Loading...
dk

Model y standard range vs long range forskelle udover det åbenlyse | Tesla Forum

bobolobo
bobolobo Jan 14 '23
Hej.
Den nylige prisnedsættelse har sat gang i tankerne herhjemme om vi skal skifte den ene bil ud til en Tesla.
Vi har kig på Tesla model y som vil blive vores primære bil. Egentlig kunne vi godt nøjes med Standard range modellen med den ene motor og LFP batteriet i forhold til performance og range.
Men hvad er der af forskelle eller? Hvis man bestiller en standard range, bygges den så i Tyskland eller Kina? Hvad er der af forskelle udover batteriet/motor - jeg ser ikke et nedgraderet interiør på hjemmesiden under model y på samme måde som ved en model 3, men det er vel næsten for godt til at være sandt?
Engang var der noget med lygter på model 3’erne mellem modellerne, noget lignende man skal være opmærksom på?
KimT
KimT Jan 15 '23

I bund og grund prøver Tesla jo at lave så få varianter som muligt for at holde omkostninger nede, derfor et de stort set ens.

Men som du selv skriver : Kun 1 motor, 58kWH (79kWh i LR).

I "gamle" dage var der forskel på lydsystem, men det eneste jeg har læst er eller andet sted er at subwoofer mangler. Og så tågelygter foran.

EDIT: fandt lidt info fra tysk hjemmeside : https://tff-forum.de/t/unterschiede-model-y-sr-vs-lr/251610

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 15 '23
bobolobo
bobolobo Jan 17 '23

Tak, jeg har kigget det og derefter skrevet til Tesla for at bekræfte.

Der har en Emma bekræftet at den eneste forskel er batteri, motor og manglende tågelygter.

De kunne samtidigt ikke garantere at en bestilling af standard range eller LR ville komme fra enten Kina eller Tyskland.

PeterE
PeterE Jan 17 '23

Hvis du vil være sikker på at få en fra Tyskland, så skal du vist bestille en 3L eller 3P i en af de to farver som er udviklet i Tyskland, og som kun leveres i Europa og Mellemøsten - dvs farverne Quicksilver og Midnight Cherry Red...

Bianco
Bianco Jan 17 '23

Tror ikke længere der er nævneværdig forskel på Tysk og Kinesisk produceret. Det er så stadig tosset at sejle dem rundt om jorden, hvis de kan blive lavet i Tyskland.

Kiefer
Kiefer Jan 18 '23

Og lige så tosset er det for de biler der bliver sejlet den modsatte vej. I Kina må man ike eksportere biler til Taiwan, så Teslaer dertil bliver produceret i Tyskland...

/Martin

PeterE
PeterE Jan 18 '23
Citat fra Kiefer

Og lige så tosset er det for de biler der bliver sejlet den modsatte vej. I Kina må man ike eksportere biler til Taiwan, så Teslaer dertil bliver produceret i Tyskland...

/Martin

Det er vist et meget tvivlsomt 'må' - og handler vist nærmere om hvad man vil :) 

cth
cth Jan 18 '23

Jeg tænker ikke det er den store Tesla trafik til Taiwan.

Men skørt er det.

Men den anden vej er mega tosset og jeg vil ikke selv købe en Kina produceret af samme årsag.

I øvrigt vil jeg ikke købe ny bil igen.

Så hellere lettere brugt, så man kan prøve den før køb.

Bianco
Bianco Jan 19 '23

Quote from cth

...Så hellere lettere brugt, så man kan prøve den før køb.

Alle bilforhandlere lader dig vel få en prøvetur eller tre? 

jramskov
jramskov Jan 19 '23
Citat fra Bianco

Tror ikke længere der er nævneværdig forskel på Tysk og Kinesisk produceret. Det er så stadig tosset at sejle dem rundt om jorden, hvis de kan blive lavet i Tyskland.

Det tror jeg heller ikke der er. Dog kom der bedre/nye sæder i den tysk producerede på et tidspunkt og der var også snak om bedre affjedring, men det er et stykke tid siden så gætter da på de ændringer er kommet i Kina modellen. 

Udfordringen er vel at du ved bestilling reelt ikke ved hvor den kommer fra, medmindre du bestiller den i en af de to farver de kun laver på Giga Berlin fabrikken.

En anden ting jeg har set flere nævne er Tesla Vision. De har jo fjernet parkeringssensorerne og som jeg forstår det, har det betydet at parkeringsassistenten (eller hvad det nu kaldes), ikke er tilgængelig. De har lovet det kommer, men hvornår? Det er nok klassisk Tesla, men efter min mening ret tåbeligt at fjerne features før de har en anden løsning klar. Man kan frygte det ender lidt som med auto visker funktionen hvor de mente at det kunne kameraet sagtens håndtere - det er aldrig kommet til at fungere særligt godt i vores TM3.

Der går også rygter om HW4.

Ice2EV
Ice2EV Jan 19 '23

Så et eller andet sted en kina model med længere sideflader i bag. Vist 30 mm mere på de 2 yderste sæder.

https:///...atches.662530.0.html

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 19 '23
jramskov
jramskov Jan 19 '23

Fint - så skal man ikke bekymre sig om det.

KimT
KimT Jan 19 '23

Ændringer til undervogn og for-/bagsæder er rulle ud worldwide.

Så eneste issue lige nu er - som jramskov skriver - at de har fjernet USS inden de var klar med software. Så du får ingen afstand i cm når du kører opimod en genstand . Men der er snakt om HD radar og generelt højere opløsning på alle kameraer. Men det er ikke noget der er sat i produktion endnu :

https:///...the-hood-208434.html

https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-model-y-technische-veraenderungen/100784/1320

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 19 '23
Ice2EV
Ice2EV Jan 19 '23

Det hjælper ikke meget med højere opløsning på kameraer der er blændet af lav sol 3-4 måneder om året.

Eller svinet til af skidt på bagenden.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 19 '23
Jens_N_B
Jens_N_B Jan 19 '23

Der er også lidt forskel i ladehastigheden på en Supercharger:
Model Y: Max. 170 kW
Model Y LR: Max. 250 kW

cth
cth Jan 20 '23
Citat fra Bianco

Quote from cth

...Så hellere lettere brugt, så man kan prøve den før køb.

Alle bilforhandlere lader dig vel få en prøvetur eller tre? 

nej jeg betalte min S før jeg hentede og den kunne ikke prøves før :-)

har prøvet model Y flere gange. Men bestiller jeg en er det jo ikke den jeg prøvede som jeg får.

tro mig der kan være forskel :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 21 '23
Ice2EV
Ice2EV Jan 20 '23

Det passer umiddelbart mig fint med online handel.

Så er man fri for en eller anden slikhårs sælger type der kan pådutte dig alt muligt totalt ligegyldigt pladder.

Men skulle Tesla gøre endnu mere ved priserne, så skulle de sælge en "plain" model, uden assistentsystemer. Som så kan tilkøbes online efterfølgende, ligesom accelleration boost. Lur mig om der reelt ville bliver solgt specielt mange af dem, men prissætningen ville gøre ondt på konkurrenterne.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 20 '23
P85DK
P85DK Jan 20 '23
Citat fra Ice2EV

Så er man fri for en eller anden slikhårs sælger type

Så ved vi da hvad du ikke arbejder med :-)

Ice2EV
Ice2EV Jan 20 '23

@P85DK ,-) Klart ikke. 

Men du kender typen der tidligere var kørende forsikrings sælger for IF eller lignende, som nu har skiftet spor til at pushe VW produkter ud over kantstenen.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 20 '23
AgentP
AgentP Jan 20 '23

Åh. Ham der i stramme jeans, brune lædersko, lysblå skjorte og en ternet blazer?

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Jan 20 '23
Sider: 1 2 »