Loading...
dk

Tesla logistik - Berlin-->Zeebrugge-->Danmark? | Tesla Forum

bobolobo
bobolobo Mar 2 '23

Hej
Jeg har som så mange andre bestilt en model Y og jeg undre mig lidt over Teslas logistik. 

Min bil kørte fra Berlin torsdag i sidste uge på autotransporter, men ikke de 657km til Tesla Aarhus hvor jeg skal hente den, men i stedet 836 km til Zeebrugge havn for at blive sejlet til Danmark. Helt konkret skriver en fra Tesla:
"... kørt fra Berlin til Zeebrugge for at blive transporteret med skib til Danmark. Forklaringen bag kan vi desværre ikke diskutere med kunder, men det er en del af den optimering vi laver hele tiden. "

Nogen bud på hvorfor man gør det, for mig virker det ulogisk. Jeg havde håbet på det måske var noget HW retrofit, hvor sløret ville blive løftet i går aftes på investor day med nyt hardware på alle modeller leveret efter 1/3 eller lignende. Men det var det ikke, så er der nogen andre der kunne have en forklaring?

Ice2EV
Ice2EV Mar 2 '23

Det er lidt derfor jeg aldrig fattede hvorfor man lå Giga Berlin hvor den ligger.

Skulle mene det havde været bedre ved en havn, Eks. Rostock.

Iøvrigt mener jeg ikke der indskibes biler i Århus. Det er enten Esbjerg, Fredericia eller københavn/malmø.

Arpe
Arpe Mar 2 '23

Er du sikker på den pågældende Tesla medarbejder har de korrekte oplysninger. Ligner mere at de køre bilerne direkte fra Berlin til Ribe for at komme videre rundt i DK. 

Bianco
Bianco Mar 2 '23

Jeg ser ofte biltransporter m sorte, hvide og ny-grå Model Y (Berlinerbiler) komme kørende nordpå ad Køge bugt motorvejen, så de bliver i hvert fald ikke sejlet til København/Malmø.

bobolobo
bobolobo Mar 2 '23

Jeg er meget sikker på den er i Zeebrugge, da to medarbejdere har bekræftet det. Sagen er helt kort jeg skrevet og brokket mig lidt fordi jeg havde fået stelnummer, accepteret Tesla vision og fået bank til at betale og alt det gøgl. Om aftenen forsvinder mit stelnummer og levering er udskudt, så jeg skriver en mail hvor jeg brokker mig lidt og siger hvis det betyder jeg får min bil før, så kunne jeg godt tage til Ribe, men ville gerne den var med træk fra start.

Dagen efter om aftenen ( i torsdags) ringer de fra Tesla og siger, at stelnummeret var tildelt fejlagtigt og at jeg lige er blevet tildelt nyt stelnummer som er på en autotransporter på vej til Aarhus fra Berlin, de havde ikke gjort noget, det var sket automatisk og opringningen var til information, så de så ingen grund til at flytte udlevering til Ribe, da han forventede levering i Aarhus kunne ske onsdag eller torsdag denne uge (afhængigt af SKATs problemer med indregistrering).

Dagene går og vi kommer til tirsdag i denne uge hvor jeg skriver til dem om de kan give et konkret tidspunkt eller blot en dag eller to i forhold til det praktiske og planlægning med afhentning.
Her skriver en anden medarbejder så den står på havnen i Zeebrugge og hvis jeg er heldig så kan jeg få den sidst ugen efter, men at det er ude af deres kontrol.

Jeg forstår de ikke kan gøre noget i deres funktion, men jeg forstår ikke hvorfor autotransporteren er kørt flere km til Belgien for så at sejle til Danmark og derefter køre endnu flere km med en autotransporter fremfor blot at køre til Aarhus. Så jeg spurgte om der en grund til den var omdirigeret eller om jeg havde fået forkerte oplysninger i første omgang.

Svaret jeg fik onsdag sen eftermiddag var så en bekræftelse af den vat i Zeebrugge nu og som i føreste indlæg:
"Forklaringen bag kan vi desværre ikke diskutere med kunder, men det er en del af den optimering vi laver hele tiden.". Så jeg får ikke mere ud af Tesla, men jeg synes blot det var besynderligt og ville høre om nogen herinde vidste noget af ren nysgerrighed hvad den "Optimering" omhandler. Jeg havde som sagt håbet på Investor day HW, men det tyder det jo ikke på.

Forummets indlæg er redigeret af bobolobo Mar 2 '23
Bianco
Bianco Mar 2 '23

Og jeg har en MIC på vej, som p.t. står i Barcelona. Og de skriver stadig levering i næste uge...

Arpe
Arpe Mar 2 '23
Tror ikke du skal forvente at de sejler den til Danmark, men lyder mærkeligt at den er i Zeebrugge https://mobile.twitter.com/.../1631234010604077056
bobolobo
bobolobo Mar 2 '23
Citat fra Arpe Tror ikke du skal forvente at de sejler den til Danmark, men lyder mærkeligt at den er i Zeebrugge https://mobile.twitter.com/.../1631234010604077056

Jeg er sådan set enig i at det virker underligt, det er også derfor jeg spurgte herinde om der var nogen der kendte til det. Men omvendt, hvorfor skulle to fra Tesla sige den er der, hvis ikke den er?

PeterE
PeterE Mar 2 '23
Det kan være ulogisk eller ej, der kan være mange grunde til at vælge en transportvej som ikke giver mening - for dig.  

Men, hvorfor er vejen til dig vigtig? Jeg forstår 100% at du er optaget af hvornår du får din bil og hvordan den er ‘bestykket’ :)
cth
cth Mar 2 '23
Quote from PeterE Det kan være ulogisk eller ej, der kan være mange grunde til at vælge en transportvej som ikke giver mening - for dig.     Men, hvorfor er vejen til dig vigtig? Jeg forstår 100% at du er optaget af hvornår du får din bil og hvordan den er ‘bestykket’ :)

Nysgerrighed... sådan er vi jo og jeg kunne have spurgt om det samme. 

Bianco
Bianco Mar 2 '23

Quote from PeterE ...Men, hvorfor er vejen til dig vigtig?..

Fordi Tesla nu tre gange har skiftet leverancetidspunkt, så derfor vil jeg gerne vide hvad der er op og ned så jeg selv kan vurdere hvornår jeg kan forvente at modtage bilen - Som altid med Tesla: Dårlig kommunikation giver irriterede kunder. 

PeterE
PeterE Mar 3 '23
Citat fra Bianco

Quote from PeterE ...Men, hvorfor er vejen til dig vigtig?..

Fordi Tesla nu tre gange har skiftet leverancetidspunkt, så derfor vil jeg gerne vide hvad der er op og ned så jeg selv kan vurdere hvornår jeg kan forvente at modtage bilen - Som altid med Tesla: Dårlig kommunikation giver irriterede kunder. 

Det forstår jeg 100% - min pointe er vist nærmere, hvis Tesla ikke kan estimere hvornår de har bilen klar til dig, så får du det ikke ret meget nemmere ved selv at gætte på hvornår du får den.  

PeterE
PeterE Mar 3 '23
Citat fra cth
Quote from PeterE Det kan være ulogisk eller ej, der kan være mange grunde til at vælge en transportvej som ikke giver mening - for dig.     Men, hvorfor er vejen til dig vigtig? Jeg forstår 100% at du er optaget af hvornår du får din bil og hvordan den er ‘bestykket’ :)

Nysgerrighed... sådan er vi jo og jeg kunne have spurgt om det samme. 

Ja, og sådan er jeg - måske - også selv. Men sjovt nok, så har det vist ikke være et tema de sidste mange gange folk bestilte ny bil fra alle andre producenter. Nu skal vi pludseligt nørde i hvor bilen bliver samlet, af hvilket sæt robotter den bliver samlet, hvem der laver endelig kvalitetskontrol på den - og hvordan den bliver transporteret frem til os.  

bskaarup
bskaarup Mar 3 '23
Citat fra bobolobo

jeg lige er blevet tildelt nyt stelnummer

Og de nye stelnummer er et Berlin nummer og ikke et Kina nummer (Ciffer 11 er B og ikke C)?

bobolobo
bobolobo Mar 3 '23
Citat fra bskaarup
Citat fra bobolobo

jeg lige er blevet tildelt nyt stelnummer

Og de nye stelnummer er et Berlin nummer og ikke et Kina nummer (Ciffer 11 er B og ikke C)?

Jep, starter også med XP7. XP7YGCEK5PBxxxxxx

bobolobo
bobolobo Mar 3 '23
Har nu fået sms med jeg kunne vælge levering, dog kun en dag og et tidspunkt d. 17/3. 
Havde den stået i Berlin, Ribe eller lignende virker det meget langt ud i fremtiden at bekræfte i forhold til andre jeg kender der har bestilt som fik sms med to dages varsel før de kunne hente deres bil.
Ice2EV
Ice2EV Mar 3 '23

@bobo... Man kan bare sige at jo længere din levering skubbes, jo flere forbedringer kommer der i din bil.

Tesla laver ikke års modeller som alle andre dinomærker. Der forbedre løbende. Et eksempel fra en hedengangen tid. i 2019 kunne man ikke få anhængertræk. Pludselig blev det en mulighed for biler produceret efter 12/4-2019.........

Vi fik udleveret 12/4-2019 og fik derfor ikke trækket.

Vi har nu levet udmærket, men den vi bytter til om 4 uger, har træk.

Bianco
Bianco Mar 4 '23

Jeg fandt min bil via transportøren:

https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo