stadig meget glad for den P85D jeg købte i 2015. Langsom supercharge er selvfølgelig surt.  Alligevel vil jeg vil til hver en tid foretrække en brugt S fremfor en ny model 3 eller Y. 

HemligNemlig
HemligNemlig Nov 21 '22
Chargegage er sku da ikke kun 20min extra johannelund du er da helt væk. Og når man er på tur kan man sku da ikke lade hjemme. I guder, her troede jeg jeg tig fejl og du var blevet klogere.
MOS
MOS Nov 21 '22

@HemligNemlig

Det kan være, at Johannelund aldrig er på tur og kun lader hjemme og derfor ikke selv har oplevet, hvor meget ladetiden er blevet forlænget ved supercharging.

Det kan også være, at Johannelund kun regner med en lille sjatopladning og ikke en fuld opladning. I så fald tager det jo ikke mere end 20 min. ekstra.

Johannelund
Johannelund Nov 21 '22
@mos a@HemligNemlig
Ja jeg lader mest derhjemme Skanderborg eller vestpå i Søndervig, da en Tesla model s 85d altid nemt kan køre over 300 km behøver man sku kun at spilde sin tid på SUC til man har kw nok til man har tilstrækkelig til at kunne komme hjem.
Ps i Vestjylland dvs. vest for e45 findes der ikke en eneste SUC der kan være intersandt for mig.
Tesla har masser af SUC i Danmark på det store motorvejs H net, dem behøver man sku kun at benytte indtil man har strøm nok til at komme hjem.

cth
cth Nov 22 '22

Nu er der jo nogen der kører lidt længere end det og måske endda bruger bilen arbejdsmæssigt og ikke har destination lader mulighed.

Jeg kan lade med op til 180kw men oftest "kun" 140kw og jeg har kørt landet tyndt arb. mæssigt.

Det gik fint, men jeg kunne godt bruge 800 km rækkevidde og ikke 652km.

Men jeg ville da nødigt køre samme tur i en S85 med langsom ladning :-)

Ledsager
Ledsager Nov 23 '22

Hvilken model har du cth? Lyder fantastisk med 180/140 kW og 652 km.

fmm1000
fmm1000 Nov 23 '22

Det må være et 90 batteri eller større eller 3 eller y.

Sider: « 1 2