Loading...
dk

Lille husstandsvindmølle? | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Sep 19 '23

Har tidligere haft fået en del info herfra vedr. solceller og husbatterier. Hvad med de små husstandsvindmøller? Er der nogen der har gode erfaringer med disse?

Her tænker jeg ikke dem der er 5-6 meter høje som typisk står ved en gård med rigelig grund. Jeg tænker på en der måske max er ca. 1 meter - fx en mindre vertikalmølle. 

Kan det betale sig overhovedet at overveje det?

Troede at jeg havde fundet guldet, da jeg for nogle uger siden faldt over TESUP. Men så var et at jeg kom til at søge på "TESUP REVIEW" og så skal jeg da love for at interessen dalede.

Bianco
Bianco Sep 19 '23

1: Du får den ikke godkendt af kommunen i et boligkvarter

2: De laver stort set ikke noget strøm før det blæser kraftigt (6-8 s/m)

3: Det er den dyreste form for strøm, og de producerer kun når strømmen alligevel er billigst.

Invester hellere dine penge i andele i nogle store møller.

MOS
MOS Sep 19 '23

Jeg har arbejdet med udvikling af vindmøller igennem mange år og jeg er enig med Bianco.

En lille husstandsmølle på blot 1 m batter ikke rigtig noget. Under optimale forhold vil den kunne producere ca. 500 kWh om året. Og det er nok endda lidt optimistisk. En vertikalmølle har enormt ringe virkningsgrad og producerer endnu mindre.

Man skal helt op på 10-12 m/s vind, før det virkelig batter noget. Og så meget blæser det sjældent nede i den beskedne højde, hvor de små husstandsmøller er. Til oplysning, så er de vindhastigheder, der bliver meldt ud på f.eks. DMI, målt i 10 m højde over åbent terræn. De fleste bor også et sted med dårlige vindforhold (inde i bymæssig bebyggelse, tæt på træer og læhegn osv., som alt sammen bremser vinden). Optimalt skal man have vindmøllen op på en høj mast og op på toppen af en bakke langt væk fra beplantning og bebyggelse. Eller helt ud på havet.

Små husstandsmøller giver alt for lidt for pengene. Er det hyggeligt med lidt hjemmeproduceret vindmøllestrøm? Sikkert, men det er ikke rentabelt. Store MW-møller er der til gengæld god forretning i.

Jeg ville bruge pengene på solceller i stedet.

Evt. på andele i større vindmøller, eller investere i vindmølleaktier el.lign.

Gyzz
Gyzz Sep 20 '23

Jeg er bare en nærigrøv der har nørdet ;-)

men min konklusion ligger op ad det der allerede er beskrevet, og selvom du kunne få lidt energi ud af den på når solen ikke skinner, kan du IKKE få godkendt din vindmølle i en "Byzone" som reglerne ser ud i øjeblikket, jeg har heller ikke set nogle lempelige regler for vindmøller under 1,2m i diameter osv. men det kan da være at det kommer.

En anden ting som vindmølle folk siger er at men skal IKKE montere den på BOLIGENS tag da den larmer/runger/rumler i husets konstruktion, så man skal have mulighed for at stille den væk fra sit hovedhus.

hos min søn overvejede vi det .... om ikke andet for sjov... men har droppet det igen da det ikke kan godkendes og det giver for lidt strøm selvom han har rimelig batterikapacitet osv.

de WAWT møller yder så vidt jeg har kunne finde ud af endnu mindre, men de er fede ;-)

P85DK
P85DK Sep 20 '23

https://www.newworldwind.com/windtree

Og det er billigt - næsten ;-)

HrMogensen
HrMogensen Sep 21 '23
Skal jeg forstå det sådan at det er en dårlig idé? *græder af grin emoji* 
Gyzz
Gyzz Sep 21 '23

nej det er en super ide og smadder sjov, men du skal ikke gøre det for at spare penge eller strøm *grinene dollar emoji*

Johannelund
Johannelund Sep 21 '23
Hvis du har vedvarende energikilder derhjemme såsom solceller, en vindmølle eller en elopvarmet bolig, kan du få reduceret elafgift som alle danske elkunder, hvis dit årlige forbrug overstiger 4.000 kilowatt-timer. Men du er ikke berettiget til yderligere refusion for den strøm, du bruger til at oplade din elbil.
selsoe
selsoe Sep 21 '23
Du får ikke reduceret elafgift hvis du solceller eller vindmølle. Kun hvis du har elopvarmning (inkl varmepumpe, jordvarme etc)
MartinPedersen
MartinPedersen Sep 23 '23
Hvad skete der med LWS-systems? Mener de havde en dansk forhandler fra Varde området (Scan Comfort energy). Det så lovende ud med deres vertikale mikro turbiner.