Loading...
dk

Ingen elbiler i Napoli | Tesla Forum

SuneH
SuneH Apr 11 '23

Vi er netop returneret fra 4 dage i Napoli. Og jeg kan bare konstatere, efter at have gået gaderne tynde (nogle dage kom vi op på 20.000 skridt) og været på dagsture på motorvej til Amalfi og Pompei, at der INGEN elbiler er i Napoli.

Jeg må have set mindst 10.000 biler i løbet af de 4 dage, og jeg så EN Model 3 (hvid, naturligvis) og TO Model Y (hvide, naturligvis. Det kan i øvrigt have været den samme, da det var to forskellige dage). Og så så jeg EN Nissan varebil på el.


Alle de gængse modeller, som fylder i gadebilledet herhjemme, fx ID3/ID4, Skoda Eniaq, Audi Etron, Leaf, Mach-e, Model S, EV6, Ioniq 5 mm så jeg ingen af overhovedet.
Og jeg så heller ikke en eneste lader nogen steder.

Det er bare vildt at vi er så meget længere fremme herhjemme. 

Napoli er en fattig by, så måske det har noget med det at gøre, men jeg så adskillige Maserati'er og selvfølgelig masser af Audi, BMW og Mercedes, så der er altså nogen der har penge. Men elbiler, de er bare ikke slået igennem dernede.

Pudsigt nok, da vi kom ud af lufthavnen i Kbh og ventede på shuttle-bussen til P17, var den første bil, som gled lydløst forbi, en Porsche Taycan. SÅ var vi endelig hjemme igen :-)

MOS
MOS Apr 11 '23

Der er Norge, der er Danmark og så er der Italien... og endelig er der Nigeria. Der er nok en størrelsesorden til forskel mellem hvert af landende mht. antal elbiler - og sikkert mht. til så meget andet også. Landene ligger i øvrigt direkte på en nord-sydgående linje. Måske skulle man faktisk tælle Antarktis med :)

 

Hvis man skal se positivt på det, så kan alle måske lade sg inspirere ved at kigge mod nord. For få år siden var vi også langt efter Norge, men i dag er vi, hvor Norge var for 5 år siden. Tilsvarende vil Italien om 5 år være, hvor vi er i DK nu osv.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 11 '23
P85DK
P85DK Apr 11 '23

@SuneH - du må ikke glemme den enorme besparelse på registreringsafgiften elbiler har herhjemme, den har de ikke i Italien.

@MOS - andre lande har jo ikke nogen registreringsafgift at skrue på. De kan gøre som Norge og fjerne moms og told, men der vil nok være lokale bilindustrier i en del lande der vil blive lidt kede af det.

MOS
MOS Apr 11 '23

@P85DK

Det er jo så nok en stor del af forklaringen på, hvorfor de er bagefter. Men udviklingen skal nok komme - med en vis forsinkelse. Elbiler er simplere og mere effektive end fossilbiler, så uanset hvordan du vender og drejer det, så vil elbiler på sigt blive billigere både at købe og køre i. Sådanne økonomiske argumenter er der ikke mange, der kan stå for. Det skulle da lige være milliardærer, som har råd til at ødsle med pengene og stadig har råd til at køre fossil. Men de er ifølge SuneH ikke i flertal i Napoli.

SuneH
SuneH Apr 11 '23

Tror også parkeringsforhold mm spiller ind. Langt flertallet bor i lejligheder og parkeringssituationen er i bedste fald kaotisk. Så det vil være totalt lotteri om man kan parkere tæt på sin bolig og sandsynligheden for at kunne lade natten over er lig 0.

Endelig var FIAT stærkt repræsenteret dernede - sammen med Peugeot - og ingen af dem er jo stærke på el-siden. FIAT har mig bekendt ikke en eneste elbilsmodel.

Ice2EV
Ice2EV Apr 11 '23

@SuneH Jo da Fiat 500e har de. Ligesom den der Jeep Avenger vel i og for sig også er en Fiat.

MOS
MOS Apr 11 '23

Fiat har også flere kasse-/varevogne, der kører på el.

HrMogensen
HrMogensen Apr 11 '23

Vi er lige kommet hjem fra en middelhavscruise hvor vi kom forbi: Genova - Rom - Palermo - Malta - Barcelona - Marseille... Vi havde 8-10 timer hvert sted.

Tror jeg så en enkelt Tesla Model 3 i Rom. Malta havde ved molen et lineup med 8x Renault Twizy der kunne lejes. Vi var desværre 3 så det var udelukket :) 

I Barcelona spottede jeg lidt flere elbiler hvoraf halvdelen af dem var Taxi (generelt Model 3 og en enkelt ID3). 

Vores danske afgifter spiller utrolig meget ind. Her virker en Model 3/Y nærmest som et godt køb :) 

cth
cth Apr 11 '23

Det er netop dyrt at købe elbil i et land uden afgifter som Tyskland m.fl.

MOS
MOS Apr 11 '23
Citat fra cth

Det er netop dyrt at købe elbil i et land uden afgifter som Tyskland m.fl.

Nej. Men det er dyrt, at købe fossil bil i et land med afgifter. 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 11 '23