Loading...
dk

Svindel med afgift | Tesla Forum

P85DK
P85DK Nov 30 '23

Den kan blive dyr. Det er den til en hver tid registreret ejer SKAT vil komme og hente en manglende betalt afgift hos. Så kan man gøre regres fra den man har købt hos og se om der kan hives noget hjem.

Det er klart at 30.000 kr. ikke er en katastrofe, men der er alligevel en del som har købt og solgt en del biler i det private og hvis de har lavet det samme, så kan det hurtigt løbe op hvor det kan gøre ondt

https://www.berlingske.dk/virksomheder/brancheorganisation-advarer-om-systematisk-svindel-med-tesla-biler-i

Ice2EV
Ice2EV Nov 30 '23

Det var ikke umiddelbart sådan jeg læste en anden artikel.

Deri stod der(måske ikke ordret), at det var importøren der var ansvarlig, og kunden der ville være i god tro og friholdt.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 30 '23
P85DK
P85DK Nov 30 '23

Jeg kan ikke min vildeste fantasi forestille mig, at SKAT har udtalt at de som udgangspunkt anser alle købere som værende i god tro. Det er trods alt SKAT der laver den vurdering i hver enkelt sag der måtte være tale om.

Men der skal nok komme nogle sager

Bianco
Bianco Nov 30 '23

Hvis man har tastet en anden salgspris ind i Skats formular end der står på den tyske faktura, så er der vel ikke den store tvivl om hvem der skal have bøden.

P85DK
P85DK Nov 30 '23

Bøde og berigtigelse af manglende registreringsafgift er to forskellige ting. Der er ingen tvivl om at den der svindler vil få en straffesag, men der er heller ingen tvivl om at det er nemmere for SKAT at hente den manglende registreringsafgift hos den der ejer bilen på nuværende tidspunkt, da ham som har svindlet højst sandsynligt ikke har penge til hverken at betale den manglende afgift eller den bøde han får.

Så for SKAT handler det om hvorvidt du var i god tro og det vil altid være en vurderingssag

PeterE
PeterE Dec 1 '23

Tjah, ret skal være ret - problemet bliver vel at SKAT skal bære bevisbyrden for at importøren og/eller kunden har snyd med fortsæt. Afgiften slippen ingen for, og sådan skal det være - bøden er noget andet. En lidt ærgerlig julegave for de involverede, men den kommer nok først i 1.kvartal.

jramskov
jramskov Dec 1 '23

Ifølge Jan Lang fra Bilbasen er der ikke noget at frygte for køberne, det er udelukkende forhandlerne der kan komme til at sidde med en udfordring.

P85DK
P85DK Dec 1 '23

Måske har de ændret loven, men i så lang tid jeg har kendt den, så har loven været objektiv og den som på et givet tidspunkt ejer bilen hæfter. SKAT kan så vurdere at der er god tro og vælge ikke at gå efter den nuværende ejer, men det er langt fra sikkert.

Der er således for at sikre at svindlere ikke bare har en stråmand til at tage faldet, imens de er løbet med pengene. Når der bliver svindlet med afgifter og moms, så er pengene i 95/100 tilfælde langt væk når det bliver opdaget, så er det nemmere når der er et aktiv man kan hente den manglende betaling i.

Et eksempel

https://info.skat.dk/data.aspx?oid=2110706

Det kunne være interessant at høre hvor Jan Lang har sin information fra, SKAT er normalt ikke specielt interesseret i at opgive et krav de har lovmæssig krav til.

P85DK
P85DK Dec 1 '23

Jeg tror du kan være rimelig sikker på at du vil blive vurderet at være i god tro hvis du har købt hos fx. en stor forhandler som Andersen & Martini, MEN jeg tror så heller ikke at det er forhandlere som Andersen & Martini der har svindlet.

Hvis der har været bevist svindel, så er det nok nogle af de 'smarte' private importører der har importeret pænt mange og der bliver det nok svært at gemme sig bag god tro

jramskov
jramskov Dec 3 '23

Det kan sagtens være du har ret, jeg kender intet til området, så videreformidler blot hvad Jan Lang sagde i podcasten, det afsnit er her: https://overcast.fm/+UyB_mzfgo/16:59

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Dec 3 '23
cth
cth Dec 4 '23

Det er vel den der har betalt den for lille afgift der kommer til at hænge på den?

Jeg formoder det er importøren og ikke den nuværende ejer?

Medmindre handlen er foregået mellem "bekendte", som jeg læser er tilfældet i P85DK linket.

P85DK
P85DK Dec 4 '23

Den her er nok mere klar.

Hovedparten kommer nok til at slippe, men der må være nogen som ikke betragtes som værende i god tro

cth
cth Dec 4 '23
Citat fra P85DK

Den her er nok mere klar.

Hovedparten kommer nok til at slippe, men der må være nogen som ikke betragtes som værende i god tro

jeg kender ikke antal sager o.s.v.

Men jeg læser afgørelsen som værende uden for normalen og dermed har der nok været fusk.

Tænker at

"og at han derfor ikke var omfattet af SKATs praksis for ikke at efteropkræve manglende registreringsafgift hos en godtroende bilkøber"

Er det ikke det samme som at sige:

Få dømmes og flertallet gør ikke?

P85DK
P85DK Dec 5 '23

Hovedparten af sagerne kommer nok aldrig i retten. Hvis SKAT stiller et krav overfor dig om at du skal betale manglende registreringsafgift pga at de ikke vurderer dig værende i god tro, så er første instans jo landsskatteretten som hurtigt tager 1 år. Hvis du så taber der, skal den enkelte jo så til at vurdere om de vil bruge 3-5 år i det danske retssystem og de udgifter og stress der er forbundet hermed eller om det nemmeste er at betale.

Desuden er god tro som udgangspunkt at man ikke kan straffes, men som med hæleri, så kan man stadig miste sin vare eller skulle betale det som mangler. Man slipper bare for bøde og straf.

Men der er rigtig rigtig langt til en sag og en dom - de fleste har betalt længe før, da det er det nemmeste.

Det bliver ihvertfald spændende at følge hvad der sket - for hvis det er så mange penge som de taler om, så er der nogen som kommer til at betale.

cth
cth Dec 5 '23

Jeg ville selv køre den hele vejen, hvis jeg havde købt en bil hos en forhandler og han havde snydt med afgiften.

Det har jeg svært ved at se skal blive mit problem, medmindre jeg, som ved hæleri, burde have indset pris var urealistisk lav.

Det tror jeg ikke tilfældet er her.

Bilerne er sikkert solgt til hvad de kunne og så har sælge proppet manglende afgift i lommen.

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 5 '23
Ice2EV
Ice2EV Dec 5 '23

Der er nok lige den forskel at har har man hentet en 3 og tillægsafgiften er 30.000, så tænker jeg man er mere tilbøjelig til at få det ud af verden end med en X til 3-400k i forskel.

P85DK
P85DK Dec 5 '23
Citat fra cth

Jeg ville selv køre den hele vejen, hvis jeg havde købt en bil hos en forhandler og han havde snydt med afgiften.

Det har jeg svært ved at se skal blive mit problem, medmindre jeg, som ved hæleri, burde have indset pris var urealistisk lav.

Hvis du ejer bilen når SKAT når til din sag, så er det dit problem, selvom du ikke synes det.

Hvad er en forhandler? Jeg tror der er rigtig mange som har købt hos driftige private der har solgt ganske mange biler fra deres indkørsel. Private der selv har hentet dem, ikke været obs på eller været ligeglade med at Tesla har haft vidt forskellige listepriser - og dermed afgifter - på forskellige tidspunkter. De importerede biler har jo været minimum 6 måneder, og i løbet af de 6 måneder har Tesla sænket listepriserne, for mange modeller til et punkt hvor der ingen afgift er, men afgiften ved import skal beregnes ud fra listeprisen ved 1. reg dato og ikke import dato.

Du har måske købt hos sådan en. Pris er ikke alt som tæller når det handler om god tro. Hvorfor sælger en 'privat' en bil han kun har været ejer af i 2 dage, hvordan kan han hente en bil hjem som ingen andre kan skaffe etc etc etc.

@Ice2EV - alt er relativt og man skal ikke underkende hvor meget det kan betyde at bare få sagen lukket og ud af verden.

cth
cth Dec 5 '23
Citat fra P85DK
Citat fra cth

Hvis du ejer bilen når SKAT når til din sag, så er det dit problem, selvom du ikke synes det.

Hvor står det?

Spørger fordi jeg synes det skulle være mærkligt, at man skulle hænge på andres fusk.

Forummets indlæg er redigeret af cth Dec 5 '23
P85DK
P85DK Dec 5 '23

https://info.skat.dk/data.aspx?oid=2114448

I henhold til registreringsafgiftslovens § 19, stk. 2, hæfter ejeren eller den i hvis navn køretøjet registreres.

Fortolkningen af lovens § 19, stk. 2 har været genstand for prøvelse i flere sager. Ved denne afgørelse følger SKAT retspraksis, som den fremgår af SKM2007.726.LSR og SKM2007.738.LSR.

I SKM2007.726.LSR står blandt andet: Det er uden betydning, om ejeren var i god tro om den manglende betaling af registreringsafgiften på tidspunktet for købet af bilen.

cth
cth Dec 5 '23

de 2 af dine links jeg kan klikke på kommer ikke lige ind under de typer købere som jeg tænker på og som jeg tror Jan Lang tænker på.

Jeg forestiller mig en helt alm. bilkøber der køber hos en forhandler han ikke har noget forhold til i forvejen.

Men vi må se...der kører vist en om motorcykler pt.

Ved ikke om der er kommet noget der.

Sider: 1 2 »