Loading...
dk

159 sider lang rapport: Styrelse giver dumpekarakter til markedet for opladning af elbiler | Tesla Forum

KimT
KimT May 16 '23

Det er vel ingen overraskelse : https://finans.dk/privatokonomi/ECE15827381/159-sider-lang-rapport-styrelse-giver-dumpekarakter-til-markedet-for-opladning-af-elbiler/?st=1

Så kommer der en indgriben - eller vil regeringen venter til EU kommer med et udspil ?

"Helt atypisk finder Konkurrencerådet i den forbindelse grund til at understrege, at anbefalingerne er seriøst ment, selv om de fremstår indgribende og uundgåeligt vil ændre på dagens lademarked."

Arpe
Arpe May 16 '23

"Anbefaling 1: Regel om reduceret elafgift skal erstatte refusionen af elafgiften. Det anbefales, at det indføres, at husstande, hvor der bor en registreret ejer af en elbil, betaler en reduceret elafgift på alt elforbrug over 4.000 kWh årligt. Der findes i dag en tilsvarende regel for boliger, der er opvarmede med elvarme."


Det var godt nok også på tide at en voksen kom ind over de afgifter. Håber hurtigt det bliver indført. 

mbk
mbk May 16 '23
Citat fra Arpe


Det var godt nok også på tide at en voksen kom ind over de afgifter. Håber hurtigt det bliver indført. 

Enig, endnu bedre ville være hvis den midlertidige løsning med lav elafgift som vi har nu blev permanent, det vil formentlig gavne elektrificeringen og hjælpe til at skubbe forbruget til hvor vi har overproduktion.

https://fm.dk/media/26367/faktaark_lempelse-af-elafgift-til-minimumssats-i-seks-maaneder.pdf

Forummets indlæg er redigeret af mbk May 16 '23
Gyzz
Gyzz May 22 '23

lyder allerede lidt optimistisk/naivt, gør det ikke ??? 

reducere elafgiften..... i øjeblikket er det suverent transporten der gør mest ondt på min elpengepung, så jeg tænker at det er der man skal koordinere de "Ekstra udgifter" der bliver lagt på din elpris og ikke bare igen et lille hjørne..

samtidig kan vi ikke regulere forbruget over mod en overproduktion med en fastpris afgift model, da det jo allerede regulerer sig selv så elprisen er suverent lavest når der er en overproduktion så det tror jeg kun vi gør værre med at prøve at regulere med afgifter. 

Reduktion af afgiften for husstande over 4000kWh med elbil..... er allerede biased mod et normalt parcelhus familie på 4, jeg havde et sommerhus med reduceret elafgift og elbillader, vi kom aldrig op på 4000kWh om året, nu bor jeg i lejlighed med elbil hvor jeg ikke kan lade fra min egen installation .....det virker som om at vi skal finde en bedre model der rammer bredere og konsistent hvis vi skal finde en fornuftig løsning.

cth
cth May 22 '23

Tænker det er svært at gøre så meget ved transportpris, medmindre den ikke er reel.

MOS
MOS May 22 '23

Vi har sidste år haft et forbrug på 1031 kWh i husstanden. Selv hvis jeg medregner sidste års forbrug på 1259 kWh til hjemmeladning af elbilen (afregnes separat, da strømmen kommer fra et andet sted på parkeringspladsen), giver det i alt kun 2290 kWh. Jeg ved godt, at det er et forbrug i den lave ende, men det illustrerer bare, at de 4000 kWh pr. husstand er fuldstændig arbitrært og i nogle tilfælde rammer helt uden for skiven.

Fjern nu bare den elafgift og alle de tilhørende særregler og bureaukrati permanent. Hele det cirkus skævvrider jo markedet. Man hjælper ikke ligefrem omstillingen til bæredygtighed, når man fortsat lægger afgift på det bæredygtige valg. Elafgiften er et levn fra fortiden, hvor el var noget, der svinede og ikke som i dag, hvor el er grøn og størstedelen kommer fra sol, vind og vand. Jeg kunne evt. leve med, at man opretholdt elafgiften for dem, der insisterer på ikke at vælge grøn el.

Ice2EV
Ice2EV May 22 '23

Det er altså skarpt @MOS

 

Hvor meget strøm bruger en familie? Det er naturligvis forskelligt, hvor meget el en husstand bruger, men en god tommelfingerregel er, at en gennemsnitsdansker bruger cirka 1.600 kWh el om året. For en gennemsnitsfamilie med to voksne og to børn er et almindeligt typisk elforbrug ca 4.500 kWh om året.

Dertil kommer så elbilsladning og evt varmepumpe.

 

Når du bruger 1K kWh er det med fjernvarmen eller uden fjernvarmen?

 

Har nemlig også en makker der var stolt af kun at bruge 130 kWh om måneden, hvilket da er flot som deltidsfar. Men da han så fik lagt fjernvarme kWh overni, så blev det et helt andet forbrug i kWh.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 22 '23
PL
PL May 22 '23
Citat fra MOS

 Elafgiften er et levn fra fortiden, hvor el var noget, der svinede og ikke som i dag, hvor el er grøn og størstedelen kommer fra sol, vind og vand. Jeg kunne evt. leve med, at man opretholdt elafgiften for dem, der insisterer på ikke at vælge grøn el.

Enig, det giver ikke mening med en afgift på el som sådan. En CO2-afgift på de brændsler, der bruges til at producere el, når det ikke blæser (og på brændstoffet til den kran, der monterer vindmøller, for den sags skyld), giver meget mere mening. El forurener jo ikke i sig selv.  

MOS
MOS May 22 '23
Citat fra Ice2EV

Når du bruger 1K kWh er det med fjernvarmen eller uden fjernvarmen?

 

Har nemlig også en makker der var stolt af kun at bruge 130 kWh om måneden, hvilket da er flot som deltidsfar. Men da han så fik lagt fjernvarme kWh overni, så blev det et helt andet forbrug i kWh.

Jeg skrev det ikke eksplicit, men det forbrug, jeg skrev om, er udelukkende husstandens elforbrug. Dertil kommer naturligvis energi til opvarmning (vi har fjernvarme) og en sjat diesel til den anden bil. 

Ice2EV
Ice2EV May 22 '23

Ifølge Bolius

https:///...nnemsnitsfamilie-279

 

Bruger en gennemsnits familien i en 130 kvm villa 18.100 kWh  på at varme huset op med fjernvarme. Ubegribeligt at man faldbyder fjernvarme i stor stil i der ganze land.

Sammenlignet med el radiatorer, så er det sådan selv samme løsslupne forbrug af energi. Kun oliefyr og gas ligger i samme niveau.

 

Eks opvarmer vi 400 kvm landhus fra 1920 med 11.300 kWh om året. Godt nok vel isoleret ifølge beskrivelsen ved købet og hus gennemgang, men har opdaget ufattelig mange små kuldbroer, med isolering der ikker er lagt ordentlig, så når der blæser kan man ikke varme overetagen ordentlig op.

Dertil bruger vi ca 9000 kWh på bilen. 

Hov @MOS du har jo fri SuC, mangler der ikke en flok kWh på bil forbruget som er hentet hos Tesla?

(vi har eks kun ladt 6% på supercharger sidste år ud af 40k+km, som jeg lige husker det, efter skiftet er min tilgang til gammel ladestatistik lukket.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 22 '23
MOS
MOS May 22 '23
Citat fra Ice2EV

Hov @MOS du har jo fri SuC, mangler der ikke en flok kWh på bil forbruget som er hentet hos Tesla?

Jo, det er derfor, jeg skrev "hjemmeopladning". Til gengæld bruger en af mine naboer af og til samme stik, som jeg bruger til hjemmeopladning, så mit reelle forbrug til hjemmeopladning er nok endnu mindre.

cth
cth May 22 '23

Fjernvarme synes jeg da er genialt pt.

I hvert fald hvis det er fra affald man alligevel ikke genbruger.

Med de priser (150.000) der er på luft/vand varmepumper (som er min eneste mulighed), så hopper jeg også på fjernvarme til 50k alt incl.

 

Det ligger der jo alligevel lige ude foran og koster det samme som gas gjorde i 2020.

prisen er forholdsvis fast og ikke afhængig af putin, blæst og andet.

Ingen store skrumler i forhaven og kun en bette enhed i kælderen.

 

Lidt VP har jeg dog... en luft/luft i stueetage, men mest til køling.

 

De tilbud mit velisolerede 50'er hus på 220 opvarmede kvm. har fået på luft/vand VP, siger jeg skal forvente at bruge en anelse mindre end ved fjernvarme. Nok 5000 kr. mindre om året alt efter elprisen, hvilken ingen jo kender. Men her er regnet med 1,56 kr.

 

Men så kan jeg jo ikke få refusion på bilen....

 

Men da VP koster 100.000 mere, så går der jo 20 år. før det er tjent hjem. 

Tror ikke VP holder i 20 år desværre....

 

Desuden har jeg det meget godt med ikke at satse det hele på samme plade.

 

 

 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af cth May 22 '23
Johannelund
Johannelund May 22 '23
Selvfølgelig bør elbilsejere kun betale elafgift af de første 4000 kw, ligesom alle andre der vil den grønne omstilling, på nuværende er det kun solcelleejere der er tvunget til at betale elafgift som de eneste i Danmark, hvis de ikke har elvarme
Ligeledes bør ladestander selskaberne også betale elafgift, hvis de har et lukket ladenetværk, det gælder også Tesla.
Pt arbejder EU på en roamingaftale hvor kun Tesla ikke vil være med.
Ligeledes arbejder EU på at sidestille flisvarmeværker med forsile værker, da flis ikke er bæredygtig,