Loading...
dk

Er elprisen faldet eller steget? | Tesla Forum

Dec14
Dec14 Nov 2 '23

@P85DK

Jeg har ingen skjult dagsorden om at ville dække over netselskaber, stat, elleverandører eller lign.

Du har ret vi har N1 som netselskab og jeg finder faktisk at de handler ansvarligt og med stort hensyn til kunderne. Pr 1.1.24 vil vi også opleve at skulle forholde os til 3 priser i døgnet, men samlet set vil det medføre besparelser for kunderne da det rent faktisk betyder at investeringerne i netforstærkningerne bliver reduceret. Det N1 fik opkrævet for meget i 1.halvår af 23 er betalt tilbage til forbrugerne i andet halvår 2023 med en nettarif hele døgnet på 0,00kr pr kWh gældende til 31.12.23.

Helt faktuelt forholder det sig blot som beskrevet - for os. Nogen kan sagtens have oplevet lidt større stigninger, men Jonsiii's pris pr kWh er ikke væsentlig forskellig fra vores og illustrerer netop at prisen i inflationskorrigerede kroner faktisk er faldet siden 2015 for 1 kWh incl alt.

@Ice2EV Jonsiii's regning er ikke udtryk for flat rate! Men prisen på fakturaen er udtryk for gennemsnittet i forhold til elpriser, tidspunkter mv. Bagved er alt udregnet time for time og man kan kan anmode om at få fuld dokumentation, hvis man ikke har tillid til selskabet. 

Jeg har for sjov regnet et kvartal igennem time for time og fik en differens på så vidt jeg husker mindre end 10,00. Mon ikke det er undertegnede selv der regnet den smule forkert! Min tillid til Jysk Energi hvor vi køber/sælger vores el blev kun styrket af regnestykket. I forhold til Nordpool betaler vi et tillæg på 5 øre for en købt kWh og får et fradag på 2,5øre for det vi sælger. Det er sgu da en yderst rimelig pris for at slippe for alt bøvlet.

Tak for nogle gode debatter og indspark her på Tesla forum

jonsiii
jonsiii Nov 2 '23
Citat fra Ice2EV

Det var da en flot afregning med flat rate på alle afgifter og tariffer.

Ikke noget med at imellem 16:30 og halv 5 koster det 19 kr i gebyr. og hvis solen står i syd og vinden blæser fra øst så vælter det op med ål og prisen stiger på auktionen for strøm.  ;-)

Haha, nåeh på den måde. =) Jamen, altså priserne er jo kendte. Det kan vel ikke overraske nogen som helst, hvad de aktuelle priser er i disse app-tider. Selv fruen kigger jo på https://treforalt.wen.dk/ og har lige sagt: "Jeg tror jeg sætter vaskemaskinen til at være færdig kl 6, så kan tørretumbleren køre efter kl 10." Min kommentar: "Fint, bilen har rigeligt og lader alligevel ikke i nat".

Jeg har aldrig haft så lav nettarif, som efter skiftet til Tarifmodel 3.0™. At vi så efter 1/1 skal betale 15 kr. ekstra i måneden kan ikke hidse mig op. Igen: Få nu den sk... elafgift væk i stedet. Det er der pengene for de private forbrugere ligger.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Nov 2 '23
jramskov
jramskov Nov 3 '23
Citat fra P85DK

@jramskov - hvis man styrer ineffektiviteten, så kan man drage fordel af det :-)

Hvem vil drage fordel af det? 

@PeterE: "'Nogen' skovler penge ind, markedet er på ingen måde reguleret og kunderne er igen dem der taber."

Der er helt sikkert brådne kar blandt elselskaberne - altså dem der står udenfor supermarkeder eller på gågader og forsøger at få dig til at skifte til deres elselskab og lover langt lavere priser.

En de laf elselskaberne er dog andelsejet, hvilket jeg synes er fint. Det er min opfattelse at Energinet og netselskaberne er forholdsvist stramt reguleret, men jeg kan sagtens tage fejl.

Ice2EV
Ice2EV Nov 3 '23

@jramskov

Netselskaberne er ikke strammere reguleret end de har elselskaber som ejere, som kan "flytte" udgifter/indtægter imellem regnskaberne. Hvorved Netselskabet ser ud til at være en nulsumsforretning.

Men elselskabet tjener kassen.

Netselskabet er underlagt krav om maks overskud.

Elselskaberne er ikke.

P85DK
P85DK Nov 3 '23

@jramskov - vi kunne starte med at den adm. dir. tjener 3 gange hvad statsministeren tjener og så er der bestyrelsen etc.

Der skal ikke en særlig kreativ person til at sikre at man ikke har overskud ...

P85DK
P85DK Nov 3 '23
Citat fra jonsiii

Jeg har aldrig haft så lav nettarif, som efter skiftet til Tarifmodel 3.0™. At vi så efter 1/1 skal betale 15 kr. ekstra i måneden kan ikke hidse mig op. Igen: Få nu den sk... elafgift væk i stedet. Det er der pengene for de private forbrugere ligger.

Jeg tænker ikke at du har Radius?

Sådan forklarer Radius deres nettarif - ingen konkrete priser nævnt - så hvorfor så hemmlighedsfulde omkring det?

Enig i at elafgiften ville være fin at få væk, men når nettarifen er næsten 2 gange afgiften, mellem 17-21 6 måneder om året, så er den ikke ubetydelig.

jramskov
jramskov Nov 3 '23
Citat fra Ice2EV

@jramskov

Netselskaberne er ikke strammere reguleret end de har elselskaber som ejere, som kan "flytte" udgifter/indtægter imellem regnskaberne. Hvorved Netselskabet ser ud til at være en nulsumsforretning.

Men elselskabet tjener kassen.

Netselskabet er underlagt krav om maks overskud.

Elselskaberne er ikke.

Men flere af de selskaber der tjener pengene er andelsejet. Andel er, NRGI er. Så overordnet set ender pengene vel tilbage i andelshavernes lommer?

jramskov
jramskov Nov 3 '23
Citat fra P85DK

@jramskov - vi kunne starte med at den adm. dir. tjener 3 gange hvad statsministeren tjener og så er der bestyrelsen etc.

Der skal ikke en særlig kreativ person til at sikre at man ikke har overskud ...

Aner ikke hvad lønningerne er, men det skal godt nok være en stor direktør løn hvis den skal æde 180kr x det antal millioner målepunkter der er i DK. 

Hvad er en retfærdig løn for en direktør? Aner det ikke, men hvis løn niveauet for en en lignende stilling i det private erhvervsliv er f.eks. 10 millioner (rent skud i tågen), så kan man godt argumentere for at lønnen for den stilling ved Energinet skal være nogenlunde det samme hvis man vil have dygtige folk til at søge stillingen. Er ikke sikker på det er relevant at sammenligne med statsministerens løn.

P85DK
P85DK Nov 4 '23

@jramskov - Energinet er statsejet, så relevant at sammenligne med statsminister. I det hele taget er løningerne i offentligt eget forsyningsselskaber meget høje også set i forhold til det private og fordi der ikke er professionelle investorer til at holde dem til ilden har de lettere ved at sætte rammerne selv.

Her er lidt om lønningerne fra 2017 - spoiler alert, de har hævet løninngerne markant siden da.

Det samme gælder andelsejet selskaber - når der ikke er professionelle investorer, så bliver det ukvalificeret repræsentantsskaber der bliver løbet om hjørner med - hvilket også ses i Andel og NRGI.

Jeg siger ikke at direktionen løber med 900 millioner om året, men større gennemsigtighed er der behov for, specielt set i lyset af at det er stats- og andelsejet selskaber.

Andel hev hele købssummen ud af Radius efter de havde købt selskabet og hæver priserne for radius kunder fordi der skal investeres, penge som allerede var sat til side og betalt af kunderne, som nu skal betales igen, fordi Andel tog dem ud som udbytte.

jonsiii
jonsiii Nov 4 '23
Citat fra P85DK

@jramskov - Energinet er statsejet, så relevant at sammenligne med statsminister. I det hele taget er løningerne i offentligt eget forsyningsselskaber meget høje også set i forhold til det private og fordi der ikke er professionelle investorer til at holde dem til ilden har de lettere ved at sætte rammerne selv.

Er det noget du har noget dokumentation for? Tror du pengene kun går til direktører og lønninger? Energinet.dk er bestemt ikke lønførende og der skal pga. elektricificeringen laves et kæmpe arbejde de næste årtier. Deres opgave som TSO er at holde styr på det fælles overordnede transmissionsnet. Hvad tror du der sker så snart der kommer "professionelle investorer" til? Nej ellers tak..

jonsiii
jonsiii Nov 4 '23
Citat fra P85DK

Jeg tænker ikke at du har Radius?

Sådan forklarer Radius deres nettarif - ingen konkrete priser nævnt - så hvorfor så hemmlighedsfulde omkring det?

Det er da heller ikke hemmeligt? https://elforbrug.nu/tariffer-fra-1-november-2023/

"Radius elnet 15,19 / 45,56 / 136,68 øre/kWh"

Det ligner lidt det samme som vi har ved Trefor:

"Trefor 8,15 / 24,46 / 73,38 øre/kWh"

Ja, den høje tarif er da høj, men det viser sig, at når regningen er gjort op, ligger jeg tættere på den lave takst end den høje takst. Og hen over året bliver det endda billigere.

Der skal nøjagtigt den samme mængde penge i kassen hos netselskabet, uanset om de kører med Tarifmodel 3 eller 1, og unødige netudvidelser skal undgås. Det gør de ved at straffe stort forbrug i kogespidsen, og give rabat når der er lavlast.

Det bliver på ingen måde billigere hvis du går tilbage til en flad nettarif.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Nov 4 '23
P85DK
P85DK Nov 4 '23
Citat fra jonsiii

"Radius elnet 15,19 / 45,56 / 136,68 øre/kWh"

Det ligner lidt det samme som vi har ved Trefor:

"Trefor 8,15 / 24,46 / 73,38 øre/kWh"

Ja, den høje tarif er da høj,

Ligner da det samme? Radius er dobbelt så høj over alle 3 tarifer som Trefor!

Men jeg kan da godt se at jeg ikke skal klage - Nakskov elnet 32,66/97,98/293,94 øre/kWh

P85DK
P85DK Nov 4 '23
Citat fra jonsiii
Citat fra P85DK

Er det noget du har noget dokumentation for? Tror du pengene kun går til direktører og lønninger? Energinet.dk er bestemt ikke lønførende og der skal pga. elektricificeringen laves et kæmpe arbejde de næste årtier. Deres opgave som TSO er at holde styr på det fælles overordnede transmissionsnet. Hvad tror du der sker så snart der kommer "professionelle investorer" til? Nej ellers tak..

Er Energinet og forsyningsselskaber ikke lønførende? Det er ganske fint dokumenteret at de er og ganske pænt endda: https://www.avisen.dk/...aa-kunde_458537.aspx

Den adm. dir i Energinet tjener over 4 millioner. Pointen med professionelle investorer er at der er nogle med kompetencer der holder øje med dem, det er der ikke i dag ... de har frit spil, ledelserne i disse selskaber er ikke drevet af alturisme hvor meget vi gerne vil ønske det.

jonsiii
jonsiii Nov 4 '23
Citat fra P85DK

Ligner da det samme? Radius er dobbelt så høj over alle 3 tarifer som Trefor!

Men jeg kan da godt se at jeg ikke skal klage - Nakskov elnet 32,66/97,98/293,94 øre/kWh

Ja, der er kæmpe forskel på de forskellige netselskaber. Vi kom også på tarifmodel 3 d. 01-01-2023 ved Trefor, og jeg har en arbejdskollega, der bor omkring Ringkøbing. RAH elnet kørte videre med en flad tarif, så han betalte samtidig 53 øre/kWh i tarif uanset tidspunkt på døgnet. Igen: Der skal samme mængde indtægtsrammeregulerede mængde penge i kassen. De er nu også skiftet til tarifmodel 3 og nu er transporten om natten faldet til 12 øre/kWh.

Du kan også se på Trefor Elnet Øst på 22,78/68,33/204,99 øre/kWh. Markant dyrere end Trefor hos mig? Det er der så en god forklaring på:

https://elforbrug.nu/bornholms-stemme-1-2/

https://elforbrug.nu/bornholms-stemme-2-2/

Der er ikke noget, der er "bare lige"...

jonsiii
jonsiii Nov 4 '23
Citat fra P85DK

Er Energinet og forsyningsselskaber ikke lønførende? Det er ganske fint dokumenteret at de er og ganske pænt endda: https://www.avisen.dk/...aa-kunde_458537.aspx

Den adm. dir i Energinet tjener over 4 millioner. Pointen med professionelle investorer er at der er nogle med kompetencer der holder øje med dem, det er der ikke i dag ... de har frit spil, ledelserne i disse selskaber er ikke drevet af alturisme hvor meget vi gerne vil ønske det.

Den artikel er fra 2017 og dermed fra tiden før tarifmodel 3.0

Vi bruger årligt 35 TWh i Danmark, så de 4 mio. i direktørlønning øger din tarf med 0,000114 kr/kWh. Det er ca. 1 kr om året ved 8000 kWh. Helt ligegyldigt og ikke der pengene bruges.

Hvad er det du mener de har frit spil til?

jramskov
jramskov Nov 4 '23

Jeg er lige stødt på sitet https://stromligning.dk/

umiddelbart et ret fint site til at sammenligne strømpriser. 

P85DK
P85DK Nov 4 '23

@Jonsiii - du spurgte til dokumentation om hvorvidt de er lønførende, derfor link til seneste dokumenteret undersøgelse der viser at de i den grad er lønførende i offentligt- og andelsejet forsyningsselskaber - på alle niveauer, jeg nævnte bare direktørens løn

Men konklusionen må være, at jeg mener at de arbejder uden ordentligt opsyn og bliver ved med at finde på indtægtsgivende tiltag i et monopolistisk marked, hvor du mener at alt er i fineste orden

Men net-, fjernvarme og offentlige forsyningsselskaber er noget fanden har skabt, da ineffektivitet og uforudsete omkostninger betyder store udgifter for forbrugere der ikke kan vælge alternativer.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 4 '23
jonsiii
jonsiii Nov 5 '23
Citat fra P85DK

Men konklusionen må være, at jeg mener at de arbejder uden ordentligt opsyn og bliver ved med at finde på indtægtsgivende tiltag i et monopolistisk marked, hvor du mener at alt er i fineste orden

Du må igang med at søge aktindsigt hvis du mener der foregår urent trav i netselskaberne eller hos energinet.dk. Dit link omtaler kun forsyningsselskaberne. Husk at de også konkurrerer med det private selskaber. Hvorfor skal en stærkstrømsingeniør, hos f.eks. Energinet, have mindre i løn end hos et af GreenPowerDenmarks medlemmer?

Men net-, fjernvarme og offentlige forsyningsselskaber er noget fanden har skabt, da ineffektivitet og uforudsete omkostninger betyder store udgifter for forbrugere der ikke kan vælge alternativer.

Og hvad skulle alternativet være til det? Privatisering af selvsamme selskaber? Prøv at spørge f.eks. de engelske vandforbrugere hvordan det er gået de sidste 30 år:

https://www.thisismoney.co.uk/money/markets/article-12105723/Water-firms-hand-550m-shareholders.html

Kæmpe udbytter til ejerne, dårligt vedligehold af anlæg, stigende regninger til forbrugerne på trods af kæmpe overskud. Ellers tak.

jramskov
jramskov Nov 5 '23

@P85D Monopolistisk marked? Hvordan vil du ændre det? Vil du have 3 eller flere konkurrende elnet? Det bliver noget af et gravearbejde :)

P85DK
P85DK Nov 5 '23

@jonsiii - gider jeg ikke bruge tid på, men der kommer med 100% en større skandale. Over 10 år har de fem største elnetselskaber trukket 16 mia ud i udbytte. Det burde enten ikke være et overskud eller blive i selskaberne til udbygning og modernisering af elnettet som de har monopol på.

@jramskov - Betinge at de ikke trække overskud som minimum og at der føres opsyn med intern handel i egne organisationer etc. etc.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 5 '23
Sider: « 1 2