Loading...
dk

"Brændstof økonomien" | Tesla Forum

TorbenJ
TorbenJ Dec 28 '14

@Genild: Så må vi håbe ham Elon snart får installeret SuC's hele vejen til Golfkysten - man må vist foreløbigt stoppe i Barcelona? ;-)

Hvis du med "rivende galt" mener at der er smuttet et "k" eller 3 nuller i mellemregningen, så har du ret. Der skulle stå 0.5 MJ istedet for 0.5 kJ. Men resultatet er vi da vist enige om? Jeg siger 135 Wh pr grad, du siger 1390 Wh pr 10 grader. 

Og det hele passer meget godt sammen med at min bil sutter ca 10kW når jeg holder stille, de første 5-10 minutter af en køretur (svarende til netop 0,8 - 1,6 kWh).

Vedr. isolering, så er mit gæt at det ikke kan betale sig. Når først der er kommet gang i forbruget, så vil tabet i batterierne (pga forbruget) holde dem varme nok. Og lige meget hvor godt de er isolerede vil man ikke kunne holde temperaturen oppe mellem turene. Så ingen fortjeneste ved at isolere.

Lauer
Lauer Dec 28 '14

Hej Torben

Først tak for snakken(e) ved SUC i Randers i går :-)

Vi har nu kørt 4000 km på lidt over en måned og forbruget er 250 Wh/Km. Kører aldrig med sædevarme, men har varmen sat til 20 grader. Synes selv jeg kører nogenlunde fornuftigt, men somme tider får den også tæsk.

Det er min erfaring at opvarmning af kabinen tager meget af strømmen. Jeg har ca. 5 km kørsel til arbejdet og har eksperimenteret i at varme kabinen op eller ej. Hvis jeg i frostvejr kører de 5 km uden at varme kabinen op og med slukket varme, så bruger jeg ca 1 KWH. Hvis jeg derimod sætter varme på med det samme når jeg kører, så bruger den lige over 2 KWH på turen. Hvis jeg forvarmer kabinen inden køreturen, bliver forbruget en lille smule højere.

Vi er ved at starte op med at overføre data fra bilen via. streaming. Når der er nok data, burde jeg kunne få et billede af hvad strømmen bliver brugt til.   

TorbenJ
TorbenJ Dec 28 '14

Hej Michael, jamen i lige måde :)

Jeg må indrømme at mit forbrug også er for nedadgående pt. var under 270 Wh/km efter turen til Mors i går. Og nu har jeg snart været raden rundt med "prøveture", så mon ikke den fortsætter nedad lidt endnu. Ser frem til at høre om dine erfaringer med streaming. Er det TeslaMS fra KenSeitzberg du er ved at sætte igang?

TorbenJ
TorbenJ Dec 28 '14

Ny måling ;-)

Ladede fra 230V (spænding målt ved ladeboksen til 221VAC i snit)

Strøm 13A (kan man ikke lade med 16A fra 1 fase 230VAC?)

Periode på 5 timer og 37 min

Typical Range gik fra 237 til 307 km – svarende til 70 km – eller 14 kWh

Temperaturen var i snit -3 grader C

16,1 kWh forbrugt, 14 kWh ladet, effektiviteten var 86,7%.

TorbenJ
TorbenJ Dec 28 '14

@Kristian70K: Spændende med den der installation du har, imponerende effektiv (et sted mellem 95% og 99% afhængigt af om du havde ladet 21,6 eller 22,4 kWh - alt derimellem er muligt når den siger "22kWh"). Kan du huske om bilen var varm eller kold da du startede på at lade?

Kristian70k
Kristian70k Dec 28 '14

hej jeg kan lige tjekke igen med en kold bil, sidst jeg lagde mærke til det fik jeg 52 kWh på og bruge 54 kWh.. så synes ikke helt jeg kan genkende de 10%.. jeg lader med en 16 amp. 11 kw løsning.. :) 5 x 2,5 med en boks fra evse med integreret kabel.. (ret dejligt man ikke skal finde kabel frem hver gang man skal lade.. har du ikke et abb. til din ladning?? 

Kiefer
Kiefer Dec 28 '14

Opevede en fejl jeg har set en gang tidligere og nu giver den måske lidt mere mening, jeg prøvede at sætte bilen til at lade her i formiddags hvor den var nede på 300km typical, så jeg ville lige smide en 11-12kWh i den, men fik konstant en "unable to charge" og der blev lyst rødt på ladeporten. Sidst troede jeg det var en fejl i bilen, men denne gang tror jeg faktisk det var fordi bil og batteri var for koldt til at lade noget som helst.

En kort køretur på 30-35km hvor batteriet blev varmet op, og jeg kunne uden problemer få bilen til at lade igen. Andre der har tilsvarende oplevelser eller kan genskabe noget tilsvarende?

Jeg har ladet bilen stå ude i 5-10 graders frost natten over og når jeg så vil sætte den igang med at lade fejler den. Men fejlmeddelsens giver ikke så meget mening...

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Dec 28 '14
DeaconWP
DeaconWP Dec 28 '14

Torben J. De fleste nyere hus installationer har 13 ampere sikringer i 230 volts installationerne. (10A i gamle dage)

Det er den maksimale strøm, som man må trække i de standard 1,5 kvadrat millimeter kabler i væggen.

Så nej, ofte kan du ikke trække mere i Dk end de 13 A ved 230 volt.

Angående spild ved ladning, så skulle der være mere spild ved langsom ladning, dvs med en enkelt fase og lavere strømstyrke. Derfor kan både dine og Kristians tal passe meget fint til de aktuelle forhold.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Dec 28 '14
TorbenJ
TorbenJ Dec 28 '14

@Kristian70k: Ja prøv med en kold bil, og hvis du noterer ladede km så får vi et mere nøjagtigt tal :) Nej jeg har ikke et abb. - men har tænkt på om det kan betale sig? Hvad er den månedlige pris på installationen? Der er ingen tvivl om at 3-faset er væsentlig mere effektivt end enkelt-faset (jeg har begge dele men har indtil videre kun målt på den en-fasede) - men selv det at sende DC til batteriet (efter at strømmen er konverteret fra AC til DC) kan ikke gøres mere effektivt end 97-99%.

@Kiefer: Jeg ved ikke om der er en min-temp for ladning på batteriet, men du kan have fat i noget, hvis du så lader stikket sidde i, kan det være den varmer batteriet op og starter opladning derefter. Jeg har oplevet at en meget kold bil ikke kan "motorbremse" - sikkert fordi den ikke kan komme af med energien til batteriet.

Kristian70k
Kristian70k Dec 28 '14

kommer an på hvilken løsning man vælger, jeg har valgt den ved evse.dk hvor man afbetaler på en boks, og så har abb. ved dem.. så får jeg 1,03 kr retur pr kWh jeg lader hjemme.. der er 100 kr til abb. så alt over de 100 kWh spare jeg jo 1,03 kr på.. så for mig kan det godt betale sig.. (har to elbiler) jeg tjekker lige næste gang, og skal nok konveret det til kilometer :)

Kiefer
Kiefer Dec 28 '14

TorbenJ: Jeg tror ikke den selv kan komme igang med ladning igen, ladeporten lyser rødt og der er en fejl i display, jeg tvivler på den fejl bliver nulstillet af sig selv.

/Martin

TwoChops
TwoChops Dec 28 '14
Jeg er for tiden ude for at bilen starter med meget langsom ladning (3-4kW). Efter nogle minutter stiger den så til de 11kW (16A CEE). Har dog ikke været ude for at ladelyset var rødt.
Forummets indlæg er redigeret af TwoChops Dec 28 '14
TorbenJ
TorbenJ Dec 29 '14

@DeaconWP: Du har nok ret. Det stik jeg brugte er et alm 230V stik på mit 16A CEE udtag, så der er 2.5mm2 kabel til den, men det kan bilen jo ikke vide. Det er nok derfor de ikke lader mig øge strømmen til 16A. Er også enig i at langsom ladning er mindre effektiv end hurtig ladning. Men min 13A måling var mindre effektiv end min 8A (begge 230V) - det kan jeg ikke rigtigt få til at passe.

@Kristian70k - det skal jeg da lige se nærmere på - ser ud til at være en ok deal.

Martin: Jeg har ikke været nede under -5 her, så måske min bare ikke har været kold nok. Jeg skal nok prøv en morgen hvor der har været rigtig koldt om natten, og den ikke har været sat til at lade. 

jens2
jens2 Jan 21 '16
I Norge var der -30 grader om natten bilen kunne kun lade med 5A i stedet for 16A Den første tur med minus -25 gader batteri gav et forbrug på 277 Wh/km ved 80 km´t Jeg har først haft lidt udfordringer med at bilen lader langsomt, ved ekstremt lave temperaturer, hvis den ikke lige har kørt forinden.
Sider: « 1 2