Loading...
dk

Elafgiften... forsvinder den? | Tesla Forum

KimT
KimT Jun 30 '23

@MOS man skal jo finde alternativer nu når kostskolerne fik et drag over nakken sidste år.

cth
cth Jun 30 '23

Fattigrøve....  3 x 75.000 +/- har det kostet os. :-)

Om alle skal have muligheden for efterskole skal jeg ikke bestemme.

Men 2 butiksansatte og incl. tilskud, vil nok synes det er mega mega dyrt hvor vi bare synes det var mega dyrt.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jun 30 '23
MOS
MOS Jun 30 '23
Citat fra cth

Det er jo det, jeg siger. Nu er I også godt på vej til at blive fattigrøve :D 

P85DK
P85DK Jun 30 '23
Citat fra cth

75.000 kr. for 9-10.måneders ophold, forplejning, undervisning etc. Det er sgu' da billigt

Ice2EV
Ice2EV Jul 1 '23

Det er da billigt. ;-). Men det er forskelsbehandlingen, der stikker i øjnene.

P85DK
P85DK Jul 1 '23

Tja, vi har igennem ungernes opvækst nyt de mange flotte idrætsfaciliteter rundt om i landet som er betalt over den kommunale udligningsordning, faciliteter som har været mange niveauer over hvad de har trænet i til dagligt. Det havde været dejligt hvis vi måtte bruge vores egne penge på vores egne ting først, men sådan er det danske samgfund ikke indrettet

cth
cth Jul 1 '23

1.30kr. pr kWh her kl. 15

Strøm koster 0...

Så 1.3kr. for hvad :-)

Til vinter endnu mere...

MOS
MOS Jul 1 '23
Citat fra cth

1.30kr. pr kWh her kl. 15

Strøm koster 0...

Så 1.3kr. for hvad :-)

Det er vel for transport, afgifter, nettarif, moms, evt. abonnement, spottillæg m.m.

Det minder mig lidt om engang, hvor jeg lod mig lokke af et knaldtilbud på en weekendrejse med fly til London tur/retur for 1 kr. Det lød næsten for godt til at være sandt, men jeg hoppede på den. Det viste sig at være en fejl; den faktiske pris var 1 £ - pr. næse. Så var vi allerede oppe i ca. 20 kr. for 2 personer. Nuvel... det var jo stadig billigt, så det gad jeg ikke brokke mig over, selvom jeg vel egentlig var i min gode ret til at kræve rejsen til den annoncerede pris. Men så kom der lufthavnsskat, brændstoftillæg og bagagehåndteringsgebyr oveni. Pludselig var vi oppe i underkanten af 1000,- for en rejse, som burde have kostet en krone. Turen gik fra Esbjerg til Stansted. Køreturen hele vejen til Esbjerg er jo heller ikke gratis og så koster det parkering i lufthavnen. Togturen fra Stansted til London tog et par timer og kostede yderligere omkring 300 kr. For ikke at tale om hotelpriserne i London + forplejning. Det endte med at blive en halvdyr "gratis" rejse :(

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 1 '23
cth
cth Jul 1 '23

Sjove priser i har i vest i morgen.. få 4 kr. retur for de kWh timer du lader mellem 14-15, minus de faste udgifter.

Ice2EV
Ice2EV Jul 1 '23

@cth Jep vest er spændende, slukker nok solcellerne ca kl 10, det er jo ren tilsætning.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 1 '23
MOS
MOS Jul 1 '23

Er der nogle, der kan forklare, hvordan elprisen kan blive -4,10 kr./kWh?!?

Så gælder det vel bare om at stille 4 store gryder med vand og skrue helt op for komfuret. Og når vandet så koger, så stiller man det i fryseren (som naturligvis indstilles på max. indfrysningskapacitet) med åben låge samtidig med at man sætter 4 nye gryder vand over komfuret. Man kan evt. tilsætte isterninger til de gryder, der står på komfuret. Ovnen sættes på pyrolyse-program. Tørretumbler og vaskemaskine sættes i gang uden vasketøj (kogevask - ikke noget med Eco-program her!). Elkedel sættes i gang med åbent låg, så den ikke slår fra, når vandet koger, brødristeren sættes på max. et godt ventileret sted. Er man så heldig at have elvarme, skrues alle radiatorer op på 28 grader og vinduer åbnes, så der er gennemtræk. Evt. sættes elbilen også til opladning - naturligvis med forvarmning og kabinetemp. på max. og nedrullede vinduer. Har jeg glemt noget?

Er dette den nye måde at lave penge eller har jeg overset noget?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 2 '23
P85DK
P85DK Jul 2 '23

@MOS - begrænsningen er vel din sikring i vejskabet :-) Hvis du har en på 25A, så hvis du kører max i de 9 timer med en gennemsnits elpris på -1,64, så kan du max 'tjene' 246 kr. over de 9 timer, så er der afgifter  hvilket så sænker din indtægt til ca. 78 kr.

Men giv den fuld gas og fortæl os hvordan det ser ud på elregningen :-)

Jeg tror desværre ikke du kommer til at blive millardær som de 'war profiteering' energihandlere i Aarhus og Aalborg

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 2 '23
KimT
KimT Jul 2 '23

Min bil står med SoC på 18%, så jeg kan da nok få suget 55Kwh i de 5 timer det er billigst....

cth
cth Jul 2 '23

17-21 betaler jeg næsten 2 kr. i ren afgift og transport + div.

Til vinter bliver det 2.9kr. før jeg skal betale for strømmen.

Det er lidt vildt... solceller må snart give mening.

Fundet på nettet:

Når elprisen er negativ, betaler elproducenterne faktisk for at slippe af med overskydende elektricitet.

Dette sker normalt i situationer, hvor der er meget vind- eller solenergi tilgængelig, og efterspørgslen efter elektricitet er lav.

Når det sker, tilbyder elproducenterne en negativ elpris på elmarkedet som incitament til at bruge mere elektricitet og dermed afhjælpe overskuddet.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jul 2 '23
KimT
KimT Jul 2 '23

Jeg er glad for et n1 ikke er gået over til taffrifmodel 3.0 endnu. Og de har har endnu engang meldt ud at der ikke skal betales nettarif 1/8 - 31/12 - pga stort overskud

MOS
MOS Jul 2 '23
Citat fra P85DK

@MOS - begrænsningen er vel din sikring i vejskabet :-) Hvis du har en på 25A, så hvis du kører max i de 9 timer med en gennemsnits elpris på -1,64, så kan du max 'tjene' 246 kr. over de 9 timer, så er der afgifter  hvilket så sænker din indtægt til ca. 78 kr.

Men giv den fuld gas og fortæl os hvordan det ser ud på elregningen :-)

Jeg tror desværre ikke du kommer til at blive millardær som de 'war profiteering' energihandlere i Aarhus og Aalborg

Jeg bor i et bofællesskab med 4 bogrupper, der - så vidt jeg husker - hver har 3 x 400 A mastesikring. Det er altså potentielt en effekt på over 1 MW, vi kan trække. Så jeg tænker nok, der kunne være lidt penge i det. Desværre er husstandene afregnet med bimåler, så der er ikke timeafregning. Dvs. hvis jeg frådser løs i eftermiddag, så kommer jeg til at betale gennemsnitsprisen for hele året og ikke den mere attraktive timepris lige nu.

Men jeg forstår stadig ikke, hvorfor man betaler folk for at brænde strøm af. Ville det ikke være mere hensigtsmæssigt/økonomisk for udbyderne blot at slukke for et passende antal vindmøller, solceller el.lign.? De kan vel hurtigt startes op igen, når der opstår behov. Man kunne måske endda slukke for nogle fossile kraftværker også. De tager lidt længere tid om at starte op, men der kan man jo starte med at fylde nettet op med vindmølle-/solcellestrøm, mens de fossile kraftværker kommer op i omdrejninger.

cth
cth Jul 2 '23

Der var heller ikke nogen der forstod, at nogen ville låne deres penge ud og betale for det... her for 1 års tid siden eller 2.

Jeg tror bare jeg ville glæde mig over at kunne fylde bilen op gratis , vaske gratis og så ellers ikke tænke mere over det, sålænge det kun sker sjældent.

jth
jth Jul 2 '23
@MOS

Der er en del producenter som har fastpris-aftaler eller har netto-ordninger ligesom gruppe 6 producenter havde i DK inden politikerne ombestemte sig.
jonsiii
jonsiii Jul 3 '23
Citat fra KimT

Jeg er glad for et n1 ikke er gået over til taffrifmodel 3.0 endnu. Og de har har endnu engang meldt ud at der ikke skal betales nettarif 1/8 - 31/12 - pga stort overskud

Hos Trefor er det nu gået meget godt. Siden nytår jeg gennemsnitligt betalt disse tariffer (øre/kWh ex. moms):

• Jan - 39,9
  • Feb - 37,9
  • Mar - 36,4
  • Apr - 22,3
  • Maj - 10,4

Priserne er aktuelt 6,52 / 9,78 / 25,44 øre/kWh ex. moms (lavlast 0-6, højlast 6-17+21-24, spidslast 17-21). Især nattariffen er den laveste vi nogensinde har haft.

P85DK
P85DK Jul 3 '23
Citat fra MOS

Men jeg forstår stadig ikke, hvorfor man betaler folk for at brænde strøm af. Ville det ikke være mere hensigtsmæssigt/økonomisk for udbyderne blot at slukke for et passende antal vindmøller, solceller el.lign.? De kan vel hurtigt startes op igen, når der opstår behov. Man kunne måske endda slukke for nogle fossile kraftværker også. De tager lidt længere tid om at starte op, men der kan man jo starte med at fylde nettet op med vindmølle-/solcellestrøm, mens de fossile kraftværker kommer op i omdrejninger.

Det var jo det tyskerne betalte de jyske vindmøller for, hvor vi så betalte for strøm der kunne være gratis.

Men ja, Power2X ville være godt i denne situation.

Sider: « 1 2 3 »