Loading...
dk

Fritagelse vejafgifter | Tesla Forum

T3S7A
T3S7A Dec 22 '14
Er der andre lande, der lige som Norge har fritagelser for eks. Motorvejsafgifter, eller broer, tunnel penge, mm.?
Frankrig, Østrig mm.?
muller
muller Dec 22 '14

Mere specifikt, er der nogen der ved hvordan de nye afgifter i Tyskland rammer el-biler?

Kiefer
Kiefer Dec 22 '14

Muller: Nej, jeg har heller ikke kunnet finde noget om afgiften og prisen, da den jo enetop er lavet ud fra hvor meget en bil forurener. Jeg kan ikke rigtig se hvad de vil gøre med el-bilerne. 

/Martin

T3S7A
T3S7A Jan 31 '15

Afgiften i Tyskland kommer først til 2016. 

Er der nogen lande i EU som har fordele som i Norge? Hvor man i elbil slipper for motorvejsafgifter, tunnel penge mm?  

SimonHN
SimonHN Jan 31 '15
Måske kan denne side hjælpe lidt: http://my.teslamotors.com/da_DK/incentives/DK

:)
muller
muller Jan 31 '15

Er der nogen der har erfaring med vejafgifter i Norge? Det fremgår af deres hjemmeside at elbiler er fritaget, men det virker som om man skal have en dims i forruden alligevel og sende dokumentation ind for at det er en elbil man har. Virker umiddelbart lidt omstændeligt?

gunberg
gunberg Jan 31 '15
Jeg har blot pillet min BroBizz ud og bliver fotograferet i stedet. Så må vi se om der kommer en regning.
muller
muller Jan 31 '15

Det er selvfølgelig også en strategi :)

kajakaj
kajakaj Jan 31 '15

For at slippe for bompenge skal man tilmelde sig her. Det skulle være gratis, men tager noget tid at blive registreret.

http://www.fjellinjen.no/Om-AutoPASS-avtale/fritaksavtale1/

TSLA
TSLA Jan 31 '15

Jo, Jo, MEN du skal samtidig dokumentere at det er en elbil du registrer ind. Jeg har for 1 år siden registreret min TMS og fået en Norsk 'Brobizz' og det fungerer perfekt med grønt lys nor man kører tunneler, motorveje osv., men alligevel blev der sendt regninger, da de ikke kunne registrer udenlandske nr. plader. Først da jeg sendte kopi af den danske registrerings attest accepterede de fritagelser på de rene norske strækninger (svinesund skal stadig betales).

muller
muller Jan 31 '15

Ved at følge kajakaj's link har jeg nu registreret min bil til AutoPass med Fritaksavtale. Det hele kører over nettet og man behøver ikke anden dokumentation end bilens registreringsnummer.

DeaconWP
DeaconWP Jan 31 '15

muller: Læs også lige TSLA's indlæg. Og så vedhæft en scanning af registrerings attesten.

Sådan læser jeg også den hjemmeside, der dukker op med linket. 

Tryk på : (se veiledning).

Giver denne side.

http:///...ritaksavtale-online/

Der står:

Krav til dokumentasjon er som følger: 

Forflytningshemmede:
Kopi av HC-kort (forside og bakside). 
Parkeringstillatelsen må ha en gyldighet på minimum 1 år for at fritaksavtale skal innvilges. 
Buss i konsensjonert rute:
Kopi av gyldig konsensjon
Utrykningskjøretøy: 
Kopi av vognkort + informasjon om hvilket distrikt bilen tilhører. 
Ambassadebiler uten CD-skilt:
Skriv med stempel fra aktuell ambassade.  
Elbil/hydrogenbil/ambassadebiler med CD-skilter: 
Ingen. Det er kun nødvendig å oppgi bilnummer.

Og her er det så at det Tesla skriver kommer ind i billedet:

Når det er en dansk bil, skal man også indsende en kopi af sin registrerings attest.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jan 31 '15
sjensen
sjensen Feb 1 '15

Jeg sendte dem i sommers et link så de kunne slå den danske nummerplade op og checke at det er en el-bil.

Kiefer
Kiefer Feb 1 '15

sjensen: Hvilket de så ikke brugte da jeg fik min Autopass i september/oktober. De skrev til mig at de ikke kunne slå danske nummerplader op og derfor gerne ville have en kopi af registreringsattesten. Det kan så være de har fundet dit link frem igen efterfølgende.

Autopass fungerer fint i Norge, jeg har dog ikke kunne få den til at fungere på storebælt endnu...

/Martin

TSLA
TSLA Feb 1 '15

@kiefer: Min fungerer fint på Øresundsbroen, men ikke ved færgerne Helsingør-Helsingborg. Prøvede Storebælt lige efter jeg havde modtaget den, men inden jeg satte den fast og der fungerede den ikke. Men er usikker på om den var aktiveret på det tidspunkt eller fordi den ikke var i rigtig position.. Prøver det igen i Marts.

Kiefer
Kiefer Feb 1 '15

TSLA: Medarbejderen ved Storebælt prøvede både at scanne og taste ind manuelt uden held, jeg må så sige at jeg har fuldstændig glemt at kontakte dem deroppe efterfølgende da jeg meget sjældent kører over storebælt hvor det ikke er firmaets brobizz der skal betale. Jeg tror bare der er sket enten en fejl eller en forglemmelse under oprettelsen i Norge. 

Jeg snakkede med en normand i køge, han fortalte, han fik 30% rabat på storebælt med en Autopass.

/Martin

muller
muller Feb 6 '15

For lige at slutte af mht. autopass i Norge, så indsendte jeg også et billede af min registreringsattest, som vedhæftning via deres hjemmeside. Et par timer senere var aftalen godkendt. I dag har jeg modtaget AutoPass dimsen med posten. Hvis den så også kan få mig billigere over storebælt, så tager jeg det med :)

gunberg
gunberg Feb 20 '15
Har man allerede en dansk BroBizz sender man bedst numrene på den (foto) og kopi af ens registreringsattest del 1 til fjelllinien med mail. Så bliver man oprettet som fritaget for afgift. Vær dog opmærksom på at der skal betales for Svinesundbroen der lige på den svenske side, men drives af fjelllinien.
Gronhund
Gronhund Oct 29 '15
Citat fra gunberg Har man allerede en dansk BroBizz sender man bedst numrene på den (foto) og kopi af ens registreringsattest del 1 til fjelllinien med mail. Så bliver man oprettet som fritaget for afgift. Vær dog opmærksom på at der skal betales for Svinesundbroen der lige på den svenske side, men drives af fjelllinien.

Har du faktisk fået Fjelllinjen til gøre det?

Jeg skriver med dem nu, og de siger at jeg skal have en AutoPass, så de mener ikke de kan gøre det på en BroBizz.

Mack
Mack Oct 29 '15

Jeg har netop i går tilmeldt mig autopass på fjellinien, og under bestillingen kan du vælge at gøre brug af din egen brobizz, ved blot at indtaste dens serienummer. 

lavede efterfølgende ansøgning om fritagelse, også via "min side" på fejllinien, og afventer nu svar.

Sider: 1 2 3 4 »