Loading...
dk

Viskerfunktion | Tesla Forum

Hilbert
Hilbert Apr 17
Jeg kan ikke stoppe for viskerne (tryk på tasten for stop virker ikke). Og det er træls, når ruden er tør. Reset hjælper ikke. Har andre samme problem?
Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Apr 17
Arpe
Arpe Apr 17

Når mine viskere ikke stopper er det fordi der er kommet noget på kameraet, så skal jeg trykke den ud af "auto" til "off". Så slår jeg den først til igen næste gang det regner. 

Hilbert
Hilbert Apr 17
Tak for info, Arpe. Da bilen var stoppet (i park) kunne jeg ganske rigtigt sætte viskerne OFF. Og for at undgå at den selv skiftet til AUTO, når man igen kører, skal ruden åbenbart være rengjort for fastsiddende partikler foran kameraet. Kan ikke se det smarte i den opførsel. OFF burde vel være OFF.
CanEl
CanEl Apr 18

det er ligesom hvis du ser utydeligt, så gnider du dig i øjet, indtil det hjælper.

tkatv4
tkatv4 Apr 24

@Hilbert:  Bemærk, at på min M3 (M3 'refresh', ultimo '20, Vision Only - ved ikke om det gælder alle) kan du ikke slå auto-visker fra, når du har aktiveret fartpilot. Og er viskeren i en anden tilstand end Auto, når du aktiverer fartpiloten slår viskeren på Auto.

Genialt. Tesla laver en ubrugelig viskerobot, der starter og stopper som vinden blæser. Det kan man leve med, hvis man ikke skal påtvinges at bruge den... Men det skal vi åbenbart :-/

IlTempoGigante

Rens området omkring kameraerne grundigt, og auto visker fungerer tæt på perfekt. Tesla’s klargøring af biler er ikke det bedste, og det kan tyde på at der sidder en “film” på ruden fra produktion som der skal lidt knofedt til at fjerne. I vores tilfælde er auto visker funktionen gået fra komplet uduelig (som mange oplever) hvor den har gået i gang i skarp sollys, om aftenen m.m.m til at være en fornøjelse!

Det kan også hænge sammen med at vi nu har “rigtig” regn, fremfor spray fra en vintervåd vejbane, men jeg vil nyde det så længe det vare ved :-)

tkatv4
tkatv4 Apr 24
Citat fra IlTempoGigante

Rens området omkring kameraerne grundigt, og auto visker fungerer tæt på perfekt. Tesla’s klargøring af biler er ikke det bedste, og det kan tyde på at der sidder en “film” på ruden fra produktion som der skal lidt knofedt til at fjerne. I vores tilfælde er auto visker funktionen gået fra komplet uduelig (som mange oplever) hvor den har gået i gang i skarp sollys, om aftenen m.m.m til at være en fornøjelse!

Det kan også hænge sammen med at vi nu har “rigtig” regn, fremfor spray fra en vintervåd vejbane, men jeg vil nyde det så længe det vare ved :-)

Jeg vil prøve, men har mine tvivl må jeg indrømme. På vores snart 2,5 år gamle M3 har viskerrobotten hele tiden være komplet håbløs. - Jep, starter umotiveret i solskin (og på andre mystiske tidspunkter), det er hvad det er (...ødelægger jo i værste fald blot bladene :-/). Men at den IKKE (nærmest aldrig) starter ved kraftigt opsprøjt er fuldstændig utilgiveligt. Særligt fordi den manuelle betjening ikke er specielt velfungerende. Kunne man f.eks. ved hurtig multi-klik på stilken gå direkte til trin 1-2-3-4 ville jeg være fuldkommen ligeglad med dette (og blot aldrig bruge Auto).....

I starten troede man jo, at de (højt besugne) OTA'er ville løse problemerne, men det sker åbenbart ikke (indenfor rimelig tid i hvertfald)

Der samme kan desværre siges om både fartpilot (især ved Vision Only tilsyneladende) samt auto-op-/nedblænding. Og fornøjelsen ved en tur sydpå ødelægges fuldstændig af disse ting. Talte på seneste DK-Centralmassivet-tur-retur i hvert fald de første 25-50 fantombremsninger på motorvej, uønskede fartjusteringer, hyl og riv i rattet uden rimelig anledning osv......

Hvor er det ærgerligt i en bil, som ellers på alle andre (non-NeuralNetværk/AI-wannabe) områder fungerer virkelig godt....    Suk!

Arpe
Arpe Apr 24

Kunne man f.eks. ved hurtig multi-klik på stilken gå direkte til trin 1-2-3-4 ville jeg være fuldkommen ligeglad med dette (og blot aldrig bruge Auto).....

Det er lige kommet med den nyeste version 2023.12.1, virker ganske fornuftigt. 

KimT
KimT Apr 24

Ja - med den nye opdatering vises der et billede hvor man kan se at man kan bruge venstre hjul til at "bladre" mellem trinene

IlTempoGigante

Desværre virker funktionen ikke som en “karrusel” så man kan gå til højre fra “Auto” til “1”. Som det er nu skal man første til venstre gennem “4”, “3”, “2” for at komme til “1”. Dog en stor forbedring, der kunne blive lige det lidt bedre.

@tkatv4, det mest bekymrende er næsten at der er så mange forskellige oplevelser med auto visker, fantom bremsning (vision) m.m. Jeg har eksempelvis ikke en eneste fantom bremsning på trods af at auto pilot bliver brugt flittigt, eneste problem er kortet der tror at hastighedsgrænsen er 90 km/t på motorvejen nogle steder. Op- og nedblænding fungerer ligeledes fint især til at lukke ned for det lange lys går snapt. At bilen hyler op kan man hade eller elske. Jeg har personligt udgået at køre ind i 2 børn der sprang ud bag en bus - dem havde vores BMW iX3 med sikkerhed aldrig opdaget eller reageret på.

tkatv4
tkatv4 Apr 24

Ja, man har nemlig typisk brug for at kunne aktivere visker i en bestemt mode I EN FART, når det er nødvendigt. Det kan man ikke med først tryk det ene sted, så rul et andet... Jeg tror egentlig, at en model med 

'enkeltklik' = mode I,

'dobbeltklik' = mode II,

'tripleklik' = mode III osv...

...kunne virke rimeligt fornuftigt (når man nu ikke gider gives os bare en almindelig vippearm til visker positionerne). Men det vil Tesla ikke bruge meget tid på at research'e i (måske ligefrem af proncipielle årsager, man skulle næsten tro det)

Klart der er forskellige holdninger til sikkerheds-funktionerne (særligt fartpiloten). Jeg har så flere gange været meget tæt ved at få nogle op bagi pga. fantombremsning. Jeg synes sådan det er fint, at tilfredsstille de, som nyder alle de ting bilen angiveligt kan gøre selv....  Men giv dog (for H... altså) os andre muligheden for i det mindste at slå det fra...

i øvrigt meget mærkeligt, at der er SÅ stor forskel på hvordan folk oplever den fartpilot. Jeg tror en del af forklaringen er, at man ret hurtigt lærer dens 'unoder' at kende der hvor man kører ofte. Og så griber ind. Jeg oplever sjældent de store problemer i det daglige. - Men efter en langtur på nogle tusinde kilometer, - særligt hvis vejret ikke er perfekt, natkørsel og mange lastbiler med forskellig belysning eller tyske vejarbejder. Så er man altså næsten klar til at sælge bilen, når man kommer hjem....    

selsoe
selsoe Apr 25
Gud hvor er jeg glad for at min M3 fra ‘19 slet ikke understøtter vision only. Fartpiloten fungerer super godt. På det ca 4500 km lange togt til Italien sidste sommer havde vi måske 1-3 fantomopbremsninger. I vinterferien strøg AP sikkert gennem natten på de svenske motorveje selvom det høvlede ned.

Auto-viskerne er dårlig som altid men kan i det mindste slås fra.
Ice2EV
Ice2EV Apr 25

Vores 22er M3 må være på vision. Der er meget begrænset forskel på den tidligere 2019. Den er måske lidt langsommere om at gå op i fart, men den er mere hensynsfuld når der er cyklister og vejarbejde langs vejen(uden at være på vejen). Eks er de ved at lave en ny vej/tilkørsel, hvor cones står langs vejen, der sætter den farten let ned, indtil man er forbi, så stiger den igen. Flere af de steder hvor den gamle ikke kunne finde ud af fartgrænsen, der læser den tydeligvis skilte istedet for at følge noget kort data.

Auto highbeam virker 1000 gange bedre, som i helt eminent.

Deeprain, virker ligeledes bare der kommer en let drizzle så slår den viskeren til i et fornuftigt tempo.

tkatv4
tkatv4 Apr 25

@Ice2EV: Hvis din '22 M3 slet ikke har 'sensor-knapper' på kofangere, er den helt sikkert vision only. - Har den 'knapperne, er den ikke nødvendigvis Vision Only (det afhænger lidt af, om du har været opmærksom og trykket ja eller nej de rigtige steder ifbm. med nogle OTA'er   ...Som jeg har forstået det).

Man kan vistnok konstatere, at man er på Vision Only ved at Auto High/Low Beam automatisk slår til, når man aktiverer fartpilot i auto-styring mode.   

Nogle gange kunne man have lyst til at bytte bil med én med de super positive AP historier. - For simpelthen at se, om det er forskel i bil, køremåde, kørselslokationer eller andet, der gør disse enorme forskel i oplevelserne...

Forummets indlæg er redigeret af tkatv4 Apr 25
Dec14
Dec14 Apr 25

@ Ice2EV

Er der ikke et eller andet med at være off-line når man ferie :-)  Det skulle være yderst gavnligt :-)

Bliver nødt til at give tkatv4 medhold. På langt de fleste punkter er vores 9/22 model 3 den gamle S,er langt overlegen og drømmer mig aldrig tilbage. Men i vores S som var imellem de absolut første med "selvstyring" da den blev produceret i 12/2014 fungerede dette så meget bedre end det de byder på i model 3 idag, selv fra allerførste dag. Gradvist blev det forringet igennem opdateringer, men selv da vi solgte bilen i august sidste år forekom det at være så meget bedre end 3'erens er idag. Radaren er hele forskellen og spareøvelsen fra Teslas side giver mindelser om "opdateringen af ladehastigheden" på de gamle S'ere. I vores S'er kørte vi stort set aldrig en tur uden den blev benyttet - i 3'eren kører vi stort set aldrig en tur hvor den bliver benyttet. Dette giver et stort tab af sikkerhed. I særdeleshed ved dårlig sigt, hvor radaren i S var eminent til at gøre opmærksom på hindringer forude i tide. Dette savner jeg voldsomt da det i den grad var med til at kørsel i regnvejr, tåge og mørke for en brillebruger som jeg væsentlig mindre belastende. Bortset fra dette sure opstød er vi voldsomt glade for 3'eren, der ikke sjældent kører mellem 50 og 100% længere på en kWh end den gamle. Derfor behøver vi heller ikke længere at spilde vores liv på SUC når vi skal besøge min gamle mor.

jramskov
jramskov Apr 25

@Ice2EV: Hvad med støj i kabinen, specielt ved motorvejshastighed - er der væsentlig forskel der mellem jeres 2019 og 2022 model?

Ice2EV
Ice2EV Apr 25

Den har "knapper" USS, og den blænder ikke op straks der sættes på autopilot. Så måske den fortsat kører med Radar.

Den har væsentlig mindre støj ved motorvejshastighed 110-130. Tænkte det straks da vi havde kørt 300 km for at aflevere den gamle og overtog den nye. Man kan klart føre en lavere samtale ved 125-130 kmt end man kunne i den gamle, og den have fået undervognsbehandling med støjdæmpning.

MEN det skal nævnes, den nye blev leveret med lavere dæktryk end anbefalet. mener det lå på 38-39 på alle 4 hjul, og det kan altså godt give mindre støj. Det er hævet til 42 psi efterpå.

Har i sat den til late warning under autopilot? Hvis den står til early, så tror jeg, uden nogen videnskabelig undersægelse, at man får flere alarmer og opbremsninger. Det gør jeg ud fra at nogen af de ghost, phantom ting når den at komme ud over, inden den går igang med at bremse.

Jo Ferie, så bør man holde fri fra arbejde, men lige her, det er jo ligesom mere interesse end arbejde.  ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Apr 25
Dec14
Dec14 Apr 26

@Ice2EV

Vil prøve dit tip med late warning. Har ikke været opmærksom på den mulighed. Symbolet for automatisk op/nedblænding kommer i samme øjeblik autopilot indkobles, men bliver selvfølgelig først blåt hvis det er påkrævet at køre med fjernlys pga lysforholdene. Kan se at nogle har en nyere opdatering end os, hvor der kommer en bedre viskerfunktion, den ser vi frem til.

jramskov
jramskov Apr 26

@Ice2EV: Godt at høre der er en rimelig forskel. Det gør bestemt udskiftning til en nyere model mere interessant.

tkatv4
tkatv4 Apr 26

Jeg har slået alt fra, jeg mener er forsvarligt:

Ikke des mindre gør vores bil følgende:

1) Fantombremser ifbm. cyklister, knallerter mm. på sti (ofte i eget tracé) langt fra vejbanen. Det skal her tilføjes, at jeg selv cykler rigtig meget, og jeg kunne ALDRIG drømme om at køre hverken tæt eller meget hurtigt forbi bløde trafikanter på vejen.

2) Kraftige hastighedsnedsættelser (grænsende til bremsning) ifbm. vildtovergange, 'designede' broer, bestemte store grønne (franske) motorvejsafkørsel-markeringer, måger på autoværnet og hvad ved jeg....

3) Hastighedsnedsættelse ved overhaling af lastbiler på motorveje. Særligt i mørke / tåge / regn, ...også selvom du er trukket ud længe før. I øvrigt særligt ifbm. med kraftigt 'Las Vegas-belyste' lastbiler (...dog givetvis lovlige f.eks. med LED-lys rundt langs kanterne. At det så skal være lovligt, ligesom trenden på en del nyere elbiler, kan vi diskutere andet sted). Dette er nok en af de isoleret mest irriterende ting ved udlandsrejse. Ved kørsel i Tyskland er der dels en begrænsning på HVOR tidligt, du reelt kan trække ud pga. de store hastighedsforskelle. Og NÅR du så trækker ud (med brug af blink selvfølgelig) og under normale omstændigheder vil speed'e up, så bremser Tesla'en sgu'. Det er simpelthen horribelt, og det har ikke ændret sig en tøddel i de 2,5 år, vi har haft bilen.

4) Komplet unødvendige hastighedsnedsættelser (igen grænsende til bremsning), når modkørende drejer til venstre eller passerer på tværs laaangt forude. Og nogle gange når forankørende blot drejer til højre væk fra vejen foran...

Tja, og så har jeg ikke engang nævnt de ting, som er uafhængig af fartpilot. F.eks. utallige hyl og skrig ved vejarbejder i Tyskland, hvor du ikke kan undgå passere mere og mindre temporære striber. Skrål og riv i rattet MOD VENSTRE, når du passerer tilbage fra overhaling på sted med overhaling kun tilladt i din retning. Skrål og riv i rattet, når du kommer ind på 2-1 vej og passerer afstribningen pga. modkørende...

Nu kunne nogle selvfølgelig indvende, at 'du er nok sådan en Brian-bilist', der bare ikke opfører dig, som Tesla ønsker det. Til det vil jeg sige, at jeg andre steder bliver beskyldt at være 'morfar', fordi flere af mine bremseskiver står til udskiftning efter to vintre og trods garageobevaring mm. :-O  Desuden har jeg så heller ikke haft en selvforskyldt skade i de 41 år, jeg har haft kortet...

Eller andre vil sige: Kan du ikke bare lade være med at bruge fartpilot. - Jo, det gør jeg også i videst muligt omgang, det er dog bare FOR surt på 1.750 km turen til Centralmassivet. - Men gav Tesla os muligheden af en manuel non-adaptiv-mode, ville jeg helt sikkert ALTID anvende den (...og formentlig være en +95% lykkelig M3-bilist)

Forummets indlæg er redigeret af tkatv4 Apr 26
Sider: 1 2 »