Umiddelbart vil jeg tro FDM lægger et "Vi kan ikke lide EL-biler" tillæg oven i prisen. Når jeg selv forsøger at taste nogle realistiske tal ind i deres beregner, vil jeg tro deres tillæg er et sted mellem 4 og 5kr pr. km...
/Martin
Umiddelbart vil jeg tro FDM lægger et "Vi kan ikke lide EL-biler" tillæg oven i prisen. Når jeg selv forsøger at taste nogle realistiske tal ind i deres beregner, vil jeg tro deres tillæg er et sted mellem 4 og 5kr pr. km...
/Martin
"Jeg forstår så bare endnu mindre af de 8 kr/km som fdm mener det koster",
Der er ikke så meget at forstå, FDM kan ikke lide elbiler uanset at de hele tiden siger at de kan - De er lige så useriøse som TopGear. Jeg har overværet et 20 minutters foredrag af en FDM journalist og han havde ikke noget positivt at sige overhovedet om elbiler - emner der IKKE blev berørt var lokal forureningsfri, støjfri, bedre mulighed for at udnytte fossilfri el-produktion om natten o.m.a. Det er bedrøveligt.
~~23:10 på DR2 i aften
Den elektriske bil hjemsøger os igen
Amerikansk dokumentar fra 2011.
Den elektriske bil dukkede op i 1990'erne, men masseproduktionen og markedsføringen af den blev brat og mistænkeligt hurtigt lukket ned. Men nu få år senere foregår der en veritabel konkurrence om at udvikle en økonomisk overkommelig og stilfuld elektisk bil, der kan overvinde en skeptisk offentlighed. Filmmageren Chris Paine er gået bag kulisserne hos Nissan, GM, og Tesla Motors for at undersøge historien om den elektriske bils globale genopståen.
Originaltitel: Revenge of The Electric Car
Vedr. de 8 kr/km, er det så ikke fordi de skal afskrive en 85P+ Tech m.m. på 6 år? Det alene giver ca. 7 kr/km ved 20.000 km om året. (Hvis de altså kører 20.000 km om året. Kunne ikke lige finde denne lille detalje i artiklen...)
Hej.
Men i deres (FDMs) tænkte eksempel burde afskrivningen på BMWen og Teslaen vel så være den samme. Hvis man vælger at nedskrive værdien af Teslaen hurtigere end en BMW er det vel bevidst snyd?
/Martin
Hej.
Jeg har læst hans indlæg, og jeg synes da ikke der er noget i det der gør at jeg vil fortryde min bestillt af en Tesla, Alle har i går været forhindret i at køre over lillebæltsbroen. Så der er nok mange der har forsøgt at finde hoteller...
En tankstation uden strøm kan man jo heller ikke tanke på. Men jeg må da indrømme at det lyder mærkeligt at alle Clever ladestandere skulle have været ude af drift i går aftes.
/Martin
Hej.
Det er muligt at gense DR's viste dokumentar om el-biler her:
Den Roadster der kører forbi en vindmølle, er det ikke fra et sted i DK?
/Martin
@bluecoffee, jeg synes nu ikke Tesla ligefrem fortier at der er et effektab ved konverteringen til jævnstrøm.
På denne side de har lavet kan man også tydeligt se at der er forskel på hvilken strømkilde man bruger, for at køre 500 km (hvor mange batteri-kwh det så dækker over er lidt uklart) vil man med:
230V@13A bruge 108,5 kwh
400C@16A bruge 101,5 kwh
Hvis I bekymre jer om energi forbrug, så få jer en lukket garage - det gør at bilen om vinteren står i plus 10 grader frem for minus 10
EL biler har generelt godt af at holde i garage - dels vil det spild som der uundgåeligt er ved opladning blot blive anvendt som opvarmning i garagen (og er således ikke et rigtigt spild, blot alternativ opvarmning), og dels står bilen noget mere lunt om vinteren - en lun bil skal ikke opvarmes lige så meget for at opnå komfort temperatur, hvorfor energi "spild" til dette også minimeres.
Bilen skal heller ikke opvarme batterier når man starter, og noget så simpel som regen som begrænses er også minimalt og væk i løbet af meget kortere tid - rent komfort mæssigt er det også super, man har en helt is fri bil om morgenen.
Dem som bor i byen kan sikkert finde et P hus den kan holde i (og muligvis få sat en clever lader op)
anyway en dyr bil som Tesla skal nok ikke vælges for at køre billige km - det findes der meget bedre alternativer til (med en lille diesel motor) - det skal nok ende med at koste +7-8 kr/km når alt regnes med (desværre) - men det gør det altså også i så mange andre dyre biler.