Loading...
dk

Vindstød | Tesla Forum

PeterE
PeterE Jun 1 '23

Så fik jeg denne, hvad gør et fornuftigt menneske for at komme videre? (har en EON all inkl aftale - og kører 35000 om året). 

Sænkelse af elafgift bortfalder, varsling af stigning i spottillæg på dit elkøb og abonnement

Dette er en mail med information om, at lovbestemte ændringer af elafgiften bortfalder pr. 1. juli 2023 eftersom den politisk vedtagne beslutning om reduktion i elafgift nu er udløbet samt varsling af stigning i spottillæg på dit elkøb og abonnement.

Du har sikkert læst om de stigende elpriser, ellers kan vi anbefale denne artikel fra Green Power Denmark: https://greenpowerdenmark.dk/energipriser/hvorfor-stiger-energipriserne Og denne omkring sparetips: https://greenpowerdenmark.dk/energipriser/hvad-kan-du-goere-spare-paa-energien Din elpris sammensættes af obligatoriske afgifter, netydelser-/tariffer, skatter og afgifter, vores kostpris til indkøb af dit elforbrug på Nord Pool Spot, samt et tillæg til spotprisen og et fast, månedligt abonnement.

Denne mail fortæller om:
1 Elafgiften har været sænket i 6 måneder, men vil nu stige pr. 1/7-2023
2 Stigning i spottillæg på dit elkøb og abonnement
3 Derfor stiger elpriserne i Europa
og mailen gælder for de elmålere, som du har hos os.

1 Elafgiften stiger igen efter at have været sænket i 6 måneder
Du har sikkert hørt, at elafgiften har været sænket i 6 måneder i dette år efter den politiske vedtagelse af reduktionen. Denne sænkelse bortfalder pr. 1. juli og dette slår automatisk igennem på din regning. Staten har tidligere gennemført reduktion i elafgiften. Her er faktaark omkring reduktionen som nu bortfalder fra Finansministeriet: https://fm.dk/media/26367/faktaark_lempelse-af-elafgift-til-minimumssats-i-seks-maaneder.pdf Såfremt politikerne måtte beslutte sig for at forlænge reduktionen, så vil Vindstød automatisk sørge for, at dette slår igennem på din elregning.

2 Stigning i spottillæg på dit elkøb og abonnement
Som følge af ændringerne i tarifmodellen samt Vindstøds ønske om at understøtte formålet med tarifmodellen, ændres dit spottillæg hos Vindstød til at være et bestemt tillæg i hver time. Tidligere havde du et ensartet tillæg i samtlige døgnets timer. Samtidig hæves dit abonnement. Disse justeringer er også en følge af de stigende elpriser i Europa.

Derfor indfører vi, at din maksimale elpris udregnes som vores faktiske omkostninger til:
- At indkøbe din el på børsen. Indkøbsprisen opgøres som den indkøbspris (øre pr. kWh som du forbruger), vi har i hver enkelt time på den nordiske elbørs (Nord Pool spot), med tillæg af vores faktiske balance- og handelsomkostninger til Energinet.dk samt bidrag til Vindstød. Tillægget til Vindstød udgør i timerne kl. 00:00-05:00: 0 øre pr. kWh. I timerne kl. 05:00-09:00: 45 øre pr. kWh. I timerne kl. 09:00-13:00: 25 øre pr. kWh. I timerne kl. 13:00-22:00: 45 øre pr. kWh. I timerne kl. 22:00-00:00: 25 øre pr. kWh. For erhverv udgør tillægget til Vindstød i timerne kl. 00:00-05:00: 10 øre pr. kWh. I øvrige timer er tillægget tilsvarende dem, som er angivet ovenfor for private. Priser er inkl. moms.
- At indkøbe oprindelsescertifikater fra vindmøller (”GoOs” dækkende det indkøbte elforbrug) med tillæg af et fast, månedligt abonnement på 29,00 kr. inkl. moms.

Vi giver af og til rabatter på dette produkt, men vi kan ikke love omfang eller hyppighed. Rabatter vil automatisk blive fratrukket din pris.

Hertil kommer de normale, skatter, afgifter og netydelser som er gældende i dit område.

Ændringerne træder i kraft den 1/9-2023. Dit produkt hedder pr. 1/9-2023 ”Variabel Klima Spot” og du kan følge priser og rabatter på vindstød.dk/variabelklimaspot, med virkning senest fra 1/9-2023.

Din måler er afregnet time-for-time
Det betyder, at du på forhånd ved, hvad strømmen kommer til at koste time for time i det kommende døgn. Udover at dette kan give dig en god forbrugersikkerhed, så kan du også vælge at bruge elektricitet, når strømmen er billigst – og dermed kan du spare penge. Hvis du derimod bruger strømmen i de dyrere timer, stiger din regning.

Ret til ophævelse af din el-aftale
Hvis du ikke vil acceptere ændringerne, har du efter elleveringsbekendtgørelsen ret til at opsige din el-aftale med virkning fra ændringernes ikrafttræden den 1/9-2023. Men da Vindstød ikke har nogen bindingsperioder, er du altid frit stillet til at kunne skifte væk fra os.

3 Derfor stiger elpriserne i Europa
Denne side https://greenpowerdenmark.dk/energipriser giver en god beskrivelse af situationen på elmarkedet p.t.

Her kan du læse om, hvordan du kan spare på strømmen: https://greenpowerdenmark.dk/energipriser/hvad-kan-du-goere-spare-paa-energien

vh
Kundeservice, Vindstød A/S

Gyzz
Gyzz Jun 1 '23

hrmmm ja jeg kan sku ikke rigtig forstå vores regerings disponeringer over tillæg, afgifter og transport priser, og at det ikke påvirker den grønne omstilling er da noget naivt ....

ELPRISEN er jeg helt med på at vi skal betale, omend den er også lidt kreativt sammensat når de forskellige produktionspriser er så forskellige og spotprisen altid sættes efter den dyreste producerede kWh ????

bskaarup
bskaarup Jun 1 '23

Prøv evt. https://www.elforbundet.dk/. De har indtil nu været gode til at forhandle gebyrerne væk.

cth
cth Jun 1 '23

25 og 45 øre pr. kwh.... hmmm... og lige nu er den som jeg husker det kun 1 øre..

Så er der ingen grund til at være hos vindstød længere med deres umulige aconto afregninger.

KimT
KimT Jun 1 '23

Hvis man skal til at betale varierende tillæg i løbet af døgnet, samtidig med at man i nogle områder også er ramt af tarifmodel 3.0 (vi er ikke ramt endnu hos n1) så bliver det efterhånden ikke let at finde ud af hvad man skal betale for sin strøm - hvis man følger med i sådan noget, eller har et behov for at kontrollere ens faktura.

Men som bskaarup skriver tror/håber jeg at os der er kunder igennem elforbundet ikke rammes. For ellers er det bare at finde et andet selskab - gerne uden aconto

PS pt. har jeg ikke betalt for strøm de sidste 2 gange og har ca. 5,5K tilgode hos dem

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jun 1 '23
Ice2EV
Ice2EV Jun 1 '23

@Selsøe Fra min egen COM med Vindstød. Så er DanskVind og LokalVind med bagudrettet fakturering kun for medlemmer af pluskortet eller har et låner kort til et bibliotek på månen, der kun har åbent mellem 16:30 og halv fem d. 29/2 hvis solvinden er i SSØ og der trækker en tåge ind.

@KimT Strøm tilgode?? Var det dig der fik lagt dit forbrug sammen med dit solcelle salg?

Der har jeg også haft en længere COM med Vindstød. Og det er altså ikke noget der er muligt, fordi det er jo juridisk 2 forskellige selskaber, selvom det er det samme.

KimT
KimT Jun 1 '23

Nej - har ingen solceller - kun fjernvare, de har jo bare opkrævet for meget i aconto, og da strømprisen var høj i efteråret brugte jeg en offentlig eon lader i nærheden af arbejdet i stedet for hjemmeladeren. Så i stedet for at tilbagebetale det de har opkrævet for meget, bliver det jo bare modregnet. Og det har jo åbenbart været så meget at jeg ikke har skulle betale noget for aflæsningen Q4 '22 samt den som lige er kommet for Q1 '23 (skulle nok nærmere have penge tilbage),  samt at det de så mener de skulle opkræve aconto Q2 + Q3 er dækket ind af mit tilgodehavende og så stadig have 5.5K tilgode.

Fordi det var billigere at lade på en offentlig stander med mit all-inclusive ab. end det var at lade hjemme, gik vores årlige forbrug fra ca. 16.000kWh til 10.000kWh i 2022. Og det er så de ca. 6.000kWh de har opkrævet for meget som jeg har tilgode

cth
cth Jun 1 '23

jeg har også vindstød til under 1 øre pr. KwH.

Kom fra elforbundet som skrev at der ikke ville være den store  forskel når elforbundsaftale udløb.

Det var jo så korrekt.

Men kan være jeg får et brev snart...

Forummets indlæg er redigeret af cth Jun 1 '23
Johannelund
Johannelund Jun 9 '23
@cth
Tror ikke ar vindstød ændre deres priser, da de har vedgået en kontrakt i et udbud hvor de vandt retten til at afregne solcelleejeres overskudsstrøm, hvornår den udløber vides ikke, og det er vel den 1 øre i tillæg som var udslagsgivende