Loading...
dk

Kølevæske stand er lav | Tesla Forum

Ledsager
Ledsager Apr 11 '23

Fik denne fejlmeddelelse i dag i min S fra 2015. Nogen der kan fortælle hvor kølevæsken skal hældes på og hvilken slags?

Og skal den gamle tømmes og evt. hvor?

KimT
KimT Apr 11 '23

I sommer '21 fik jeg samme fejl : THC_w0105 - Vehicle coolant is low.

Var forbi Hinnerup, og Jeppe hældte i første omgang bare væske på - mener man kan se beholderen når man fjerner skjoldet ved vindue (tror det er forskel om det er en RWD/AWD).  Og tror næste det var en form for alm. kølevæske han toppede op med, og mener han nævnte at det var en fejl de tit så.

Jeg kørte en måned før fejlen kom igen. Det viste sig at det var en 3-vejs ventil der var blevet utæt. Den sidder ude foran - højre side mener jeg. Og for at skifte den skulle frunken ud. Det tog 1 time at få ordnet.

Det kostede i alt 1.546,25 at få skiftet.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 11 '23
Ledsager
Ledsager Apr 13 '23

I nyere garantibestemmelser for Model S har jeg læst, at garantien bortfalder hvis “seglet” på beholderen til batterikølevæsken er brudt. Nogen der kender til det og hvilken type kølevæske man skal bruger, hvis man selv vil genopfylde ved lav stand?
”Operationen” for at komme til kølevæskebeholderen ser rimelig enkel ud på YouTube. Prisen på et Teslaværksted lader til at blive flere tusinde.

Ledsager
Ledsager Apr 16 '23

Bilen lækker kølevæske i nærheden af venstre forhjul, har jeg fundet ud af. Nogen der har et bud på hvad det kan være? Samtidig er der en snurren fra et eller andet under frunken, som jeg ikke synes der plejer at være. Ikke lige når jeg starter, men fx efter 10 km.

CanEl
CanEl Apr 16 '23

der sidder en radiator foran hvert forhjul hvor batterikøl afleverer varmen.

 

KimT
KimT Apr 16 '23

Jeg mener det var i samme område hvor min lækkede fra 3-vejs ventilen

Ledsager
Ledsager Apr 16 '23

Det er omkring denne dims - se foto at lækket af kølevæske sker

Hvor mon man lige får sådan en?

 

 

P85DK
P85DK Apr 16 '23

lyder rigtigt, det er en 4-way coolant valve. Køb brugt eller hos Tesla, er sikkert ok prissat hos Tesla. Resevedelsnummeret står på - 6007370-00-B

Ledsager
Ledsager Apr 17 '23

Kan købes hos Tesla for ca. 700 kr. + 100 kr. til kølevæske hvis man vil gøre det selv. Monteret og udluftet hos Tesla er prisen 2200 kr.

Dec14
Dec14 Apr 17 '23

@ Ledsager

Hvis du stadig har garanti på batteri/driveunit hos Tesla skal du overveje om ikke det er pengene værd at lade dem udskiftet ventilen. Udfører du selv reparationen og der opstår fejl som garantien burde dække, kan Tesla fraskrive sig ansvaret, hvis det skyldes en fejl relateret til kølesystem/væske mv. I det lys kan 1400 kr. være en forsikringspræmie, der er værd at betale.

tintin
tintin Apr 24 '23

Nogen der har et forslag til hvordan man bedst renser det afløb der er fortil i begge sider og som dræner soltaget? Der kommer vand i bunden af bilen når afløbene er tilstoppet.

HemligNemlig
HemligNemlig Apr 24 '23
@tintin, kompressor ifølge Tesla men det er mange år siden.
tintin
tintin Apr 25 '23

Tak. Tænkte også noget i den retning

CanEl
CanEl Apr 25 '23

pas på at trykket ikke er for højt. hold pistolen lidt fra hullet.
afløbsslangen skulle nødig sprænge eller falde af en studs.