Loading...
dk

Bremseklodser, erfaringer | Tesla Forum

Maho
Maho Dec 21 '14
Hej alle.
Har nu haft min dejlige dyt i en uge. En (af mange) positiv ting jeg har erfaret er, at jeg næsten ikke bruger bremsen, jeg vil vurdere at jeg kun bremser omkring 10% af hvad jeg ville gøre i en normal bil (naturligvis grundet den regennertive bremse). Så direkte overført giver det så en forventet cyklus på 400-500.000 km på klodserne, eller hva?.....
Har nogen herinde af de hårde drenge (målt på kørte km:-) prøvet at få skiftet klodser endnu, nogle erfaringer?
Larsen
Larsen Dec 21 '14
Vedr. bremser, så skal I huske i den våde vinter vi nu har, at lave et par kraftige opbremsninger inden I er hjemme i garagen. Efter et par kraftige opbremsninger er skiver og klodser nemlig tørre. Med så lidt bremsning som Maho er inde på, så sker der nemlig det, at skiverne ruster fordi de ikke bliver holdt blanke og tørre af opbremsningerne. Det kan derfor i sidste ende let blive dyrere at bremse lidt, end at bremse meget, da nye skiver er langt dyrere end klodser. Men MaHo har helt ret. Vi bremser ikke ret meget i en Tesla, og jeg har i løbet af sommeren ikke måttet bruge fælgrens en eneste gang.
KS
KS Dec 21 '14

@Maho: Jeg har fået skiftet mine hele vejen rundt, fordi nogle fjolser et eller andet sted i produktionsprocessen eller ved service efterfølgende havde smurt bagsiden af bremseklodserne med kobberfedt. Det var så kommet ind på skiverne, og bilen bremsede helt ad h.. til. Så jeg fik skiftet både skiver og klodser hele vejen rundt - efter ca 20.000 km, men der var intet synligt slid på hverken klodser eller skiver.

Om de kommer op på 400-500t km ved jeg ikke, men der er ingen tvivl - de bliver ikke brugt meget.

Derfor er anbefalingen også fra Tesla's side at man mindst 1 gang om ugen laver et par katastrofe opbremsninger i bilen - simpelthen for at fjerne belægninger fra skiverne, som ellers kan hænde ikke at fungere optimalt når man har brug for det. Samme råd herfra - og hvis det regner meget, så brug dem lidt under kørslen, da våde skiver/klodser kan give en væsentlig nedsat bremseevne.

MrCoffee
MrCoffee Dec 21 '14
Snakkede med Tasla tidligere som sagde at deres erfaringer med flere amerikanske kunder er at mange først får skiftet omkring de 100.000 miles, rimeligt imponerende.
MrCoffee
MrCoffee Dec 21 '14
I kender selvfølgelig alle godt det nye mærke Tasla :)
Nommensen
Nommensen Dec 21 '14
Jeg har sat regen i low - det har afhjulpet problemet med at bremserne ikke bliver brugt nok - Tesla service sagde at det nok var en god ide.
Skaarup
Skaarup Dec 21 '14

Jeg har både haft problemer med mislyde og to gange oplevet at bremserne har bremset mindre end jeg regnede med. Ikke voldsomt, men nok til jeg bemærkede det. Det forsvandt efter jeg på en motorvejsfrakørsel bremsede fra 110 og ned til 0 rimelig kraftigt - ikke katastrofeopbremgning, men noget kraftigere end jeg normalt ville bremse. 

Det er helt tydeligt at det er nødvendigt at få dem varmet godt op og slidt lidt - en gang i mellem. Så et par gange om måneden sætter jeg den i N, og foretager en kraftig nedbremsning. Ingen mislyde og inden belægninger på skiver/klodser.

kajakaj
kajakaj Dec 21 '14

Ingen problem. Man er nødt til at bruge bremserne i denne tid indtil den nederste gule stiplede linje forsvinder og der kan bremses regenerativt. Så indtil det bliver glat kører jeg med Regen i standard.

Maho
Maho Dec 21 '14
Super input tak til alle. Havde ikke tænkt over den negative effekt af ikke at bruge bremsen. Kajakaj: jeg synes at den regenerative altid virker, også med den gule streg. Min opfattelse er at batteriet blot ikke optager energien (optimalt?) før den gule streg forsvinder, korrekt?
KS
KS Dec 22 '14

@Maho: Indtil stregen forsvinder er regen nedsat - fordi den ikke har plads i batteriet til at kunne samle strømmen på med den styrke som der kunne komme ved en højere regen - så den beskytter batterierne imod overopladning - så ja, den optager ikke energien fuldt ud - og man skal derfor være opmærksom, og kan her bruge bremsen uden det koster - energien går alligevel tabt

Maho
Maho Dec 22 '14
Aha!! Super, så må der være der man "motionerer" bremserne
Lauer
Lauer Dec 22 '14

Jeg bruger ikke bremserne meget (faktisk næsten ikke), men det vil jeg absolut til. Havde en forfærdelig oplevelse i går aftes. 

Kom kørende med omkring 40 km/t og ville bremse ned. Bilen bremsede absolut ikke som ønsket, hvilket betød jeg var nød til at jokke bremsen i bund og så stoppede den med mærkelige lyde til følge. Det var som om der var et lag som lige skulle "slides af" før bremserne virkede.

Så brug bremserne mindst en gang på hver køretur, specielt her om vinteren!

Hookmaker
Hookmaker Dec 22 '14
Lige netop, Lauer, men det er pointeret tidligere, det er vigtigt at holde bremserne 100% funktionsdygtige, - det bliver de ikke af at stå ubrugte hen.
Lauer
Lauer Dec 22 '14

Tesla burde faktisk fortælle det ved leveringen, da det kan få fatale følger.

Men det tossede er at jeg jo godt ved det, men den ene dag tager den anden uden katastrofe opbremsninger.

Det positive var så at jeg fik en sjov oplevelse, da jeg ville teste bilen. Fra 0 til 70 og 70 til 0, gentaget 3 gange hurtigt efter hinanden, så prøver man negative og positive G kræfter. Bilen bremser faktisk utroligt godt, det bedste jeg nogensinde har prøvet i en bil.

DeaconWP
DeaconWP Dec 22 '14

Vi må konstatere, at en Tesla ligner alle andre biler på dette punkt. :-0

kajakaj
kajakaj Dec 22 '14

Hvis man lader til 100% bliver man faktisk noget overrasket over hvor lidt eller ingen regen der er, så man må til at bruge bremser i stedet for.

kajakaj
kajakaj Dec 22 '14

Hvis man lader til 100% bliver man faktisk noget overrasket over hvor lidt eller ingen regen der er, så man må til at bruge bremser i stedet for.

Kiefer
Kiefer Dec 22 '14

Øhm den information fik  vi ved udleveringen af bilen at, vi skulle huske at bruger bremserne en gang imellem for at sikre at de altid fungerede. Det var Mikkel (ikke sælgeren) der sted stod for selve udleveringen og Anna der stod for papirarbejdet.

/Martin

Bjarni
Bjarni Dec 22 '14

Min bil fik skiftet skiver og bremseklodser bagved 1-2 måneder efter jeg fik den. De satte sig simpelthen fast efter at have stået 14 dage i lufthavnen. Tesla sagde noget med produktionsfejl. Siden har der ikke været nogen problemer.

Larsen
Larsen Dec 23 '14
Bjarni, det har faktisk været god service fra Teslas side, at de gjorde det U/B for dig, da du reelt nok selv er skyld i det. Tesla har ihvertfald ikke skylden. Igen skyldes det våde bremser, enten våde da du satte den, fordi du ikke har bremset dem tørre inden parkeringen. Alternativt er der kommet en del slagregn ind på bremser/skiver medens du har være ude at rejse, og så er de rustet fast. Hvis jeg glemmer at bremse hårdt et par gange inden jeg kører ind i garagen, og bilen måske står i et par dage med våde bremser, så er de også rustet fast, og det giver et ordentligt brag når de går løse. Har også prøvet det med lufthavnen med vore andre biler. Jo mere åbne fælge, jo værre. Sidst tog det rigtigt mange efterfølgende meget hårde opbremsninger med min hustrus Audi Q3, før bremserne begyndte at lyde normale igen. Det tager nogen tid at slide en stor rustplet bort. Ikke mindst når det er på baghjulene, da bilen kun bremser med ca. 20 procent der.
Sider: 1 2 3 »