Loading...
dk

Check/Rep af håndbremsemotor | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Nov 7

1-2 gange om året, i forbindelse med hjulskifte, udfører jeg bremseservice på bilen. Noget jeg ikke har haft pillet af er "håndbremse"-motoren der sidder på de bagerste kalibere.

De sidste par måneder kan jeg høre at de 2 motorer ikke aktiveres samtidig. Den ene er lige et halvt sekund bagefter og måske en anelse mere skinger lyd (svært af forklare på skrift men I ved jo hvordan det lyder når man sætter bilen i Park). Hvis jeg en 4-6x slår Park fra-til så aktiveres de samtidig igen, så der må være et eller andet der har brug for at blive motioneret. Når der køres tur et par dage senere så er det lille problem der igen.

Fandt en gammel guide fra 2007 hvor man kan se selve håndbremsemotoren adskilt fra kaliberen. Guiden handler desværre om at udskifte bremseklodser så der er ikke lige fokus på håndbremsemotor.

https://www.teslaownersonline.com/threads/diy-parking-brake-disassembly-rear-brake-pad-replacement.9049/

Er der nogen der har haft rodet med dette på enten Tesla eller andre nyere biler - gode råd velkomne :) 

KimT
KimT Nov 7

Prøv at se her hvad Deacon skrev engang : http://www.teslaforum.dk/forum/topic/5799?page=1#post-97876

PS kan se at du har en 3'er. Ovenstående er til S/X....

Forummets indlæg er redigeret af KimT Nov 7
HrMogensen
HrMogensen Nov 7
Citat fra KimT

Prøv at se her hvad Deacon skrev engang : http://www.teslaforum.dk/forum/topic/5799?page=1#post-97876

PS kan se at du har en 3'er. Ovenstående er til S/X....

Tak for tip. Skal da lige finde ud af om der er erstatninger for planetgearsfedt - har alt muligt i garagen.

Det lyder heldigvis fint når jeg deaktiverer P-bremsen så det er ikke så galt som i den tråd du linker til. 

HrMogensen
HrMogensen Nov 7

Et sted i samme tråd er nævnt PFT fedt (hvidt). Så vidt jeg kan google mig til er det det samme som lithium fedt som jeg har en dåse af i forvejen :) 

HrMogensen
HrMogensen Nov 8

Jeg fik skiftet vinterdæk og samtidig lavet bremseservice.

Det var så utrolig let lige at tage håndbremsemotoren af. Havde ikke lyst til at adskille den helt da det lader til at plastikskjoldet (hvor label sidder) nærmest vil brække i stykker. Jeg nøjedes med at rense anlægsfladen samt O-ring og forsøge at sprøjte en del lithium fedt i mellemrummet. Tiden må vise om det var nok. Worst case koster motoren måske ikke alverden og er meget let at udskifte. 

Heldigt jeg ikke skulle skifte bremseklodser for jeg havde ikke lige rette størrelse bit til at skrue stemplet ind. Har ellers et sæt med det fintakkede stjernemønster men 6 var for småt og 8 for stort... 

Ledsager
Ledsager Nov 16

Har lige hørt en snurrende lyd fra højre baghjul på model S. Efter en kort tur var fælgen ret varm. Er det parkeringsbremsen eller bremsekaliberne der er problemet. Og hvor får man det fikset. Tesla har vel ikke tid. Bilen har vel ikke godt af at køre længere.

HrMogensen
HrMogensen Nov 16

Personligt ville jeg køre så kort som muligt - hermed mindre sandsynlighed for at det løber op med flere reservedele.

Teslas bremser er ikke raketvidenskab og ret magen til så mange andre bilers bremser. Nu kender jeg kun til min egen Model 3, men så vidt jeg husker at have set, så er har Model S samme setup hvor en seperat parkeringsbremsemotor er monteret på kaliberen.

Du burde trygt kunne vælge et andet værksted end Tesla, men jeg kunne forestille mig at det ikke er helt så let for et ikke-Tesla værksted få evt. reservedele hurtigt hjem? 

Uanset godt lige at få checket HVAD problemet er. Hvis det er parkeringsbremsen der ikke vil slippe, så vil jeg mene at den godt kunne afmonteres på nævnte hjul så du kunne køre videre. Er dog måske ikke lovligt + du vil nok få noget fejlmeddelelse på skærmen da stikket ikke vil have forbindelse?

CanEl
CanEl Nov 17

det er rigtigt at den kan bruges med kun en P bremse, og at den brokker sig.
jeg fik begge mine renoveret hos hinnerup. ca. halv pris af nye, og de har nu kørt ok, et par år siden da.

Ledsager
Ledsager Nov 18

Er der andre end Hinnerup der kan renovere parkeringsbremser? Jeg prøvede at løsne hele parkeringsbremsen men boltene sidder rigtigt godt fast. A&M vil kun skifte til en ny som de vil have 4.500 kr. for.

CanEl
CanEl Nov 18

Citat fra Ledsager

Er der andre end Hinnerup der kan renovere parkeringsbremser? 

du kan jo få en ny på i den ene side.
eller nøjes med 1 P bremse, og bare sende den dårlige til hinnerup, for renovering.
genmontering efter renovering, er nemt nok. og så overveje at renovere den anden.