Loading...
dk

Dødsulykker med autopilot | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Nov 21 '22

@MOS det der med radaren, er et uddøende problem, ifølge Lord Elon....... No radar in future Tesla's only kamerabased.

MOS
MOS Nov 21 '22
Citat fra Ice2EV

@MOS det der med radaren, er et uddøende problem, ifølge Lord Elon....... No radar in future Tesla's only kamerabased.

Det gør det ikke nødvendigvis bedre. Der kan også være sne/is/dug/fuglelort osv. på forruden ved kameraet. Forruden kan endda være helt ren, men pga. kraftig regn/vandsprøjt fra forankørende kan kameraet ikke se ordentligt alligevel. Det oplever jeg mindst lige så ofte.

jramskov
jramskov Nov 22 '22

@tkatv4: Nej, det har jeg ikke prøvet, jeg slår AP fra når jeg laver overhalinger fordi jeg godt ved AP ikke kan det :-) Jeg forventer desuden heller ikke rigtigt nogen væsentlige opdateringer til vores da den har HW2.5 og HW3 har været på markedet i 3 år eller noget i den stil og noget tyder på at HW4 snart kommer. HW2.5 er helt sikkert meget lav prioritet og hvad angår AP/FSD, er fokus tydeligvis på FSD Beta i USA/Canada og så må resten af verden leve med få/ingen reelle forbedringer på området. Fungerende skiltegenkendelse? Måske kommer det om en uge eller måske kommer det om 4 år, hvem ved? Hvis det er vigtigt for én, så køb noget andet end Tesla. Det gælder generelt - køb bilen for det den kan på købstidspunktet, ikke hvad Elon/Tesla lover kommer i fremtiden. 

Ice2EV
Ice2EV Nov 22 '22

Det er nemmere at udvikle FSD til US's 300 mill indbyggere end EU's forskellige skilteplaner afhængig af lokal juntaens preferancer. 

Der er himmelvid forskel på Spanien, Polen, DK etc's skiltning.

Eks fatter jeg ikke man har 60 kmt på et vejstykke ind imod en by. 50 meter før byskiltet, som angiver 50 kmt, så stiller man gud hjælpe mig et ophørt 60 kmt op. Så på de 50m må du reelt accellere op til 80 og så hamre bremsen i til 50 kort efter.

cth
cth Nov 22 '22
Citat fra jramskov

Det gælder generelt - køb bilen for det den kan på købstidspunktet, ikke hvad Elon/Tesla lover kommer i fremtiden. 

ha ha... ja hvis man bare kunne få den som den var i 2015, så ville alt være godt :-)

jramskov
jramskov Nov 23 '22
Citat fra tkatv4

@jramskov : Jeg bruger aldrig AP (hvorfor skulle jeg, når dette kan gøres langt bedre og mere komfortabelt for passagerer mv. af en selv).

Det forstår jeg simpelthen ikke. AP fungerer generelt fantastisk på motorvej og jeg bruger den ofte også på landevejen uden problemer. Jeg og mine medpassagerer finder det absolut ikke ukomfortabelt, den holder sig fint mellem striberne og afstand til eventuelle forankørende. Det gør det langt mere afslappende at køre længere stræk.

I vores sker hyl/styrekorrektion (for tiden) uanset, om kun adaptiv fartkontrol eller intet er slået til. Det sker også, selvom jeg har slået 'advarsel-når-man-driver-ud-af-banen' til 'Fra' under indstillingerne. - Så som sagt er dette vist en generel opdatering til assistent/'sikkerheds'-funktionerne. Ikke til fartpilot eller AP specifikt. - Og det er noget, som er kommet - udokumenteret selvfølgelig - i nyere OTA. Jeg har jævnligt fortaget overhaling, hvor der skal passeres én fuldt optrukken stribe på vej tilbage, og dette har ikke været sådan hele tiden.

Jeg oplever det en gang i mellem at den klager sig når jeg får blinket inden en overhaling, men ellers generelt ikke, så forstår ikke du oplever det hele tiden.

'Køb bilen for det den kan, - ikke for hvad Musk lover'. Tja, problemet her er vel, at bilerne nogle gange bliver (i nogles øjne) ringere ifbm. visse af de ellers højt besungne OTA'er. Det kan være lidt svært at forberede sig på, og har nok overrasket mange :-/  ....Så køb bilen fordi du synes den er sej og lækker eller hvad ved jeg. Og lev så med Tesla's (eller er det Musk's) på visse områder helt uhyrlige særheder og principper ;-)

Enig i at det går begge veje - der er bestemt kommet ting via OTA der er mindre optimale. Min pointe var dog blot at man ikke skal købe bilen og tro at f.eks. auto visker funktionen snart bliver bedre via en OTA eller købe FSD i den forventning at det snart bliver meget bedre.

....Og til sidst: En bil til 475kkr. med en adaptiv fartpilot, som kun må bruges på (helst tomme, tørre, og uden baneskift mm) motorveje, ...Og selv der virker dårligt. Tillykke Tesla! (..Ja, købere burde måske have sat sig ind begrænsningerne på forhånd, men nogen havde måske bare ikke fantasi til at forestille sig det)   Personligt ville jeg så være komplet ligeglad med, hvor elendigt deres AI- og Neural Netværks-hejs virker. - Hvis bare vi også havde en gammeldags fartpilot, hvor føreren bestemmer, hvad der skal ske.

Jeg kan næsten kun tro at vi har meget forskellig kørestil, for som tidligere skrevet, fungerer det generelt udmærket for mig/os. Alternativt er der et eller andet galt med din bil.

Gyzz
Gyzz Nov 23 '22

2015 TMS 85D MCU2, AP fungerer fint for mig, bruger det så meget jeg kan (80-90%) da den er MEGET bedre end mig til at fokusere i længere perioder og holde farten konstaant osv. 

jeg er udemærket klar over hvor den "kommer til kort" 

-kraftig regn

-landeveje

-bakkedrag (især på landeveje)

-små byer 

osv osv, og der er jeg altid klar til at tage kontrollen, hvis jeg ikke har gjort det inden. 

men der er stadigt meget der skal løses for at rykke videre til level 3-4-5 selvkørsel, men al begyndelse er svær og hvis der ikke er nogle "tosser" der har ambitioner og ressurcer til at smide efter det så kommer vi ihvertfald ikke videre.

cth
cth Nov 23 '22

tesla har arbejdet på det her i maaaange år... så enig der går maaaange år endnu når man ikke er kommet længere på de første 10 år.

En som mig i 50'erne får næppe glæde af fuld FSD i min tid som bilist.

Derfor valgte jeg også at spare den del ved køb af bil.

Ville også være fint tilfreds med det vi har nu, hvis det lige bliver forfinet....

Forummets indlæg er redigeret af cth Nov 23 '22
Sider: « 1 2