Loading...
dk

Værksted i Aalborg | Tesla Forum

AgentP
AgentP Feb 27 '23

Er der nogle, der har erfaring med (uoriginalt) værksted i Aalborg og omegen?

Varme-elementet i min bil er røget en tur. Det er pænt belastende i dette vejr. Jævnt koldt.  Reservedelen er i restordre hos Tesla, derfor har de udskudt min serviceaftale på ubestemt tid. Så nu skal jeg finde et alternativ.

Varmeren sidder på stærkstrømsnettet. Så jeg jagter en mekaniker, der tør pille ved orange ledninger. Gerne i Aalborg, eller syd for.

P85DK
P85DK Feb 27 '23

Har Ketner i Aalborg ikke slået sig op på elbiler? Men de kan vel heller ikke lave det, med mindre du kan finde en brugt reservedel?

KimT
KimT Feb 27 '23

Som tillæg til det P85DK skriver, så tror jeg heller ikke Tesla er villige til at sælge dele der har med stærkstrøm at gøre.

 

Jeg synes svagt at huske at Jeppe fra Hinnerupauto for mange år siden fortalte at de var kommet til at brække ladeklappen af en bil (bare selve lågen), og da det ikke var en del man bare kunne skifte, men en del af hele ladeporten, skulle den forbi Tesla da de ikke ville sælge dele til ham.

MOS
MOS Feb 27 '23

Kan en bilforhandler nægte at sælge bestemte reservedele, bare fordi de synes, delene "er lidt farlige"? Det lyder da forrykt.

PeterE
PeterE Feb 27 '23

Ring til en af de store ophuggere; Jeg har hørt at de begynder at have Tesla dele liggende på reolerne. Og derfra må de være en smal sag at få det skiftet.  

 

Og nej, det kan vel ikke afvise at sælge noget som helst - de kan til gengæld beslutte hvor omfattende en reservedel faktisk. Jeg ville gerne have skiftet den ene alu(pynte)liste i min førerdør fordi mit ur havde givet den nogle ærgerlige ridser mm - den del sælges vist mere eller mindre som en fuld inderside af døren...

AgentP
AgentP Feb 27 '23

Takker for svarene. Jeg kontakter Ketner / Bosch i Aalborg og hører, om de kan hjælpe.

Problemet er ikke, at Tesla ikke vil sælge delen videre, men at delen ikke kan skaffes via Tesla. Er der et marked for uoriginale reservedele endnu til Teslaer?

Jeg har fundet delen til salg brugt. Så skal Bosch bare acceptere, at jeg selv kommer med delen, så de mister den del af deres avance. Jeg snakker med dem.

Der er endda også en YouTube video til, hvordan man gør skifter den. Men man skal under bilen først, og det med at rode i højspændingen holder jeg sitterne fra. Det så ellers ud til at være realtivt lige til.

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Feb 27 '23
MOS
MOS Feb 27 '23

@AgentP

Jeg tror, du skal sige til Bosch, at delen ikke kan skaffes fra Tesla, men at du har været heldig at finde en brugt del. Så kan det jo ikke være anderledes. Det bør ikke give anledning til bøvl fra deres side.

 

Jeg ville også holde snitterne fra DC højspænding. Uanset hvor let det ser ud til at være. Den slags er kun for folk med særlig uddannelse.

P85DK
P85DK Feb 27 '23

Du skal ihvertfald lige tage sikringen på den. Når den er taget, så er der vel kun tale om et stik som du tager ud og sætter ind i den nye, du skal vel ikke have lapperne på nøgne kabler?

CanEl
CanEl Feb 27 '23

det undrer mig at alt varmen er gået.
mener at den er delt op i sektorer som tænder på hver sit relæ.
har i tjekket sikringerne i 400V dist. box?

nu tænkte jeg på model S, hvis din er en 3, så ved jeg ikke hvordan det er sat sammen

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Feb 27 '23
CanEl
CanEl Feb 27 '23

her er data fra model S

 

Azgard
Azgard Feb 27 '23
Hej, Jeg har samme problem på mit model 3 siden midt-januar. PTC heater er stået af. Ingen reservedeler. Koldt bil halvdelen af vinteren. Det eneste positiv jeg kan sige er at forår er på vej...
AgentP
AgentP Feb 28 '23

Jeg fik købt en brugt PTC heater i går, så den er på vej fra Spanien. €300.

Ketner i Aalborg erokay med at sætte den i for mig.

Azgard
Azgard Feb 28 '23

Hej AgentP

Fedt at du fik skaffet reservedelen og har fået nogen til at lave reparationen.

Jeg har prøvet at ringe til værksted i Hovedstadsområdet, men de vil ikke udføre reparationen med en brugt del, da de vil ikke kunne give noget garanti på arbejdet.

Hvor har du købt PTC heateren, og hvilken revision? Jeg kunne godt fine en brugt en, men i USA.

Hvis der er nogen her på forum, der kender en værksted i Hovedstadsområdet/Nord Sjælland eller Roskilde, der arbejder med højspændingsystemer og elbiler, så skrive gerne her. Tak!

 

AgentP
AgentP Mar 1 '23

Jeg har sagt til Bosch, at jeg naturligvis ikke forventer, at de giver en garanti på reservedelen. Går den i stykke om en uge igen, er det mit problem. Det er kun rimeligt. Jeg køber kun deres timer.

Min bil er en 2019'er. Der er to modeller af PTC-varmeren. 1088218-00-H og 1088218-00-I. Reservedelsmanden hos Bosch i Aalborg lød som om han faktisk vidste lidt om dem. Han fortalte, at det er samme varmer. Men I'eren er en efterfølger til H'eren. Altså forventeligt en forbedret udgave. Men både H'eren og i'eren passer i bilen. Der sidder en H'er i min bil. Men bestiller man delen hjem fra ny, leveres der en I'er.

Så det er bare at google reservedelesnummeret. Generelt koster model-I ca €100 mere end model-H. Der er nogle til salg i Sverige. Ca €300 for H og €400 for i-modellen. Jeg søgte også på eBay (afgrænset til Europa) og var heldig at finde en i-model fra en ophugger i Spanien for €320 inkl fragt. Så den er på vej.

Vær opmærksom på, at nogle ophuggere har enheden stående med begge reservedels-numre (Så de bedre kan fremsøges). Jeg så et par H-modeller, der også stod som i'ere (Altså de stod med begge numre). Så bare lige check billedet af reservedelen.

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Mar 1 '23
Azgard
Azgard Mar 1 '23

Hej AgentP

Tak for dit svar. Min er også fra 2019.

Jeg fundet en helt ny "I" fra Kina, ellers så er der en del ophug fra Norge:

https://finndel.no/bildeler.aspx?dk=0476&bk=140301

Jeg tror at det er en god ide at gå efter en nyere revision "I".

Jeg tænker lige over om jeg skal venter på Tesla eller prøve at finde en anden værksted. Der er jo forår på vej og det vil også tage 1-2 at få delene hjem + der er lidt risiko forbundet i garanti og om reservedeler er i orden. Det vil nok give mere mening hvis jeg satte det hele i gang tilbage i Januar.

Jeg kan se at det bliver godt med frost i næste uge. I går fik jeg en dårlig oplevelse at køre i -3C, da hele ruden frossede til. Jeg skulle stoppe og bruge en de-Icer på ruden for at komme videre. Så kom dug lige efter - men det lykkedes at holde det nede med fuld blæs på ventilationen. Ellers så kører jeg med indstilling "1"  på blæseren, når det er mindre fugt udenfor. 

 

 

AgentP
AgentP Mar 1 '23

Både Norge og Kina er jo så med +25% moms og gebyr.

Her er nogle i Sverige: https://lagabasen.com/visa-produkter?articleno=1088218-00-I&svehicle=1

Leverandøren (Ophuggeren) giver en garanti (Fx 1 år og varen er gennemprøvet). Så den burde virke. Jeg kommer naturligvis aldrig til at sende min tilbage til Spanien, hvis den holder op med at virke. Men i det mindste står de inde for produktet, det er ikke "Købt som beset".

Da jeg snakkede med Tesla (De ringede for at aflyse min tid), nævnte ham jeg snakkede med at PTC-varmeren vist også arbejder med pre-condition af batteriet ifm opladning. Hvordan den varme luft gør det, forstår jeg ikke. Men den skal jo skiftes før eller siden. Bosch Aalborg er i kø til samme reservedelslager som Tesla selv, og Bosch Aalborg havde 3 i kø. Så jeg fornemmer, at der er mulighed for lange leveringstider.

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Mar 1 '23