Loading...
dk

Vinterindstillinger og deres påvirkning af bilen | Tesla Forum

KS
KS Dec 29 '14

Hej Alle,

Nu da det er blevet vinter syntes jeg lige det er på plads med en tråd om vinterkørsel og anbefalede indstillinger i bilen.

Først og fremmest: Husk Vinterdæk! Det betyder alt for køreegenskaberne i glat vejr. Både for jeres egen sikkerheds skyld, men så sandeligt også for andres.

Dernæst: Range mode - slå dette fra i koldt vejr, da dette gør at bilen ikke vil bruge energi på at varme batterierne op - og dermed kan det opleves at bilen er meget lang tid om at få regen tilbage (kan enddog skrive Regen disabled). Range mode gør også at bilen ikke forvarmer batterierne når den er tilsluttet strøm. Så væk med den.

Smør gerne listerne rundt om ruderne med silikone (stift eller spray), for at gøre det muligt at åbne vinduerne ved hård frost.

Har du foldbare spejle - så vælg i indstillingerne IKKE at folde spejlene ind - dette for at undgå at de fryser fast i indfoldet tilstand.

Opvarmning af bilen kan med stor fordel igangsættes fra mobilen 1/2 times tid før du skal bruge den. Sætter du temp på max, vil bilen også forvarme batterier.

Hold dine fælge fri for sne - sne i fælgen kan få den ud af balance og du vil opleve rystelser i hele bilen - ikke behageligt.

Hvis du skal køre langt, så lav manuelle indstillinger på dit klima anlæg. Sæt fan speed til 1-2 (så lavt som muligt uden af bilen dugger til), sæt temperaturen til 18 grader, og brug sædevarmen. Den direkte varme er meget mere effektiv end indirekte.

Skal du på skiferie, så husk snekæder, veste med refleksstriber, en skovl og måske lidt salt til at kunne komme fri.

Et andet vinter-trick for os uden vinterpakken, der godt kan opleve lidt is på viskerne om morgenen.
Sæt vinduesviskerne i service indstilling, så vil de blive "renset" for is når du opvarmer kabinen og dermed forruden og nu også viskerne.
//Werge

Og når det så kommer til at køre i det glatte vejr, så sæt regen til Low i stedet for standard, da den kraftige regen godt kan medføre blokering af de trækkende hjul. Så hold afstand og kør pænt derude.

Forummets indlæg er redigeret af KS Dec 30 '14
Maho
Maho Dec 29 '14

Tak for gode tips! :-)

Nommensen
Nommensen Dec 29 '14
Tak for gode tips her i den kolde tid - samt at du har oprettet nye sektioner - dejligt at du gør dette for os.
Kiefer
Kiefer Dec 29 '14

Omkring opladning, så skal batteriet helst have en passende høj temperatur for at bilen vil lade med ret mange Ampere ad gangen, så ikke noget med at sætte bilen til at lade når batteriet har stået ude hele natten i 10 graders kulde...

Ladeporten kan godt drille lidt i det kolde vejr, men et let tryk bagerst på porten mens du klikker den op, så går det som regel nogenlunde, det kan ofte ske at man lige skal prøve et par gange inden den vil springe op.

Døre og vinduer: Når vinduerne er er helt tilfrosne, så pas på med at åbne dørene, vinduerne er ikke meget for at rulle ned når det er koldt, det kan resultere i vinduer der bliver flået i stykker hvis man ikke lige når at lægge mærke til at, de ikke har rullet de par cm. ned inden man åbner døren.

/Martin

SimonHN
SimonHN Dec 29 '14
Kiefer. Der var en bruger her inde der anbefalet at man satte bilen til at oplade lidt før afgang når vejret var koldt. For at varme batteriet lidt op.

Er det så en dårlig løsning?
Maho
Maho Dec 29 '14
Godt spørgsmål, "modstridende interessser", what to do?? :-)
KS
KS Dec 29 '14
Sæt meget gerne til strøm inden afgang. Brug så kabinevarmeren på max for at varme batteriet op, og lad evt fra 80 til 90%. Så er både bil og batterier varmet op og klar til brug. Så får du det mindste tab ved start - selvfølgeligt koster det alt sammen men du får den største range ud af det.
Maho
Maho Dec 29 '14
Tjek!!
Kiefer
Kiefer Dec 29 '14

Hlt enig med Ken, i morges fik jeg ladet ca. 1,5KW på en 30-40 minutter ved samtidig at have varmen på næsten maks i samme periode. Bilen ville godt begynde at lade efter 15 minutters varme i kabinen men strømmen gik til varme i bilen og ikke til batteriet...

/Martin

Claus8930
Claus8930 Dec 29 '14

Hmm er det bare mig der er ved at få "kolde føder" over at have bestilt en Tesla P85D?

Ladeporte, vinduer & døre der ikke kan åbne, når der er en smule frost. En bil der ikke kan lade når der er for koldt, samt en bil hvor man helst skal holde temp på 18 grader.

Når jeg kører bil, skal der være 22 grader, sædevarme, høj musik og tuller på motorvejen med ca. 160 km/t.

Det virker lidt som at bygge et luksus hus på 500 m2, men for at spare bruger man kun kælderen på 100 m2 :( 

Kiefer
Kiefer Dec 29 '14

Claus: Til en P85D hører vel også en passende garage?

Min udfordring er at jeg i øjeblikket holder udendørs, lige så snart garagen er bygget (sammen med resten af huset) kommer bilen aldrig til at holde udenfor om vinteren igen, og jeg vil forvente at de udfordringer jeg oplever nu vil være forbi. 

Læg en hver batteridrevet dims udenfor i minus 10 grader, og se om ikke den vil have samme udfordringer med batteriet...

Konens dieselbil, ja den skal vi i øjeblikket nærmest have til at køre i tomgang i 20 minutter for at få den varmet op inde i kabinen. Koster en masse diesel, det er jo ikke anderledes på elbilen. Med elbilen er vi bare sikre på at den starter i første forsøg...

Du kan uden problemer køre i bilen med 160km/t med både sædevarme og 22 grader indendøre, du kan nok bare ikke køre en strækning på meget over 200km med den hastighed. Efter min mening er 22 grader en møg varm temperatur og sidde i, men sådan er vi jo så forskellige, min hustru går f.eks. i bare tæer hele året ;-)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Dec 29 '14
Claus8930
Claus8930 Dec 29 '14

Kiefer@

Niks garagen er ikke stor nok :(

Så den skal holde i indkørslen.

Lars72
Lars72 Dec 29 '14

Jeg har haft samme dør-problemer i hård frost med en A5 Sportback, da der ikke er vinduesrammer - hvorfor vinduer automatisk kører 0,5cm ned når døren åbnes. Det er sku' lidt svært i en tilfrosset bil, hvor vinduer er frosset fast :-( 

Jeg havde dog kabinevarmer - og det hjalp en del -  hvis man ellers huskede at starte kabinevarmeren 20 min før man skal til bageren. 

Så hård frost er vel et issue for alle biler uden dør-rammer?

Forummets indlæg er redigeret af Lars72 Dec 29 '14
Hansen
Hansen Dec 29 '14
160 km/t er alligevel fy fy, og at garagen er for lille er jo kun et midlertidigt problem
TSLAP85D
TSLAP85D Dec 29 '14

@Claus, @Lars
Mht. vinduerne er frosset fast og ikke gider at køre automatisk ned, prøv med lidt silikone på gummi listerne, det hjælper utrolig meget!! Man kan også bruge det til gummi listerne i dørene og bagageklappen hvis den også sidder fast. Dette tricks har jeg i mange år brugt til min A5 Coupe og dette hjælper også på min TMS! :-)  

Mindre tilføjelse til @Kiefer's FROST liste, gå ind i settings på bilen og slå "Mirror Auto fold" Off så sidespejlene ikke folder automatisk ind når du parkerer bilen i frost, ellers risikerer man at de sidder fast! Desværre fungerer silikone ikke her. :-( Men sådan er det vel på alle biler med Auto fold.

Kiefer
Kiefer Dec 29 '14

Claus: Hvis garagen er for lille er der kun een ting at gøre, gør som mig, sælg huset og byg et nyt hvor garage bliver indrettet så der er plads til minimum to Teslaer  :-)

TSLAP85D: Jeg gav listen lidt varmt vand, vil silikone ikke bare fedte hele vinduet til når man ruller det ned/op?

Jeg har på min tidligere Mercedes med auto fold aldrig oplevet at de var frosset fast.

/Martin

TSLAP85D
TSLAP85D Dec 29 '14

@Kiefer, det er korrekt og vigtig at du selvfølgelig ikke smatter ruderne ind i silikone, det skal kun på gummilisterne og derned mellem ruden og listerne. Du kan nok ikke undgå at der kommer lidt silikone på ruderne, men det tørrer du væk med lidt ruderens (hellere det end ruderne sidder fast). :-)
Jeg har også nogen gange brugt silikone på listerne om sommeren pga. den bagende sol som har været med til at gøre gummi listerne knast tørre hvilket resulteret i at vinduerne rullede langsommere op og kom med nogle mindre knirke lyde. Man risikerer at ødelægge motoren til vinduerne hen af vejen, men hva fan du har jo 4 års garanti på TMS'en! :-D 

Men ok, Mercedes har måske også lidt mere erfarring med auto fold sidespejle! :-D

SimonHN
SimonHN Dec 29 '14
Prøv at brug Turtle clear vue på side ruderne.

Det er godt nok beregnet til at afvise regn. Men da jeg havde det på min Seat der faldt isen af sideruderne. Det kunne ikke sætte sig så godt.

Om det løser problemet ved jeg så ikke. Men det er da værd at prøve. :)
Werge
Werge Dec 30 '14
Et andet vinter-trick for os uden vinterpakken, der godt kan opleve lidt is på viskerne om morgenen.
Sæt vinduesviskerne i service indstilling, så vil de blive "renset" for is når du opvarmer kabinen og dermed forruden og nu også viskerne.
//Werge
Lund
Lund Dec 30 '14

Ken, opdaterer du ikke din første post og gør den til en sticky. Synes der er mange guldkorn i den her tråd.

Mvh Ole

Venter på S85D til april

Sider: 1 2 »
Dette emne er sticky