Loading...
dk

Hvorfor sælger VW gruppen bedre end Tesla ? | Tesla Forum

cth
cth Jan 2 '23

Når man tænker på deres elendige software.   Er det simpelthen designet der tiltaler danskerne bedre?   Eller er det den generelle VW effekt som har eksisteret i årtier og som jeg aldrig helt har forstået.    

Top 10 solgte elbiler i 2022

ModelAntal

Skoda Enyaq iV 2431

Volkswagen ID.4 2322

Tesla Model Y 2316

Volkswagen ID.5 2023

Audi Q4 e-tron 1780

Polestar 2 1480

Cupra Born 1258

Ford Mustang Mach-E 1247

BMW iX3 1169

Volvo XC40 1040

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 2 '23
MOS
MOS Jan 2 '23

Jeg gætter bare. Men mon ikke mange VW-fossilejere er mærke-loyale og så har de længe ventet på en brugbar elbil. Nu kan de endelig købe en fra deres gamle mærke og så får vi en slags ketchup-effekt.

Der er nok også et betydeligt antal forbrugere, der bare ikke er til Teslas hi-tech minimalistiske design.

Og så er der alle de forbrugere, der har hørt lidt for meget på anti-Tesla FUD og derfor sværger, at de aldrig vil købe en Tesla.

Men det undrer mig ikke, at VW-gruppen ligger i toppen. Det var trods alt de første af legacy-bilmærkerne (måske godt hjulpet i gang efter dieselgate), der seriøst gik i retning af elbiler.

jramskov
jramskov Jan 2 '23

De tal skal tages med et stort gran salt - der er importeret RIGTIG mange "brugte" elbiler fra bla. Tyskland. Jeg mener Jan Lang i den seneste udgave af JP Biler's podcast nævnte at det var i omegnen af 20.000-25.000. En ganske pæn andel af dem er Teslaer.

Det sagt, forstår jeg godt hvis folk vælger f.eks. en Skoda Enyaq. Det er en fed bil på rigtig mange måder. Elendig software? Ja, måske, men så er der andre ting der sælger - det er langt fra alle der er tilfredse med Tesla's interiør eller sæder. Væsentlige ting som f.eks. avancerede active matrix lygter er noget der stadig ikke findes til Tesla. Hardwaren har de vist haft en stykke tid, men det eneste der er implementeret er automatisk op/nedblænding og det er vist først i en ganske nylig opdatering at det rent faktisk begyndte at fungere fornuftigt. Skiltegenkendelse fungerer efter hvad jeg forstår ganske fornuftigt i VW koncernens biler. Det samme kan ikke siges om Tesla. Der er helt sikkert også en række andre ting der simpelthen ikke er muligt at få i en TM3/TMY.

Jeg tror i øvrigt at IONIQ 5 og EV6 ville ligge rigtig højt på listen hvis ellers de kunne levere biler.

PeterE
PeterE Jan 2 '23
Jeg vil tro at det er ret simpelt, og at det handler om flere ting: 1) mærkeloyalitet og 2) værdi for pengene. 

Ja, Tesla var - teknologisk - langt foran nogle år siden - og det forspring er vist markant mindre nu. Tesla var også foran på design, vil mange mene. Og Tesla var - og er - foran på ladenetværk. 
Ikke et ord om charge-gate, samlekvalitet, dårlige p-bremser osv osv.  

Den perfekte software er vist lidt længere væk, og den fejlfri software er en sød illusion.  

Det er fantastisk at der i 2022 er kommet så mange nye el-biler på gaden, og jeg er personligt fløjtende ligeglad med at min nabo ikke kører Tesla :)
Gyzz
Gyzz Jan 2 '23

Man skal heller ikke underkende at de fleste af os mennesker HADER forandringer.... bare se på Golfen ;-) så langt de fleste der kører VW i dag vil også gøre det i morgen, og hvis VW tilbyder en elbil/hybrid er det nytænkning/revulotion nok for fleste (og den må gerne ligne den jeg havde tidligere).... 

er enig i at Tesla er det mærke der suverent fører i forandringen af bilmarkedet, men det er ikke alle der ønsker forandring og ikke i samme tempo som andre ;-) 

cth
cth Jan 2 '23

Jeg tror ikke nogen af os ønsker at alle naboer kører Tesla :-)

Enig i mærkeloalitet betyder meget..har jeg selv oplevet hos bekendte med VW el bil.

Enig i at koreanerne er meget mere populære (og bedre) end lister fortæller.

Som JP bilradio sagde .... der er enorm kvalitet forskel på ioniq 5 første årgange og den "nye", ligesom med Tesla model 3/Y årgange.

Ud fra nuværende model program tror jeg næppe jeg skal have Tesla næste gang.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 2 '23
Arpe
Arpe Jan 2 '23

Jeg har heller aldrig forstået Danskernes VW interesse. Min far gik i 2012 med på vognen eftersom resten af den store familie "aldrig kunne finde på at købe andet". Det endte nok med at blive den dyreste bil han nogensinde har ejet, I ved den der prisvindende Polo TDI Bluemotion. Hvad ikke den har haft af fejl og problemer... og ja, så kom Dieselgate. Ville VW DK tage noget ansvar... næh... ikke bare et lille undskyld til min far som udelukkende havde købt bilen for at den skulle være miljørigtigt. Efter dieselgate havde VW deres bedst salgsår i Danmark, Hyklere!

Han kom desværre først af med den i 2019. Jo, en af de første ture i hans Model 3 gik til den lokale VW-forhandler ;-)

Bianco
Bianco Jan 2 '23

Jeg tror meget har at gøre med:

1) Fortællingen er at i mellem-segmentet så er VW et godt køb pga god gensalgsværdi

2) De fleste vurderer elbiler ud fra en ICE tankegang - Størrelse og ekstraudstyr er vigtigste parametre

99) Ingen førstegangs-elbilskøbere i dag ved at ladehastighed og integration med ladenetværk er vigtigere end batteristørrelse

Ice2EV
Ice2EV Jan 2 '23

Godt nytår folkens..

Jeg tror det er fokus på, at du kan få en billig elbil hos VW. 

At det så bare indebærer at du skal undvære alt det der er standard hos eks Tesla.

Klikker du af på udstyrslisten på en ID.4 eller 5, og beder om 4x4 og lidt fornuftig præstationer, så er du også langt oppe over den halve. Eks en Enyaq med 4x4, træk, panoramatag, "læder"kabine assistentsystemer er i 602k.

Ps så lader sådan en Enyaq altså også med 135kW på toppen, det er jo topdollar!

Men fed er den.

Så vælger jeg altså hellere en Y. Og da specilet når de står nærmest ubrugte til 460-480.000 på markedet.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 2 '23
P85DK
P85DK Jan 2 '23

Det skal nok også med at der er rigtig mange som ikke synes at en Model 3 eller Y er særlig køn. Jeg siger ikke de andre er kønnere, men hvis det er mere i deres smag, så er det vel det de vælger.

jramskov
jramskov Jan 3 '23

https://twitter.com/SrenJakobsen2/status/1610189750907932673?s=20&t=SAMfj1GAE7r_JWqIw2Wb6Ahttps://twitter.com/SrenJakobsen2/status/1610189750907932673?s=20&t=SAMfj1GAE7r_JWqIw2Wb6A

https://twitter.com/SrenJakobsen2/status/1610189750907932673?s=20&t=SAMfj1GAE7r_JWqIw2Wb6Ahttps://twitter.com/...Mfj1GAE7r_JWqIw2Wb6ADer kom 7.054 nye elbiler på gaden i december, når man medregner brugtimport af biler under 2 år. Det er det højeste antal nogensinde og dermed var 42 pct. af nye biler i december rene elbiler.

Link: https://twitter.com/SrenJakobsen2/status/1610189750907932673?s=20&t=SAMfj1GAE7r_JWqIw2Wb6A

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Jan 3 '23
Jens_N_B
Jens_N_B Jan 3 '23

Kan åbningen af SuC for alle mærker være en medvirkende årsag til at flere tør købe en elbil fra andre mærker end Tesla?
Jeg tror årsagen til at KIA/Hyundai ikke er i top 10 skyldes at de ikke kan levere biler nok. Det er min fornemmelse at der er købere nok til deres elbiler.

Arpe
Arpe Jan 3 '23

Ja, det er synd Kia/Hyundai aldrig har fået elbilskapaciteten op. Kia/Hyundai og Tesla er de eneste elbiler jeg kan anbefale til kollegaer og bekendte, at de så alligevel køber ID.4 og Enyaq... tja det må de jo selvom :-)  

Synes ikke det ser ud til at ret mange andre mærker benytter sig af Tesla SuC men det er da en tryghed at have vis man fik sig forvildet ud i en af de gamle Audi e-trons. 

Forummets indlæg er redigeret af Arpe Jan 3 '23
IlTempoGigante
IlTempoGigante Jan 3 '23

Husk på at statistikken er De Danske Bilimportørernes opgørelse af nyindregistrerede biler. Jeg mener som @jramskov at langt hovedparten af Tesla'er i 2022 er importeret fra Tyskland, og dermed ikke tæller med som en nyindregistreret bil. Ellers meget enig med jeres kommentarer - jeg forestiller mig, at hvis man skriver på dette forum er man mere interesseret i (el)biler end gennemsnittet som for de fleste køber mere med hovedet end med hjertet :-) Dermed vil mange gå efter det kendte fremfor en Tesla, der tilmed i medierne konstant bliver fremstillet på en måde man blot kan ryste på hovedet af - men det er vist en helt anden diskussion :-) Men bilimportørernes statistik puster naturligvis til den "agenda".

Min egen oplevelse og erfaring er en Model S 70 fra 2015 til 2019 som jeg fortsat synes er én af de bedste biler jeg har ejet. Den var købt med hjertet, og ikke med hovedet, så der er sikkert en del som jeg så igennem fingre med men følelsen af pionerånd og glæde ved ejerskab bliver nok svært at finde igen. Efter Model S var solgt ventede jeg på den nye model S, men kunne ikke vente, så det blev til sidst en BMW iX3 leveret i juli 2021, og bestilt i 2020. Den bil blev købt med hovedet :-) og det er svært at sætte fingre på noget dårligt - det er helt sikkert den bedste BMW X3 men det gør det ikke til den bedste elbil. Man efterlades helt klart med en fornemmelse af hvad det er, en BMW X3 der er blevet elektrificeret. På sin vis tror jeg faktisk BMW rammer rigtigt ift. de flere bilkøbere, der kun betragter en bil på overfladen og ikke bemærker bilen er 300 kg tungere selv uden 4-hjulstræk, at interfacet (system 7 og ikke 8) ikke understøtter elbilen, den dårligere performance/forbrug mv.

Jeg har i 2022 fået leveret en Tesla Model Y Performance fra Berlin, og som elbil efterlader den BMW iX3 i gruset. Kvalitetsoplevelsen er faktisk på samme niveau (surprise!!), men love & hate it, er det også en oplevelse af en bil fra 2020 og ikke 2000 som BMW iX3. Så når jeg går ud på parkeringspladsen er det så Tesla eller BMW iX3 jeg vælger? Hver gang er det bilen med "sheer driving pleasure" som må være et slogan Tesla nu kan overtage fra BMW (ha ha). Den Tesla er altså bare en fun machine ift. BMW'en. Det skal retfærdigvis siges at konen elsker BMW'en så konklusionen må være, at det er super vi nu endelig har et fornuftigt udvalg af elbiler på markedet så det fleste forhåbentlig kan finde den rette elbil både efter hovedet og hjertet.

jramskov
jramskov Jan 3 '23

Ifølge nedenstående artikel fra FDM er der importeret 18.000 elbiler i 2022.

Link: https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2023-01-groenne-biler-vinder-stort-sloejt-bilaar

Johannelund
Johannelund Jan 3 '23
Tjaa Tesla har vel kun 1 elbil platform som sælges udenfor usa, model 3 og y i 2 eller 4wd performes eller Long range. Det giver sku et meget begrænset udvalg,
Vw koncernen har vel 3-4 platforme som sælges i Vw Audi Porsche Skoda Seat forskellige versioner og udstyrsvarianter
PeterE
PeterE Jan 3 '23

Det er en frisk antagelse at 'langt hovedparten af Tesla'er i 2022 er importeret fra Tyskland' - jeg har en antagelse om at det er et absolut fåtal. Jeg har lige talt til 9 kolleger, bekendte og venner som har anskaffet sig en Tesla i 2022. 7 via Tesla DK, 1 via Tesla SE og en enkelt via noget (flex)leasing. 

Så er der bare lidt belæg i den påstand eller er det bare en - løs - mavefornemmelse?

Og uanset hvad, så vil de da tælle med når man slå op i DMR, for selvom biler fra Tyskland ikke nødvendigvis er nyregistrerede så er der da registrerede. Faktisk er min kones Mini Cooper SE fra Tyskland, den slår jeg lige op...

PeterE
PeterE Jan 3 '23

En importeret bil vil have den oprindelige 'første registreringsdato' fra den (for eksempel) fik tyske plader på, og nu have en status som 'registreret' og en 'sidste omregistreringsdato' som er datoen hvor bilen den fik danske plader på. Så kan det altså sagtens lade sig gøre at finde antallet af Teslaer som kom på danske plader i 2022 :)

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 3 '23
Ice2EV
Ice2EV Jan 3 '23

@PeterE jeg tror derimod at hovedparten af model 3 og model Y er hentet i tyskland, enten privat eller af en "importør" af forskellig lødighed. Nogen ganske etablerede, andre med et enkelmandsfirma, som henter en eller 2 ad gangen, og kører i dem til de er solgt igen. For det første fordi Tesla ikke kunne levere i fuldt antal i foråret. Kender flere der fik fra parallel importeret YLR'er.

Det er så tydeligt, at søger du på en Y og den står ved større forhandlere i Tyskland, så henviser de til Quickimport eller hent selv med export plader der gælder 7-28 dage i hele europa.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 3 '23
PeterE
PeterE Jan 3 '23
Citat fra Ice2EV

@PeterE jeg tror derimod at hovedparten af model 3 og model Y er hentet i tyskland, enten privat eller af en "importør" af forskellig lødighed. Nogen ganske etablerede, andre med et enkelmandsfirma, som henter en eller 2 ad gangen, og kører i dem til de er solgt igen.

For det første fordi Tesla ikke kunne levere i fuldt antal i foråret. Kender flere der fik fra parallel importeret YLR'er.

Det er så tydeligt, at søger du på en Y og den står ved større forhandlere i Tyskland, så henviser de til Quickimport eller hent selv med export plader der gælder 7-28 dage i hele europa.

Og jeg tror at du tager fejl, men heldigvis så ved DMR mere end os begge :) 

Sider: 1 2 »