Loading...
dk

Ketner - knækket koden til rep af batteri? | Tesla Forum

P85DK
P85DK Jan 13 '23

refurb vs. new

Kaptainen
Kaptainen Aug 1 '23

Batteri repareret hos Kettner i Aalborg. 
Model S P 85D fra 2015, Kørt ca. 290.000km. Batteri stod af efter 8år og 4 måneder. 

Hos Tesla i Aarhus lød det kolde svar: 'Dit batteri er defekt! Du kan købe et nyt til ca. 150.000kr eller et refurbished som ca. matcher det du havde for ca. 100.000kr. Vi kan i så fald ikke fortælle dig hvornår vi finder et der ligner...' 

Jeg var så tæt på at sige - så bestil et nyt..., men så læste jeg at Kettner i Aalborg måske kunne klare dette langt billigere. Jeg ringede dernæst til Aalborg og snakkede med en Sebastian. Han forklarede at det gjorde de faktisk en hel del i,- og at de pt. endnu ikke havde haft et batteri de ikke kunne reparere. MEN,- sangde han... hvis vi åbner batteriet og det er fuldt af vand,- så kan vi intet gøre (men det har vi altså ikke prøvet endnu). Pris omkring 50.000kr + jeg kunne typisk på min model forvente at den skulle kunne lade op til ca. 350km igen.

Rent teknisk forklarede han at de allerførst testede om der blot var brug for en batteri afbalancering, og ikke en komplet reperation, i så fald var reparationstiden kun en lille uge... (Det havde De så kun prøvet en enkelt gang!). Skulle batteriet åbnes havde de pt. 6 ugers ventetid da de havde så mange reparationer pt. men processen var så at tage batteriet ud. Frigøre batterilåget med en multicutter så det ikke gik i stykker. Fjerne kølemiddel så man kunne komme til at måle på de enkelte celler. Udskifte dårlige eller defekte celler + gennemteste BMS print (På min bil var celle nr. 11 + BMS defekt og blev udskiftet). Dernæst samling og limning af batterilåg, 100% opladning, dernæst fuld afladning og så endnu en fuld opladning så BMS var kalibreret rigtigt.

Fruen hentede bilen i mandags. Med 100% opladning lader den nu til 376km. Fra helt ny var det vist lige over 400km - så ikke så ringe! Prisen var lige over 43.000kr så også der var jeg glad!

Service niveauet hos Kettner sammenlignet med Tesla er også klasser bedre! Bare som eksempel er der rent faktisk et telefonnummer man kan ringe til og få svar på spørgsmål + man får ikke skudsmål som 'Det er jo en gammel bil,- du kan jo bare købe en ny...'. Jeg tror vi fremadrettet vil få lavet det vi kan hos Kettner. 

KimT
KimT Aug 1 '23

Det bliver spændende at høre om det så holder.

Man har jo læst om nogle hvor batteriet stiger af efter 3 måneder

Dec14
Dec14 Aug 1 '23

Frisk at du satser på Ketner, hvor man åbenbart stadig værdsætter kunderne og har begreb om hvordan teknikken fungerer. Både du og Ketner fortjener at reparationen holder længe.  Dilemmaet du netop har stået i beskriver glimrende hvorfor de biler der er dyrest fra ny, ender med at være mindst værd når de bliver gamle. Simpelthen fordi omkostningerne til den enkelte reparation bliver så voldsomme at man hver gang må gøre op med sig selv om man vil fortsætte eller kassere køretøjet. Jeg krydser fingre for at du får mange problemfri kilometer. Hold os endelig opdateret, uanset hvordan det går, da det giver os andre et bedre grundlag for at træffe en fornuftig beslutning, den dag vi står i suppedasen :-)

P85DK
P85DK Aug 1 '23

@Kaptainen - jeg håber inderligt for dig at det er en reparation der holder, hvilken garanti giver Kettner på reparationen?

Problemet er, at hvis du nu skal have et nyt/refurb batteri fra Tesla, så vil de ikke tage dit gamle/defekte batteri i bytte, da det har været åbnet og prisen er så nok omkring de 150/100 + 80.000 kr.

Det er lidt pest eller kolera når man står i den situation.

Husk også at oplys om dette hvis du en dag vil sælge bilen, ellers kan du ende med sag på halsen.

Ledsager
Ledsager Aug 2 '23

Altid godt med ny inspiration når det gælder de gamle Teslaer og deres batteri. Havde hørt om Ketner. Synes dog at det er en hamper pris, når man kan få et nyt batteri med hurtigere opladning for mellem 130.000 og 150.000 kr. originalt fra Tesla og en garanti med. Det tager ikke 26 timer at foretage den beskrevne reparation. Jeg fik udskiftet min batterisikring på garantien, hvor batteriet også skulle tages ud og måles på under en arbejdsdag.

cth
cth Aug 2 '23

Vil det sige at køber man et nyt hos Tesla til 150.000 så får man hurtigere ladning?

hurtigere end hvad?

Er det en nyere type batteri man får?

Hvis man køber refurbished ryger man så tilbage i "chargegate" ladehastighed hvis man har det?

mibian
mibian Aug 2 '23

Tror ikke umiddelbart man får hurtigere opladning, andet end at et helt nyt batteri nok performer væsentligt bedre i sig selv, men den omkringliggende elektronik bliver jo ikke udskiftet.

Man får et 90KW batteri, og så vidt jeg forstår, så får man adgang til alle 90KW i en 85 model som en del af prisen.

På en måde syntes jeg det er fint at man har en alternativ og billigere mulighed for at få liv i sit batteri igen. Jeg har fået udskiftet min motor (P85 fra 2014, 2015 model) 2 gange under garantien, med lige omkring 4 år mellem de to udskiftninger. Fra det vil jeg tillade mig at antage at min seneste motor vil holde ca. 4 år, og at det derfor, nu da bilen ikke længere er under garanti, ville være en risikabel investering at købe et helt ny batteri pakke. Det ville da være rart med en lidt længere rækkevidde, men jeg har lige omkring 300km "real range" ved 90% når bare det er +8-10C eller mere, hvilket fungere fint nok for mig, også på langfart.

Jeg håber Ketner har fuldstændigt styr på at udskifte moduler med et som matcher omkring 100% på kapacitet, og er opladet så V er næsten den samme ved installation; ellers vil "balancing" efterhånden få pakken til at fejle igen.

Jeg er nysgerrig på hvordan de samler pakken ordentligt igen efterfølgende, så de er 100% sikre på at vand ikke kan trænge ind, det er jo en ret destruktiv proces at åbne pakken, og komme til modulerne.

Skifter de også sikringen til en af de nyere typer? de gamle har det jo med at fejle over tid.

P85DK
P85DK Aug 2 '23
Citat fra mibian

Tror ikke umiddelbart man får hurtigere opladning, andet end at et helt nyt batteri nok performer væsentligt bedre i sig selv, men den omkringliggende elektronik bliver jo ikke udskiftet.

Ja og nej. Man får en markant bedre ladekurve, hvor den stadig lader med ca. 100 kW indtil 50%. Top ladehastighed er lidt begrænset, da det nye batteri er 350V og ladenettet i bilen har en begrænsning på hvor mange ampere det kan klare.

@Ledsager - enig, set i lyset af 150.000 kr. for et helt nyt og 4 års garanti, så er Kettner dyr, specielt set i lyset af at ens batteri nu er 0 kr. værd i indbyt på Tesla og du bliver nødt til at oplyse dette ved eventuelt salg. MEN, hvis du skal beholde bilen og ikke har eller vil bruge 150, så er det en måde hvorpå du kan fortsætte i bilen ...

@cth - det er samme type og kemi som du har i din bil, bare med 14 moduler i stedet for 16 moduler, hvorfor det er 350V mod dine 400V

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 2 '23
Kaptainen
Kaptainen Aug 2 '23

Da jeg spurgte Tesla til hvad jeg så fik med yderligere hvis jeg købte et nyt batteri svarede de at jeg fik et 90kWh batteri, som elektronisk var begrænset til 85 (noget med registreringsafgift som jeg forstod det).

Det ville naturligvis performe som nyt, men ville iøvrigt ikke kunne lade hurtigere end det oprindelige batteri havde. Garantien var 2 år jf. købeloven.

Der er naturligvis altid en risiko ved at få det lavet andre steder, men Kettner lader til at have gjort deres hjemmearbejde. Hos dem fik man også 2 års garanti men derudover yderligere 2år med 50% kullance hvis der skulle opstå problemer i batteriet derefter. 

Batterikassen bliver åbnet uden trækkeri (med en multicutter som jeg forstår det) + det forsegles igen med en godkendt lim (af Bosch autosystems forstod jeg).

Det er naturligvis smag og behag, men risk/reward pegede bare på Kettner for mig.  

Ice2EV
Ice2EV Aug 2 '23

Et software begrænset 90kW batteri er vel ligefrem bedre end et 85kW, man kan jo i teorien lade det til 95% hver gang unden at skade det voldsomt. Måske endda til 100% jævnligt.

P85DK
P85DK Aug 2 '23

@Kaptainen - jeg har det 350V 90 kWh batteri og kan fortælle dig følgende:

1: SW begræsning har intet med registreringsafgiften at gøre. Nogle får det andre ikke. Du kan for ca. 5.000 kr. få din 85'er registreret i Teslas egne systemer som en 90'er og frigivet de sidste kW hvis de har begrænset den, men som Ice2EV skriver, betyder det ikke meget.

2: Ladehastighed, korrekt at det ikke vil lade hurtigere end dit oprindelige batteri gjorde da det var nyt, men det er markant hurtigere end et neddroslet batteri.

3: Garantien på et nyt batteri betalt af egen lomme er 4 år.

Enig i at det altid er en afvejning og der er mange forskellige faktorer, hvor hver faktorer kan vægte forskelligt hos hver enkelt person. Godt at høre at de giver dig noget garanti!

MOS
MOS Aug 6 '23

Det er mere end meget svært at matche nye celler/moduler med de gamle mht. kapacitet, degradering, alder osv., da der er mange flere specifikke fysiske/kemiske data, der påvirker, hvordan cellerne spiller sammen. Selv meget små forskelle vil over tid kunne give ubalance i en selvforstærkende, ond spiral og vil kunne få batteriet til at fejle igen. Så mht. at udskifte defekte celler eller moduler i et brugt batteri, så er jeg indtil videre ret skeptisk.

Det er dog positivt, at Ketner giver garanti/kulance, hvilket indikerer, at de har styr på sagerne eller i hvert fald selv har tillid til deres evner udi batterireparation.

Et helt nyt 90 kWh 350 V batteri er efter min mening en god, men dyr løsning. Man får et helt nyt batteri med ny garantiperiode. Brutto kapaciteten er ca. 90 kWh mod de ca. 81,5 kWh (fra ny) for det originale  85'er batteri. Hvis det er softwarebegrænset til 85 kWh, så vil man trygt kunne lade til 95-100% på jævnlig basis uden at skulle bekymre sig om ekstraordinært slid. Man kan altså bedre udnytte batteriets fulde og endda større kapacitet. Og degraderingen vil derudover være mindre end for det originale batteri. Når det softwarebegrænsede batteri ikke fysisk er fuldt opladet ved 100%, så vil det også kunne modtage større ladeeffekt og bedre regen ved høj SoC.

Jeg har kigget på ladekurver og det kan i grove træk sammenlignes med det originale batteri, før det blev neddroslet. Ved lav SoC er max. ladehastigheden (pga. 350 V) begrænset. Ved middel SoC er ladehastigheden noget bedre. Lidt længere oppe i SoC, lader det igen en smule langsommere, men tæt på 100% sparker det igen røv for Herren. Alt i alt lader det efter min vurdering mindst lige så hurtigt som et originalt 85'er batteri, som det var før neddroslingen.

Jeg har selv fået udskiftet mit batteri til et refurbished 85'er batteri under garantien, da mit originale batteri fejlede. Det kostede mig ikke noget. Men skulle jeg selv betale, havde jeg nok valgt at få et nyt 350 V batteri, selvom det koster lidt ekstra.

webercarbmann
webercarbmann Aug 10 '23

@Kaptainen. Godt at du er tilfreds med reparationen. Synes dog det er mange penge. Jeg har set fx en 75 Kwh pakke med under 100K km til salg i EU for ca 90K Kr. lad os sige at du kan have denne pakke montret for 100K Kr. Den gamle batteripakke er din og du kan sælge de 15 moduler der er ok for 50K Kr. Du har så brugt de 50K Kr men har fået et langt bedre batteri. Bare min holdning. 

Silden
Silden Aug 11 '23

@webercarbmann

Hvem vil du få til at montere det? Er der ballade i forhold til eksempelvis fri supercharging? Ellers enig, men der er vel ikke nogen i EU, der har fået "hul" igennem til firmware osv..

Venlig hilsen

Silden

webercarbmann
webercarbmann Aug 11 '23
Citat fra Silden

@webercarbmann

Hvem vil du få til at montere det? Er der ballade i forhold til eksempelvis fri supercharging? Ellers enig, men der er vel ikke nogen i EU, der har fået "hul" igennem til firmware osv..

Venlig hilsen

Silden

https://www.facebook.com/p/MIXchanical-100063610297066/

Det koster angiveligt 5000,- at få skriftet batteri.  Der skulle ikke være problemer med at beholder fri supercharging.  

Sider: « 1 2