Loading...
dk

Bremseklodser, erfaringer | Tesla Forum

Maho
Maho Dec 23 '14
Jeg er altså nød til at sige at det manglede bare at Tesla tog ansvar! Det kan ikke være rimeligt at jeg, når vi om en måned skal til Thailand, ikke kan køre i lufthavnen med bilen og parkere i 14 dage uden det er min egen skyld hvis bremserne ikke virker når jeg skal køre hjem!!
Bianco
Bianco Dec 23 '14
Hvordan er det anderledes end alle andre biler?
Larsen
Larsen Dec 23 '14
MaHo, du er næsten selv 100 procent herre over problemet. Brems dem helt tørre inden du sætter bilen i lufthavnen, så er sandsynligheden for fast rustede bremser forholdsvis lille, eller ihvertfald langt mindre end med væde skiver. Den eneste andel Tesla har i problemet er, at de har konstrueret en bil som selv spænder håndbremsen når den forlades. Det gør problemet større, da klodserne jo så klemmer om skiven, og derfor ruster godt fast. Tesla har bare ikke andre muligheder, da der jo ikke er noget gear den kan stå parkeret i, uden at rulle væk. På mine tidligere biler har jeg normalt aldrig anvendt min håndbremse f.eks. ved parkering i lufthavnen, da jeg ved at jeg så får problemer med fast rustede bremser. Her er bare ingen vej uden om håndbremsen. Problemet kan dog aldrig lastes Tesla.
kajakaj
kajakaj Dec 23 '14

Kan man ikke parkere i "tow" mode - altså bugsering, så er P-bremsen da frigjort? Man kan selvfølgelig risikere at nogen så kommer og trækker bilen væk!

Maho
Maho Dec 23 '14
Jeg havde slet ikke tænkt over denne problemstilling da jeg startede tråden, virkelig dejligt som der er vidensdeling herinde!! MEN hvor stort er problemet engenligt? Hvis man ikke kører i 14 dage er det så en minimal riciko eller overvejende sandsynligt?? Jeg regner med det første ellers var forum vel svømmet over med advarsler?
Er der andre end Bjarni som har oplevet bremser som har sat sig ?
Larsen
Larsen Dec 23 '14
MaHo, i vådt vejr med våde bremseskiver, overvejende sandsynligt. Allerede efter få dage.
Maho
Maho Dec 23 '14
Fy for pokker !!! Så med bilen hører det, at man ikke tager på ferie hvis det regner i Danmark hvis man har sin tesla kær, det lyder helt gak gak??
Maho
Maho Dec 23 '14
- naturligvis Larsens ovenstående forebyggende løsning i mende, men alligevel.....
Larsen
Larsen Dec 23 '14
MaHo, din bil har masser af hestekræfter og et stort moment. Bare sæt den i "D" eller "R" og træd speederen ned, så skal du nok få de bremser fri igen. Så siger det "gonk", " gonk" hver gang hjulet drejer rundt. Det løser du så ved at lave et par rigtigt hidsige katastrofe opbremsninger på vej ud fra lufthavnen, og et par meget kraftige opbremsninger mere på vej hjem, så er den ved at være der igen. Skulle bremserne mod formodning ikke slippe når du giver gas, ja så får du nok brug for en ny motor. :-)
Raymond
Raymond Dec 23 '14

Jeg kører MEGET på regen og bruger bremserne kun lidt - jeg har ingen problemer efter 13 måneder og 35K, den bremser fortrineligt!

NOELON
NOELON Dec 23 '14

Heller ingen problemer her. Men jeg tager et par kraftige opbremsninger ind imellem og ihvertfald efter hver vask.

Hookmaker
Hookmaker Dec 25 '14
Var lige ude og køre en tur til Amager igår. Efter at have håndvasket bil 2 gange i de sidste 3 uger og senest i forgårs, samt bare trillet rundt uden at egentlig bruge bremser i hverdagen, skal jeg da lige love for bremserne var almost ikke fungerende! Der skulle 3 "katastrofe" opbremsninger til med helt op på ABS'en før de fungerede 100% igen! Drive safe out there!....;-)
Bjarni
Bjarni Jan 3 '15
Citat fra Larsen Bjarni, det har faktisk været god service fra Teslas side, at de gjorde det U/B for dig, da du reelt nok selv er skyld i det. Tesla har ihvertfald ikke skylden. Igen skyldes det våde bremser, enten våde da du satte den, fordi du ikke har bremset dem tørre inden parkeringen. Alternativt er der kommet en del slagregn ind på bremser/skiver medens du har være ude at rejse, og så er de rustet fast. Hvis jeg glemmer at bremse hårdt et par gange inden jeg kører ind i garagen, og bilen måske står i et par dage med våde bremser, så er de også rustet fast, og det giver et ordentligt brag når de går løse. Har også prøvet det med lufthavnen med vore andre biler. Jo mere åbne fælge, jo værre. Sidst tog det rigtigt mange efterfølgende meget hårde opbremsninger med min hustrus Audi Q3, før bremserne begyndte at lyde normale igen. Det tager nogen tid at slide en stor rustplet bort. Ikke mindst når det er på baghjulene, da bilen kun bremser med ca. 20 procent der.

Jeg er enig med dig i det er god service. Ikke fordi de gjorde det U/B for mig. Men fordi de ikke kom med en lang søforklaring om det var min egen skyld og netop indrømmede at det var en produktionsfejl ;-) Jeg spurgte direkte til om det var fordi bremserne var rustet fast. Det var ikke tilfældet. Skulle da også være mærkeligt med 6 uger gamle bremser. Jeg er klar over du mener de kan ruste på få dage, men så vidt jeg er orienteret (uden at være ekspert), så kommer de med en belægning fra fabrikken der gør, at det ikke sker sådan lige med det samme.

Jeg giver som sådan ikke Tesla skylden. Det er ikke dem selv der laver bremserne til bilen. Så der kunne have sket præcis det samme hvis jeg havde købt en Ferrari.

Larsen
Larsen Feb 4 '15
Ligner jeres bagerste bremseskiver også noget "scheisse" Mine er efterhånden helt mørke af rust, og det skurrer når jeg bremser. Har for nogen tid siden sat "regenering" på low, men det har ikke hjulpet. Sætter den nu i "tow mode" når den står i garagen for det ikke skal blive værre end det er. Bliver nok nødt til at få dem drejet af til foråret. Problemet skyldes der er separat håndbremse kaliber, så når man bremser for at tørre skiverne, så er håndbremse klodserne stadig våde, når de klemmes sammen omkring skiven.
kajakaj
kajakaj Feb 4 '15

Lidt besværligt at skulle parkere i tow-mode hvis man skal afsted hver dag, men jeg gør det i øjeblikket fordi bilen ikke bruges hver dag. Det hjælper på fastlåste bremser og pynter på skiverne. P-bremserne kan slides rene hvis man trykker P et par gange i langsom fart.

Hookmaker
Hookmaker Feb 4 '15
De bliver pudset ganske fint op ved lige at nødbremse på tom vej fra en 70-80 stykker....;-)
Niels
Niels Feb 8 '15

lidt ærgeligt at Tesla ikke blot har lavet en varme resistor som man kunne dumpe regen til når batteri er fyldt/koldt - giver rigtig god mening i en kold vintertid at få den tabte energi tilbage som varme (nok knap så relevant i californien)

perhansen
perhansen Nov 4 '15

Er der nogen andre der oplever at bremserne skurrer ved nedbremsning, dvs lige inden bilen stopper.? Kører 1-2 km`t og bremser igen og den gør det samme. Har ikke oplevet det med andre biler og bilen er helt ny.

Er det noget Tesla retter ved service.? Men er jo bare lang tid til, og jeg oplevede det også ved andre Teslaer ved testkørsel, hvor medarbejder sagde det kunne justeres.  Men synes da bare det er skidt at så mange Teslaer ikke har lydløse bremser 

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 4 '15

Mon ikke det er et resultat af at bremserne stort set ikke anvendes på grund af regenerativ bremsning. Vores var også begyndt på dette, men efter at vi nu husker reelt at bruge bremserne et par gange om dagen er det forsvundet igen.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Nov 4 '15
CasperB
CasperB Nov 5 '15
@perhansen: Nu er jeg hverken mekaniker eller noget i den dur, men de sidste to biler jeg har haft, Toyota årgang 1990 og Mitsubishi årgang 2008, der har jeg oplevet denne skurrer lyd fra bremserne på begge biler. Jeg spurgte for mange år tilbage ind til det og fik at vide, at det er rustdannelse, som sætter sig på bremseskiverne, hvilket er meget normalt og intet farligt ved. Ved brug af bremserne vil denne rustdannelse slides af, hvorefter skurrer lyden forsvinder. Så jeg er enig med Gustavsfar1, at årsagen formentlig er på grund af begrænset anvendelse af bremserne ved overvejende brug af regenerativ bremsning.
Så løsningen er, brug bilens bremser noget oftere :)
Forummets indlæg er redigeret af CasperB Nov 5 '15
Sider: « 1 2 3 »