Loading...
dk

Viskerfunktion | Tesla Forum

Hilbert
Hilbert Apr 17 '23
Jeg kan ikke stoppe for viskerne (tryk på tasten for stop virker ikke). Og det er træls, når ruden er tør. Reset hjælper ikke. Har andre samme problem?
Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Apr 17 '23
Arpe
Arpe Apr 17 '23

Når mine viskere ikke stopper er det fordi der er kommet noget på kameraet, så skal jeg trykke den ud af "auto" til "off". Så slår jeg den først til igen næste gang det regner. 

Hilbert
Hilbert Apr 17 '23
Tak for info, Arpe. Da bilen var stoppet (i park) kunne jeg ganske rigtigt sætte viskerne OFF. Og for at undgå at den selv skiftet til AUTO, når man igen kører, skal ruden åbenbart være rengjort for fastsiddende partikler foran kameraet. Kan ikke se det smarte i den opførsel. OFF burde vel være OFF.
CanEl
CanEl Apr 18 '23

det er ligesom hvis du ser utydeligt, så gnider du dig i øjet, indtil det hjælper.

IlTempoGigante
IlTempoGigante Apr 24 '23

Rens området omkring kameraerne grundigt, og auto visker fungerer tæt på perfekt. Tesla’s klargøring af biler er ikke det bedste, og det kan tyde på at der sidder en “film” på ruden fra produktion som der skal lidt knofedt til at fjerne. I vores tilfælde er auto visker funktionen gået fra komplet uduelig (som mange oplever) hvor den har gået i gang i skarp sollys, om aftenen m.m.m til at være en fornøjelse!

Det kan også hænge sammen med at vi nu har “rigtig” regn, fremfor spray fra en vintervåd vejbane, men jeg vil nyde det så længe det vare ved :-)

Arpe
Arpe Apr 24 '23

Kunne man f.eks. ved hurtig multi-klik på stilken gå direkte til trin 1-2-3-4 ville jeg være fuldkommen ligeglad med dette (og blot aldrig bruge Auto).....

Det er lige kommet med den nyeste version 2023.12.1, virker ganske fornuftigt. 

KimT
KimT Apr 24 '23

Ja - med den nye opdatering vises der et billede hvor man kan se at man kan bruge venstre hjul til at "bladre" mellem trinene

IlTempoGigante
IlTempoGigante Apr 24 '23

Desværre virker funktionen ikke som en “karrusel” så man kan gå til højre fra “Auto” til “1”. Som det er nu skal man første til venstre gennem “4”, “3”, “2” for at komme til “1”. Dog en stor forbedring, der kunne blive lige det lidt bedre.

@tkatv4, det mest bekymrende er næsten at der er så mange forskellige oplevelser med auto visker, fantom bremsning (vision) m.m. Jeg har eksempelvis ikke en eneste fantom bremsning på trods af at auto pilot bliver brugt flittigt, eneste problem er kortet der tror at hastighedsgrænsen er 90 km/t på motorvejen nogle steder. Op- og nedblænding fungerer ligeledes fint især til at lukke ned for det lange lys går snapt. At bilen hyler op kan man hade eller elske. Jeg har personligt udgået at køre ind i 2 børn der sprang ud bag en bus - dem havde vores BMW iX3 med sikkerhed aldrig opdaget eller reageret på.

Ice2EV
Ice2EV Apr 25 '23

Vores 22er M3 må være på vision. Der er meget begrænset forskel på den tidligere 2019. Den er måske lidt langsommere om at gå op i fart, men den er mere hensynsfuld når der er cyklister og vejarbejde langs vejen(uden at være på vejen). Eks er de ved at lave en ny vej/tilkørsel, hvor cones står langs vejen, der sætter den farten let ned, indtil man er forbi, så stiger den igen. Flere af de steder hvor den gamle ikke kunne finde ud af fartgrænsen, der læser den tydeligvis skilte istedet for at følge noget kort data.

Auto highbeam virker 1000 gange bedre, som i helt eminent.

Deeprain, virker ligeledes bare der kommer en let drizzle så slår den viskeren til i et fornuftigt tempo.

Dec14
Dec14 Apr 25 '23

@ Ice2EV

Er der ikke et eller andet med at være off-line når man ferie :-)  Det skulle være yderst gavnligt :-)

Bliver nødt til at give tkatv4 medhold. På langt de fleste punkter er vores 9/22 model 3 den gamle S,er langt overlegen og drømmer mig aldrig tilbage. Men i vores S som var imellem de absolut første med "selvstyring" da den blev produceret i 12/2014 fungerede dette så meget bedre end det de byder på i model 3 idag, selv fra allerførste dag. Gradvist blev det forringet igennem opdateringer, men selv da vi solgte bilen i august sidste år forekom det at være så meget bedre end 3'erens er idag. Radaren er hele forskellen og spareøvelsen fra Teslas side giver mindelser om "opdateringen af ladehastigheden" på de gamle S'ere. I vores S'er kørte vi stort set aldrig en tur uden den blev benyttet - i 3'eren kører vi stort set aldrig en tur hvor den bliver benyttet. Dette giver et stort tab af sikkerhed. I særdeleshed ved dårlig sigt, hvor radaren i S var eminent til at gøre opmærksom på hindringer forude i tide. Dette savner jeg voldsomt da det i den grad var med til at kørsel i regnvejr, tåge og mørke for en brillebruger som jeg væsentlig mindre belastende. Bortset fra dette sure opstød er vi voldsomt glade for 3'eren, der ikke sjældent kører mellem 50 og 100% længere på en kWh end den gamle. Derfor behøver vi heller ikke længere at spilde vores liv på SUC når vi skal besøge min gamle mor.

jramskov
jramskov Apr 25 '23

@Ice2EV: Hvad med støj i kabinen, specielt ved motorvejshastighed - er der væsentlig forskel der mellem jeres 2019 og 2022 model?

Ice2EV
Ice2EV Apr 25 '23

Den har "knapper" USS, og den blænder ikke op straks der sættes på autopilot. Så måske den fortsat kører med Radar.

Den har væsentlig mindre støj ved motorvejshastighed 110-130. Tænkte det straks da vi havde kørt 300 km for at aflevere den gamle og overtog den nye. Man kan klart føre en lavere samtale ved 125-130 kmt end man kunne i den gamle, og den have fået undervognsbehandling med støjdæmpning.

MEN det skal nævnes, den nye blev leveret med lavere dæktryk end anbefalet. mener det lå på 38-39 på alle 4 hjul, og det kan altså godt give mindre støj. Det er hævet til 42 psi efterpå.

Har i sat den til late warning under autopilot? Hvis den står til early, så tror jeg, uden nogen videnskabelig undersægelse, at man får flere alarmer og opbremsninger. Det gør jeg ud fra at nogen af de ghost, phantom ting når den at komme ud over, inden den går igang med at bremse.

Jo Ferie, så bør man holde fri fra arbejde, men lige her, det er jo ligesom mere interesse end arbejde.  ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Apr 25 '23
Dec14
Dec14 Apr 26 '23

@Ice2EV

Vil prøve dit tip med late warning. Har ikke været opmærksom på den mulighed. Symbolet for automatisk op/nedblænding kommer i samme øjeblik autopilot indkobles, men bliver selvfølgelig først blåt hvis det er påkrævet at køre med fjernlys pga lysforholdene. Kan se at nogle har en nyere opdatering end os, hvor der kommer en bedre viskerfunktion, den ser vi frem til.

jramskov
jramskov Apr 26 '23

@Ice2EV: Godt at høre der er en rimelig forskel. Det gør bestemt udskiftning til en nyere model mere interessant.

cth
cth Apr 26 '23

Jeg oplever alle 4 punkter i større eller mindre grad.

men specielt dit pkt. 5 (kalder jeg det) er det der generer mig mest.

------------------------------------

"Tja, og så har jeg ikke engang nævnt de ting, som er uafhængig af fartpilot. F.eks. utallige hyl og skrig ved vejarbejder i Tyskland, hvor du ikke kan undgå passere mere og mindre temporære striber. Skrål og riv i rattet MOD VENSTRE, når du passerer tilbage fra overhaling på sted med overhaling kun tilladt i din retning. Skrål og riv i rattet, når du kommer ind på 2-1 vej og passerer afstribningen pga. modkørende..."

-----------------------------------------------------------

Personligt ville jeg ikke købe en ny Tesla i dag, før der er kommet lidt styr på de her mange ting.

Forummets indlæg er redigeret af cth Apr 26 '23
Ice2EV
Ice2EV Apr 30 '23

Nu har jeg lige været på 2 gange 100 km motorvej i aften.

Den er på Vision. Når jeg slår Auto Highbeam fra, og slå AP til, så tænder den Auto Highbeam, dog uden at slå lyset op, hvis ikke det er nødvendigt.

Dertil så testede jeg lige, den vil ikke køre over 140 på AP.

Ergo på Vision.

Jeg oplever måske også de 4-5 ting, men ikke i så grelt et niveau som der beskrives.

Eks så slår vores også farten ned ved indhentning af lastbiler(5 ud af 6) slår den farten ned med 3 kmt, indtil den er tværs, så går den på ønskede fart igen. Den 6 passerede den uden nedsættelse. Kommer jeg med stor fartforskel, så kan jeg også godt finde på lige at lette foden lidt. For man ved sgu aldrig om det er en vodka chauffør der tænker nu gider jeg sgu ikke lige bag den der 1 kmt langsommere lastbil. Det samme hvis der ligger 2 personbiler i indesporet lige efter hinanden, jeg holder altid klar, hvis nu den bagerste pludselig tænker jeg skal da videre her!.

Auto High beam virker 10 gange bedre end den gamle, ligesom 1000 gange bedre end jeg selv, der konstant enten glemmer at slå op eller slå ned.

Lanekeeping evnerne er eminente. Jeg kører AP 90% af tiden på motorvej, og måske 70% af tiden på motortrafikvej. 

Kameraerne er absolut opgraderet til highdef.

Iøvrigt så kører folk væsentlig langsommere på motorvej end tidligere. De første 100 km, kørte jeg med 116 kmt, og der var 4 der overhalede og 54 jeg overhalede. De sidste 100 kørte jeg 130 plus, og der var nul der overhalede.

KimT
KimT May 1 '23
Citat fra Ice2EV

Auto High beam virker 10 gange bedre end den gamle, ligesom 1000 gange bedre end jeg selv, der konstant enten glemmer at slå op eller slå ned.

Så venter vi bare på at de får lavet den avancerede software  til matrix lygterne som div. tysker har haft i flere år nu. 

HrMogensen
HrMogensen May 1 '23
Citat fra Ice2EV

Iøvrigt så kører folk væsentlig langsommere på motorvej end tidligere. De første 100 km, kørte jeg med 116 kmt, og der var 4 der overhalede og 54 jeg overhalede. De sidste 100 kørte jeg 130 plus, og der var nul der overhalede.

Har også lagt mærke til at hastigheden på motorvejen generelt er lavere. Tydeligt at mange forsøger at ramme 110 km/t præcist og den lille hastighedsforskel de fleste har skyldes nok hvor mange % fejlvisning på speedo der er i de forskellige biler. Desværre lader det stadig til at mange tror at man aldrig behøver trække væk fra midterste spor hvis man kører det man må. 

Dec14
Dec14 May 1 '23

Jeg gav også autopiloten en chance i går på vej hjem fra Thyholm. Var faktisk positivt overrasket over, hvor god den var til at regulere hastigheden efter skiltningen - det svigtede først da jeg ikke lige var 100 % opmærksom, havde bemærket at den havde læst skiltet med 70 men ikke bemærket at bilens hastighed var uændret 80. Man kan ikke rose den danske ordensmagt nok for deres indsats. Første gang i går hvor Teslaen svigtede, stod de klar til at hjælpe mig for kun 1200 kr. Resten af vejen hjem mente fruen at det var bedst jeg selv stod for det hele og dette var jeg ikke uenig i, :-)

Ice2EV
Ice2EV May 1 '23

Lige den der funktion har jeg også bemærket. opdag 70 kmt men fortsæt på 80. Underligt.

Heldigvis var der ingen støttehjul på min oplevelse.

Sider: 1 2 »