Loading...
dk

Min. ladestrøm | Tesla Forum

Floyd
Floyd Jul 10 '23

Hej,

nu er det en TMY jeg har, men da der ikke rigtigt er en gren for dem, håber jeg at jeg kan få tilgivelse for at oprette mit spørgsmål under Model 3

Jeg er ved at finde mig en ny ladeboks, da den gamle synger på sidste vers.
Da jeg har solceller kan jeg naturligvis ikke få refusion, derfor rejser ønsket sig om at bruge udelukkende solstrøm til at lade med. Det er der nemlig nogle ladebokse, der kan.
De "sniffer" til forbrug/produktion, og hvis der er overskudsproduktion, så bliver det hældt på bilen.

Angiveligt er der imidlertid forskel på, hvor lidt forskellige biler vil acceptere. Er der nogen, der kan fortælle mig, om der er en nedre grænse for hvad en Tesla skal lades med?
På forhånd tak

MOS
MOS Jul 10 '23

Jeg mener, at min Model S kan skrues ned til 5A på skærmen inde i bilen. Om den kan gå længere ned ved ekstern styring af strømmen skal jeg ikke kunne sige. Jeg vil tro, Model Y kan det samme som Model S, da den del af softwaren, der styrer opladning, nok er nogenlunde ens.

Jeg har et andet forslag, som jeg ikke ved, om du synes, er relevant, da det helt udelukker opladning med solstrøm. Men her kommer det:

Du kan hos elselskabet få oprettet et nyt aftagenummer, som du udelukkende bruger til opladning af elbilen. Det koster vist i overkanten af 10 af de lange, men så kan du få refusion af elafgiften, fordi solcellerne ikke går ind over samme aftagenummer. Værd at overveje, hvis du lader meget, men ellers nok svært at få økonomien til at hænge sammen.

Personligt ville jeg ikke gøre det. Det er en masse ekstra hardware, som ikke giver nogen teknologisk værdi, men udelukkende er for at omgås refusionsreglerne. Jeg tror ikke på elafgiften på længere sigt. Og så giver det jo ikke længere mening med afgiftsrefusion og at holde sol og EV adskilt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 10 '23
jonsiii
jonsiii Jul 10 '23

App'en kan kun skrue ned til 5 A, men via API'et kan den gå helt ned til 0 A:

https://elforbrug.nu/gratis-braendsel-til-elbilen/

Det er selvfølgelig en hjemmelavet løsning, hvor styringen skifter i ryk af 690 W (3 faser * 230 V * 1 A) afhængig af ydelsen på solcellerne.

Ice2EV
Ice2EV Jul 10 '23

Growatt har en lader der kan snakke sammen med en growatt inverter. Ved ikke hvilken inverter du har.

Vi fravalgte Growatt laderen pga prisen. mener det var 8k.

Istedet tager vi den lavtekniske løsning. Skinner solen, så skal der lades. Er der let skyet, skal der lades på 10A. Er der gråvejr, så måske på 10A og så må vi tage det som en reduktion af strøm prisen, at der delvist kommer nogen kWh fra solcellerne på batteriet.

Floyd
Floyd Jul 10 '23

@ MOS
Tak skal du have. Interessant teknisk løsning, men jeg tror heller ikke mit kørselsbehov er stort nok  til at det er lønsomt.

@ jonsiii
Ouch det blev for langhåret til mig, men tak alligevel.

@Ice2EV
Growatt er vist oppe i 9kKr nu, den jeg kigger på er en Ratio til under 6 og med 5 års garanti :-)
Jo, man kan klare sig langt med lavtech. Jeg plejer når jeg kommer hjem at kigge strømprisen og indstille opladning derefter, men det kunne da være fedt, hvis bilen bare kunne stå og "fedtlade" altid.
Det skulle jo også være godt for LFP. Selvfølgelig skal man lige huske at holde øje med rækkevidden inden, hvis man står og skal på langtur.
God sommer

Cubic
Cubic Jul 10 '23

@Floyd

Man skal være obs på at der er enormt stor tab ved at lade langsomt. Supporten fortæller jo langsommere man lader jo større er tabet, men hvis strømmen er gratis så betyder det jo ikke så meget.

Floyd
Floyd Jul 10 '23

@cubic
Hmmjaaeeehh, der er jo det ved det, at den pris man får ved at sælge solcellestrømmen tilbage til nettet er latterligt lille, men på et tidspunkt kan tabet jo være så stort, at det alligevel hænger sammen. Helt gratis er den altså ikke, ud fra offerprincippet

Forummets indlæg er redigeret af Floyd Jul 10 '23
Cubic
Cubic Jul 10 '23

@Floyd

Ha Ha nej, og jeg vil nærmest også hellere brænde strømmen af på langsom ladning, end at betale transport afgifter, misundelses afgifter og skjulte skatter.

Uha det var dejligt at komme af med .... ;)

bskaarup
bskaarup Jul 11 '23

Bjørn Nyland lavede i 2020 en oversigt over ladetab på en Model 3 ved forskellige ladestyrker. Resultatet kan ses her

Floyd
Floyd Jul 11 '23

@ Cubic ENIG!

@bskaarup Tak!

Nu har jeg i hvert fald bestilt en Ratio ladeboks, der kan sende overskuddet til bilen, så må vi se når elektrikeren er færdig med at holde ferie og jeg kan få den monteret.