Loading...
dk

vehicle to grid. VW siger Tesla er 10 år foran | Tesla Forum

cth
cth Mar 17 '23

https://greenpowerdenmark.dk/nyheder/vw-oejner-ny-business-fleksible-bilbatterier

Dog forstår jeg ikke lige om de mener at tesla er 10 år foran generelt eller på vehicle to grid teknologien. Det sidste har jeg lidt svært ved at se på nuværende Tesla flåde :-)

Arpe
Arpe Mar 17 '23

Kommentaren var vist mest på elbiler generelt at Tesla var 10 år foran (aka. erfaring). Men eftersom Tesla også tilbyder deres powerwall så vil V2G falde ganske naturligt for Tesla.

Til investor dag 1. marts sagde Tesla at de forventede at implementerer V2G på deres biler i 2025 men også at de ikke forventede folk ville gøre brug af muligheden. 

selsoe
selsoe Mar 17 '23

Elon kom med en ret fladpandet kommentar vedr. V2G hvor han lader som om det kun giver mening hvis man har en PowerWall, hvilket selvfølgelig er noget vås.

“I don’t think very many people are going to want to use bidirectional charging, unless you have a Powerwall, because if you unplug your car, your house goes dark, and this is extremely inconvenient.”

https://electrek.co/2023/03/01/tesla-says-it-could-have-bidirectional-charging-in-two-years-but-will-it/

webercarbmann
webercarbmann Mar 17 '23
Citat fra selsoe

Elon kom med en ret fladpandet kommentar vedr. V2G hvor han lader som om det kun giver mening hvis man har en PowerWall, hvilket selvfølgelig er noget vås.

“I don’t think very many people are going to want to use bidirectional charging, unless you have a Powerwall, because if you unplug your car, your house goes dark, and this is extremely inconvenient.”

https://electrek.co/2023/03/01/tesla-says-it-could-have-bidirectional-charging-in-two-years-but-will-it/

Ja det Musk taler om er vel noget V2G ø-drift af sommerhuset og/eller i USA, hvor de har et latterligt dårligt net. I DK vil det give super meget mening uden Powerwall. Spørgsmålet er om Tesla er interesseret i at tilbyde det kunderne men mindre de får lov til at sælge dem en dyr Powerwall. 

Ice2EV
Ice2EV Mar 17 '23

Nogengange skal man vist tage Elon's ord for mindre end hvad de er.

 

Havde jeg en 80+kW bil med VtG, så allokerede jeg 10-15 kW til hytten i peak hours.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 17 '23
jramskov
jramskov Mar 17 '23
Citat fra selsoe

Elon kom med en ret fladpandet kommentar vedr. V2G hvor han lader som om det kun giver mening hvis man har en PowerWall, hvilket selvfølgelig er noget vås.

“I don’t think very many people are going to want to use bidirectional charging, unless you have a Powerwall, because if you unplug your car, your house goes dark, and this is extremely inconvenient.”

https://electrek.co/2023/03/01/tesla-says-it-could-have-bidirectional-charging-in-two-years-but-will-it/

Ja, det er en utrolig dum kommentar. Med batterier der holder længere og længere, vil det give god mening at have et system der automatisk æder nogle få kWh fra bilens batteri i peak belastningsperioden, hvis bilen er hjemme. Gætter på det ikke vil have den store betydning for batteriets levetid.

P85DK
P85DK Mar 17 '23

Der er ingen tvivl om at fin løsning, hvis man har en ekstra plads i garagen fx. er en Nissan Leaf og en V2H. Det største problem er at man skal have en grim NIssan Leaf stående.

https://wallbox.com/da_dk/quasar-dc-oplader

webercarbmann
webercarbmann Mar 17 '23
Citat fra P85DK

Der er ingen tvivl om at fin løsning, hvis man har en ekstra plads i garagen fx. er en Nissan Leaf og en V2H. Det største problem er at man skal have en grim NIssan Leaf stående.

https://wallbox.com/da_dk/quasar-dc-oplader

Ok - den "Quasar" er interessant til en gammel TMS + en CHADEMO adapter. Knapt så grim som en Leaf....:)  

 
P85DK
P85DK Mar 18 '23

Du kan ikke bruge en Model S, da den ikke kan sende strømmen tilbage :-) Hvis den kunne, så kunne fri supercharging få en helt anden betydning

cth
cth Mar 18 '23

Tror de færreste nulevende elbiler kan sende strøm retur.

Hvis min kunne havde jeg da helt sikkert tappet strøm derfra mellem 17 og 21.

Elon Musk har gjort meget og han er et geni på mange områder.

Men den kommentar og andre er ikke så gennemtænkte.

P85DK
P85DK Mar 18 '23

Det er kun Nissan Leaf der kan :-)

cth
cth Mar 18 '23

Ok det vidste jeg faktisk ikke den kunne.

Kender mange der har den sidste model.

Men der skal vel et batteri imellem før det virker?

P85DK
P85DK Mar 18 '23

Nope - det er jo netop det der er pointen. Du bruger bilens batteri. Så fx. Danmark ville det give mening at lade bilen fuldt om natten med lav nettarrif i de perioder hvor el er billig og så bruge bilen til at drive huset i de perioder hvor nettarrif er dyr og elpris høj. Hvis det er en tidlig Leaf, så er der nok så lidt batteri tilbage at det vil kun ville fungere med en dedikeret Leaf som batteri til huset, men i de nye med 60 kWh batteri, der kan den både bruges som bil og batteri i huset.

webercarbmann
webercarbmann Mar 19 '23
Citat fra P85DK

Du kan ikke bruge en Model S, da den ikke kan sende strømmen tilbage :-) Hvis den kunne, så kunne fri supercharging få en helt anden betydning

Jeg er ret sikker på at en TMS der er ude af garanti kunne modificeres til at give adgang til HV batteriet via Chademo adapteren. 

MOS
MOS Mar 19 '23
Citat fra webercarbmann

Jeg er ret sikker på at en TMS der er ude af garanti kunne modificeres til at give adgang til HV batteriet via Chademo adapteren.

Der er ikke meget, der er umuligt. Men dette ville som minimum kræve en helt anden onboard lader, da den originale ikke understøtter AC strøm den anden vej. Så nok ikke ligefrem et DIY projekt for menigmand.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 19 '23
P85DK
P85DK Mar 19 '23
Citat fra webercarbmann

Jeg er ret sikker på at en TMS der er ude af garanti kunne modificeres til at give adgang til HV batteriet via Chademo adapteren.

Hvis du kigger på at der er opstået et helt marked med bidirectional ladebokse udelukkende baseret på Nissan Leaf, så ville jeg tror at hvis det var så let, så ville der allerede være en løsning du kunne købe og der ville være en lang tråd på TMC om det. Da det ikke er tilfældet, så tror jeg det er lidt mere kompliceret.

webercarbmann
webercarbmann Mar 19 '23
Citat fra P85DK
Citat fra webercarbmann

Jeg er ret sikker på at en TMS der er ude af garanti kunne modificeres til at give adgang til HV batteriet via Chademo adapteren.

Hvis du kigger på at der er opstået et helt marked med bidirectional ladebokse udelukkende baseret på Nissan Leaf, så ville jeg tror at hvis det var så let, så ville der allerede være en løsning du kunne købe og der ville være en lang tråd på TMC om det. Da det ikke er tilfældet, så tror jeg det er lidt mere kompliceret.

Du har sikkert ret.  @WK057 har set på det for nylig. 

https:///...olution-teslamag-de/

 

Johannelund
Johannelund Mar 19 '23
efter signende kan polestar 3 også supportere vehicle to Grid
Men man mangler at elmåleren kan stoppe uønsket strøm i at flyde tilbage til grittet, men vi har vel samme problem med solcellestrøm, men det ligger vel i elmålerens forbindelse til grid
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Mar 19 '23