Der går nok noget strøm til at opvarme batteriet for ladning hvis man starter med et frossent batteri. Det eneste man kan gøre, er vel at lade umiddelbart efter køreture (dog ikke mellem 07 og 21) og så ellers undgå sjatladning.
Og så kan det jo være en udfordring at vinduet med forholdsvis lav pris ikke altid er så stort .. ;-)
Kik på min post jeg lavede for knap 2 år siden hvor en hjemmeladning blev startet på et koldt batteri hvor sessionen blev logget via Teslalogger : http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6629?page=2#post-100994
Tak Kim, spændende løsning. Understreger vel netop, at der i alt ikke spildes mere end ca 0,3 kWh ved opvarmningen af batteriet. Lyder ikke af meget.
Nej ikke helt rigtig. Det er kurven for Thermal control [kw] du skal kikke på. Den har trukket 2,9 kwh fra 8:27 - 8:41 (måske helt frem til 8:47 hvor batteriet er varm nok til at få smidt 9,3kWh ned i, men det ser ikke ud som om der ligger nogle datapunkter for Thermal Control i tidspummet 8:41-8:47).
Men det giver jo stadig kun omkring 1kWh som er trukket på de 20min.
PS tallene stammer fra en TMS 70D, hvordan det ser ud på en Y LR må jeg teste engang når jeg kar et koldt batteri igen
PPS har TeslaBjørn ikke vist flere gange at hans 3'er trækker varme ved at lade motorene køre i idle, mener hver motor kan trække 3,5kWh
PPS har TeslaBjørn ikke vist flere gange at hans 3'er trækker varme ved at lade motorene køre i idle, mener hver motor kan trække 3,5kWh
Det har han nemlig, op til 7 kW kan bilen finde på at tage for at varme batteriet op. Dog mest aktivt på DC-opladning men har dog taget bilen i at gøre det på AC også når batteriet er koldt.
Der kom dog en opdatering sidste forår, og nu igen for en måneds tid siden. Disse gør at det er mere sjældent motoren bruges til at varme batteriet. Jeg har endnu ikke i år taget bilen i at varme batteriet på AC men har også ladet mest om natten denne vinter.
Tidligere brugte den snildt 5-10 minutter på at varme batteriet (allerede ved +10 grader eller mindre) inden den gik i gang med at lade.
I en Model 3 bruges motoren til at opvarme batteriet. Det foregår på en meget speciel måde ved at motoren kører i en ekstremt ineffektiv mode, hvorved al energi praktisk går til spilde som varme og ingen energi til fremdrift. På den måde virker motorens opvarmning af batteriet også ved stilstand. Motoren kan generere en varmeeffekt på 3,5 kW. Dual motor kan lever 2*3,5 kW = 7 kW varmeeffekt.
Jeg har lige smidt lidt strøm på min (her 1 time hvor det er absolut dyrest.....).
Udetemp. på -13, batteri -5
Det ser ud somom der gik 20min inden batteritemp. var høj nok til at den ville starte med at lade. Herefter gik den hurtigt op på knap 10kW. Først 3min. ved 3,3kWh, og så herefter knap 10kWh.
Den siger den har fået 7kWh (9%) på 1 time. Og det vil sige at i dette tilfælde har det kostet max. 3kWh til opvarmning af batteri
Den har brugt front og rear motor til opvarning af batteriet. Front har trukket 3kWh og rear 2,5kWh i ca. 15min.
I tirsdags da jeg kørt mod SuC lagde jeg også mærke til at den "foretrak" at trække på forhjul, og så trak den 2,5kWh til forvarmning af batteri på rear motor
Her i kulden kan jeg slet ikke få min bil i gang med at lade. Så kan reelt ikke få strøm på, selvom bilen er tilsluttet vores lader hele tiden. Andre der har erfaringer med det problem?
Det er en 70D fra 2015.
Har både været ude for det med vores lader derhjemme og så via kabel (rødt kraftstik, CEE) i sommerhuset.
Nej det har jeg ikke prøvet. Jeg er lidt en novice ifht teknik, strøm osv. Men forstår jeg dig rigtigt, at jeg skal bruge en "gammeldags" oplader til 12V batteri med rød og sort tang til at sætte på for at øge spændingen?
ja, det er rigtigt forstået.
den sorte nosecone tages af, ved at vippe den ud i den ene ende.
den sidder i nogle kliklåse, og kan trykkes på igen. pas på ledningerne til afstands censorerne.
på den tværgående "bjælke" sidder der 2 bolte som er forbundet til batteriet.
på din model sidder batteriet lige over for axlen, så du kunne også tage badekaret i fronken op.
da det er et blybatteri har det godt af en langsom opladning, med vedligeholds ladning, her om vinteren, fra en extern lader, en gang imellem.
kan bilen køre, og virker lyset på bilen?
er det kun ladning der driller, eller er der andre ting som svigter?