Loading...
dk

Leasing brag - Model Y | Tesla Forum

PeterE
PeterE Oct 29 '23
Citat fra HemligNemlig Vi nærmer os enighed lol. Men hvis jeg tager imod tilbudet og køber en model y med fri suc og vælger at sælge den om 3 år vil den nye køber umiddelbart IKKE stå overfor 2 biler, en med fri og en uden. Det er jo det der gør forskellen. Selvfølgelig er der ingen der ved om de kommer med nye tilbud igen senere. Så ja jeg vil gerne have en ny med fri suc og betaler intet extra for det da priserne er ens for den der køber uden en gammel bil med fri suc. Så nej jeg vil ikke få mere fir den hvis jeg vælger at sælge den før “tid” men ingen vil behøve at vide den har haft fri suc da det er uden betydning for næste ejer.

P.s må man oprette en ny tråd og få et tip til vurdering af eksisterende model s?
God ide med ny tråd, og send da en anmodning til Tesla om en indbytningspris - men forbered dig på en skuffelse eller et godt grin :)
Arnten
Arnten Oct 29 '23

Som jeg forstår tilbuddet om at overføre supercharging til en ny bil, kan det ikke benyttes hvis man køber en af bilerne i lagerbeholdningen. En model Y kan man fx typisk få for 30-40k mindre end listeprisen  ved at købe en fra den eksisterende lagerbeholdning. Så fri supercharging skal være mere værd end den besparelse før det giver mening. Eller er der noget jeg misser?

Ledsager
Ledsager Oct 29 '23

Jeg har haft min S siden 2015 og har forsøgt at udregne hvor meget gratis SUC har givet mig. Min vurdering er at det er mellem 70 og 80.000 kr. i løbet af de 8 år.

KimT
KimT Oct 29 '23
Citat fra Ledsager

Jeg har haft min S siden 2015 og har forsøgt at udregne hvor meget gratis SUC har givet mig. Min vurdering er at det er mellem 70 og 80.000 kr. i løbet af de 8 år.

Du kan downloaded data fra app'en - kan se at hos mig ligger den tidligste reg. fra d. 16/2 '17, så der mangler lige 1,5år. Så kan du om ikke andet se hvor mange kWh du har ladet. Prisen må du gætte dig til. 

Ice2EV
Ice2EV Oct 29 '23

Vi kører 45.000 km om året og ca 3600 km eller 600 kWh lades på SuC. Ergo vil fri SuC for os have en værdi på 1200 kr/år.

Havde vi betalt 17.000 for det ved købet, så skulle vi altså køre i næsten 15 år før det var tjent hjem. 

Værdien er altså meget begrænset for os.

MEN hvis nu man er kørende i cocksokker og sko fra Gedser til Skagen på daglig basis og lader på SuC hver dag, så er værdien helt sikkert væsentlig højere.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 29 '23
HemligNemlig
HemligNemlig Oct 29 '23
Hvordan ser jeg mere end 1 år i app?
Er der ikke mulighed for en total eller skal den laves manuelt ved at tage et pr af gangen fra app?
KimT
KimT Oct 29 '23

Hmm - de har lavet et eller andet om i app'en. Tidligere har man kunne trække alt ud på en gang. Nu ser det ud til at man kun kan tage 1 år ad gangen, og download til CSV er kun fra 2021 og frem.

PeterE
PeterE Oct 29 '23
Citat fra Arnten

Som jeg forstår tilbuddet om at overføre supercharging til en ny bil, kan det ikke benyttes hvis man køber en af bilerne i lagerbeholdningen. En model Y kan man fx typisk få for 30-40k mindre end listeprisen  ved at købe en fra den eksisterende lagerbeholdning. Så fri supercharging skal være mere værd end den besparelse før det giver mening. Eller er der noget jeg misser?

Jeg tror at du har ret, umiddelbart. Tesla skriver at tilbuddet om at overføre fri SuC ikke kan kombineres med andre fordele eller rabatter. 
Ledsager
Ledsager Oct 29 '23

Hvis man har LinkmyTesla eller appen ScanmyTesla på mobil via dongle kan man let finde ud af hvor mange kW man har ladet på SUC. Så er det kun prisen der er variabel.

MOS
MOS Oct 29 '23
Citat fra HemligNemlig Vi nærmer os enighed lol. Men hvis jeg tager imod tilbudet og køber en model y med fri suc og vælger at sælge den om 3 år vil den nye køber umiddelbart IKKE stå overfor 2 biler, en med fri og en uden.

Det er jeg ikke enig i. Der har været fri SuC on/off i en lang periode, så brugtmarkedet vrimler med Teslaer, både med og uden fri SuC. Det gælder nok mest Model S og X, men princippet er det samme. Man kan jo godt crossshoppe en ældre Model S med fri SuC og en lidt nyere Y uden fri SuC.

Så ja jeg vil gerne have en ny med fri suc og betaler intet extra for det da priserne er ens for den der køber uden en gammel bil med fri suc. Så nej jeg vil ikke få mere fir den hvis jeg vælger at sælge den før “tid” men ingen vil behøve at vide den har haft fri suc da det er uden betydning for næste ejer.

Den pris, du betaler for fri SuC på den nye, er at fri SuC bliver frataget din gamle. Din gamle bil bliver altså mindre værd, mens din nye er mere værd - dog kun indtil du vælger at sælge den nye, for så får den også frataget fri SuC.

Jeg synes stadig, det er et interessant tilbud, men et lidt mærkeligt koncept, at bilen fratages fri SuC ved et ejerskifte, således at bilen er bedst tjent med at hænge på første ejer. Der er således en "straf" ved at sælge bilen. Jeg vil umiddelbart mene, at fri SuC på en ny bil er mere værd end fri SuC på en gammel bil, da den nye bil nok kommer til at køre flere km, inden den er udtjent og dermed kan få glæde af fri SuC i længere tid. Men hvis man har tænkt sig at sælge den inden for en kortere årrække, så er tilbuddet pludselig ikke så fordelagtigt længere. Så havde det måske været bedre at beholde fri SuC på den gamle. 

MOS
MOS Oct 29 '23
Citat fra Ice2EV

Vi kører 45.000 km om året og ca 3600 km eller 600 kWh lades på SuC. Ergo vil fri SuC for os have en værdi på 1200 kr/år.

Havde vi betalt 17.000 for det ved købet, så skulle vi altså køre i næsten 15 år før det var tjent hjem. 

Værdien er altså meget begrænset for os.

MEN hvis nu man er kørende i cocksokker og sko fra Gedser til Skagen på daglig basis og lader på SuC hver dag, så er værdien helt sikkert væsentlig højere.

Der er nok meget stor forskel på, hvor meget folk bruger SuC. Jeg tror dog, det er en fair antagelse, at folk med fri SuC bruger det mere - enten fordi det jo er gratis, eller fordi de i første omgang vidste, de havde et stort behov og det derfor gav mening at købe en bil med fri SuC. Personligt vil jeg skyde på, at jeg har tanket for mellem 50-100kkr. gratis SuC. Men meget kommer jo an på den pris, man antager i stedet for gratis. Ville alternativet være at betale alm. pris for SuC eller hjemmeladning, ville man have haft det samme abonnement hjemme, ville ens kørselsbehov, kørselsmønster og ladeadfærd have været anderledes osv.?

MOS
MOS Oct 29 '23
Citat fra Ledsager

Hvis man har LinkmyTesla eller appen ScanmyTesla på mobil via dongle kan man let finde ud af hvor mange kW man har ladet på SUC. Så er det kun prisen der er variabel.

Kan man faktisk det? Jeg var af den opfattelse, at man kun kunne se fordelingen mellem AC og DC-opladning. Men i mange tilfælde er DC-opladning måske tæt på at være det samme som SuC, hvis man ikke hurtiglader andre steder end hos Tesla. 

HemligNemlig
HemligNemlig Oct 29 '23
Okay ja nu kom vi virkelig langt fra hinanden igen. Der har da kun været sådanne 3mdr “tilbud” med fri suc på nye modeller? Hvis jeg IKKE har en bil med fri suc og køber en ny model y til 450.000 så er det da præcis samme pris som hvis jeg har en med fri suc i forvejen og bestiller en ny model y via dette tilbud og betale de samme 450.000kr. Det kan vi da umuligt være uenige om. Så der er INTET der bliver forringet i pris for du kan IKKE gå ud og finde en model y med fri suc. H Orsan brugt bils markedet ser ud om flere år fra nu ved ingen af os. Men hvis vi går ud fra at Tesla ikke fortsætte med kampagner med fri suc på nye biler vil jeg stå med en brugt model y som kan sælges til præcis det samme som en der købte uden fri suc men da jeg ikke betalte mere for den end han gjorde har jeg da intet tabt.
MOS
MOS Oct 29 '23

@HemligNemlig

Du glemmer, at du taber penge ved at fri SuC bliver fjernet på din gamle Model S. Hvis den havde beholdt fri SuC, havde brugtværdien jo været højere. Det kan også være, du vil beholde din gamle Model S som bil nr. 2 og så ville det stadig være fedt at kunne tanke gratis. I det øjeblik, du sælger den nye Model Y, så mister den også fri SuC og så har du i princippet mistet det hele. Det er derfor, jeg siger, det giver ikke meget mening, hvis du planlægger at videresælge den nye Model Y inden for en kortere årrække. Hvis du har tænkt dig at beholde den længere tid end den gamle Model S kunne overleve, så giver det fint mening.

Tilføjelse: Jeg tror i øvrigt, at Tesla fortsat kommer til at køre kampagner for at opfylde deres salgsmåltal for udvalgte modeller/varianter op til kvartals- eller årsafslutninger. Det kan f.eks. være fri SuC, særlige tilbud om FSD, premium connectivity eller andre features (der ikke kræver hardwareændringer), de nemt kan smide oveni ved en hurtig handel.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 29 '23
HemligNemlig
HemligNemlig Oct 29 '23
Aha så forstår jeg bedre vi er uenige, jeg har nok misforstået “tilbudet”. Læste det ikke som at man fik det fjernet på den gamle ig blot “overført” til den nye. Læste det som et tilbud til ejere der var vant til fri suc og tøvede med at købe uden denne mulighed.
I rest my case, my bad.
Arnten
Arnten Nov 1 '23
Citat fra Arnten

Spurgte Tesla som (desværre) bekræftede, at tilbuddet ikke gælder for forudkonfigurerede biler fra lagerbeholdningen. Så tænker ikke tilbuddet er meget værd for dem , der overvejer at overføre det til en model Y.      
PeterE
PeterE Nov 1 '23
Citat fra Arnten
Citat fra Arnten

Spurgte Tesla som (desværre) bekræftede, at tilbuddet ikke gælder for forudkonfigurerede biler fra lagerbeholdningen. Så tænker ikke tilbuddet er meget værd for dem , der overvejer at overføre det til en model Y.      

Som forventet, man kan ikke både blæse og have mel i munden... 

jramskov
jramskov Nov 3 '23

Vi har en TM3 LR fra marts 2019 og det leasing tilbud på TMY er lidt lokkende. Vi kører dog cirka 25.000km/årligt og så stiger prisen til 4.495 kr /md. for en "standard range" (455km WLTP) og 5.595 kr /md. for TMY LR (533km WLTP).

Det er lidt nogle andre priser en de 3.795 kr /md. som priserne starter på ved 15.000km/årligt.

Jeg/vi har aldrig leaset før, så er i tvivl om det giver mening?

Er også i tvivl om vi kan nøjes med en SR model. Som jeg forstår det, er forskellen i rækkevidde ikke helt så stor som WLTP tallene antyder da SR modellen er med LFP batteri og dermed kan/bør lades til 100% mens en LR bør lades til 80%. Forskellen i rækkevidde på en SR ladet til 100% og en LR ladet til 80% kan ikke være specielt stor? Omvendt skal man vel ikke bekymre sig så meget om kun at lade til 80% når man privatleaser...

Prisen over 3 år (36x4.495kr/5.595kr)
SR: 161.820kr
LR: 201.420kr

Giver det stadig mening at privatlease med et behov på 25.000km/årligt?
Kommer de 15000kr i engangsydelse oveni?

Ice2EV
Ice2EV Nov 3 '23

Hej

Jeg tror det er dyrer at lease end eje.

Vi købte en 3LR i april 19 for 465k

Solgte for 227 i marts 22.

Tab 238k.

Men vi kørte 168.000 km på den periode. Det er yderligere 20.000 km oveni om året. 

Forskellen på SR og LR er kun på langture og hvis du har behov for firhjulstræk.

Langture fordi med LR kan du køre måske 100 km mere inden du SKAL lade udenbys. Samt den formentlig lader lidt hurtigere i bunden og længere op i SOC.

Prøvede en kollegas 23' Y SR i aftes, kørte lige en tur på 12-15 km. Jeg må sige, jeg var overrasket over, at den var så god som den føltes. Jeg syntes ikke den manglede punch, selvom den selvfølgelig er lidt langsommere end en 3LR.

jramskov
jramskov Nov 3 '23

Det skal måske siges at jeg er i gang med at lytte til JP Biler podcast fra i dag hvor Jan Lang fra Bilbasen siger det ikke giver mening at købe en Model Y lige nu. Afskrivningen på TMY vil være højere fordi der er blevet solgt så mange lige nu og hvis Tesla fortsat producerer så mange om 3 år, er prisen næppe højere på en ny TMY til den tid.

Sider: « 1 2 3 4 »