Loading...
dk

Dødsulykker med autopilot | Tesla Forum

cth
cth Nov 18 '22

Fra Computerworld:

 

Tesla Model 3 involveret i to nye dødsulykker

Den amerikanske elbilproducent Tesla melder om to nye dødsulykker til de amerikanske trafikmyndigheder (NHTSA).

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

De to fatale uheld involverer begge Teslas populære Model 3 samt de ombordværende kørselsassistenter i måneden op til den 15. oktober.

Trafikmyndigheden har siden juli måned 2021 offentliggjort månedlige opgørelser over de trafikuheld, der involverer kørselsassistenter (også kendt som Level 2 delvist selvkørende systemer) såsom Teslas ’Autopilot’.

Siden juli 2021 er der registreret 18 dødsfald på grund af assistenterne. Alle på nær en, involverede Teslas Autopilot-system.

I juni 2022 indledte NHTSA en undersøgelse af, hvorvidt 830.000 Tesla-biler udstyret med Autopilot skal tilbagekaldes.

Forummets indlæg er redigeret af cth Nov 18 '22
Ice2EV
Ice2EV Nov 18 '22

Spørgsmålet er hvor mange andre mærker det er der i perioden har solgt biler med selvkørende systemer?

 

Arpe
Arpe Nov 18 '22

Det blev hurtigt bekræftet på Twitter at ved 1 af de nye dødsulykker holdte Teslaen stille for rødt lys. 

 

Næsten alle biler har lane keeping i dag. Men stadig kun Tesla der kommer i medierne

baldur
baldur Nov 18 '22
Årsagen til at alle ulykkerne er med Tesla er at Tesla indtil videre er den eneste producent der indrapportere ulykker. Det er et fremtidigt krav som gælder nye modeller men Tesla har hele tiden registreret data og skal derfor udlevere med det samme.
tkatv4
tkatv4 Nov 19 '22
Citat fra Arpe

Det blev hurtigt bekræftet på Twitter at ved 1 af de nye dødsulykker holdte Teslaen stille for rødt lys. 

 

Næsten alle biler har lane keeping i dag. Men stadig kun Tesla der kommer i medierne

Forskellen mellem TM3 og andres (jeg har prøvet) lane keeping system, er måske dets fuldkommen latterligt elendige kvalitet. Utallige TM3-ejere beretter, at de nærmest ikke lov at bruge Tesla's assistentsystemer, når familien er med. Seneste håbløse Over-the-Air skud på stammen er, at bilen er begyndt at hyle og ligefrem rykke i rattet, når man TRÆKKER TILBAGE efter overhaling på strækning med overhaling kun tilladt i egen retning. - Og det på trods af at jeg har slået alt fra vedr. deres uduelige 'emergency help løsninger'.

Den årlige 2x1.750 km Frankrigstur var endnu engang en prøvelse med hyl og skrig, utallige uønskede fartreguleringer (nogle gange direkte opbremsning) ved overhaling af lastbiler på motorvejen, ved de stor grønne franske motorvejs-afkørsel-skilte (som en TM3 åbenbart aldrig har set?????) og meget andet :-/

I guder siger bare, ens tålmodighed er snart ved at være opbrugt. Hvorfor kan de ikke bare give os en gammeldags manuel fartpilot som ALTERNATIV. Så kan alle de, som er gudbenådet fascineret over AI eksperimenterne mm. bare lege videre, mens vi andre får fred. Please!! 

Pånær dette (...og viskerrobot og auto-fjernlys) er vi meget glade for bilen (...hvilket jo på sin vis gør det så meget mere ærgerligt) 

Joe73
Joe73 Nov 19 '22
Hmmm min siger ikke noget når jeg overhaler…. Bruger du blinklyset når du laver vognbaneskift? Både ud og tilbage.?
Ice2EV
Ice2EV Nov 19 '22

Vores siger heller ikke en lyd,,,,,, hvis jeg husker blinket.

cth
cth Nov 20 '22

tkatv4:

Det er ikke kun TM3 men også TMS der har de samme problemer :-)

Min kone frabeder sig ligeledes, at jeg bruger autopilot.

Jeg bruger dog den alm. fartpilot og hører ingen alarmer med den, selvom jeg "glemmer" at blinke.

 

Det er fint at bilen absolut vil advare ved enhver berøring af kantlinier.

Men forstår bare ikke det skal være så hysterisk med røde lamper, advarsler og høje lyde.

 

I betragtning af at Tesla var de første, så må man sige de er ikke kommet langt på de 10 år.

tkatv4
tkatv4 Nov 20 '22

Svar til flere:

Nej , jeg bruger ikke blinklyset, når jeg trækker tilbage fra overhaling på alm. landevej i DK. Det er der vist heller ikke mange andre der gør, og det er næppe et lovkrav (i hvert fald ikke min køreskoletid). I Frankrig er traditionen i øvrigt, at man fortsætter med at blinke UD til hele overhalingen er overstået. - Og under alle omstændigheder: Tesla skal i hvert SLET IKKE bestemme, hvordan jeg gør. Deres formynderi er simpelthen ulideligt, og jeg har betalt bilen, så det rimelige ville være, at man i det mindste kunne slå det fra. 

Men jo, jo en (måske venlig) advarsel, når man rører striber (hvilket man f.eks. ofte gør helt naturligt ved vejarbejder, - særligt i Tyskland) kan da være ok. Men aggressive hyletoner samt ryk i rattet, man ikke kan slå fra. Det er godt nok langt ude.

Og en adaptiv 'autonom' (i ordets vildeste forstand, - de ved jo ikke engang selv, hvordan det virker) fartpilot, der kan finde på at hugge bremsen på de mærkeligste tidspunkter.... Jeg kan godt forstå, at det nogle gange giver anledning til uheld. Personligt har jeg mindst én gang pånær  2mm fået én op bagi, ...Fordi Tesla'en fik øje på en knallert på cykelstien i eget tracé 3 meter fra vejbanen !   - Håbløst, men heldigvis slap jeg med eder og forbandelser, som jeg havde fuld forståelse for. 

...Og ak ja, efterhånden er det med bekymring, man bevæger sig ud efter en ny OTA. Ændringer på dette felt kommer normalt komplet udokumenterede, og 'bomben' skal normalt springe nogle gange før man overhovedet gennemskuer, at noget åbenbart er ændret og til hvad. Jeg er faktisk lidt i tvivl, om de fik rettet fejlen med at, den (endda uden autostyring aktiveret, kun adaptiv pilot) satte farten ned til 30 km/t ved tre bestemte motorvejsudfletninger på Odense-kanten. Den har i hvert fald stadig ikke lært de store franske grøn-pil-til-begge-sider-standere :-(

......Og også som sagt: Hvor ER det dog ærgerligt, når man på 99% alle andre områder er superglad for 'fartøjet' :-/    (- Men det er dejligt, at få lidt luft her ;-)

/tka

HemligNemlig
HemligNemlig Nov 20 '22
De 2 måneder jeg havde en låne M3 var også et mareridt og kan kun sige at model S gør tingene SÅ meget bedre. Lånebilen var direkte farlig til tider og hylede og bibbede når man greb ind fordi den slet ikke så den reelle fare. Måtte også slå beta trafiklys halløj fra, i guder det var håbløst og den klodsede jo bremserne når den så de fodgængerovergange med orange blink. Fart skilte genkendelse virkede ikke i 8/10 gange og bilen enten bremsede (ghost) eller accelererede på underlige tilfældige tider. Så da samme system bruges til model Y blev den udskiftning hurtigt droppet igen.
Cubic
Cubic Nov 21 '22

@tkatv4.

Tesla er såmændt ikke perfekt, det er der nok ikke nogen biler der er, men gør bilen egentlig ikke det den er fremstillet til, hvor vi som bruger ikke helt interagere med bilen.

 

Her er den upædagogiske:

Det er jo et problem når der er 3.002.889 bedrevidende egoister på de danske veje, der køre rundt med hovedet oppe i røven, og råber og skriger inde i deres egen lille usårlig boble med langefingeren ude af vinduet, og mener at den skide lortebil gør det den er fremstillet til, og IKKE det som jeg lige i dag, tænker at den skal gøre.

 

Jeg undskylder for min holdning og observationer efter millioner af km på de danske veje ;) håber i bære over med mig :)

Jeg finder selv ud.

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Nov 21 '22
MOS
MOS Nov 21 '22

@Cubic

Lyder som om du har været til morgenfødselsdag. Eller har du bare været lidt for tidligt oppe og fået det forkerte ben ud af høstakken? ;-)

Håber du får en god dag.

cth
cth Nov 21 '22

ja ja..voldsomme udladninger.

Men i princippet forstår jeg godt tkatv4.

Men det er en gråzone pt.

Man prøver en bil og ud fra prøvetur og andre ting køber man bilen.

Så er bilen som den er indtil man selv ændrer noget.

 

I dag ændrer bilen sig løbende og i Teslas tilfælde til det ringere på mange områder.

Bare tag ladesagen med begrænset effekt, som pludselig fra den ene dag til den anden kan ødelægge planlægningen, for sælgeren der kører landet tyndt i sin model S.

 

Min kollega måtte sælge sin model 3 efter den store opdatering der kom sidste år, hvor menuer blev vendt på hovedet.

Hans kone sagde "nu må det være nok" og så blev den solgt til fordel for ny Q4. Næppe bedre valg men sådan blev det :-)

 

Nå men jeg er da stadig glad for min S, selvom jeg flere gange om ugen får at vide med røde lamper, træk i rattet og høje advarselslyde, at jeg er ved at køre af vejen, selvom jeg egentlig bare er ved at køre fra MV og måske ikke lige fik blinket til det sidste vognbaneskift.

Selvom autoviskeren stadig opfører sig som den selv vil, men så kan jeg glædes over i min 20 år gamle peugeot hvor det bare virker.

Auto langt lys har jeg aldrig brugt, da jeg ikke synes det virker for mig.

Men jeg kan jo læse at folk er ved at blive sindssyge af hvor ringe det fungerer.

 

Autopilot der slet ikke virker optimalt som den gjorde i 2015 hvor jeg fik min første S.

 

Så er der de fejl bilen er lev. med fra ny som tesla åbenbart har mere end svært ved at løse....

 

Nå men fik jeg sagt jeg nyder hver gang jeg kører i den... masser af ironi og opgivelse kan forekomme :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Nov 21 '22
P85DK
P85DK Nov 21 '22
Citat fra tkatv4

Svar til flere:

Nej , jeg bruger ikke blinklyset, når jeg trækker tilbage fra overhaling på alm. landevej i DK. Det er der vist heller ikke mange andre der gør, og det er næppe et lovkrav (i hvert fald ikke min køreskoletid).

Joeeee - vognbaneskift, som en indtrækning fra overhaling er, skal signaleres. Det har altid været lovbestemt, også tilbage i ruder konges tid :-) At folk ikke gør det er en anden sag.

jramskov
jramskov Nov 21 '22

@tkatv4 Med det forbehold at vores er en TM3 fra 2019 og dermed ikke med nyeste hardware, så er min oplevelse noget anderledes. Vi har kun AP og det fungerer generelt ganske fint til motorvejskørsel. Ja, det er træls at skulle slå AP fra og til når man skifter vejbane, men så må man jo købe EAP hvis man bliver for træt af det. Vores bimler og bamler ikke, med undtagelse af hvis vi glemmer at blinke når vi skifter vejbane.

Du skriver desuden: "Tesla skal i hvert SLET IKKE bestemme, hvordan jeg gør." - må sige at jeg ikke er helt enig. Det er din opgave at sætte dig ind i hvordan bilens systemer fungerer og hvilke begrænsninger den har. Jeg vil vove den påstand at du bruger den på en måde den ikke er tiltænkt. Dermed runger din klage lidt hult. Er AP perfekt? Nej, den er meget langt fra at være perfekt.

@HemligNemlig: Kører du normalt en TMS med Mobile Eye hardware? Jeg gætter på at nyere TMS fungerer cirka som en TM3.

@cth: Enig i at ændringen af brugergrænsefladen ikke blev håndteret særligt godt og på visse områder bestemt heller ikke var/er en forbedring.

Jeg tænker faktisk en Q4 er en ganske fin bil og bestemt bedre end TM3 på flere punkter.

Jeg har læst flere nævne at auto langt lys er blevet meget bedre i en af de seneste opdateringer og nu faktisk er anvendeligt. Må siges at være på tide...

P85DK
P85DK Nov 21 '22

Uanset hvad, så er det stadig en smule bedre end hvad de talte om tilbage i 1971 :-)

cth
cth Nov 21 '22

siden 2003 har man skullet blinke ved vognbaneskift på MV, samt når man kører fra og ind på MV.

Det sidste har jeg dog aldrig helt forstået, da man på de fleste tilkørsler ikke kan køre andre steder hen :-)

Men det er nok en af de mange "vi skal være sikker på at have laveste fællesnævner med".

 

Lovmæssigt skal man ikke blinke andre steder end på MV.

Men tit er det egentlig mere relevant andre steder end MV.

MOS
MOS Nov 21 '22
Citat fra P85DK
Citat fra tkatv4

Svar til flere:

Nej , jeg bruger ikke blinklyset, når jeg trækker tilbage fra overhaling på alm. landevej i DK. Det er der vist heller ikke mange andre der gør, og det er næppe et lovkrav (i hvert fald ikke min køreskoletid).

Joeeee - vognbaneskift, som en indtrækning fra overhaling er, skal signaleres. Det har altid været lovbestemt, også tilbage i ruder konges tid :-) At folk ikke gør det er en anden sag.

@P85DK

Det tror jeg ikke, du har ret i. Jeg mener bestemt, at blink ved vognbaneskift ikke var lovpligtigt, da jeg tog kørekort, men dog anbefalelsesværdig, hvis det kunne hjælpe/vejlede andre trafikanter. Dog var der på det tidspunkt en lov på vej, der gjorde det lovpligtigt at blinke ved vognbaneskift på motorvej. Loven var vistnok besluttet, men ikke trådt i kraft endnu. Derfor lærte jeg altid at blinke ved vognbaneskift, da det jo alligevel ville blive obligatorisk på motorvej inden for kort tid efter, jeg fik mit kørekort. Man kan lige så godt gøre det til en vane at gøre det altid - også på landevej; det gør jo ingen skade. Her er det ikke lovpligtigt, men kun hvis det er påkrævet for at vejlede andre trafikanter om ens hensigt. Det er jo så nok et fortolkningsspørgsmål, hvornår det så er "påkrævet". Jeg er ikke jurist, men jeg vil umiddelbart vurdere, at det er, når blot der er andre trafikanter i nærheden. Men ikke på en øde landevej kl. 3 om natten. Dog altid på motorvej.

 

Sakset fra Færdselsovens §32:

Stk. 2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen og før vending og svingning. Kørende skal endvidere give tegn før vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på motorvej. Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på anden vej end motorvej skal kørende give tegn, når det er påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel. Tegnet skal gives ved hjælp af blinklys, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes vandret ud til siden.

tkatv4
tkatv4 Nov 21 '22

@P85     : Jeg vil gerne se dem dom, der er afsagt mod nogen som ikke har BLINKET IND efter overhaling på dansk LANDEVEJ. - Og hvem kan du vejlede. Alle trækker da ind efter overhaling på landevej, og det må man derfor forvente, alle andre trafikanter forventer.

 

Jeg blinker altid ud, og det må være rigeligt (og lovligt) i den situation. Jeg tror så også, det er hvad langt de fleste andre gør i DK. - Og at Teslaen så ligefrem river i rattet MOD VENSTRE, når man trækker tilbage er simpelthen fuldkommen utilstedeligt.

Forummets indlæg er redigeret af tkatv4 Nov 21 '22
tkatv4
tkatv4 Nov 21 '22

@jramskov   : Jeg har også kun AP og vil nu nok mene, at jeg er relativt 'nørdet' mht. Tesla'en og har sat mig ganske godt ind i, hvordan det virker. Deres idé om, at man pludselig søges forhindret trække ind efter overhaling, er kommet med en nylig OTA uden noget medfølgende dokumentation overhovedet. Det er ufatteligt, at nogen vil forsvare dette.

 

I øvrigt lige præcis dette med hylen og riven i rattet, mener jeg faktisk ikke har noget med AP at gøre. Det er sådan set (nødhjælps-)assistentsystemet som sådan (selvom den angivelige mulighed for at slå det fra findes under AP-indstillinger).

 

//Er AP'en perfekt, Nej den er langt fra at være perfekt//     Enig, - jeg har simpelthen aldrig oplevet noget lignende i andre biler (...og hvorfor giver de os så ikke bare 'gammeldags-primitiv-manuel-fartpilot' som alternativ option??   Så ville de jo ikke høre mere fra mig OG MANGE ANDRE, som er irriteret over dette)

Forummets indlæg er redigeret af tkatv4 Nov 21 '22
Sider: 1 2 »