@Maho: Jeg har fået skiftet mine hele vejen rundt, fordi nogle fjolser et eller andet sted i produktionsprocessen eller ved service efterfølgende havde smurt bagsiden af bremseklodserne med kobberfedt. Det var så kommet ind på skiverne, og bilen bremsede helt ad h.. til. Så jeg fik skiftet både skiver og klodser hele vejen rundt - efter ca 20.000 km, men der var intet synligt slid på hverken klodser eller skiver.
Om de kommer op på 400-500t km ved jeg ikke, men der er ingen tvivl - de bliver ikke brugt meget.
Derfor er anbefalingen også fra Tesla's side at man mindst 1 gang om ugen laver et par katastrofe opbremsninger i bilen - simpelthen for at fjerne belægninger fra skiverne, som ellers kan hænde ikke at fungere optimalt når man har brug for det. Samme råd herfra - og hvis det regner meget, så brug dem lidt under kørslen, da våde skiver/klodser kan give en væsentlig nedsat bremseevne.
Jeg har både haft problemer med mislyde og to gange oplevet at bremserne har bremset mindre end jeg regnede med. Ikke voldsomt, men nok til jeg bemærkede det. Det forsvandt efter jeg på en motorvejsfrakørsel bremsede fra 110 og ned til 0 rimelig kraftigt - ikke katastrofeopbremgning, men noget kraftigere end jeg normalt ville bremse.
Det er helt tydeligt at det er nødvendigt at få dem varmet godt op og slidt lidt - en gang i mellem. Så et par gange om måneden sætter jeg den i N, og foretager en kraftig nedbremsning. Ingen mislyde og inden belægninger på skiver/klodser.
Ingen problem. Man er nødt til at bruge bremserne i denne tid indtil den nederste gule stiplede linje forsvinder og der kan bremses regenerativt. Så indtil det bliver glat kører jeg med Regen i standard.
@Maho: Indtil stregen forsvinder er regen nedsat - fordi den ikke har plads i batteriet til at kunne samle strømmen på med den styrke som der kunne komme ved en højere regen - så den beskytter batterierne imod overopladning - så ja, den optager ikke energien fuldt ud - og man skal derfor være opmærksom, og kan her bruge bremsen uden det koster - energien går alligevel tabt
Jeg bruger ikke bremserne meget (faktisk næsten ikke), men det vil jeg absolut til. Havde en forfærdelig oplevelse i går aftes.
Kom kørende med omkring 40 km/t og ville bremse ned. Bilen bremsede absolut ikke som ønsket, hvilket betød jeg var nød til at jokke bremsen i bund og så stoppede den med mærkelige lyde til følge. Det var som om der var et lag som lige skulle "slides af" før bremserne virkede.
Så brug bremserne mindst en gang på hver køretur, specielt her om vinteren!
Tesla burde faktisk fortælle det ved leveringen, da det kan få fatale følger.
Men det tossede er at jeg jo godt ved det, men den ene dag tager den anden uden katastrofe opbremsninger.
Det positive var så at jeg fik en sjov oplevelse, da jeg ville teste bilen. Fra 0 til 70 og 70 til 0, gentaget 3 gange hurtigt efter hinanden, så prøver man negative og positive G kræfter. Bilen bremser faktisk utroligt godt, det bedste jeg nogensinde har prøvet i en bil.
Hvis man lader til 100% bliver man faktisk noget overrasket over hvor lidt eller ingen regen der er, så man må til at bruge bremser i stedet for.
Hvis man lader til 100% bliver man faktisk noget overrasket over hvor lidt eller ingen regen der er, så man må til at bruge bremser i stedet for.
Øhm den information fik vi ved udleveringen af bilen at, vi skulle huske at bruger bremserne en gang imellem for at sikre at de altid fungerede. Det var Mikkel (ikke sælgeren) der sted stod for selve udleveringen og Anna der stod for papirarbejdet.
/Martin
Min bil fik skiftet skiver og bremseklodser bagved 1-2 måneder efter jeg fik den. De satte sig simpelthen fast efter at have stået 14 dage i lufthavnen. Tesla sagde noget med produktionsfejl. Siden har der ikke været nogen problemer.