Loading...
dk

Teslaforums egen forbrugerrepræsentant til bestyrelsen i Radius | Tesla Forum

P85DK
P85DK Mar 5 '23

Måske ikke kun Teslaforums forbrugerrepræsentant, men bestemt også Teslaforums forbrugerrepræsentant :-)

En af vores tidligere brugere (han kan ikke komme ind på sit login), Carl H. Nielsen, som har været med på Tesla rejsen fra den spæde start, med blandet andet to Roadstere i garagen, stiller op som forbrugerrepræsentant til bestyrelsen i Radius.

Jeg vil gerne opfordre alle stemmeberettigede til at stemme på Carl, da han ønsker at komme til bunds i salget af Radius, den nye koncernstruktur, lån og udbytter.

Her er lidt af Carls begrundelser:

I kender sikkert historien bag salget af Radius fra Ørsted(Dong) til Andel (det gamle Seas/NVE) i 2019. Overtagelsen skete med virkning i September 2020. Andel er jo et Andelsselskab, der er ejet af de forbrugere der forsynes i deres oprindelige område - nemlig resten af Sjælland. Mens Radius er et A/S der kun ejes af Andel og ikke kunderne/forbrugerne. Når jeg har valgt at stille op er det primært pga den manglende transparens og de meget høje priser sammenlignet med andre forsyningsselskaber.  Andel giver deres andelshavere 400 mill. tilbage i 2021, samtidig med at de hiver 3,5 milliarder ud fra Radius til andre dele af den meget komplicerede koncern. https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/400-millioner-kroner-i-rabat-til-andels-andelshavere?publisherId=4618148&releaseId=13611570   Derudover er der omlagt og optaget nye lån, så Radius står meget svagere end ved overtagelsen. Egenkapitalen er blevet markant mindre, gælden makant højere og soliditeten markant ringere.   Det undrer mig at de hidtidige forbrugerrepræsentanter ikke har været mere offentlige med dette, da det jo for mig at se er katastrofalt når vi ved at der i den kommende tid skal investeres enormt meget i elnettet så det kan fungere optimalt ift den grønne omstilling. Der skal meget mere strøm ind og meget mere strøm ud.    Listen over kandidater og selve afstemningen foregår her: https://logins.assembly-voting.com/radius_forbruger_2023
P85DK
P85DK Mar 5 '23

Carls info på stemmeseddelen:

Jeg stiller op som forbrugerrepræsentant for at få mere transparens omkring elafgifterne og formidle viden om elnettets udformning til at kunne håndtere den grønne omstilling med mere vedvarende energi og større elforbrug f.eks fra elbiler og varmepumper. Hvordan kan vi gøre elnettet effektivt og fremtidssikret, men samtidig gøre pris og afgifter gennemskuelige og mest økonomisk ift. forbrugerne. Hvorfor kan Nord Energi Net have en afgift på 11 øre og Radius 23 - 207 øre? Måske fordi Radius er en del af en meget kompliceret Koncern struktur hvor der føres overskud fra monopol virksomheden Radius til andre konkurrence udsatte dele af koncernen?

Mærkesager:

1. Spidslast afgift 17-21 balanceres socialt så forbrug under 2 Kwh (madlavning) ikke rammes.
2. Sikring at Radius leverer den strøm som brugerne har betalt for i tilslutningsafgift.
3. Ingen ekstra udbytte til koncern forbundne selskaber. Overskud bruges på investeringer og afgifts nedsættelse.
Jeg har været samfundsengageret siden 70'erne, været IT konsulent og haft egne tech-firmaer hvoraf nogle er solgt. Igennem mit arbejde i IT branchen bl.a. med mobility, forstår jeg at omsætte bruger behov til løsninger. Jeg er passioneret elbils entusiast og har haft elbil siden 2009. Jeg er meget engageret i klimakrisen og den grønne omstilling bl.a. med andele i 3 vindmølle laug - Middelgrunden, Hvidovre og Prøvestenen. Spiller Floorball i CFC 60+.

Pensionisten
Pensionisten Mar 5 '23

Jeg opfordrer alle til at stemme på Carl H. Nielsen som forbrugerrepræsentant til bestyrelsen i Radius. Der trænger vist til at blive ryddet op i det store "tag selv bord" hvor Radius tvangsindlagte kunder har og skal betale overpriser for levering af strøm. Det tager max. 5 min. at afgive sin stemme. Tak.

cth
cth Mar 6 '23

Hvem er de mange kandidater og hvilke er Radius kandidater hvis man kan sige det :-)

Hvis de har nogle få som de "samler" stemmer til og "vi" kunderne spreder vores ud på de maaaaange andre, så går de vel tabt?

Eller hvordan er det lige skruet sammen?

jonsiii
jonsiii Mar 6 '23

Hvis I vil tjekke belastningen på jeres lokale netstation (gælder kun i Radius' område) kan det gøres her:

https://radiuselnet.dk/om-elnettet/dit-elnet/

Når du indtaster din adresse i søgefeltet til venstre for kortet nedenfor, kan du se din lokale netstation (gul prik) og området, som den leverer strøm til (lyseblå prikker).

Grafen under kortet viser, hvor meget din netstation i gennemsnit bliver belastet pr. dag, og det højeste forbrug, der har været pr. dag inden for de seneste 24 måneder.

Den service kunne være fiks andre steder i landet.

P85DK
P85DK Mar 6 '23

Tak jonsiii - den viser jo fint at den ekstra høje nettarrif er fuldt berettiget, vores station er jo voldtsomt belastet med en max belastning på 30% og juleaften 44%.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 6 '23
jonsiii
jonsiii Mar 6 '23
Citat fra P85DK

Tak jonsiii - den viser jo fint at den ekstra høje nettarrif er fuldt berettiget, vores station er jo voldtsomt belastet med en max belastning på 30% og juleaften 44%.

Hehe, ja jeg har også en kammerat i Farum i noget nybyg, og de havde en max på 6%. Der er tænkt frem. =) Der er 7000 netstationer, så det vil sikkert variere meget.

Jeg har et andet sted set @hanssing har peaks på omkring 40% kl 02:00 i hverdagene og ikke juleaften.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Mar 6 '23
Bianco
Bianco Mar 6 '23

Vil det sige at jeg måske har landets mest belastede elnet, med 63% peak?

P85DK
P85DK Mar 6 '23
Citat fra cth

Hvem er de mange kandidater og hvilke er Radius kandidater hvis man kan sige det :-)

Hvis de har nogle få som de "samler" stemmer til og "vi" kunderne spreder vores ud på de maaaaange andre, så går de vel tabt?

Eller hvordan er det lige skruet sammen?

Dette er kun valg af 3 forbrugerrepræsentater. Andel Holding udpeger selv de øvrige i bestyrelsen. Der er 8 medlemmer af bestyrelsen. 

MOS
MOS Mar 6 '23
Citat fra P85DK

Dette er kun valg af 3 forbrugerrepræsentater. Andel Holding udpeger selv de øvrige i bestyrelsen. Der er 8 medlemmer af bestyrelsen.

Det er smart! Så har Andel Holding sikret sig, at de altid har flertal. 

P85DK
P85DK Mar 6 '23

Ja, ikke alene det, hele præmissen var at med salget til Andel i 2019, så skulle Radius kunderne blive medejere - det har Andel så lige glemt at finde en løsning på, men de fandt ud af at give sig selv et udbytte på 3,5 mia i 2021 fra Radius

https://www.berlingske.dk/virksomheder/har-koebt-koebenhavnsk-elnet-for-21-mia-men-mangler-at-indfri-vigtigt

Det er ganske få gange jeg har været enig med SF eller Enhedslisten i mit liv, men her er de bestemt på den rigtige side

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 6 '23
cth
cth Mar 6 '23

Det er f..... uhyggeligt ..du :-)

Typisk...