Loading...
dk

Tænk på dette når du har eller vil købe Tesla | Tesla Forum

greens1
greens1 Nov 28 '13
Nå du har nok fået nyt legetøj, gadget, sjov, vild racerbil, alt for dyr, unødvendig.

Dem der bruger ovenstående har nok glemt at se bilen, køre en tur og sætte sig ind i de grundlæggende faktore ved bilen.

Det er en bil der er lavet i dag til i dag, aluminium, elmotor og stor batteri, lang rækkevidde, ikke en bil der er lavet om til en el bil.

Appen til iPhone/Android er genial, styring af ladning, opvarmning og låsning, fra sofaen.

Ved pæn kørsel kommer man langt, bremser bruges aldrig, det er smart.
Det er klart, skal man vise sig koster det rækkevidde, gør du det samme i benzin bil går den jo også fra 20 til 12 km literen.

Køber man Tesla, skal man regne, som i resten af livet, hvad har jeg af kilometer, hvor langt er til bestemmelse, jeg skal hjem, er der ikke nok- hvor skal jeg lade op, er det for svært.

Så sidder man ved bord med en ejer af privat hospital med Mercedes V8 coupe, vild bil "jeg vil da ikke tænke på hvor langt der er til næste sted, eller lade op om natten, og trykker jeg den af, så skal jeg lede efter en ladestande ude i fædre landet"
Ja herre Gud, han bliver nok overrasket når der skal betales løn, skat, her skal han da også tælle og lægge samme for ikke at løbe tør for "strøm!!"

En anden der er meget begejstret for sin Bentley siger "man kan jo ikke høre hans V8'er i kabinen".
Siger så, det er da mærkeligt, man kan ikke høre noget støj i Teslaen, mennesket er ikke let at gøre tilfreds.

Der burde være et parameter der som du stiller bilen Høj Standard og Lav, kan stille bilens acceleration, som Standard/Sport/Jetjager i acceleration.
Jeg tror konen bliver lidt bange for bilen hvis hun kommer til at trykke sømmet i bund. Det er en helt unaturlig acceleration i ukyndige hænder.

Lige nu lader jeg fra alm stik ved siden af vaskemaskinen 13 amp oplader til forbrug 16 km i timen, det går da fint, dagligt forbrug 100 km oplader tid 6,5 time.
Så den er 85% opladet 425 km når jeg kører hjemmefra, og så er de 20 grader i kabinen når jeg starter, varmen starter 1 time før jeg kører, når der er strøm tilsluttet.

Jeg cykler 16-20 km hver dag, enkelte gange op ad 2x2 sporet vej, det lugter fælt, der mangler Teslaer.
Lad op fra 12-4 så bruger du vindmølle strøm, det lugter ikke.

Hvad kan bilen sammenlignes med - et flyvende tæppe, luksusudgaven, og det gør vel ikke noget den ser godt ud?

Tænk klart, det er et behageligt transport redskab, utroligt godt ramt i første hug.
muller
muller Nov 28 '13

Enig, lad os se hvad totalomkostningerne har været om 8 år, når vi bytter et lettere brugt 85kWh batteri til et 200kWh, i stedet for at skifte hele bilen.

(Min gamle V8'er gik fra 7 km/l til 2,5km/l når jeg trykkede speederen i bund. Hvor har du fra 20 til 12 fra? :D Nå, men den er udskiften med et flyvende tæppe.)

Tollerup
Tollerup Nov 28 '13

@greens1 - det kunne måske være interessant at vide hvor mange her i forum der har købt bilen fordi de ville hae en grøn profil... og hvor mange der primært er begejstret for kvaliteten, designet, accelerationen det højteknologiske - og afgiftsfriheden?! for mit vedkommende er det miljømæssige aspekt sekundært. Og indtil nu har jeg kun mødt begejstrede tilhængere af bilen :-)

Hookmaker
Hookmaker Nov 28 '13

Jeg har bestilt bilen fordi jeg i de sidste 10 år er blevet mere og mere træt af at se bilindustrien stå i stampe og smarte alternativer synke i grus. Jeg tror fast på at der er stærke kræfter der styrer, - vi SKAL bare fortsætte med fossile brændstoffer. Elon har præsenteret og virkeliggjort en drøm, der er et brud på den konventionelle "i stampe ståen", og som jeg tror 100% på vil skabe et gennembrud, vi end ikke har set magen til endnu. Og så er det en LÆKKER vogn! Så jeg siger JA TAK til en Tesla Model S!

Bonus i Danmark: Jeg føler mig RIGTIG RIGTIG godt tilpas over at endelig være blevet ligestillet bilkøbsmæssigt med alle andre i Europa (selvom jeg da godt kan være grådig misundelige på nordmændene fordi de både får moms, kørselsafgifter, bropenge m.m. smidt tilbage i hovedet. Men sådan er det jo IKKE i Danmark, nænej!)...;-)

 

 

kajakaj
kajakaj Nov 28 '13

Vi har ventet på pænere elbiler og et gennembrud for el-drift i 6-7 år, så grøn profil, design, rækkevidde og teknologi er vores grunde til valg af model S

Bluecoffee
Bluecoffee Nov 28 '13
Tja, det kan jo let komme til at lyde lidt gloriepudsende, men jeg ville aldrig købe så dyr og stor en bil, hvis ikke det var for miljø- og ressourceaspektet. Vi kan simpelthen ikke være bekendt over for børn og børnebørn at brænde alt, hvad der kan brændes af af fossiler. Kulstoffer kan bruges til så meget andet fornuftigt. Umiddelbart ville jeg have sparet miljøet for mere med en el VW-up, men jeg tror på, at Tesla på en bedre måde vil bane vejen for et skift i vores måde at transportere os rundt på - og ja, det er da en ualmindelig lækker bil!
Tollerup
Tollerup Nov 28 '13

Tak for svarene. Jeg håber der rent faktisk er en væsentlig miljøgevinst ved el-bilen, så de bliver udbredte. Jo mere jeg kører i den desto mere oldnordisk virker alle andre biler. En elbil er i udgangspunktet en langt simplere bil, og jeg vil tro at brugtpriserne bør holde bedre, service bliver mindre, bilerne kan holde meget længere uden så mange mekaniske dele der kan bryde sammen.

Men - jeg er ikke helt overbevist om at miljøgevinsten er der endnu. Det er måske en lettere kættersk dialog at bringe op i dette begejstrede forum... Jeg har læst en del analyser af elbilen fra et livscyklesperspektiv - det vil sige inklusive den p.t. forurenende produktion af batteriet. Det vil naturligvis blive bedre (ligeledes ender bilerne jo også med at køre rundt i 0.5l motorerer...).

Måske skal der blot volumen til i produktionen af el-biler, og så vil vi se hele billedet ændrer sig voldsomt i el-bilens favør.

Er der nogen af jer som har set gode (overbevisende) analyser som er afbalancerede?

Kiefer
Kiefer Nov 28 '13

Hej.

 

Jeg må indrømme at for mig er den grønne profil sekundært. Jeg har valgt bilen ud fra ROI og TCO. Min nuværende Mercedes står snart til udskiftning, den har har rundet de 7 år og er ikke længere speciel økonomisk, nåja en W221 S-klasse og økonomisk i samme sætning hører nok ikke rigtig hjemme :-)

 

Men valget stod lidt mellem en ny E-klasse til ca. 1 mill eller en Tesla til ca. 700.000, og som samtidig har en langt bedre totaløkonomi end Mercedesen. Samtidig har vi været lidt på udkig en 3. sæderække, og var egentlig begyndt at kigge lidt efter en GL420 CDI til konen som erstatning for hendes ML, men med muligheden for 3. sæderække på Teslaen er det sat i stå. Teslaen er jo på størrelse med min nuværende S-klasse.

 

Og selvfølgelig betyder det da også lidt at vi kan køre en ordentlig slæde OG samtidig have en grøn profil.

 

/Martin

Bluecoffee
Bluecoffee Nov 28 '13
@Tollerup: Det er helt OK at være kritisk over for miljøfordelen ved el-biler. Sandt at sige ville vi gøre mest for miljøet ved slet ikke at køre bil, men det bliver vi nok ved med, sålænge det er muligt. Selvfølgelig ville det hjælpe, hvis batterierne blev produceret mere grønt, men det er naivt at forestille sig foreløbig. Jeg hælder selv til, at det må gøre bilen mere grøn, at vi lader den op om natten, hvor der er overskudsstrøm fra vinden. Dermed øger bilerne næppe behovet for mere spidsbelastningskapicitet i el-nettet, hvad der vist ville kræve mere kul. Fundamentalt set tror jeg ikke, at vi når at bremse CO2-udledningen i tide med det enorme pres, der kommer fra vækstlandene. Men om få år bliver CO2-snakken overdøvet af snak om ressourcemangel..