Loading...
dk

LANGSOMMELIG HJEMMELADNING, vinter | Tesla Forum

Hilbert
Hilbert Dec 12 '22
Har andre bemærket at når det er koldt tager hjemmeladning (11 kW) nu næsten 1 time længere og koster tilsvarende mere i strøm. Ladningen starter med kun 6 km/h (1 kW). Det kan da vel ikke være nødvendigt. Dyrt og sent. Det er ikke acceptabelt Tesla!
Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Dec 12 '22
JohnnyB
JohnnyB Dec 12 '22
Øhm. Det er da ganske naturligt. Hvis dit batteri er koldt, kan det ikke modtage mere end det nu engang modtager.

Men tvivler nu på, at det bliver væsentlig dyrere, til trods for at det tager en time mere. Husk på, at den ekstra time netop skyldes, at den lader ved lavere effekt den første times tid… så det bør ikke være væsentlig dyrere
Bianco
Bianco Dec 12 '22

Der går nok noget strøm til at opvarme batteriet for ladning hvis man starter med et frossent batteri. Det eneste man kan gøre, er vel at lade umiddelbart efter køreture (dog ikke mellem 07 og 21) og så ellers undgå sjatladning.

 

Seppe
Seppe Dec 12 '22

Og så kan det jo være en udfordring at vinduet med forholdsvis lav pris ikke altid er så stort .. ;-) 

KimT
KimT Dec 12 '22

Kik på min post jeg lavede for knap 2 år siden hvor en hjemmeladning blev startet på et koldt batteri hvor sessionen blev logget via Teslalogger : http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6629?page=2#post-100994

 

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 12 '22
JohnnyB
JohnnyB Dec 12 '22
Tak Kim, spændende løsning. Understreger vel netop, at der i alt ikke spildes mere end ca 0,3 kWh ved opvarmningen af batteriet. Lyder ikke af meget.
KimT
KimT Dec 12 '22
Citat fra JohnnyB Tak Kim, spændende løsning. Understreger vel netop, at der i alt ikke spildes mere end ca 0,3 kWh ved opvarmningen af batteriet. Lyder ikke af meget.

Nej ikke helt rigtig. Det er kurven for Thermal control [kw] du skal kikke på. Den har trukket 2,9 kwh fra 8:27 - 8:41 (måske helt frem til 8:47 hvor batteriet er varm nok til at få smidt 9,3kWh ned i, men det ser ikke ud som om der ligger nogle datapunkter for Thermal Control i tidspummet 8:41-8:47).

Men det giver jo stadig kun omkring 1kWh som er trukket på de 20min.

 

PS tallene stammer fra en TMS 70D, hvordan det ser ud på en Y LR må jeg teste engang når jeg kar et koldt batteri igen

 

PPS har TeslaBjørn ikke vist flere gange at hans 3'er trækker varme ved at lade motorene køre i idle, mener hver motor kan trække 3,5kWh

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 12 '22
Arpe
Arpe Dec 12 '22

PPS har TeslaBjørn ikke vist flere gange at hans 3'er trækker varme ved at lade motorene køre i idle, mener hver motor kan trække 3,5kWh

Det har han nemlig, op til 7 kW kan bilen finde på at tage for at varme batteriet op. Dog mest aktivt på DC-opladning men har dog taget bilen i at gøre det på AC også når batteriet er koldt.

Der kom dog en opdatering sidste forår, og nu igen for en måneds tid siden. Disse gør at det er mere sjældent motoren bruges til at varme batteriet. Jeg har endnu ikke i år taget bilen i at varme batteriet på AC men har også ladet mest om natten denne vinter. 

Tidligere brugte den snildt 5-10 minutter på at varme batteriet (allerede ved +10 grader eller mindre) inden den gik i gang med at lade. 

Hilbert
Hilbert Dec 12 '22
Bilen viste (ved udetemp. 0°C) efter ca. 5 min. at den ladede med 6 km/h, hvilket svarer til 1 kW. Normal ladning giver 65 km/h (11 kW). Samtidig viste den 3x16 A, hvilket må betyde at den ialt blev tilført den normale effekt på 11 kW. Så den må vel her have brugt 10 kW alene til opvarmning af batteri. Hele opladningen var oplyst til forventet 1h50min. for at lade/tilføre 15%, hvilket ved normal ladning tager 1 time. Altså har denne ladning brugt næsten halvdelen til opvarmning af batteriet - eller har jeg misforstået noget. Desværre bliver jeg ikke meget klogere af ovennævnte bidrag. Hvad menes med at motoren opvarmer batteriet? (når den holder stille og lader). Håber ikke, at der rodes rundt i kWh og kW, for så er det specielt i denne snak helt umuligt at forstå. Men tak for bidragene.
MOS
MOS Dec 12 '22

I en Model 3 bruges motoren til at opvarme batteriet. Det foregår på en meget speciel måde ved at motoren kører i en ekstremt ineffektiv mode, hvorved al energi praktisk går til spilde som varme og ingen energi til fremdrift. På den måde virker motorens opvarmning af batteriet også ved stilstand. Motoren kan generere en varmeeffekt på 3,5 kW. Dual motor kan lever 2*3,5 kW = 7 kW varmeeffekt.

 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 12 '22
Hilbert
Hilbert Dec 13 '22
Så lærte jeg det, tak. Konklusion: Se Bianco #3.
KimT
KimT Dec 16 '22

Jeg har lige smidt lidt strøm på min (her 1 time hvor det er absolut dyrest.....). 

Udetemp. på -13, batteri -5 

Det ser ud somom der gik 20min inden batteritemp. var høj nok til at den ville starte med at lade. Herefter gik den hurtigt op på knap 10kW. Først 3min. ved 3,3kWh, og så herefter knap 10kWh.

Den siger den har fået 7kWh (9%) på 1 time. Og det vil sige at i dette tilfælde har det kostet max. 3kWh til opvarmning af batteri

Den har brugt front og rear motor til opvarning af batteriet. Front har trukket 3kWh og rear 2,5kWh i ca. 15min.

I tirsdags da jeg kørt mod SuC lagde jeg også mærke til at den "foretrak" at trække på forhjul, og så trak den 2,5kWh til forvarmning af batteri på rear motor

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 16 '22
Arnten
Arnten Dec 16 '22

Her i kulden kan jeg slet ikke få min bil i gang med at lade. Så kan reelt ikke få strøm på, selvom bilen er tilsluttet vores lader hele tiden. Andre der har erfaringer med det problem?

Det er en 70D fra 2015. 

CanEl
CanEl Dec 16 '22


 

Citat fra Arnten

 

har du prøvet med en anden lader, fx. låne en og prøve den af. 
hvis du skriver hvilken by du bor i, kan en i nærheden melde sig.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Dec 16 '22
Arnten
Arnten Dec 16 '22

Har både været ude for det med vores lader derhjemme og så via kabel (rødt kraftstik, CEE) i sommerhuset. 

CanEl
CanEl Dec 16 '22


 

Arnten
har du tjekket 12v batteri spændingen?

hvis den er for lav, kan ladningen ikke starte.
der sidder + & - til 12v bag noseconen, som kan lades på.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Dec 16 '22
Arnten
Arnten Dec 17 '22

Nej det har jeg ikke prøvet. Jeg er lidt en novice ifht teknik, strøm osv. Men forstår jeg dig rigtigt, at jeg skal bruge en "gammeldags" oplader til 12V batteri med rød og sort tang til at sætte på for at øge spændingen?

CanEl
CanEl Dec 17 '22

ja, det er rigtigt forstået.
den sorte nosecone tages af, ved at vippe den ud i den ene ende.
den sidder i nogle kliklåse, og kan trykkes på igen. pas på ledningerne til afstands censorerne.
på den tværgående "bjælke" sidder der 2 bolte som er forbundet til batteriet.
på din model sidder batteriet lige over for axlen, så du kunne også tage badekaret i fronken op.
da det er et blybatteri har det godt af en langsom opladning, med vedligeholds ladning, her om vinteren, fra en extern lader, en gang imellem.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Dec 17 '22
Arnten
Arnten Dec 17 '22

Ok. Mange tak. Må skaffe mig sådan en :-)

 

CanEl
CanEl Dec 17 '22

kan bilen køre, og virker lyset på bilen?
er det kun ladning der driller, eller er der andre ting som svigter?

Sider: 1 2 3 »