Loading...
dk

Sten i bremser | Tesla Forum

IlTempoGigante
IlTempoGigante Feb 23 '23

Jeg har haft min Model Y Performance i godt og vel et halvt år og i den periode har den været plaget af hvad jeg vil kalde "skærebrænder" lyde fra bremserne sådan on-off. Tesla mener det er "within specs" og er forårsaget af sten der ender i bremserne. Hvordan og hvorledes de gentagne gange ender der har jeg ingen anelse om. Seneste oplevelse var en tur frem og tilbage til lufthavnen på motorvej, og da jeg drejer skarpt ind på vores villavej kvittere bilen med 200 meter soundtrack sent om aften. Jo, jo vores naboer ved efterhånden godt hvem der har en Tesla. Har aldrig oplevet noget lignende gennem 35 år som bilejer. Jeg har sendt videooptagelse til Tesla hvor man kan se folk der er stoppet for at se hvad he.... det er der foregår, og larmer så meget. Ganske pinligt at komme kørende med sine fine Tesla. Men altså iflg. Tesla hvad man må forvente.

Så det korte af det lange, er jeg alene eller er det en del af oplevelsen som Tesla ejer?

IlTempoGigante
IlTempoGigante Feb 23 '23

Tesla har netop sendt mig "tilbud" på 1.450 kr. for at se bremserne efter. Hvis de finder sten skal jeg ikke betale, ellers er der betaling ved kasse 1. Lidt af en gangsta metodik...

Nikolaj
Nikolaj Feb 23 '23
Jeg prøvede det samme med ny model 3. Bestilte tid, men stenen faldt ud af sig selv inden, så aflyste igen. Men er i øvrigt enig, at deres metode med at sikre underskrift for betaling ved garantirep. er helt til grin. I praksis er jeg dog aldrig kommet til at betale, såfremt det har været garanti-relateret. Og det må dine hvinende bremser under alle omstændigheder siges at være
PeterE
PeterE Feb 23 '23
Det sker, jeg har prøvet det både på min model S og på min tidligere bil. 
MOS
MOS Feb 23 '23

Jeg har også prøvet det. Det lyder virkelig fælt! Som negl mod tavle - bare 100 gange højere. Stenen sad ubehjælpeligt fast mellem skive og cover. Hammer og mejsel fik slået stenen i stykker, så den kunne komme ud.

webercarbmann
webercarbmann Feb 23 '23

@IlTempoGigante   Tror at du har været uheldig. En god kammarat har prøvet det en gang i TM3LR.  Vi har aldrig prøvet det efter snart 400K km.  i TMS / TM3.

MOS
MOS Feb 23 '23

Det er nok rimelig tilfældigt. Men det kommer nok også lidt an på, hvor man kører. Hvis man ofte kører steder med sten af en vis størrelse, så er der vel en risiko for, at en sten bliver slynget op og sætter sig i klemme.

Seppe
Seppe Feb 23 '23

Det er sket for mig 4 gange tror jeg, på 50K km. mod 1 gang tilsammen i alle mine andre biler. Jeg ved ikke om de på en eller anden måde er lidt udsat i deres konstruktion. Alle gange har det dog løst sig enten ved bare at stoppe og parkere eller ved at bakke.

IlTempoGigante
IlTempoGigante Feb 24 '23

Tak for jeres mange gode svar. Jeg hælder til at der må være noget med den måde som Tesla har konstrueret deres bremser, måske der mangler noget bedre afskærmning mod "vildtflyvende" sten. Vi har boet samme sted i 23 år, og har i den periode haft (for) mange biler. Ingen har lavet de samme numre, heller ikke vores BMW X1(5 år) eller iX3 (2 år) som vi pt. har ud over Tesla'en.

Jeg må få Tesla til at kigge på det på mandag, og så ellers håbe på, at jeg har overstået mit uheld med sten i bremserne :-)

Ice2EV
Ice2EV Feb 24 '23

VI har kørt 163k på 4 år, de sidste 45k km er efter flytning til grusvej og skærve indkørsel.

Har ikke oplevet sten i bremser.

MEN oplever af og til at bremserne skriger ved langsom bak ind i en p plads. Sådan hvis man filer på bremsen.

Napper man lige en tur med god fart bagover, og så jokke bremsen i, så er det væk igen et par måneder. 

Samme metode hjælper også hvis vi har haft et lille hvin, når man triller fremover med foden let på bremsen.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 24 '23
tintin
tintin Mar 1 '23

Jeg skal til syn med min TMS i morgen. Jeg kan huske at der tidligere har været et indlæg om hvordan man nemt kan fjerne rust fra bremseskiverne men jeg kan ikke finde det igen. Vist noget med at sætte den i P under kørsel men jeg er ikke sikker. Nogen der har et godt trick?

CanEl
CanEl Mar 1 '23

jeg renser bremserne hver gang jeg kører fra motorvejen, ved nedbremsning til ca. 60, på frakørslen/rampen.
bagefter kan man mærke at bremserne er mere kontante, og tager ved med det samme.

MOS
MOS Mar 3 '23

Jeg har stort set ikke haft problemer med rust på bremseskiverne siden Tesla ødelagde ladekurven med den berygtede softwareopdatering. Det har nemlig også direkte indflydelse på effekten af regen. Den lader og regenererer også væsentligt dårligere, når batteriet er koldt pga. den ændrede temperaturfølsomhed programmeret i BMS'en (den er blevet mere "kuldskær"). Så derfor bliver de mekaniske bremser aktiveret meget mere end tidligere, særligt om vinteren, hvor det er vådt og koldt og problemerne med rustdannelse ellers er størst.

Der er intet, der er så skidt, at det ikke godt for noget :-)

tintin
tintin Mar 3 '23
Citat fra tintin

Jeg skal til syn med min TMS i morgen. Jeg kan huske at der tidligere har været et indlæg om hvordan man nemt kan fjerne rust fra bremseskiverne men jeg kan ikke finde det igen. Vist noget med at sætte den i P under kørsel men jeg er ikke sikker. Nogen der har et godt trick?

Jeg brugte rådet om at bremse lidt hårdt et par gange på vej til synshallen og min P85D fra 2015 gik glat igennem. 
MOS
MOS Mar 4 '23

@tkatv4

Tror ikke det gør den helt store forskel, hvor hårdt du bremser. Det handler mere om, hvor meget du bremser, altså den totale energimængde, du putter i bremserne.

Jeg ville nok bare køre friskt og lave nogle rimeligt almindelige, mellemhårde opbremsninger, når jeg alligevel skal tage farten af. Så spilder man ikke for meget energi og det er ikke helt så hårdt for bilen, som en meget hård opbremsning måske er.