Enig, lad os se hvad totalomkostningerne har været om 8 år, når vi bytter et lettere brugt 85kWh batteri til et 200kWh, i stedet for at skifte hele bilen.
(Min gamle V8'er gik fra 7 km/l til 2,5km/l når jeg trykkede speederen i bund. Hvor har du fra 20 til 12 fra? :D Nå, men den er udskiften med et flyvende tæppe.)
@greens1 - det kunne måske være interessant at vide hvor mange her i forum der har købt bilen fordi de ville hae en grøn profil... og hvor mange der primært er begejstret for kvaliteten, designet, accelerationen det højteknologiske - og afgiftsfriheden?! for mit vedkommende er det miljømæssige aspekt sekundært. Og indtil nu har jeg kun mødt begejstrede tilhængere af bilen :-)
Jeg har bestilt bilen fordi jeg i de sidste 10 år er blevet mere og mere træt af at se bilindustrien stå i stampe og smarte alternativer synke i grus. Jeg tror fast på at der er stærke kræfter der styrer, - vi SKAL bare fortsætte med fossile brændstoffer. Elon har præsenteret og virkeliggjort en drøm, der er et brud på den konventionelle "i stampe ståen", og som jeg tror 100% på vil skabe et gennembrud, vi end ikke har set magen til endnu. Og så er det en LÆKKER vogn! Så jeg siger JA TAK til en Tesla Model S!
Bonus i Danmark: Jeg føler mig RIGTIG RIGTIG godt tilpas over at endelig være blevet ligestillet bilkøbsmæssigt med alle andre i Europa (selvom jeg da godt kan være grådig misundelige på nordmændene fordi de både får moms, kørselsafgifter, bropenge m.m. smidt tilbage i hovedet. Men sådan er det jo IKKE i Danmark, nænej!)...;-)
Vi har ventet på pænere elbiler og et gennembrud for el-drift i 6-7 år, så grøn profil, design, rækkevidde og teknologi er vores grunde til valg af model S
Tak for svarene. Jeg håber der rent faktisk er en væsentlig miljøgevinst ved el-bilen, så de bliver udbredte. Jo mere jeg kører i den desto mere oldnordisk virker alle andre biler. En elbil er i udgangspunktet en langt simplere bil, og jeg vil tro at brugtpriserne bør holde bedre, service bliver mindre, bilerne kan holde meget længere uden så mange mekaniske dele der kan bryde sammen.
Men - jeg er ikke helt overbevist om at miljøgevinsten er der endnu. Det er måske en lettere kættersk dialog at bringe op i dette begejstrede forum... Jeg har læst en del analyser af elbilen fra et livscyklesperspektiv - det vil sige inklusive den p.t. forurenende produktion af batteriet. Det vil naturligvis blive bedre (ligeledes ender bilerne jo også med at køre rundt i 0.5l motorerer...).
Måske skal der blot volumen til i produktionen af el-biler, og så vil vi se hele billedet ændrer sig voldsomt i el-bilens favør.
Er der nogen af jer som har set gode (overbevisende) analyser som er afbalancerede?
Hej.
Jeg må indrømme at for mig er den grønne profil sekundært. Jeg har valgt bilen ud fra ROI og TCO. Min nuværende Mercedes står snart til udskiftning, den har har rundet de 7 år og er ikke længere speciel økonomisk, nåja en W221 S-klasse og økonomisk i samme sætning hører nok ikke rigtig hjemme :-)
Men valget stod lidt mellem en ny E-klasse til ca. 1 mill eller en Tesla til ca. 700.000, og som samtidig har en langt bedre totaløkonomi end Mercedesen. Samtidig har vi været lidt på udkig en 3. sæderække, og var egentlig begyndt at kigge lidt efter en GL420 CDI til konen som erstatning for hendes ML, men med muligheden for 3. sæderække på Teslaen er det sat i stå. Teslaen er jo på størrelse med min nuværende S-klasse.
Og selvfølgelig betyder det da også lidt at vi kan køre en ordentlig slæde OG samtidig have en grøn profil.
/Martin