Jeg har arbejdet med udvikling af vindmøller igennem mange år og jeg er enig med Bianco.
En lille husstandsmølle på blot 1 m batter ikke rigtig noget. Under optimale forhold vil den kunne producere ca. 500 kWh om året. Og det er nok endda lidt optimistisk. En vertikalmølle har enormt ringe virkningsgrad og producerer endnu mindre.
Man skal helt op på 10-12 m/s vind, før det virkelig batter noget. Og så meget blæser det sjældent nede i den beskedne højde, hvor de små husstandsmøller er. Til oplysning, så er de vindhastigheder, der bliver meldt ud på f.eks. DMI, målt i 10 m højde over åbent terræn. De fleste bor også et sted med dårlige vindforhold (inde i bymæssig bebyggelse, tæt på træer og læhegn osv., som alt sammen bremser vinden). Optimalt skal man have vindmøllen op på en høj mast og op på toppen af en bakke langt væk fra beplantning og bebyggelse. Eller helt ud på havet.
Små husstandsmøller giver alt for lidt for pengene. Er det hyggeligt med lidt hjemmeproduceret vindmøllestrøm? Sikkert, men det er ikke rentabelt. Store MW-møller er der til gengæld god forretning i.
Jeg ville bruge pengene på solceller i stedet.
Evt. på andele i større vindmøller, eller investere i vindmølleaktier el.lign.